Name ship: ABIS CALAIS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2011
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9547336
Nat. Official Number: 23038 Z 2011
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Hangzhou Dongfeng Shipbuilders Ltd., Hangzhou, China, People's Republic
Yardnumber: HDFS2008-02
Date Laid Down:
Launch Date: 2009-07-30
Delivery Date: 2011-04-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Rolls-Royce Marine AS, Engines Dept. Bergen, Bergen, Norway
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 4035
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bergen Diesel Type C2533L9P (250x330)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4255.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2341.00 Net tonnage
Deadweight: 6050.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 114.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 108.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 8.10 Meters Depth, moulded
Draught: 6.04 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2011-04-00 ABIS CALAIS
Manager: Abis Shipping Company B.V., Harlingen, Netherlands
Owner: C.V. Abis Calais II, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PBXX
Additional info:

Date/Name Ship 2016-12-30 LONGVIND
Manager: Longship B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Longvind B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBXX
Additional info: Renames at Pernis.

Ship Events Data

2014-01-27: Op drift geraakt. Nederlands schip van ondergang gered. Onder zeer slechte weersomstandigheden zijn Spaanse slepers er met grote moeite in geslaagd een stuurloos Nederlands vrachtschip voor de ondergang te behoeden. Het maandag voor de kust van Galicië in moeilijkheden geraakte schip, de 'Abis Calais', dreigde ten noordwesten van de haven El Ferrol op de kust te slaan. De voorbereidingen om de achtkoppige bemanning, afkomstig uit Nederland, Oekraïne en de Filipijnen met een helikopter van boord te halen, waren al in gang gezet, meldde woensdag de krant Diario de Ferrol. Pogingen om met vier sleepboten het schip naar veiliger wateren te trekken mislukten keer op keer. Hoge golven en harde wind hinderden de reddingsactie. Maar uiteindelijk lukten het de Spanjaarden de 'Abis Calais' woensdag naar de veilige haven van El Ferrol te slepen.

Abis Calais adrift off El Ferrol. The Abis Calais", which had sailed from Leixoes on Jan 25 bound to Hull with a cargo of 5000 tons wood pellets, suffered a malfunction of its propeller in the morning of Jan 27 at 8 a.m. and went adrift seven miles NW of Cape Prior. The owner contracted the tug “Ria de Vigo” to assist, but the ship could not connect to the vessel in the storm. Now the MRCC Spain initiated and coordinated a salvage operation and dispatched the tug “Sar Gavia”, the Navy tug “Mahon” and the Xunta rescue vessel “Sebastián de Ocampo” from El Ferrol. The “Abis Calais” was taken in tow around 3.20 p.m. on Jan 28 in adverse weather conditions with gusting winds of more than 80 mph and wave heights from six to nine meters, and pulled towards El Ferrol. At 8.30 p.m. the tow line snapped two miles from Cabo Prior. It was taken into consideration to evacuate the eight crew members from the Ukraine, Netherlands and the Philippines after the “Sebastián de Ocampo” in vain tried to reconnect as well as the “Sar Gavia”. The rescue helicopter Pesca II of the base in Celeiro and Helimer 209 from A Coruña were dispatched now. Less than two miles off the coast the “Sebastián de Ocampo” was able to get a towline aboard the “Abis Calai” again. The “Sar Gavia” got a second line connected at the stern, and the convoy headed to the open sea. There was no confirmation whether it would be attempted to take the“Abis Calais” to El Ferrol or A Coruña, because the decision was pending on the sea conditions.The operation to get the ship to port was expected to take at least 10 hours.

2016-11-00: In opdracht van de hypotheekverstrekker (Rabobank) worden op 29 november 2016 openbaar verkocht de volgende schepen schepen: Abis Belfast, Abis Bergen, Abis Bilbao en de Abis Bordeaux. Een dag later, op 30 november 2016, worden openbaar verkocht de Abis Dublin en de Abis Dundee. Op 1 december 2016 volgen de Abis Albufeira en de Abis Antwerpen. Op 2 december 2016 te Rotterdam gaan de Abis Cadiz, Abis Calais, Abis Cardiff en de Abis Cuxhaven in de openbare verkoping. ( De Abis Belfast arriveerde op 26-10-2016, de Abis Bergen op 31-10-2016, de Abis Bilbao op 28-10-2016 en de Abis Bordeaux 28-10-2016 te 's Gravendeel en werden daar opgelegd. De Abis Dublin arriveerde op 26-10-2016 en de Abis Dundee op 30-40-2016 in de Waalhaven te Rotterdam en werden daar opgelegd, de Abis Albufiera arriveerde op 19-11-2016 en de Abis Antwerpen op 11-11-2016 te 's Gravendeel en werden daar opgelegd, de Abis Cadiz arriveerde op 01-11-2016, de Abis Calais op 28-10-2016, de Abis Cardif op 02-11-2016 en de Abis Cuxhaven op 26-10-2016 in de Waalhaven te Rotterdam er werden daar opgelegd.)

2016-12-02: Op 02-12-2016 is de C-serie (de "Abis Cadiz", "Abis Calais", "Abis Cardiff" en de "Abis Cuxhaven") geveild en verkocht aan de VMS Shipping Group te Werkendam, die schepen eind 12-2016 hernoemde in "Longviking", "Longvind", "Longvik" en "Longvann".

Ship Masters Data

Images


Description: Abis Calais 2011 inbound Emden on 24-09-2011.
Image type: Photo

Description: Abis Calais 2011 inbound Emden on 24-09-2011.
Image type: Photo
Sources