Name ship: BESOEKI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1901
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Blohm & Voss, K.G.a.A., Hamburg, Germany
Yardnumber: 146
Date Laid Down:
Launch Date: 1901-01-30
Delivery Date: 1901-05-18
Technical Data

Engine Manufacturer: K.G.a.A. Blohm & Voss, Hamburg, Germany
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 , 37 & 63 - 42)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3778.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2435.00 Net tonnage
Deadweight: 5500.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 271000 Cubic Feet
Bale: 257000 Cubic Feet
 
Length 1: 346.60 Feet (British) Registered
Beam: 44.60 Feet (British) Registered
Depth: 28.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-05-18 BESOEKI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-02 BESOEKI
Manager: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Owner: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-06-14 BESOEKI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1923-07-06 ANFITRITE
Manager: Transmarina Carboni Ed Imprese Marittime, Genova, Italy
Owner: Transmarina Carboni Ed Imprese Marittime, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1924-00-00 ANFITRITE
Manager: Leopoldo de Domenicis, Livorno, see Leghorn, Italy
Owner: Leopoldo de Domenicis, Livorno, see Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Livorno, see Leghorn / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1926-12-00 FALTERONA
Manager: Marchese Roberto Ginori, Genova, Italy
Owner: Marchese Roberto Ginori, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1927-00-00 FALTERONA
Manager: Marino Querci & Orazio Rosini, Genova, Italy
Owner: Marino Querci & Orazio Rosini, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1901-01-30: PGC 01.02.1901: Hamburg, 30 januari. Heden namiddag ten 1 ure werd van de werf van Blohm & Voss met goed gevolg te water gelaten het voor rekening der Rotterdamsche Lloyd nieuw gebouwde en voor de vrachtvaart op Nederlandsch Indië bestemde vrachtstoomschip BESOEKI een zusterschip van het in 1898 op dezelfde werf gebouwde stoomschip BOGOR. Het schip is 300 Eng. voet lang, 47¾ voet breed, 31 voet 10 duim diep en heeft een draagvermogen van 5500 ton d.w. De triple expansiemachine van 1700 I.P.K. verzekert het stoomschip een vaart van 11 knopen per uur. Langszijde van de werf zal onmiddellijk worden begonnen met het plaatsen van de reeds gereed staande machine en ketels.

1901-05-19: RN 190501
Rotterdam, 19 mei. Heden is alhier van Hamburg onder bevel van kapitein W.Boon aangekomen het nieuwe stoomschip BESOEKI van de Rotterdamsche Lloyd alhier. Het schip is gebouwd door de werf Blohm & Voss te Hamburg en heeft gisteren met succes proef gestoomd. Het schip heeft als afmetingen 345 x 44.6 x 31 voet en heeft een draagvermogen van 5800 dwt. Het schip is voorzien van een triple expansie stoommachine van 1600 ipk, gebouwd door de machinefabriek van de werf.

1917-03-08: NRC 08.03.1917: De onderhandelingen door de uitvoerende commissie van de N.O.T. (opm: Nederlandsche Overzee-Trust) met de Britse regering gevoerd inzake de vaart onzer schepen hebben tot het resultaat geleid dat het s.s. BESOEKI van de Rotterdamsche Lloyd, dat met een lading van 3600 ton tarwe, aan de Nederlandse regering geconsigneerd, op reis van New York naar ons land te Halifax op nadere instructies lag te wachten, uit deze haven is uitgeklaard en de vaart naar Nederland kan voortzetten zonder een haven in Engeland aan te doen.

1918-03-21: De ‘BESOEKI’ werd op 21 maart 1918 te (…) door de Amerikaanse regering in beslag genomen en onder U.S.A.-vlag gebracht.

1919-06-14: Op 14 juni 1919 weer aan de rederij teruggegeven.

1929-07-08: Final Fate: Op reis met een lading ijzererts van Aguilas naar Newcastle-On-Tyne is de ‘FALTERONA’ op 8 juli 1929 ten zuiden van Cap Gris Nez (Engels kanaal tussen Boulogne-Sur-Mer en Calais) gestrand. Zij werd eerst op 12 juli 2929 vlotgebracht, maar was zo zwaar beschadigd, dat zij het herstel niet meer waard was en in october 1929 voor sloop werd verkocht aan Ravello & Bulon te Boulogne-Sur-Mer.


Ship Masters Data

Date from: 1901
Captain: Boon, W.J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: De proeftochtfoto van de BESOEKI. Het origineel was in bezit van de werf Blohm & Voss, Hamburg.
Image type: Photo

Description: De BESOEKI te Marseille, foto genomen in of voor 1914. In vergelijking met foto 1 (proeftocht), heeft aan het achterschip een kleine verbouwing plaats gevonden, waarschijnlijk in verband met de extra sloepen, geplaatst voor het vervoer van Mekka-gangers.
Image type: Photo
Sources