Name ship: BERTHA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1917
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 10217 ROTT 1917
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Gebr. Muller, Foxhol, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1917-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type ruwolie (15 3/4-17 3/4)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 346.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 525.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1:
Length 2: 44.27 Meters Registered
Beam: 7.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-05-27 BERTHA
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Neerlandia', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip 'Bertha', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWK
Additional info:

Ship Events Data

1917-05-27: Dagregister deel 21 nummer 815. Negen en twintig Mei 1917. De ondergeteekenden Gebr. Muller, scheepsbouwmeesters te Foxhol, Holland verklaren dat op hunne te Foxhol gelegen werf is gebouwd en geleverd aan de Maatschappij tot exploitatie van het schoenerschip “Berha” te Rotterdam het stalen motorschoenerschip “Berta”, hebbende een inhoudsgrootte van ongeveer 520 ton van 1000 KG. Foxhol, den 27 Mei 1917. In de kantlijn staat geschreven: Nevens staand schip is op den 11 Juni 1917 gebrand met 10217 ROTT 1917 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.

1917-07-00: NRC 27.07.1917: Delfzijl, 27 juli: Bij de firma Gebr. Muller te Foxhol is gebouwd de 3 mast motorgaffelschoener 'Bertha', groot bruto 981.46 m3 en netto 671.56 m3, voorzien van een ruwolie Kromhoutmotor van 130 Pk geleverd door de heer Goedkoop te Amsterdam. Bij de firma J.J. Pattje & Zonen te Waterhuizen is gebouwd de 3 mast motorgaffelschoener 'Rebecca' groot bruto 834.03 m3 en netto 512.69 mr, voorzien van van een ruwolie Kromhoutmotor van 130 Pk geleverd door de heer Goedkoop te Amsterdam. Beide schepen, gebouwd voor rekening van de Scheepvaart Maatschappij 'Neerlandia' te Rotterdam, hebben een diepgang van ruim 5 voet en zijn heden over de Wadden naar Rotterdam gesleept. Het schip was naar de tekening lang 41.50m, breed 7,80m holte 3, 70m. Het schip had een staafkiel van 180 m.M. hoog en geen kimkielen. Het roer was 1.00 meter breed.

1918-04-20: Het driemastmotorzeilschip 'Bertha' (1917) van de Vrachtvaart Maatschappij 'Neerlandia' uit Rotterdam, op weg van Sarpsborg (Noorwegen) naar Rotterdam, wordt op de Noordzee door twee Duitse watervliegtuigen beschoten en beschadigd. Bron: 'De Zee' (1918)

1918-11-13: Final Fate: Op 15-10-1918 Vertrokken uit Sundsvall met een lading droge houtpap (cellulose) naar Rotterdam en was niet tot de lastlijn geladen. Wegens gebrek aan proviand op 2 november Flekkefjord (Noorwegen) binnengelopen. Na vertrek uit Flekkefjord (Noorwegen) (13-11-2018) vermist. 10 doden.
NRC 21-12-1918: Londen, 17 december: Volgens bericht uit Rotterdam maakt men zich ongerust over de motorschoener 'Bertha'(kapt. J.H. Baas.)van de Vrachtvaart Mij. Neerlandia, aldaar, 13 november van Flekkefjord naar Rotterdam vertrokken, en waarvan sedert niets werd vernomen. Wellicht op een mijn gelopen.
Algemeen Handelsblad 20-02-1919: De Raad voor de Scheep vaart deed in zijn zitting van gisteren uitspraak betreffende het met man en muis vergaan van het motorzeilschip "Bertha". Aangenomen moet worden volgens oordeel van den Raad dat de "Bertha" met man en muis is vergaan. Welke de oorzaak van het ongeval is, valt niet te zeggen; niet onmogelijk is, dat het schip op een mijn is gestooten. Naar de teekeningen te oordcelen, was de "Bertha" over het algemeen een goed motorzeilschip, al was het in verhouding tot de lengte wat smal en dientengevolge minder stabiel. Die verhouding toch was 5.32 :1 terwijl de normale verhouding 4.50 : 1 is. Ook de hoogte van den middenkiel, 180 m.M., had eigenlijk 250 a 300 m.M. moeten wezen. Het roer was niet breed genoeg, de breedte had voor dit schip ten minste 1.20 Meter moeten bedragen, in welk geval de roerkoning uiteraard dikker, en het stuurgerei sterker behoorde te zijn. Het is echter allerminst gebleken, dat één of ander aanleiding tot de ramp heeft gegeven.

Ship Masters Data

Images

Sources