Name ship: CLARA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1877
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Rangoon, Great Britain, colonies and settlements
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1877-00-00
Delivery Date:
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage:
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1877-00-00 APOLLO
Manager: Edward Hopper, Rangoon, Burma
Owner: Edward Hopper, Rangoon, Burma
Shareholder:
Homeport / Flag: Rangoon / Great Britain, colonies and settlements
Callsign:
Additional info: Off.no. 69544

Date/Name Ship 1882-00-00 APOLLO
Manager: P. Lindemann, Hamburg, Germany
Owner: P. Lindemann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGHL
Additional info:

Date/Name Ship 1889-03-21 CLARA
Manager: J. Vink, Amsterdam, Netherlands
Owner: J. Vink, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKGL
Additional info:

Date/Name Ship 1899-04-00 CLARA
Manager: J. Nogueira Pinto Successores, Oporto, Portugal
Owner: J. Nogueira Pinto Successores, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1909-00-00 CLARA
Manager: F.E. Soares, Oporto, Portugal
Owner: F.E. Soares, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HJWP
Additional info:

Date/Name Ship 192? CLARA
Manager: Companhia de Navegação de Portugal, Lisbon (Lissabon), Portugal
Owner: Companhia de Navegação de Portugal, Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1888-11-17: PGC 201188
Nieuwe Diep, 17 november. In de Noordergronden is gestrand de Duitse bark APOLLO, kapt. Bohn, van Gefle naar Sydney met planken. Twee man zijn door de reddingboot hier aangebracht. De overige bemanning wilde het schip niet verlaten. Volgens een later bericht is de reddingboot opnieuw naar de APOLLO vertrokken en heeft alle opvarenden gered en hier behouden aangebracht. Het schip zit hoog op het strand.

1889-08-05: NRC 060889. IJmuiden, 5 augustus. Het Nederlandse schip CLARA, kapt. Albrand, is heden van hier naar Batavia vertrokken. (opm: eerste reis als CLARA)


1890-01-00: PGC 270190. Batavia, 22 januari. Het Nederlandse schip CLARA (opm: de bark CLARA, kapt. P. Albrand), zal over acht dagen de lading van het afgekeurde Nederlandse schip ORTELIUS (opm: fregat ORTELIUS, kapt. J.L. Jansonius) hebben ingenomen. Slecht weder veroorzaakte oponthoud.

1899-04-00: PGC 240499. Het Nederlandse barkschip CLARA, eigendom van de heer J. Vink te Amsterdam, thans te Goole liggende, waar het op 11 maart 1899 van Colastine (opm: Argentinië) is aangekomen, is door bemiddeling van de makelaar A. Vinke uit de hand voor GBP 1.450,- verkocht aan een firma in Oporto.

1924-00-00: Final Fate: Volgens Lloyds Casualty return over 1924 is de Portugese houten bark CLARA, 693 ton bruto, in het tweede kwartaal van 1924 onttakeld en in een hulk veranderd.

Ship Masters Data

Date from: 1889
Captain: Albrand, P.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1897
Captain: Haase, H.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: De CLARA, liggende in het Oosterdok te Amsterdam, foto juli 1889, kort voor vertrek op de eerste reis onder deze naam.
Image type: Photo
Sources