Name ship: AMSTEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1874
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Frigate
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1874-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 1594.00 tons (oude meting)
Deadweight: 2288.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 56.40 Meters Registered
Beam: 12.60 Meters Registered
Depth: 8.16 Meters ***Unknown***
Draught: 7.10 Meters ***Unknown***
 
Configuration Changes

187?: hermeten, nieuwe meting: 1.425 ton netto

1882-00-00: Bij de AMSTEL zijn in 1882 de ra's van de bezaansmast verwijderd, thans bark.

1885-00-00: Na aankoop is de BARENDINA OSIRIA hermeten, thans 1.428,14 ton netto.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-00-00 AMSTEL
Manager: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: rederij van het betreffende schip, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDCQ
Additional info:

Date/Name Ship 1885-00-00 BARENDINA OSIRIA
Manager: P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBRW
Additional info:

Ship Events Data

1885-07-24: Op reis met een lading steenkolen van Nieuw Anjer naar Samarang is de AMSTEL op 24 juli 1885 des morgens om 6.30 uur plaatselijke tijd, bij oost-zuid-oostenwind, lichte koelte, heiige lucht maar overigens goed weer, op de Corea's Droogte (Java-zee) gestrand en lek gestoten. Hulp werd verleend door het stoomschip HENRIETTA, van Samarang. Nadat een gedeelte van de lading over boord geworpen was, kwam het schip vlot. Het schip werd toen verkocht. (opm: zie ook tab 10, general information)

Ship Masters Data

Images


Description: De AMSTEL in het dok op het eiland Amsterdam (een eilandje bij Tandjong Priok). De foto dateert uit november 1885 (zie Kroniek 1885, JB 261185). Het schip was in beschadigde toestand door P. Landberg & Zn. gekocht, van Samarang naar Batavia gesleept en ligt op deze foto in dok ter reparatie.
Image type: Photo

Description: De BARENDINA OSIRIA, kapt. K.P. Stokhuyzen, in 1910 liggende aan de zoutsteiger te Tandjong Priok.
Image type: Photo

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, uitgave 1880, blz O.1
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.2
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.3
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.4
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.5
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.6
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.7
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, blz. O.8
Image type: Document

Description: Memoriaal van de Marine, door B.J. Tideman, 1880, plaat bij O. (opm: kruisje aanklikken en de tekening verschijnt)
Image type: Document

Description: De BARENDINA OSIRIA onder vol zeil
Image type: Photo

Description: De BARENDINA OSIRIA, zeilend onder vol zeil.
Image type: Photo

Description: De AMSTEL, liggende in het Oosterdok te Amsterdam op 5 februari 1885
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

SH 241085. Advertentie. Verkoop van een schip. Op dinsdag 3 november 1885 zullen Soesman & Co. in hun vendulokaal te 10 uur precies, ten overstaan van het vendu-departement Samarang, verkopen het Nederlands barkschip AMSTEL, van Amsterdam, groot 1.425 gemeten tonnen, gebouwd in 1873 van ijzer en hout en met koperen huid, met staand en lopend want enz., liggende benoorden de rivier Torbaja, ter rede van Samarang. Onmiddellijk na de verkoop van het schip zal de inventaris worden opgeveild, bestaande uit zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, lantaarns, provisiën, scheepsmeubilair, waarloos rondhout, sloepen, enz.
Verdere informatiën te verkrijgen bij de agenten, McNeill & Co. te Samarang, en bij Soesman & Co.