Name ship: BERTHA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1856
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 2225 ROTT 1884
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner-brig
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: oak, copper and iron nailed
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: A. Bell & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1855-00-00
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 457.87 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 125.9 Feet (British) Registered
Beam: 30.1 Feet (British) Registered
Depth: 19.7 Feet (British) Registered
Draught: 14.0 Feet (British) Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-00-00 THOMAS HOLCOMBE
Manager: W.B. Scranton, New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: W.B. Scranton, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1862-00-00 JEANNE
Manager: N.L. MacCready & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: N.L. MacCready & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1875-00-00 CITO
Manager: C.F. Schneider, Libau, Russia
Owner: C.F. Schneider, Libau, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Libau / Russia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1882-01-00 CITO
Manager: F.W. Ogilvie, Memel, Germany
Owner: F.W. Ogilvie, Memel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Memel / Germany
Callsign: HBQN
Additional info: 1 als maand is fake, gedaan voor volgorde

Date/Name Ship 1882-12-00 CITO
Manager: August Hohorst, Memel, Germany
Owner: August Hohorst, Memel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Memel / Germany
Callsign: HBQN
Additional info: 12 als maand is fake, gedaan voor juiste volgorde

Date/Name Ship 1884-00-00 BERTHA
Manager: Van Engers Roelofs & Co., Schiedam, Netherlands
Owner: Van Engers Roelofs & Co., Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NGWB
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 2.000,--

Date/Name Ship 1890-02-18 BERTHA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Netherlands
Owner: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Callsign: NGWB
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 1.000,-. Mogelijk was kapt. Mulder mede-eigenaar

Ship Events Data

1891-01-00: Type: Damaged
In januari 1891 is de BERTHA, kapt. J.A. Mulder, lek, door ijs schade, Drammen binnengelopen.

1895-03-28: Final Fate: 28.03.1895: Lek geraakt tijdens een storm en door de bemanning verlaten in de Noordzee in positie 57.57N 03.04E, op weg van Leith naar Memel met een lading kolen. De acht bemanningsleden werden gered door de Duitse stoomtrawler JONNI uit Geestemünde en op 1 april in Cuxhaven geland.


Ship Masters Data

Date from: 1884
Captain: Manneken, P.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1891
Captain: Mulder, Jan A.
College:
Flagnumber: 0
Other information: *pl.m. 1861

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: Diverse Bronnen
Description: Schiffe aus Ost-Preußen, 1815-1945, by Siegfried Fornacon & Reinhart Schmelzkopf, deel II
Strandgut 53 blz. 151, uitgave 2003
Lloyds Register en Bureau Veritas, diverse jaren
Rijkswaterstaat: Staat aanwijzende de strandingen, schipbreuken en andere ongevallen overkomen aan Nederlandse schepen buiten de kusten van het Koninkrijk, 1895.
diverse jaargangen Maritieme Kroniek
General information regarding this ship

De vermelding, dat N.L. MacCready in 1862 het schip vernoemde tot JEANNE en dat de thuishaven New York bleef, is dubieus, ofschoon in LR 1892/93 JEANNE wel als ex-naam wordt genoemd.

1890

PGC 110290
Advertentie. Maandag 17 februari 1890, des avonds te 6 uur, zal in het openbaar in het hotel Feijen te Oude Pekela worden verkocht het Nederlandse schoener-brikschip BERTHA, gevoerd door kapt. P. Manneken, groot volgens meetbrief 457 ton, gebouwd te New York in het jaar 1856 van eikenhout, is koper- en ijzervast, laadt pl.m. 180 standaard hout, alles onder dek, daar het schip een hurricane-dek heeft, staat zonder ballast en laadt ook zijn gehele lading hout zonder ballast, gaat ledig 2,60 meter (8¾ voet) en geladen, ook met 450 ton kolen, 4,10 meter (14 voet). Het schip ligt te Brake aan de Weser, alwaar het acht dagen voor de verkoop is te bezichtigen. De inventarissen zullen 8 dagen voor de verkoop verkrijgbaar zijn bij de heren Van Engers Roelofs & Co. te Schiedam en ten kantore van M. de Boer, notaris. De chronometer zal afzonderlijk worden verkocht.(opm: zie NRC 140290)
NRC 140290
Advertentie. De verkoop van het brikschip BERTHA gaat niet door.
M. de Boer, notaris.
(opm: kennelijk was de schoenerbrik inmiddels onderhands verkocht aan F.L. Drenth, Oude Pekela; Jan A. Mulder werd de nieuwe kapitein)

1891

PGC 240191
Amsterdam, 20 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoenerbrik) BERTHA, kapt. J.A. Mulder, van Drammen herwaarts, is volgens particulier bericht, door het ijs lek geworden en uit zee teruggekomen. Een groot gedeelte der lading is gelost om te kunnen repareren.

1892

Monsterrol: 1892-6
Datum: 22-02-1892
Scheepsnaam: Bertha
Scheepstype: schoener
Grootte: 460
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Cremer Evert matroos 30 Appingedam (NL) 52
Dijk Kasper stuurman 43 Oude Pekela (NL) 51
Hooghuis Jakob lichtmatroos 16 Groningen (NL) 17
Koning Geert matroos 30 Muntendam (NL) 31
Kramer Lambertus lichtmatroos 20 Groningen (NL) 19
Mulder Jan kapitein niet vermeld Nieuwe Pekela (NL) 31
Pieles Jurjen kok 34 Muntendam (NL) 63
Prins Jan matroos 30 Veendam (NL) 54

PGC 200992
Rotterdam, 17 september. Volgens particulier bericht is het schip (opm: schoenerbrik) BERTHA, kapt. J.A. Mulder, bevracht voor een lading hout van Kroonstad naar Rotterdam voor de heren J. van Schijndel & Co.

1894

Monsterrol: 1894-4
Datum: 08-03-1894
Scheepsnaam: Bertha
Scheepstype: schoener
Grootte: 450
Bewaarplaats: Oude Pekela, Gemeentearchief (Nieuwe Pekela)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Everhardus Hendrik matroos 30 Stadskanaal (Gasselte) (NL) 57
Hubert Otto stuurman 42 Nieuwe Pekela (NL) 47
Hubert Pieter lichtmatroos 14 Nieuwe Pekela (NL) 15
Klad Klaas zware lichtmatroos 26 Stadskanaal (Wildervank) (NL) 21
Kuiper Willem lichtmatroos 10 Winschoten (NL) 16
Mulder Jan kapitein niet vermeld Nieuwe Pekela (NL) 33
Oldenburger Johannes matroos 30 Oude Pekela (NL) 41
Thaden Cornelis Jacobus kok 34 Oude Pekela (NL) 35
Voogd, de Harm lichtmatroos 10 Winschoten (NL) 16

1895

PGC 030495
Londen, 1 april. Het Nederlandse schoenerschip (opm: schoenerbrik) BERTHA, kapt. J.A. Mulder, van Leith naar IJstad, is op zee (opm: pos. 57º57’ N.B. 03.º04’ O.L, zie ook PGC 050495 en 090495) verlaten. De opvarenden zijn gered en te Bremen geland.
PGC 050495
Geestemünde, 1 april. De visstomer TONNI heeft op de 28e maart des avonds 6 uur zwaar lek op de Groote Vischbank aangetroffen het schoenerbrikschip BERTHA, kapt. J.A. Mulder (opm: in 1856 in New York gebouwd; kapt. Jan A. Mulder), dat met een lading kolen van Leith naar IJstad was bestemd. De schoener was zwaar lek en verkeerde in zinkende staat en daar het weer te stormachtig was om een boot te kunnen uitzetten, werd de uit 8 man bestaande equipage in reddingsgordels met een lijn van het zinkende schip naar de visstomer gehaald, aan boord waarvan de schipbreukelingen een goede verpleging genoten en op de 31e maart behouden te Geestemünde arriveerden. De Nederlandse consul voorzag hun daarna van geld, om naar hun woonplaatsen te kunnen reizen. (opm: zie PGC 030495 en 090495)
PGC 090495
Laurvig, 4 april. Het van Leith hier aangekomen schip SIEGFRIED heeft het wrak van het verlaten Nederlandse schoenerschip BERTHA in de Noordzee aangetroffen (opm: schoenerbrik, zie PGC 030495 en 050495).