Name ship: AMSTERDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1873
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Frigate
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1873-01-11
Delivery Date: 1873-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 1482.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 54.40 Meters ***Unknown***
Beam: 11.90 Meters ***Unknown***
Depth: 7.40 Meters ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1888-00-00: In de jaren 80 van de 19e eeuw van fregat tot bark omgetuigd (mogelijk bij aankoop door Hendrichs & Co) De tonnage was toen 1.369,47 ton netto

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1873-00-00 AMSTERDAM
Manager: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDFB
Additional info:

Date/Name Ship 1887-00-00 ARDJOENO
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFRB
Additional info:

Date/Name Ship 1899-02-00 SILO
Manager: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Owner: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: KJCS
Additional info:

Ship Events Data

1873-01-12: NRC 120173. Amsterdam, 11 januari. Heden is van de werf Concordia van de heren Meursing en Huygens alhier met goed gevolg te water gelaten het compositie fregatschip AMSTERDAM, groot ruim 1.000 Java lasten, voor rekening van de rederij der heren Eeghen & Co. en gevoerd zullende worden door kapt. J. Kruysinga.

1887-00-00: Het fregatschip AMSTERDAM werd in 1887 uit de hand voor NLG 40.000 verkocht en verdoopt in ARDJOENO (bron: Sweijs 1888)

1897-04-05: PGC 010297 Amsterdam, 29 januari. Volgens van de rederij ontvangen bericht vertrekt het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, morgen van Lorenzo Marques (opm: Lourenšo Marques, thans Maputo in Mozambique) naar Mobile, om aldaar hout te laden voor Nederland.
PGC 070497 Amsterdam, 5 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, gisteren van Lorenzo Marques (opm: Lourenšo Marques, in Mozambique) te Mobile aangekomen. Het schip heeft even aan de grond gezeten, maar is dicht gebleven.
NRC 160497 Mobile, 5 april. Het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, van Lourenzo Marques (opm: Maputo) komend, is bij het binnenzeilen der baai op Sand eiland aan de grond geraakt. De opvarenden, behalve de loods, die aan boord bleef, kwamen te Sand eiland aan land. Een sleepboot sleepte het schip van het strand af en bracht het aan de stad, terwijl de opvarenden nog op het eiland waren. Het schip heeft geen schade.
(opm: zie afbeelding)


1899-01-00: PGC 110199. Amsterdam, 10 januari. Naar wij vernemen is het Nederlandse schip ARDJOENO, op 28 november j.l. hier van Batavia aangekomen en sedert hier in de haven liggende, uit de hand verkocht, naar men zegt voor ca. NLG 30.000, aan de heer P.A. Tiel. De ARDJOENO, (ex-AMSTERDAM) is een compositiebark van 1407 registerton en werd te Amsterdam gebouwd in 1873.
PGC 240299. Amsterdam, 22 februari. Het Nederlandse schip ARDJOENO, dat begin januari door de makelaar Alb. Vinke voor NLG 30.000 werd verkocht aan de heer P.A. Tiel alhier, is thans door deze verkocht naar Duitsland. Het schip zal onder Duitse vlag onder de naam SILO in de vaart worden gebracht.
PGC 250299. Amsterdam, 23 februari. Het Nederlandse schip ARDJOENO werd verkocht aan de heer A. Hemmes te Emden.
(opm: het is vrijwel zeker, dat de ARDJOENO niet voor P.A. Tiel gevaren heeft.)


1902-09-05: Final Fate: Op reis in ballast van de Table Bay (Zuid-Afrika) naar Chemainus B.C. (westkust van Canada) heeft de SILO in een storm op 21 augustus 1902 gedeeltelijk de masten verloren en andere schade opgelopen. Op 5 september 1902 werd het beschadigde schip te Nagasaki binnengesleept en daar afgekeurd.

Ship Masters Data

Images


Description: De ARDJOENO, liggende in de IJgracht te Amsterdam, foto ca. 1895
Image type: Photo

Description: De ARDJOENO in april 1897 op de sleephelling te Mobile, na bij het binnenlopen van deze haven aan de grond te zijn geraakt. (zie events)
Image type: Photo
Sources