Name ship: BETA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5043253
Nat. Official Number: 2644 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 261
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-06-12
Delivery Date: 1951-07-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV6M545 Nr. 1231981-85 (320x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 575.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.41 Meters Depth, moulded
Draught: 3.08 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1983-00-00: In 1983 omgebouwd tot koelschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-07-17 BETA
Manager: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDBL
Additional info:

Date/Name Ship 1955-03-05 HONTESTROOM
Manager: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1956-03-26 BETA
Manager: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Tonkkes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDBL
Additional info:

Date/Name Ship 1959-12-30 BETA
Manager: Harm Cornelis Wildeman, Delfzijl, Netherlands
Owner: Harm Cornelis Wildeman, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDBL
Additional info:

Date/Name Ship 1969-03-28 HEROS
Manager: Fru E.M.B. Aaberg, Fredericia, Denmark
Owner: Fru E.M.B. Aaberg, Fredericia, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Fredericia / Denmark
Callsign: OVTV
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 DORTHEA
Manager: Hans T. Nielsen, Bandholm, Denmark
Owner: Hans T. Nielsen, Bandholm, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Bandholm / Denmark
Callsign: OVTV
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 DORTHEA
Manager: C. Rabbilal, Port of Spain, Trinidad & Tobago
Owner: C. Rabbilal, Port of Spain, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Port of Spain / Trinidad & Tobago
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1977-12-00 ALVIN R III
Manager: Alvin R Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Owner: Alvin R Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Port of Spain / Trinidad & Tobago
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 ROSANA R
Manager: Alvin R Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Alvin R Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1951-06-13: Het Vrije Volk 13-06-1951: Tewaterlating „BETA". Bij de N.V. Noord-Nederlandse Scheepswerven te Groningen vond Dinsdagmiddag de tewaterlating plaats van het kustvaartulg „Bèta", In aanbouw voor rekening van de heer J. Tonkkens te Groningen. Het schip is van het gladdektype, meet 600 ton d.w. en zal worden voorzien van een 395-PK-Deutzmotor. Tot de uitrusting zal behoren een mast, drie tons laadgerei, Bodeweslieren en Ruston hulpmotoren. De bouw vindt plaats onder toezicht van klassebureau Verltas en Scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 53 m; lengte tussen de loodlijnen 47.5 m.. breedte 8 m., holte 3.40 m. De kiel zal worden gelegd voor een schip van 675 ton d.w. voor rekening van de heren R en K G van Bruggen te Groningen.

1951-07-17: Op 17-07-1951 als BETA, zijnde een stalen motorschip, metende 1130.33 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8494 d.d. 14-07-1951, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2644 Z GRON 1917 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.65 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 1.58 m. uit dek.

1958-11-25: Het Vrije Volk 25-11-1958: Bij een aanvaring in de Maashaven tussen het Nederlandse motorvrachtschip Beta en het Duitse motorvrachtschip Ruhr ramde gisteravond de Beta een kraanponton. Het schip liep aanzienlijke schade op.

1960-02-06: NvhN 06-02-1960: Beta verkocht. Het motorkustvaartuig Beta (ex m.s. Hontestroom) is door de Rederij J. Tonkkes te Groningen verkocht aan de heer H. Wildeman te Delfzijl, die het schip onder dezelfde naam in de vaart brengt. De Beta behoort tot het gladdektype en werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. Het schip heeft een draagvermogen van pl.m. 575 ton en het is voorzien van een 396 pk dieselmotor.

1965-06-02: Algemeen Handelsblad 02-06-1965: Bij een aanvaring in Rotterdam: Schade aan drie schepen en Parkkade. (Van onze correspondent) Rotterdam, 2 juni. Doordat het stuurgerei van het hydraulische roer van een sleepschip weigerde, is gisteravond niet alleen aan drie schepen maar ook aan het remmings- werk, de basaltrand en het wegdek van de Parkkade ernstige schade toegebracht. Omstreeks zes uur voer het sleepschip Ram geladen met 3133 ton zand en gesleept door de sleepboot Wiljo op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Parkkade in de richting Vlaardingen. Plotseling bemerkte de schipper van de Ram dat zijn stuurgerei onklaar was geraakt. Voordat hij de kapitein van de sleepboot Wiljo kon waarschuwen liep de Ram naar stuurboord uit in de richting van de Parkkade. Met volle kracht botste het sleepschip met zijn voorsteven tegen de aldaar gemeerd liggende Duitse coaster Wallo, vervolgens tegen het remmingswerk van de Parkkade en alsof dat nog niet genoeg was, liep de Ram ten slotte met zijn voorsteven nog op de eveneens aldaar afgemeerde Nederlandse kustvaarder Beta. De ravage was groot doch persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De Duitser Wallo liep ernstige schade op, zowel aan bakboord — als aan stuurboordzijde. Ook de machinekamer en het woonverblijf van de gezagvoerder werden zwaar beschadigd. De Beta liep boven de waterlijn twee deuken in de voorsteven op en twee meerdraden knapten af. De Ram zelf kreeg boven de waterlijn aan stuurboordzijde een paar grote deuken en enkele beschadigde huidplaten.

1967-02-17: De waarheid 17-02-1967: Nederlandse kustvaarder vermist. Het Nederlandse vrachtschip „Beta" van N.V Wijnne en Barends te Delfzijl wordt vermist op een reis van de Spaanse Noordafrikaanse haven Ceuta naar Livorno in Italië. Het 399 ton metende scheepje vertrok op 5 februari uit Ceuta en had volgens het Italiaanse persbureau Ansa reeds zes dagen gelden in Livorno aan moeten komen. Het schip heeft een lading lood aan boord.
NvhN 17-02-1967: Groninger kustvaarder schuilde bij Corsica. De kustvaarder Beta van de heer H. Wildeman te Delfzijl, die als vermist was opgegeven omdat zij na enkele dagen nog niet in de haven van bestemming was aangekomen, blijkt vertraging te hebben opgelopen door slecht weer. Het schip bleek veilig op de rede van Calvi op Corsica te liggen. De 560 ton dw metende Beta was met een lading lood onderweg van Ceuta in Spaans Marokko naar Livorno in Italië.

1969-03-00: Op 27.03.1969 door J. Tonkes voor fl. 120.000,-- teruggekocht van de, in faillissement verkeerende, H.C. Wildeman. Daarna, op 28.03.1969, direct verkocht.
NvhN 11-03-1969: Beta verkocht. In Groningen werd publiek verkocht het Groninger motorkustvnartuig Beta van de heer H. C. Wildeman ta te Delfzijl. Koper werd de heer J T'onkes te Groningen voor f 120.000.- De Beta behoort tot het gladdek-type en werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. Het schip heeft een draagvermogen van 575 ton bij 399 bruto reg. ton en het is voorzien van een 396 pk Deutz-dieselmotor.
NvhN 14-03-1969: Coaster Beta heette bij verkoop al Heros. De Groninger kustvaarder Beta, die in Groningen na een faillissement werd verkocht, had reeds voordien de nieuwe naam Heros en de naam Fredericia als thuishaven op de achtersteven staan. Toch was die nieuwe naam niet de keuze van de koper, die overigens niet in de Deense havenstad
Fredericia maar in Groningen woont. De naamsverandering werd aangebracht door enkele Denen, die in de waan waren het schip reeds definitief te hebben gekocht. Het zijn trouwens deze Denen, aan wie de kustvaarder nu wordt doorverkocht. Oorspronkelijk was de Beta eigendom van de Groninger reder J. Tonkkes. Deze deed het schip enkele jaren geleden over aan de heer H. C. Wildeman te Delfzijl, waarbij hij de nieuwe eigenaar tevens een (flinke) hypotheek verschafte. De Denen, die zich onlangs als gegadigden voor de Beta aandienden, namen evenwel niet rechtstreeks contact op met de heer Wildeman maar via een scheepvaartkantoor met de oorspronkelijke eigenaar, de heer Tonkkes. Er werd een voorlopig koopcontract opgesteld, waarop de Denen besloten de namen op het schip, dat toen in Delfzijl lag, vast te laten veranderen. De heer Wildeman was niet bereid mee te werken aan de definitieve verkoop en vroeg zijn faillissement aan. Daarop volgde de verkoping van de Beta. Koper werd toen de heer... J. Tonkkes, die het nu kan doorleveren.

1996-05-00: Lloyd's 05.1996 laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: De tewaterlating van de 'Beta' bij de Noord Nederlandsche Scheepswerven op 12 juni 1951.
Image type: Photo

Description: 18.07.1951 - proefvaart en oplevering 'Beta'
Image type: Photo

Description: 'Beta'
Image type: Photo

Description: de 'Beta' als 'Hontestroom' in charter voor de H.S.M.
Image type: Photo

Description: Heros 1951 (ex Beta)
Image type: Photo
Sources