Name ship: BETA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5293614
Nat. Official Number: 1684 Z GRON 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 147
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-02-12
Delivery Date: 1935-04-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 270
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type Nr. H.P.148 (275x400)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 344.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 194.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21720 Cubic Feet
Bale: 20200 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 40.61 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Draught: 2.76 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1976-00-00: In 1976 omgebouwd tot zandzuiger.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-04-24 BETA
Manager: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDBK
Additional info:

Date/Name Ship 1950-08-31 REX
Manager: N.V. Gebr. Scheuer, Amsterdam, Netherlands
Owner: Stoffer Rusthoven, Appingedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PHAI
Additional info:

Date/Name Ship 1969-06-24 REX
Manager: Astro Vibrante Cia. Naviera S.A., Mogadishu, Somali Republic
Owner: Astro Vibrante Cia. Naviera S.A., Mogadishu, Somali Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Mogadishu / Somali Republic
Callsign: 6ODW
Additional info: Hfl. 85.000,--

Date/Name Ship 1976-00-00 CAMAJUANI
Manager: Jose Riva Suardiaz, Gijon, Spain
Owner: Jose Riva Suardiaz, Gijon, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Gijon / Spain
Callsign: EAPT
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 CAMAJUANI
Manager: Nicolas Luca de Tena Alvear, Gijon, Spain
Owner: Nicolas Luca de Tena Alvear, Gijon, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Gijon / Spain
Callsign: EAPT
Additional info:

Ship Events Data

1935-04-20: De Eemsbode 25.04.1935: Het nieuwgebouwde motorzeeschip “BETA” zou zaterdag j.l. (20.04.1935) op de Eems proefvaren, doch toen het schip ter hoogte van het Zeebad was gekomen liep de schroefas vast. De “Beta” ging voor anker en werd later door de sleepboot “Franziska” naar Emden gesleept om daar te dokken. Het schip was met graan beladen en bestemd voor Engeland.

1935-04-24: Op 24-04-1935, als BETA, zijnde een motorvrachtschip, metende 943.98 m3, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Tonkkes, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1684 Z GRON 1935 op het achterschip in achterkant lichtkap motorkamer.

1935-05-01: NvhN 01-05-1935: Proefvaart m.s. BETA. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het nieuwe motorschip BETA, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, voor de groote kustvaart, bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapt. J. Tonkkes te Groningen. De afmetingen van het schip zün als volgt: lengte over de loodlijnen 42.30 M., breedte op het grootspant 7.06 M., holte in de zyde 2.90 M. Het is groot netto 561 M 3. en bruto 944 M 3. De voortstuwing geschiedt door middel van een direct omkeerbaren Benz Diesel motor. Deze motor ontwikkelt bij 300 omwentelingen per minuut een vermogen van 270 P.K. Behalve de hoofdmotor is in de motorkamer nog een Benz Diesel motor van 7 P.K. als hulpmotor voor de aandrijving van de lens en ballastpomp, de compressor en de dynamo opgesteld. Aan dek zijn voor het laden en lossen een tweetal motordeklieren geplaatst, elk voorzien van een Benz Diesel motor van 7 P.K., terwijl de ankerlier eveneens gedreven wordt door een Benz Diesel motor van 7 P.K. Het schip, dat tot aan de mast van een dubbelen bodem is voorzien, behaalde een snelheid van ruim 9 mijl. Het is beladen met tarwe bestemd voor Norwich.

1935-05-26: Algemeen Handelsblad 26-05-1935: Beta. (Londen, 26 Mei.) Het Nederlandsche motorschip “Beta" heeft als gevolg van zwaar weer schade bekomen en is heden te Barry in het dok gegaan. Het schip heeft lekkage tn de voorpiek. De schade wordt hersteld.

1935-09-19: NvhN 19-09-1935: Het motorschip Beta, kapt. J. Tonkkes, kwam hier als bijlegger wegens slecht weer binnen. Het schip is beladen met tarwe van Anklam met bestemming Rotterdam. Vanwege het stormachtig weer worden hier vele schepen opgehouden.
De Telegraaf 20-09-1935: Beta. Delfzijl, 19 sept. - Het motorschip “Beta”, kapt. Tonkkes, dat hier als bijlegger wegens storm weer binnenkwam, heeft heden de reis naar zijn bestemming Rotterdam voortgezet.

1936-01-28: NvhN 28-01-1936; Beta. Delfzijl, 27 Jan. -Het motorschip “Beta”, kapt. Tonkkes, welk schip alhier binnenkwam met bodemschade, heeft deze schade hersteld en vertrok heden naar King's Lynn beladen met carton.

1936-03-31: Algemeen Handelsblad 31-03-1936: Beta. (Londen, 30 Maart.) Het Nederlandsche motorschip “Beta", te Cork liggende, rapporteerde lekkage. Het schip ging naar Dublin en is aldaar 28 Maart in het dok gezet. Den volgenden dag keerde het schip zonder lekkage naar Cork terug.

1936-05-14: De Tijd 14-05-1936: Amsterdam, 13 mei. Het gisteren van hier naar Aberdeen vertrokken Nederlandsche m.s.”Beta” is heden uit zee te IJmuiden teruggekeerd. Het schip heeft motorschade.
De Telegraaf 18-05-1936; Beta. Amsterdam, 18 Mei. - Het Nederlandsche m.s.”Beta” heeft hier de motorschade hersteld en vertrok naar Aberdeen.

1936-06-29: NvhN 29-06-1936: Delfzijl, 27 Juni. Het motorschip “Beta”, kapt. Tonkkes, liep hiet met motorschade binnen. Het schip is beladen met gez. hout hout van Gefle met bestemming Pinryn en het zal de schade alhier herstellen.
NvhN 07-07-1936: Delfzijl. 4 Juli. Het motorschip “Beta”, kapt. Tonkkes, dat alhier met defecten motor binnenliep, zette heden de reis naar zijn bestemming voort. Het schip is beladen met gez. hout van Gefle met bestemming Pinryn

1936-10-26: De Telegraaf 26-10-1936: Beta. Londen, 26 Oct. -Het Nederlandsche m.s.”Beta”, dat met een lading graan op weg was van Rotterdam naar Noorwegen, is nabij Stubbekjöbing aan den grond geloopen.
De Telegraaf 28-10-1936; Beta. Kopenhagen, 26 Oct. -Het Nederlandsche m.s.”Beta” is met assistentie vlotgekomen en heeft de reis voortgezet.

1937-02-26: NvhN 26-02-1937: Delfzijl, 25 Februari. De motorschepen “Ida Westers”, kapt.Westers en “Beta” kapt. Tonkkes, liepen alhier als bijlegger binnen.
Eerstgenoemde schip is op weg van Hamburg naar Waterford, beladen met kali, terwijl laatst genoemde op weg is van Boulogne naar Hamburg met erts.

1937-08-11: NvhN 11-08-1937: Delfzijl, 10 Aug. Het motorschip “Beta”, kapt, Tonkkes, liep hier heden als bijlegger binnen. Het is beladen met vaten van Danzig met bestemming Scheveningen.
NvhN 12-08-1937: Delfzijl, 11 Aug. Het motorschip Beta, kapt. Tonkkes, dat alhier op weg van Danzig naar Scheveningen, beladen met vaten, als bijlegger binnenliep, zette heden de reis weer voort, terwijl het motorschip Santa Lucia, kapt. van Dijk, alhier als bijlegger weer binnenliep. Dit schip is met een lading gez. hout op weg van Pitea naar Nantes.

1938-08-01: Algemeen Handelsblad 01-08-1938: Haring maar Polen. Gisteravond is uit de Scheveningsche haven met bestemming naar Polen vertrokken, het motorvrachtschip „Beta", afkomstig uit Groningen. Het schip heeft aan boord 2600 vaten haring, bestemd voor Gdynia, voor rekening van de visscherij-maatschappij „Newa" te Scheveningen.

1939-01-29: 29-01-1939 m.s.”Beta” . King's Lynn, 26 Januari. - Het Ned. m.s. Beta, dat gisteravond van hier naar Rotterdam was vertrokken, is weer naar hier teruggekeerd, omdat het op de reede een anker had verloren. (m.s. Beta is 28 Jan. te Rotterdam aangekomen — Red.)

1947-03-08: Het Vrije Volk 08-03-1947: Zes kiendoppen van schepen voeren uit naar Indonesië „Ze huppelen overal overheen", zeggen de opvarenden.
Als u er soms nog aan twijfelde of wij Hollanders nog wel even goede en enthousiaste zeevaarders zijn als in vroeger eeuwen, dan had u vanmorgen maar eens een kijkje moeten nemen in de Rotterdamse Schiehaven. Zes pietepeuterige gepavoiseerde scheepjes lagen daar en met zijn allen, waren ze nog niets vergeleken bij die knaap van een Sloterdijk, die daar ook gemeerd lag. Zes kustvaardertjes van heel bescheiden maat, scheepjes waarmee je als landrot heus niet graag naar Engeland of de Baltische staten vaart omdat ze op zulke trips al slingeren en stampen als een hobbelmolen op het Lunapark. En dat stel Lilliputters, de kleinste — de Wilda uit Amsterdam is 320 ton, de grootste, de Beta uit Groningen, even 400 ton—vertrokken voor de geweldige reis naar Indonesie. De Nederlandse regering heeft ze gehuurd en in konvooi varend, zullen ze de hindernissen van de Golf van Biscaje, de Middellandse Zee en de Indische Oceaan overwinnen om in de Archipel het werk over te nemen, dat vroeger door de prauwen werd verricht: copra ophalen uit kleine havens en vervoeren naar de grotere, opdat die daar in kloeke zeeschepen kan worden overgeslagen. Een jaar lang zullen ze dat werk verrichten. Voordat ze thuisvaren zijn we echter weer een anderhalf jaar verder, want over een reis naar en van Indonesië doen ze, bijna drie maanden; Een gevaarlijke onderneming! Och; zoiets moet je niet aan zeelui vragen. Die zijn niet zo gauw bang. Die zeggen:" Risico is er overal en altijd meneer. Het zijn donderstenen van schuitjes hoor. Ze huppelen overal overheen. Die deining in de Indische Oceaan betekent niet veel. Het enige is, dat je één motor hebt en als die je in de steek laat, zit je. Daarom varen wé ook in konvooi.
, Het enige vreemde voor de meeste mensen is, dat ze een beetje langer van huis blijven dan ze gewend zijn. Slechts één schip van dit zestal (Beta, Wilda, Erna, Henk, Baltic en Unitas) is uitgerust met eén volledige radioinstallatie, ontvanger en zender. Dat is de Beta, de konvooileider. , Een vrij snel schip is die Beta, maar zijn snelheid moet hij natuurlijk regelen naar de langzaamste en die loopt niet meer dan een mijl of zeven per uur. Daardoor en ook, omdat ze tal van havens moeten aandoen om te bunkeren — op zulke grote reizen zijn ze niet berekend —- zal die overtocht wel een dag of tachtig duren. Voorhet vertrek werd de verzamelde bemanning, in totaal niet meer dan 45 koppen, toegesproken door een vertegenwoordiger van het directoraat-generaal voor de Scheepvaart, die hun namens de regering een goede reis en een behouden thuiskomst toewenste.
1947 "Beta" (Konvooi leider met zend app. en marconist aan boord.) 6 maart, konvooi vertrokken (i.o.v. de Ned. Reg voor een copra charter in de Ind. Archipel) samen met de Erna, Henk, Wilda, Unitas en Baltic. De planning was om in drie maanden naar de Oost te varen. De Henk moest op de Waterweg al afhaken wegens een warmgelopen koppeling en repareren. Brest (Fr): 1e stop. Schepen waren elkaar kwijtgeraakt door mist. Vanaf Brest ging het verder met de 5 zonder de "Henk". In de beruchte Golf van Biscaye sloeg het noodlot wederom toe de “Beta” raakte lek in stormweer en had op een gegeven ogenblik meer dan een meter water in het ruim staan. Men stelde alles in het werk om het water weg te pompen, dit lukte niet zodat met 3 andere konvooischepen St. Nazaire werd aangelopen. De reparatie duurde echter zolang dat de 3 schepen besloten een voor een te vertrekken. Na 3 weken reparatie vertrok ook de “Beta” om als laatste van het konvooi de Middellandse Zee te bereiken. Aangekomen te Port Said lag daar de "Unitas" nog, men besloot verder samen te varen. De "Beta" wilde eerst nog een aangeboden lading van 160 ton te port Said laden, met bestemming Singapore. De gehele Rode Zee en Golf v Aden ging alles goed, maar ter hoogte van kaap Guardafui, net voor het binnenvaren van de Indische Oceaan, seinde d.m.v. vlaggen dat de “Unitas” zware motorschade had gekregen en niet verder varen kon. De "Beta" sleepte de “Unitas” het laatste traject door de Indische Oceaan naar Singapore. Er werd scheepsraad gehouden op de “Beta” (kapt. en stuurman van de Unitas aanwezig) Scheepsjournaal: "Beta" 12 mei, maakten alles gereed de “Unitas” te slepen. 2 weken later werd Colombo aangelopen. 29 mei sd Colombo, ondanks de doorzettende moesson arriveerde de sleep op 6 juni te Sabang . De “Beta” loste zijn lading in Singapore.
1948: ANP bericht: retourreis 8 april vertrek van Batavia; "Helvetia", 9 april; "Erna", 10 april, de "Henk", "Unitas", "Baltic", "Wilda" en als laatste de "Beta" op 10 april.
1948: retour reis "Beta" 17 april v Belawan n Rotterdam // 30 april pd Minikoy // 7 mei pd Guardafui // 9 mei te Aden // 13 mei sd Aden// 21 mei te Suez // 23 mei te Port Said// sd Port Said 28 mei //.3 juni pd Malta // 11 juni te Gibraltar // 14 juni v Gibraltar n Amsterdam // 22 juni pd Dover.// 26 juni v Amsterdam te Rotterdam //

1947-03-10: NvhN 10-03-1947: Convooi naar Indië uitgevaren. Zes scheepjes van 300 a 400 ton zullen de reis in 80 dagen maken. Een typisch convooi heeft Zaterdag de haven van Rotterdam verlaten, met een lange reis voor den boeg, een convooi, dat herinneringen oproept aan de dagen van de Oost-Indische Compagnie, toen scheepjes, die naar tegenwoordige maatstaven gerekend notedopjes waren zich op de Oceanen waagden en om de Kaap de Goede Hoop hun weg naar Indië zochten. Ook thans waren het slechts notedopjes, nauwelijks 300 en ten hoogste 400 ton groot, die door een sleepboot naar open zee gesleept zijn, n.l. de coasters „Beta, welks kapitein de leiding van het convooi heeft, „Baltic", „Erna", „Unitas", „Wilda" en „Henk". Deze schepen kunnen onder normale omstandigheden op eigen kracht zee kiezen, maar nu wilde men geen risico lopen in verband met den ijsgang in de rivier en den Nieuwen Waterweg, waar zoo gemakkelijk een schroef op de schotsen stuk kan slaan. In Hoek van Holland namen de kapiteins zelf het heft in handen. Tachtig dagen denken de scheepjes over de reis naar Indië te doen. Natuurlijk wordt het lange traject niet in één ruk afgelegd, het ligt in de bedoeling Port Said aan te doen en daar nog eenige lading in te nemen, mogelijk cement. Te Rotterdam heeft men reeds cokes aan boord genomen bij wijze van ballast. Voorloopig gaat de reis naar Batavia. Het convooi zal op zee in zigzagvorm varen op een onderlingen afstand van ongeveer 300 M. Aan boord van den convooileider „Beta" bevindt zich een complete radio-installatie. Zoo zal er contact met de buitenwereld zijn, maar ook contact onderling, al beschikken de andere coasters dan ook slechts over een ontvangtoestel. leder schip heeft zeven koppen aan boord, maar In Indië, waar deze kustvaarders de verdwenen prauwen gaan vervangen en In het binnenland copra gaan verzamelen, om die dan naar een centraal punt vermoedelijk Makassar, te brengen, waar de voor de margarine-fabricage onontbeerlijke grondstof in groote zeeschepen wordt overgeladen, zullen in lederen kustvaarder 24 koelies een plaatsje in het voorschip krijgen. Zij doen indien noodig dienst als bootwerker. Teneinde gemakkelijk in de binnenlanden te kunnen opereeren, bevinden zich aan boord kleinere bootjes, waarmee men overal gemakkelijk den wal kan bereiken. De nu uitgevaren schepen, die inclusief de uit- en thuisreis anderhalf jaar weg blijven komen in Indië onder beheer van de K.P.M.

1947-03-13: NvhN 13-03-1947: Convooi coasters uit elkaar geslagen. Te Brest opnieuw verzamelen. Het convooi kustvaartuigen, dat Zaterdag j.l. van Rotterdam naar Batavia is vertrokken, heeft in Het Kanaal eenigen tegenslag ondervonden. Door de mist is het convooi n.l. uit elkaar geslagen, met het gevolg dat de kapitein van de „Beta", die de leiding heeft, aan zijn collega's van de „Unitas" en de „Erna", die zich nog in zijn nabijheid bevonden, opdracht gegeven heeft de haven van Brest binnen te loopen Dit is Woensdag geschied. Aan de kapiteins van de „Baltic" en de „Wilda". welke schepen uit den gezichtskring verdwenen waren, is radiotelegrafisch geseind eveneens naar Brest te komen. Zoodra de „Henk", welk schip zooals men weet voor de pieren van Hoek van Holland moest terugkeeren om een kleine reparatie te ondergaan, het geheele convooi weer compleet maakt, wordt de reis voortgezet.
Leeuwarder courant 27-03-1947: Coasters hebben weinig geluk Het blijft reparatie en wachten. De „Baltic" de “Erna" de „Henk" en de „Unitas". die zich zooals gemeld te St Nazaire bij de lekgeslagen ,Beta' hadden gevoegd hebber weer zee gekozen. Zij hebben het op reparatie wachtende schip van den convooi de leider achtergelaten en koers gezet naar Gibraltar waar het schip zich bij hen zal voegen.

1947-05-16: Algemeen Indisch dagblad 16-05-1947; „Erna" en "Henk”. K. P. M.-coasters na moeilijke reis aangekomen. Batavia, 15 Mei (Aneta): Na ruim twee maanden van dobberen door het Kanaal en de Golf van Biscaje, varen door de Rode Zee en schommelen door de Indische Oceaan, zijn Woensdagmiddag de K.P.M. coasters „Erna'' en „Henk" behouden in de haven van Tandjong Priok aangekomen. Op 8 Maart is de „Erna ' met gezagvoerder A. Oudman, één stuurman, twee machinisten, twee matrozen en een kok uit Rotterdam vertrokken, een dag later gevolgd door de „Henk", o*der kapitein J. Jonk. Beide schepen zijn de eerstaankomende van een uit 6 coasters bestaande vloot, die aanvankelijk onder leiding van de ,,Beta" uit Rotterdam is uitgevaren. De moeilijkheden van de "Erna" begonnen op 17 Maart, toen het schip uit Brest vertrekkend in een zware zuidwester storm liep en er vier dagen in bleef- „De langste, die ik in mijn 35-jarige zeemans-loopbaan heb meegemaakt", zei kapitein Oudman. Van de convooileider „Beta", het enige schip met een zender aan boord, is 19 Maart op de „Erna" bericht ontvangen, dat het door dezelfde storm lek geslagen was en anderhalve meter water in het ruim had staan. De datum van aankomst in Indië van de andere 4 schepen is onbekend. De in Nederland gebouwde coasters zijn met Kromhoutdieselmotoren uitgerust, en meten ruim 360 bruto register ton. Oorsponkelijk zijn de schepen bestemd voor copravervoer in de archipel.

1947-06-28: NvhZ 28-06-1947: Convooi kustvaarders thans geheel in Indië. Woensdag zijn de twee scheepjes, die nog van Rotterdam naar Batavia onderweg waren om het op 8 Maart vertrokken convooi te completeren, te Tandjong Priok aangekomen. Zoals men zich herinneren zal, verliep het eerste deel van de reis nogal met enige pech. In het Kanaal verloor men elkaar door mist uit het gezicht en een poging om te verzamelen mislukte ten dele. Later kwamen er nog wederwaardigheden bij in de Golf van Biscaye, die het ten slotte noodzakelijk maakten, dat alle coasters, Indien dat gewenst was, op eigen gelegenheid de reis voortzetten. Slechts de Beta en de Unitas, die de minste snelheid konden ontwikkelen, bleven bij elkaar. Op 't laatste traject heeft de Beta haar zusterschip moeten assisteren.

1948-04-13: Leeuwarder Courant 13-04-194: Coasters keren terug. Naar het ANP verneemt, hebben de coasters, die indertijd naar Indonesië vertrokken, thans vanuit Batavia de terugreis naar Nederland aanvaard, en wel de „Helvetia" op 8 April, de „Erna" op 9 April en de „Henk", de „Unitas", de „Baltic", de „Wilda" en de „Beta" op 10 April.

1948-07-20: Limburgsch dagblad 20-07-1948: De Nat. Koopvaardijweek is begonnen; aan de masten vóór het Rotterdamse raadhuis hangen tientallen kleurige vlaggen van Nederlandse rederijen, die bij zonsondergang worden gestreken. De coaster „Beta", die reeds t.m. Vrijdag volgeboekt is, vertrok Maandagmorgen met 150 passagiers, als een trotse Oceaanstomer, met een sleepboot van de kade getrokken en per microfoon werden de opvarenden, merendeels jongens, op de hoogte gebracht met hetgeen er met het schip gebeurde.

1949-01-26: Het Vrije Volk 26-01-1949: Westralia vlot. (Van onze speciale verslaggever) Sinds Maandagmiddag zijn de vissers van Goeree dag en nacht in de weer met het lossen van graan uit de bij Hoek van Holland gestrande „Westralia". Maar al hun harde werken en ook het lossen van 400 ton olie heeft nog geen resultaat opgeleverd. Opnieuw hebben vier sleepboten van L. Smit en Co. gister een poging gewaagd. De berekening had in zoverre gefaald, dat door de oostelijke wind het water voor de kust lager stond dan normaal. Er zat dan ook niets anders op dan dat men voortging met de lossing. Dinsdagavond was men zo ver, dat de kustvaarder „Beta” haar ruimen vol had. Met ongeveer 500 ton graan voer de „Beta" 's avonds de pieren binnen om die naar de silo in de Rotterdamse Maashaven te vervoeren. Ook het bergingsvaartuig „Ibis" leverde daar een portie van een paar honderd ton graan af. Het werk op zee ondervond geen vertraging, want de andere kustvaarder de „Margaretha" nam de plaats van de „Beta" daar in. Vanmiddag om halféén heeft een nieuwe poging van een viertal zeesleepboten om de „Westralia" vlot te brengen resultaat gehad. Eerst draaide het schip met de neus in noordwestelijke richting en plotseling geraakte het los.

1950-09-05: NvhN 05-09-1950: Motorschip Beta verkocht. Het m.s. Beta, groot 400 ton d.w., eigenaar de heer J. Tonkkens, reder te Groningen, is verkocht aan kapitein S. Rusthoven te Appingedam, die het schip in de vaart zal brengen onder de naam Rex. De heer Tonkes heeft de N.V. Noord-Ned. Scheepswerven te Groningen opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw kustvaartuig van 600 ton d.w., dat wederom de naam Beta zal krijgen.

1953-11-00: In 10/11-1953 bij Scheepswerf 'Welgelegen' is het schip van een nieuwe opbouw voorzien.
Leeuwarder courant 12-11-1953: Coaster kreeg nieuwe opbouw. Het 400 ton metende Nederlandse motorschip „Rex" van de kapitein-eigenaar S. Rusthoven te Appingedam heeft de Harlinger haven in een geheel ander gedaante verlaten dan waarin het enige weken geleden aan de scheepswerf „Welgelegen" te Harlingen arriveerde. De vrij primitieve achterbouw is verwijderd en in een snel tempo vervangen door een nieuwe salon, stuurhuis, kombuis en machineschacht. Het aanzien van het schip is nu belangrijk gestegen. Woensdag heeft het met bestemming Antwerpen Harlingen verlaten.

1953-11-09: Op 09.11.1953 als REX, zijnde een motorschip, metende (voor de hermeting), 973.83 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 4697 d.d. 10-02-1947, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van: 1684 Z GRON 1935 op het achterschip aan SB zijde in de lichtkap motorkamer, 7.60 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit lengteas, 1.44 m. uit dek.

1953-11-13: NvhN 13-11-1953: De Rex op Jacobsrug bij Terschelling geslagen. Vanmorgen weer vlot. Wegens slecht weer heeft een loods Woensdagavond de kustvaarder Rex, die uit Harlingen was vertrokken met bestemming Antwerpen, op de ree tussen Vlieland en Terschelling gebracht, waar het schip voor anker is gegaan. Gisternacht is evenwel de ankerketting gebroken, tengevolge waarvan de kustvaarder op de Jacobsrug is geslagen. De kustvaarder is ongeladen. Kapitein- eigenaar van de Rex is de heer S. Rusthoven uit Appingedam. Om ongeveer kwart voor twaalf vanochtend is de Rex vlot gekomen. Bij vannacht ondernomen pogingen het schip los te slepen door sleepboten van de firma Doeksen van Terschelling is de tros gebroken. Vanmorgen heeft men een nieuwe verbinding tot stand kunnen brengen.
Leeuwarder courant 13-11-1953: Coaster vast op het Wad en weer vlot. De „Rex" (Appingedam) hoog en droog op de Robbenhoek.
De kustvaardcr „Rex" uit Appingedam die Woensdag leeg uit Harlingen was vertrokken, waar hij van een nieuwe opbouw was voorzien en die 's avonds op de rede in de Vliestroom ten anker was gegaan, is gisternacht afgedreven, doordal de ankerketting brak. Het schip werd door het hoge getij over de Jacobsruggen geslagen en is vastgelopen op de Robbenhoek tussen het Griend en Terschelling. Het bijna 400 ton metende schip zat zeer hoog. De Terschellinger sleepboten „Holland" en „Stortemelk II" hebben verbinding gemaakt met het schip en twee maal negen- honderd meter sleepkabel uitgebracht. Ook het bergingsscheepje Stortemelk I bevindt zich in de nabijheid van de gestrande „Rex". Kapitein-eigenaar is de heer S. Rusthoven te Appingedam. De bemanning is aan boord gebleven. Vanmorgen om kwart voor twaalf is het gelukt, de „Rex" vlot te slepen. De pogingen van vannacht mislukten, doordat een tros brak. De „Rex" was op weg naar Antwerpen.
NvhN 14-11-1953: De Rex weer vlot. De kustvaarder Rex, die in de nacht van Woensdag op Donderdag op de Jacobsrug bij Terschelling sloeg, is weer vlot. Nadat verschillende pogingen om het schip in diep water te krijgen mislukt waren, slaagde men er gistermorgen ongeveer kwart voor twaalf in.
Leeuwarder courant 14-11-1953: „Rex" vlotgesleept en naar Harlingen gebracht. De Appingedamse kustvaarder „Rex” die Donderdag op het Wad van zijn anker sloeg en tussen het Griend en Terschelling op de Robbenhoek strandde, is — zoals we in een deel van onze edities al meldden - Vrijdagmorgen tegen twaalven vlot gesleept, 's Nachts was de „Rex" al enige honderden meters naar dieper water getrokken, maar toen brak de sleepkabel met de „Holland" van Doeksen. Het schip is naar Harlingen gesleept en daar drooggezet op de werf „Welgelegen". Gebleken is, dat de bodem geen schade heeft opgelopen, doch dat de hak van de schroefas, de roerkoning en de stuurboord-kimkiel zijn beschadigd. Het zal enige dagen duren, voor de „Rex” opnieuw kan uitvaren met bestemming Antwerpen.

1956-01-17: Het Vrije Volk 17-01-1956: Zware slagzij - uien overboord. Benauwde uren op kustvaarder Rex. Kapitein S. Rusthoven van de kustvaarder „Rex" (344 ton) uit Appingedam heeft gisteravond met zijn zeskoppige bemanning benauwde ogenblikken meegemaakt, toen zijn schip bij het uitvaren van de haven van Middelharnis zware slagzij ging maken. Tegen middernacht week het gevaar echter, nadat de bemanning de deklading (30 ton uien) overboord gezet had. De „Rex" is vannacht het Vuile Gat binnengevaren en een paar uur later op eigen kracht in Dordrecht aangekomen. Het schip, dat nu weer vrijwel recht ligt, heeft ligplaats gekozen aan de Handelskade. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De „Rex" voer gistermiddag omstreeks 5 uur de haven van Middelharnis uit, waar aardappelen en uien voor Londen geladen waren. De haven aan het Haringvliet is berucht om de sterke buitengaatsstroom. Even buiten de havenhoofden begon de coaster slagzij te maken, hetgeen wellicht toe te schrijven was aan de stroom en aan het schuiven van de lading. Kapitein Rusthoven zond noodseinen uit, toen zijn schip omstreeks 7 uur 45 graden over bakboord helde. In deze stand dreef het tegen een zandplaat aan. De reddingboot „Koningin Wilhelmina" uit Stellendam voer uit, maar behoefde slechts assistentie te verlenen bij het vlotslepen van de „Rex". Inmiddels was de in zwemvest gestoken bemanning bezig de deklading te lossen. Dit was een moeilijke opgave, daar het water in het gangboord stroomde. Dank zij de hermetische afsluiting kwam gelukkig geen water in de ruimen. De reddingboot keerde tegen 11 uur terug naar Stellendam, nadat onmiddellijk gevaar geweken was.
NvhN 17-01-1956: Damster kustvaarder Rex bij Middelharnis aan de grond. Later weer vlot. De Damster kustvaarder Rex is gistermiddag bij het verlaten van de haven van Middelharnis aan de grond gelopen. Het scheepje, dat 344 brt. meet, maakte sterke slagzij en vroeg onmiddellijke sleepboothulp. De Rex was met een lading uien onderweg van Middelharnis naar Rotterdam. Bij het verlaten van de haven van Middelharnis ging de deklast aan het schuiven, met het gevolg dat de Rex vastliep op een zandplaat. De reddingboot Koningin Wilhelmina en een betonningsvaartuig voeren uit ter assistentie. De Rex maakte circa 45 graden slagzij en de opvarenden omgordden zich met zwemvesten. De deklading uien werd overboord gezet, waarna de slagzij was teruggebracht tot 10 graden. Later is het schip vlot gekomen en op eigen kracht teruggekeerd naar Middelharnis.

1956-04-28: Het Vrije Volk 28-04-1956: Coaster ,Rex' drijft stuurloos rond. De Groningse kustvaarder „Rex" meldde vanmorgen, dat ze moeilijkheden met de stuurinrichting had. Het schip dreef stuurloos ongeveer tien mijl ten zuidwesten van West Hinder. De „Rex" vroeg „zo snel mogelijk" sleepbootassistentie. De Belgische sleepboot „Scaldis" berichtte, dat zij uit Vlissingen was vertrokken, op weg naar de „Rex".
NvhN 28-04-1956: Coaster Rex in moeilijkheden. Het kustvaartuig Rex, dat 344 ton meet en eigendom is van de heer S. Rusthoven te Appingedam, heeft geseind, dat het door een defect aan de stuurinrichting in moeilijkheden verkeert, ongeveer 10 mijl zuidwestelijk van de Westhinder. Het schip heeft om sleepboothulp verzocht.

1958-12-17: NvhN 17-12-1958: Groninger coaster gestrand. Het 400 ton metende Nederlandse motorschip Rex uit Groningen, dat met een lading cokes op weg was van Engeland naar Marstal op het Deense eiland Arö, is dinsdagmorgen bij Marstal gestrand. Schepen van het tonnage van de Rex varen meestal noordelijk om het eiland heen. Ook de kapitein van de Rex was meegedeeld dat hij deze route moest varen. Hij nam echter de zuidelijke. Men heeft assistentie gevraagd om het schip weer vlot te krijgen. De Rex is eigendom van de reder S. Rusthoven uit Appingedam, die ook als kapitein op het schip vaart. Gisteren zijn 70 ton kolen gelost om het schip lichter te maken, maar vannacht kon niet worden doorgewerkt. Vanochtend is het water bijna twee decimeter gezakt en de Rex zit thans stevig vast. Vandaag wordt het lossen van de kolen voortgezet. Er bestaat geen gevaar voor de uit acht leden bestaande bemanning.
NvhN 18-12-1958: Groninger kustvaarder Rex weer vlot. De kustvaarder Rex uit Appingedam, die maandag voor het Deense havenstadje Marstal aan de grond was gelopen, is woensdag vlot gekomen, nadat het 400 ton metende schip het grootste deel van zijn lading kolen had overgegeven aan een kustvaarder uit Faaborg, die ter assistentie was uitgevaren. Wegens de dichte mist is de Rex buiten de haven van Marstal voor anker gegaan.

1975-00-00: In 1975 door de Spaanse douane opgebracht i.v.m. smokkel en in 01.1976 opgelegd te Malaga, verkocht en omgebouwd tot zandzuiger.

1984-05-00: Lag in 05.1984 in een zijarm van de Guadalquiver (bij de brug richting Huelva) in Sevilla. Ze was nog in redelijke staat. In 04.1989 lag ze nog op dezelfde plaats maar totaal verroest en half weggezakt in de modder. De naam "Beta" was nog vaag te zien. In 1992 was ze verdwenen. (Info Marien Lindenborn)

1999-10-00: In 10.1999 Lloyd's Register laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart 'Beta' - april 1935.
Image type: Photo

Description: 'Beta'
Image type: Photo

Description: Beta 1935.
Image type: Photo

Description: 'Beta'
Image type: Photo

Description: Beta 1935 in Oost-Indië.
Image type: Photo

Description: Beta 1935
Image type: Photo

Description: Beta 1935 in de Oosterhaven te Groningen in 1935, met op de achtergrond de "Oosterschelde" van 1918.
Image type: Photo

Description: Rex 1935 ex Beta
Image type: Photo

Description: Rex 1935 ex Beta.
Image type: Photo

Description: Rex 1935 ex Beta.
Image type: Photo

Description: Rex 1935 ex Beta.
Image type: Photo
Sources