Name ship: ENNIO MARNIX

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2011
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9356567
Nat. Official Number: 22555 Z 2009
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bijlsma Shipyard B.V. (Veka), Lemmer, Netherlands
Yardnumber: 756
Sub-contractor Hull: Hangzhou Dongfeng Shipbuilders Ltd., Hangzhou, China, People's Republic
Date Laid Down: 2007-00-00
Launch Date: 2007-12-17
Delivery Date: 2011-03-17
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2635
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Wartsila Type 6L26A2
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1643.00 Net tonnage
Deadweight: 4550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
TEU: 106
 
Length 1: 89.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.35 Meters Depth to Main Deck
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2011-03-17 ENNIO MARNIX
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Ennio Marnix Shipping C.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Emmen / Netherlands
Callsign: PCJX
Additional info: Gerard E. de Jonge, Emmercompascuum

Date/Name Ship 2017-05-11 CEDERBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Cederborg B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCJX
Additional info: Renamed at Vlissingen.

Ship Events Data

2007-12-00: Op 17-12-2007 gedoopt DOK BUA door Peeraya Busser (echtgenote van de Amsterdamse opdrachtgever Harald Busser) en te water gelaten bij Dong Feng Shipyard Ltd. in het Chinese Hangzhou onder bouwnummer Bijlsma 756, afbouw bij Veka Bijlsma Shipyards te Lemmer onder bouwnummer 756. Op 16-06-2009 casco gearriveerd op de Nieuwe Waterweg aan boord van "BBC Rheiderland" (9202041) met bestemming Lekhaven, waar ze tot 05.2010 blijft liggen. Op 20.05.2010 te Lemmer aangekomen om afgebouwd te worden.

2010-10-00: Op 29.10.2010 komt Harald Busser, samen met zijn stiefzoon Up, door een tragisch ongeval in Thailand om het leven. Op 23-12-2010 gedoopt ENNIO MARNIX en te water gelaten bij VEKA Bijlsma, Lemmer. Vanwege de strenge winterse omstandigheden bleef het schip met bouwnummer 756 nog even liggen in de afbouwhal, om in het nieuwe jaar daadwerkelijk naar buiten te gaan. Het casco is afkomstig uit China en is door Bijlsma afgebouwd. Het schip is bestemd voor Gerhard de Jonge, die van Bijlsma ook al de ALANA EVITA heeft betrokken.

2011-03-00: Op 14.03.2011 verhaalt van Lemmer naar IJmuiden om proef te varen. Op 17.03.2011 aan de Korte Lijnbaan te Harlingen gedoopt ENNIO MARNIX door Andrea de Jonge (echtgenote van de reder) en opgeleverd aan Ennio Marnix Shipping C.V., Emmen.

2011-09-04: Op 04-09-2011, tijdens een reis van Holland naar Åbenrå, Denemarken, gestrand in de Belt op 3 mijl ten oosten van Als in positie 55.04.54 NB. en 9.54.00 OL., stand-by door de GUNNAR SEIDENFADEN, 09-2011 van de 4.200 ton lading 1.400 ton gelost, 09-09-2011 vlot gebracht en onder escorte van de GUNNAR SEIDENFADEN afgemeerd te Åbenrå, daar geïnspecteerd en gelost, 17-09-2011 gearriveerd te Delfzijl om gerepareerd te worden. 29-11-2011 vertrokken na gerepareerd te zijn.

2012-09-19: Voor het verlaten van een verder onbemande brug om beneden een boterham te halen, en het nachtelijk varen zonder uitkijk, moet marof Laura van B. een berisping krijgen. Maar voor onvoldoende reisvoorbereiding, geen goede navigatie en de gronding van het schip 'ENNIO MARNIX' in de Kleine Belt bij Denemarken verdient ze een zwaardere straf: twee weken ontneming van haar vaarbevoegdheid.Dat is het advies dat inspecteur E. van Leeuwen namens de minister van Infrastructuur en Milieu gaf aan het Tuchtcollege voor de Scheepvaart, op de zitting van donderdag 19 september in Amsterdam. ‘Een berisping is op zijn plaats, maar de rest van dit advies is veel te zwaar', zei haar raadsman, Jelle de Boer van vakbond Nautilus International, in zijn pleidooi. Hij haalde daarbij uit naar de cultuur aan boord en bij de maatschappij, waardoor een net een jaar afgestudeerde (tweede) marof in een vaargebied met ondiepten bij nacht alleen op de brug stond en moest dichtvaren op de elektronische kaart, de Ecdis, terwijl zij daarmee nog onvoldoende vertrouwd was en dit ook had aangegeven. In die kaart bleek bovendien een op dat moment cruciale waypoint op onverklaarbare wijze te zijn versprongen.


2012-11-10: Vier weken schorsing van de vaarbevoegdheid, waarvan twee weken voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. Dat is de maatregel die het Tuchtcollege voor de Scheepvaart oplegt aan marof Laura van B. inzake de gronding van het vrachtschip 'Ennio Marnix' in de Kleine Belt bij Denemarken in de nacht van 4 september vorig jaar.De opgelegde straf is het dubbele van wat Inspecteur voor de Scheepvaart Evert van Leeuwen tijdens de behandeling van de gronding adviseerde. De marof kan in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak. Of dat gebeurt is nog niet bekend, aldus haar raadsman Jelle de Boer van vakbond Nautilus. Bij de bond gaat men eerst de stukken bestuderen.
Zijn cliënt voer na de gronding niet meer voor de rederij van de 'Ennio Marnix', De Jonge Maritime, maar bij de Holland America Line. En deze laatste werkgever had volgens raadsman De Boer laten weten dat de uitspraak van het tuchtcollege mogelijk gevolgen zou hebben. Volgens de vakbond heeft de HAL de arbeidsovereenkomst met de marof niet verlengd. Over de reden hiervan wil de vakbond vooralsnog niets kwijt. HAL Human Resources in Rotterdam was tot nu toe niet bereikbaar voor commentaar. De vakbond beraadt zich nog over wat de bond voor de marof kan doen en wil er niet meer over kwijt dan dat van ieder lid de belangen worden behartigd ‘zover als zinvol is’. Bron: Schuttevaer

2013-04-00: Vier weken schorsing voor kapitein ENNIO MARNIX. Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft de Kroatische kapitein D.L. vier weken schorsing van de Nederlandse vaarbevoegdheid opgelegd voor de gronding van de 'Ennio Marnix'. Het schip liep in september 2011 op de Kleine Belt bij Denemarken als het ware voorgeprogrammeerd aan de grond. ‘Betrokkene heeft niet gehandeld zoals een bekwaam kapitein betaamt, waardoor de veiligheid van de opvarenden, het schip met haar lading en de omgeving in gevaar is gebracht,’ aldus het college, onder voorzitterschap van mr. D. Roemers. Deze schriftelijke uitspraak is het vervolg van de zitting in maart, waarop de kapitein niet verscheen, maar zich liet vertegenwoordigen door zijn raadsman. Eerder, eind vorig jaar, kreeg de tweede marof van de 'Ennio Marnix' al een tuchtmaatregel opgelegd voor de gronding. Zij had toen de wacht. Toen, en ook nu weer, was er sprake van twee waypoints die op miraculeuze wijze zouden zijn versprongen in het elektronische kaartsysteem Ecdis. Maar er was veel meer aan de hand, aldus het college in zijn uitspraak. ‘Voorafgaand aan de gronding en de reis heeft de kapitein onvoldoende de reisvoorbereiding gecontroleerd of laten controleren, waardoor de voorgestelde koers over een diepte ging die ongeschikt was voor de diepgang van het schip. ‘Betrokkene heeft als kapitein geen uitkijk geplaatst tijdens de donkere uren en varend in kustwateren met de aanwezigheid van veel gevaren voor de navigatie.’ Betrokkene wordt verweten dat hij aldus heeft gehandeld in strijd met de volgende voorschriften en bepalingen: ‘Op 4 september 2011 omstreeks 01:50 uur is het Nederlandse zeeschip Ennio Marnix op de Kleine Belt in Denemarken op de ondiepte Hesteskoen aan de grond gelopen. Betrokkene had omstreeks 24:00 uur de wacht overgegeven aan de maritiem officier. Betrokkene had tevoren niet vooruit gekeken naar waypoint 60, waar een koerswijziging diende plaats te vinden, en ook niet vooruit gekeken naar de verdere vaarweg naar waypoint 61 en niet opgemerkt dat deze koers over een ondiepte zou voeren die ongeschikt was voor de diepgang van het schip. ‘Betrokkene is er kennelijk blindelings van uitgegaan dat de waypoints, koersen en tracks vooraf goed waren ingevoerd, zodat het schip varend op het automatische besturingssysteem (track control) het traject zonder problemen zou kunnen afleggen. ‘Betrokkene stelt de reisvoorbereiding, waaronder de invoering van de nodige gegevens in de Ecdis, gecontroleerd te hebben. De controle van de reisvoorbereiding was ook de taak van betrokkene, zoals hij ook zelf stelt.’ ‘Ten onrechte was de routeplanning met gecontroleerde en goedgekeurde waypoints en koersen niet afgedrukt en in papieren vorm op de brug aanwezig. Ook dit hoort bij een goede reisvoorbereiding. Nu de 'Ennio Marnix' alshetwarevoorgeprogrammeerd naar de gronding is gevaren, moet de kapitein een ernstig verwijt worden gemaakt met betrekking tot de controle vandezevoorprogrammeringen van de verdere reisvoorbereiding. Gezien de ernst van de gebleken gedragingen is een schorsing van de vaarbevoegdheid op zijn plaats. Het niet plaatsen van een de uitkijk is in de schorsing verwerkt, maar zou op zich zelve niet tot een schorsing hebben geleid. Bron: Schuttevaer.

Ship Masters Data

Images


Description: Dok Bua 2009 on 20-06-2009 Lekhaven, Rotterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Dok Bua 2009 on 31-07-2009 Lekhaven, Rotterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 29-01-2011 fitting out at VEKA Bijlsma, Lemmer.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 02-03-2011 fitting out at VEKA Bijlsma, Lemmer.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 17-09-2011 River Eems, inbound Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 17-09-2011 Zeehavenkanaal, inbound Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 01-12-2011 Zeehavenkanaal, Delfzijl returning from seatrials after been repaired.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 01-12-2011 Zeehavenkanaal, Delfzijl returning from seatrials after been repaired.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 16-07-2014 Lloydkade, Rotterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Ennio Marnix 2011 on 08-08-2016 at Harlingen.
Image type: Photo
Sources