Name ship: BIARO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register:
IMO number: 5044104
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Droogdok Maatschappij 'Soerabaja', Surabaya, Netherlands East Indies
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-07-08
Delivery Date: 1936-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Type T (240x360)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 135.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.00 Net tonnage
Deadweight: 201.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
Bale: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 30.48 Meters ***Unknown***
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth:
Draught: 2.56 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-09-00 BIARO
Manager: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1947-00-00 BIARO
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Djakarta, Netherlands East Indies
Owner: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1947-12-00 BIARO
Manager: N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo), Menado, Netherlands East Indies
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1948-01-00 BIARO
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Djakarta, Netherlands East Indies
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1949-12-00 BIARO
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Djakarta, Indonesia
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Indonesia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1950-05-00 BIARO
Manager: P.T. Maskapi Pelayaran Nusantara (MPN), Djakarta, Indonesia
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1951-04-01 BIARO
Manager: Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska', Djakarta, Indonesia
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1952-05-01 BIARO
Manager: P.T. Pelayaran Nasional Indonesia 'Pelni', Djakarta, Indonesia
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1953-07-00 BIARO
Manager: P.T. Maskapi Pelayaran Nusantara (MPN), Djakarta, Indonesia
Owner: P.T. Maskapi Pelayaran Nusantara (MPN), Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 BIARO
Manager: Lim Tjay Guan, Palembang, Indonesia
Owner: N.V. Sukaramai, Palembang, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Palembang / Indonesia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1963-12-00 MUSI
Manager: P.T. Wai Musi Shipping Co. Ltd, Palembang, Indonesia
Owner: P.T. Wai Musi Shipping Co. Ltd, Palembang, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Palembang / Indonesia
Callsign:
Additional info: Palembang-Singapore

Ship Events Data

1936-00-00: De Brons motoren in de "Bangka", "Belang", "Boenaken" en "Biaro", zijn waarschijnlijk de motornummers 5253 en 5454 of 5265 en 5266. Deze vier motoren met omkeerkoppeling zijn door Brons in 04/05-1936, via Mij. Lindeteves Stokvis te Amsterdam, geleverd aan de K.P.M., onduidelijk is welke motor in welk schip is geplaatst.)

1936-09-10: De Indische Courant 10-09-1936: Nieuwbouw. De beide, in opdracht van de K.P.M. voor de Celebes Kustvaart Maatschappij gebouwde motorscheepjes „Boenaken" en „Biaro" (zij werden bij de Soerabaiasche Droogdok Maatschappij alhier gebouwd) hebben reeds op de reede geproefstoomd. De scheepjes loopen een goede 9 mijl en zijn uitgerust met een 3 cylinder Brons H. D. motor. Ze werden op het Marine Etablissement gecompenseerd.

1936-09-18: De Indische Courant 18-09-1936: Proefvaart der „BANKA”. Vier nieuwe schepen. De Bataviasche correspondent van het A.I.D. meldt, dat Maandagmorgen de „Banka" een proefvaart maakte, welke normaal verliep. De „Banka" is een van de twee scheepjes van 600 ton, welke, onder toezicht van de K.P.M. door de Droogdok Maatschappy Tandjong-Priok, werden gebouwd voor de Celebes Kustvaart Maatschappy (Cekumij). Het andere schip is de „Belang". De „Belang" zal wellicht nog deze week op proefvaart gaan. Verder worden te Soerabaia, onder toezicht van de K.P.M. nog twee scheepjes gebouwd voor de Cekumy. Het zijn de „Boenaken" en de „Biaro". De „Banka" vertrok Maandagochtend naar Soerabaia en gaat vandaar met de „Biaro" samen via Makasser naar Menado. Op een later te bepalen tijdstip zal de „Belang" naar Soerabaia gaan en samen met de „Boenaken" via Makasser naar Menado varen. In beide gevallen is een état-major van de K.P.M. aanwezig op deze vaartuigen van de Cekumij.

1941-12-00: Door de Koninklijke marine gevorderd en ingericht als bewakingsvaartuig. Op 2 maart 1942 te Soerabaja op last van de Commandant Zeemacht door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Later door de Japanners gelicht en in de vaart gebracht. Na de capitulatie van Japan zonder motor te Singapore teruggevonden (tijdelijk gebruikt als opslaghulk) en op 18 november 1945 weer terug aan de eigenaren.

1948-01-00: Na verhuur aan Nocemo, terug aan SGS na machineschade. Hersteld en vercharterd aan KPM tot 30 maart 1950, voornamelijk voor diensten langs de noordkust van Java.

1999-00-00: Het schip heeft tot 1999 in LR gestaan.

Ship Masters Data

Images


Description: Biaro 1936
Image type: Photo
Sources