Name ship: BERNARD JOHN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5402558
Nat. Official Number: 3286 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Four masts
Rig: 9 derricks, 8 winches
Lift Capacity: 1 x 60, 8 x 10,5,3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 178
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-11-18
Delivery Date: 1955-03-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 860
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1631 Type TMAS338 (330x600)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 795.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 1235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 100000 Cubic Feet
Bale: 89000 Cubic Feet
 
Length 1: 80.42 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 73.21 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-09-00: Voorzien van zijtanks om stabiliteit te vergroten en geschikt gemaakt voor vervoer zware lading. Breedte 11,42 m.

1964-09-00: Bij Havenbedrijf Vlaardingen-Oost N.V. te Vlaardingen verbouwd tot zware lading schip en voorzien van een laadboom van 60 ton. GRT 799, NRT 393

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-11-06 BERNARD JOHN
Manager: Berend van der Laan, Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij Bernard John, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDAZ
Additional info:

Date/Name Ship 1972-01-20 BERNARD JOHN
Manager: Van der Laan Shipping & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Sealift I N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQE
Additional info:

Date/Name Ship 1973-07-01 BERNARD JOHN
Manager: Big Lift Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Sealift I N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJEQ
Additional info:

Date/Name Ship 1974-08-00 SINGAPORE JATI
Manager: Overseas Shipping (Pte.) Ltd., Singapore, Singapore
Owner: Overseas Shipping (Pte.) Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2437
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 SINGAPORE JATI
Manager: Sejati Panama S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Sejati Panama S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3626
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 JUMBO JOIST
Manager: Ocean Clan Maritime Pte. Ltd., Panama, Panama R.P.
Owner: Sejati Panama S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3626
Additional info:

Ship Events Data

1954-11-06: Het schip in aanbouw wordt op 06-11-1954 bij het Kadaster teboekgesteld als Bernard John. Eigendom van Berend van der Laan, scheepsbouwkundig expert te Rotterdam. Voltooid op 21-02-1955.

1954-11-11: Op 11-11-1954 als BERNARD JOHN, bouwnummer 178, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3286 Z GRON 1954 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het shelterdek, 4.20 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.

1954-11-18: NvhN 18-11-1954: Tewaterlating m.s. Bernard John. Tot nu toe grootste schip in 't Noorden. Bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het motorschip Bernard John, het grootste tot dusver in het Noorden gebouwde motorschip, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer B. van der Laan te Rotterdam. De doopplechtigheid werd verricht door de echtgenote van de reder. Bernard John (bouwnummer 178) is van het shelterdektype, meet 1300 ton d.w. (boven de 500 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 80 meter, lengte tussen de loodlijnen 72.20 m., breedte 10.25 m. en holte 4—6.15 m. De voortstuwing zal geschieden door. een 800 p.k. motor. De uitrusting bestaat o.a. uit acht laadpalen met elk een laadboom met een hijsvermogen van 3 tot 5 ton. De bouw vindt plaats onder toezicht van Lloyds Register of Shipping en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een shelterdekschip, groot 600 ton d.w., voor rekening van de Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij te Rotterdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 750 p.k. motor.

1955-03-04: NvbhN 04-03-1955: "Bernard John" (1300 ton) maakt zijn proefvaart. Op de Eems werd Dinsdag de proefvaart gehouden met het- grootste schip, dat tot nu toe in de provincie Groningen werd gebouwd, t.w. de "Bernard John", bestemd voor de heer B. van der Laan te Rotterdam en vervaardigd bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang, Gebr. Suurmeijer te Foxhol. De „Bernard John" Is een kustvrachtsehlp van het shelterdektype groot 1300 ton d.w„ bij 750 brt. Als hoofdmotor staat een 860 pk. Werkspoormotor (die geschikt is voor 1250 pk.) opgesteld. De voornaamste afmetingen van deze nieuwste aanwinst der Nederlandse kustvaartvloot bedragen: lengte over alles 80 meter, lengte tussen de loodlijnen 72,20 meter, grootste breedte over de spanten 10,25 meter, holte tot vrljboorddek 4 meter, holte tot shelterdek 6,15 meter. De bouw vond plaats onder toezicht van Lloyd's Register of Shipplng 100 A-l en Scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart.

1955-07-05: NvhN 05-07-1955: De luchtvaart helpt de scheepvaart. Helicopter redt Groninger kapitein. Een helicopter van de Franse marine heeft de Nederlandse gezagvoerder van het vrachtschip Bernard John, die op zee ziek was geworden, overgebracht naar het vliegdekschip Arromanches, dat hem naar Oran bracht. Kapitein D. Krüger, in Groningen woonachtig, werd ziek toen zijn schip 25 mijl van Oran voer. De helicopter steeg op toen een radiobericht binnen kwam dat Krüger zeer dringend medische hulp behoefde. De Bernard John is eigendom van de heer B. v. d. Laan en heeft als thuishaven Rotterdam en vaart in time-charter voor de firma Koudijs te Rotterdam.
Het Vrije Volk 05-07-1955: Helicopter haalt zieke kapitein van vrachtboot. (Van één onzer verslaggevers) Een helicopter heeft midden op de Middellandse Zee de Groningse kapitein D. Krüger van zijn ziekbed aan boord van de Rotterdamse vrachtvaarder „Bernard John" gelicht. In gezelschap van een dokter, die met diezelfde helicopter naar de „Bernard John" was gekomen, werd de door galstenen geplaagde gezagvoerder naar een ziekenhuis in Oran gebracht. De 1200 ton metende „Bernard John", eigendom van de heer A. van der Laan te Rotterdam, was op weg naar Algiers. Ter hoogte van Oran kreeg de gezagvoerder echter een hevige aanval van galstenen en daar er geen dokter aan boord was, vroeg de marconist advies aan Radio-Oran. In die Afrikaanse havenstad aarzelde men geen ogenblik. Er werd een hefschroefvliegtuig in gereedheid gebracht en een dokter haastte zich naar het vliegveld. Een goed uur later cirkelde de helicopter boven de „Bemard John" en weer luttele minuten later liet de helicopter de dokter in een stoeltje en langs de kabel op het dek zakken. De dokter onderzocht kapitein Krüger (33 jaar) en achtte het noodzakelijk, dat hij zo snel mogelijk in een ziekenhuis werd opgenomen. Weer kwam de helicopter in actie: Eerst werd de dokter omhoog getakeld en toen de brancard, waarop kapitein Krüger lag. Drie kwartier later was de zieke zeeman in het ziekenhuis. Zijn toestand was vanmorgen redelijk. Er was totaal geen levensgevaar en de doktoren overwogen hem vandaag of morgen te opereren. Intussen heeft stuurman U. Brinkman, eveneens uit Groningen het bevel over de „Bemard John" (tijdelijk) overgenomen en het schip veilig in Algiers gebracht, waar de bemanning met spanning op berichten van haar gezagvoerder wacht.

1956-12-05: Het Vrije Volk 05-12-1956: Naar Suez! In de haven van Maassluis is het personeel van Van den Tak's Bergingsbedrijf nog steeds met man en macht bezig om bergingsmateriaal voor het werk in het Suezkanaal voor vervoer gereed te maken. Maandag arriveerde in de haven de drijvende bok „Condor", die na zeewaardig te zijn gemaakt door de zeesleper Poolzee naar Suez zal worden gebracht. Dinsdag meerde de vrachtboot „Bernard John". Direct werd begonnen om het schip te laden, met op de kade gereed liggend materiaal, dat men bij de berging nodig denkt te hebben. Verder werd ook drijvend materiaal geladen, o.m. enige bergingsvaartuigen, die een plaats kregen in de ruimen,.naast zware staaldraden en kettingen, ankers, compressors en veel bekistingsmateriaal. Als deklast zal de „Bernard John" een aantal luchtketels vervoeren, welke worden gebruikt om een wrak naar de oppervlakte te drukken. Direct nadat de vrachtboot geladen zal zijn gaat de reis naar het gebied van de werkzaamheden.

1960-06-09: De Waarheid 09-06-1960: „Schelde “ trok Brit vlot. De sleepboot „Schelde" van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam is er in geslaagd, het Britse ss „Trewarlas" vlot te trekken. Dit 7200 ton metende schip strandde op 2 juni op het rif Jazirat Qaru in de Perzische Golf. De „Schelde" is de gehele Pinksteren bezig geweest met het karwei. Het Nederlandse kustvaartuig „Bernard John" heeft 800 ton van de lading overgenomen en naar Koeweit gebracht. Daarheen wordt de „Trewarlas" ook gesleept.

1966-10-21: Amigoe di Curacao 21-10-1966. Willemstad — Zoals de Amigoe reeds berichtte zal met de Bernard John omstreeks 29 oktober het eerste transport met onderdelen voor de vaste brug over de St. Annabaai arriveren. Het betreft een transport van vijf brugkoker-secties met bijbehorende uitkragingen, onderdelen voor twee brugondersteuningsjukken, alsmede onderdelen voor de roloplesging op het landhoofd Punda, alles met een totaalgewicht van ca. 325 ton. Het schip zal ligplaats kiezen aan de Admiraal Brionwerf en daar met eigen losmiddelen lossen. De Curacaose Dok Maatschappij, die als onderaannemer voor de brugmontage zal optreden, zal behulpzaam zijn bij het lossen en verder zorgdragen voor de afvoer van de brugonderdelen naar de brugoprit nabij Fleur de Marie. Gezien de grole afmetingen van de brugonderdelen zal zondag met een houten frame van dezelfde afmetingen als een grote brugsectie, worden proefgereden vanaf de Admiraal Brionwerf. Het ligt in de bedoeling dat door de N.V. Ogem de bedradingen over de weg waar nodig omhoog zullen worden gehaald. In totaal zullen de brugonderdelen met acht transporten worden aangevoerd; het volgende zal in december plaatsvinden. Indien geen onvoorziene vertragingen optreden bij dc uitvoering van de droge grond- en spring werkzaamheden in de St. Annabaai en bij de bouw van de overpijlers van de vaste brug, zal de brugmontage begin 1967 aanvangen.
De waarheid 10-11-1966: Staking in haven Curaçao. Sedert dinsdag ligt het werk in de haven van Willemstad (Curagao) voor een belangrijk deel stil. De havenarbeiders zijn in staking gegaan omdat ze vorige week geboycot werden bij het lossen van het schip „Bernard John", dat Willemstad aandeed om een gedeelte van een te bouwen brug aan te voeren. Het passagiers- en vrachtschip Santa Rosa heeft gisteren de haven van Willemstad onverrichterzake verlaten, evenals een aantal andere schepen waaronder de “Atlantic Sky”.

1984-06-13: Final Fate: Met een lading cementklinkers onderweg van Kankesanturai naar Galle lekkage en gezonken in ondiep water in pos. 07.20. N - 82.00. O., bij Tirrukkovil en door de bemanning verlaten.

Ship Masters Data

Images


Description: Bernard John 1955 on her day of delivery 01.03.1955
Image type: Photo

Description: De 'Bernard John' verbouwd tot zware lading schip en voorzien van een laadboom van 60 ton.
Image type: Photo
Sources