Name ship: BROEDERTROUW

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1889
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 4344 GRON 1889
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: B. Niestern & Co., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1889-04-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 117.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.65 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.25 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-04-00 BROEDERTROUW
Manager: Egbert Wagenborg, Wildervank, Netherlands
Owner: Egbert Wagenborg, Wildervank, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NHKM
Additional info:

Date/Name Ship 1899-01-00 BROEDERTROUW
Manager: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Netherlands
Owner: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: NHKM
Additional info: R. Groenewold Sr. en Jr. , elk voor de helft.

Date/Name Ship 1902-01-15 EENDRACHT
Manager: Roelf de Boer, Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelf de Boer, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMWB
Additional info:

Ship Events Data

1892-01-13: PGC 16.01.1892: Hamburg, 13 januari. De tjalk BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, bestemd naar Helgoland, keerde naar Cuxhaven gesleept wordende terug.

1895-05-16: PGC 20.05.1895: Londen,16 mei. Het Nederlandse tjalkschip BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, gemeerd liggende, is met zware schade op de Tyne aan de grond gezet, zijnde aangevaren door het stoomschip SKEFFINGTON.

1897-10-10: PGC 14.10.1897: Cuxhaven, 10 oktober. De Nederlandse tjalk BROEDERTROUW, kapt. E. Wagenborg, met lijnkoeken van Neuss (opm: aan de Rijn) naar Flensburg bestemd, is hier lek binnengelopen en in de haven gesleept. Het vaartuig is door experts onderzocht en moet lossen.

1897-10-20: NRC 23.10.1897: Cuxhaven, 20 oktober. De hier lek binnen gelopen Nederlandse tjalk BROEDERTROUW heeft de gehele lading lijnkoeken gelost en deze werd in lichters naar Flensburg verscheept.

1899-02-18: PGC 21.02.1899: Delfzijl, 18 februari. De Nederlandse houten tjalk BROEDERTROUW, voor enige weken aangekocht door de heer R. Groenewold te Farmsum, is verdoopt in EENDRACHT en zal worden bevaren door kapitein Poelstra.

1901-03-13: Op 13.03.1901 te Delfzijl gezonken, gelicht en weer in de vaart.

1902-03-27: PGC 01.04.1902: Emden, 27 maart. Het schip EENDRACHT, kapitein de Boer, is lek en met beschadigde lading alhier binnengebracht. Moet lossen en repareren.

1902-09-13: NRC 18.09.1902: Wittow, 13 september. De Nederlandse kof EENDRACHT (opm: oud 13 jaar, metende 55,57 nrt, thuishaven Farmsum), kapt. R. de Boer, met stenen van Hasle (Bornholm) naar Husum bestemd, is hier (opm: 06.00 uur 13 september) aan de westkust gestrand en wrak geworden. De bemanning, benevens vrouw en kind van de kapitein, zijn gered met eigen boot. Het schip lag wegens stormweer met de wind uit het zuid-westen ten anker, maar toen daarna de wind uitschoot naar het noord-westen, vergezeld van hoge zee, brak de ketting en dreef het schip op het strand.

1902-09-14: DS 16.09.1902: Wittow (opm: op Rügen), 14 september. De Nederlandse tjalk EENDRACHT, kapitein De Boer, met vuurstenen van Hasle (Bornholm) naar Husum, ging gisternacht bij zuidwesten wind voor de Libben ten anker. In de noordwester storm ’s nachts is het van haar ankers geslagen en gestrand op het buitenrif van Wittow. De opvarenden zijn gered; het schip is wrak. Het schip is verzekerd voor 6000 mark.

1902-09-14: PGC 18.09.1902: Witton, 14 september. De kof EENDRACHT zit tot aan de juffers van de wanten onder water, is gedeeltelijk in het zand gezakt en wordt als verloren beschouwd. Het schip is zeer gehavend en 13 jaar oud. Het is in Nederland verzekerd voor ongeveer 6000 mark. Van Hasle had het vaartuig slechts drie dagen reis.

1902-09-16: Final Fate: PGC 16.09.1902: Delfzijl, 16 september. Volgens gisteren ontvangen telegrafisch bericht, is het alhier thuisbehorende tjalkschip EENDRACHT, schipper De Boer met een lading stenen van Bornholm naar Husum, bij eerstgenoemde plaats, verongelukt. De opvarenden, zes in getal, redden zich met eigen boot en kwamen op Rönne aan. Schip en lading zijn verloren. Ook verloren de opvarenden alle kleding.

1902-09-21: PGC 22.09.1902: Wittow, 21 september. Van de gestrande Nederlandse tjalk EENDRACHT, zijn de mast en enig lopend touwwerk door visserslieden geborgen. De scheepsboot is in goede staat. De zeilen zijn verloren.

1902-09-22: PGC 25.09.1902: Wittow, 22 september. Ook de ankers van de tjalk EENDRACHT zijn geborgen. Men hoopt ook nog een deel der lading stenen aan wal te kunnen brengen.

1903-03-15: PGC 23.03.1903: Wittow (Lancken, Rügen), 15 maart. De in september (opm: zie DS 160902) van het vorige jaar hier aan de Westkust gestrande Nederlandse kof EENDRACHT, is zo ver in het zand weggezakt, dat bij gemiddelde waterstand de top der mast met de waterspiegel gelijk is. Van de lading stenen werden 6000 ŕ 7000 stuks geborgen.

Ship Masters Data

Images


Description: De brief gedateerd 11 januari 1925 van Egbert Wagenborg aan de familie Tuil te Veendam naar aanleiding van het overlijden van hun vader, Harm Tuil, geboren 1853, die tot ongeveer 1896 met Egbert Wagenborg heeft gevaren op de BROEDERTROUW. De brief is handgeschreven maar is, ter wille van de leesbaarheid, overgetypt.
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo

Description:
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo

Description:
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo

Description:
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo
Sources