Name ship: BETSY

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: A. de Jong - Scheepswerf, Machinefabriek & Electr. Sleephelling, Vlaardingen, Netherlands
Yardnumber: 197
Date Laid Down:
Launch Date: 1917-10-02
Delivery Date: 1918-04-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Steywal Motorenfabriek, Overschie, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steywal ruwoliemotor Type 15 3/8-16 3/4
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 382.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 269.00 Net tonnage
Deadweight: 525.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1:
Length 2: 44.02 Meters Registered
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.49 Meters Depth, moulded
Draught: 2.25 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-04-04 BETSY
Manager: Marcu Cohn, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip 'Betsy', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWC
Additional info:

Ship Events Data

19??: nothing

1917-00-00: Besteld door Vrachtvaartmaatschappij 'Neerlandia', Rotterdam. Tijdens de bouw verkocht.

1918-04-00: BETSY - uit Kadaster opgezocht door GJM.
Dagregister deel 22, nummer 501 dd. 24 april 1918: 'Hiermede verklaren wij in het jaar 1918 op onze werf te Vlaardingen te hebben voltooid voor rekening van de Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip Betsy te Rotterdam de driemast stalen motorschoener BETSY, voorzien van een 130 PK Steyaard - ruwoliemotor, groot volgens meetbrief dd. 25 februari 1918 no. 1509: bruto 381,60 ton en netto 269,22 ton. Lengte 44,02 meter, breedte 8,05 meter, holte 3,49 meter. Het schip is na gehouden betaling in bezit en volle eigendom van bovengenoemde maatschappij overgegaan, terwijl wij verklaren dat het schip geheel vrij is van alle schulden, welke dan ook. Vlaardingen, april 1918, voor de erven A. de Jong, get. Albert de Jong. Handtekening gewettigd door burgemeester van Vlaardingen dd. 9 april 1918.

1920-11-28: Onderweg met een lading steenkool van Methil naar Rotterdam op de Noordzee aanvankelijk motorschade en later ook schade aan het zeiltuig. Voorts ontdekte men dat er water in de machinekamer en het ruim kwam en kreeg het schip enige slagzij, die geleidelijk toenam. Het weer was stil maar de zee was hoog. De bemanning verliet het schip en werd gered door het Britse stoomvissersvaartuig 'Unity' die hen de volgende morgen uit de sloep oppikte en in Aberdeen aan land bracht. De 'Betsy' zonk in pos. 56.20. O - 00.10. W.
NRC: 02.12.1920: Londen, 30 november: De bemanning van de Nederlandsche schoener 'Betsy' is door het vissersvaartuig 'Unity' van Banff te Aberdeen aangebracht. Door buitengewoon zwaar stormweer was de 'Betsy' lekgesprongen. Het schip nam grote hoeveelheden water over en begon vol te lopen. Op 28 november werd de schoener verlaten en spoedig na het verlaten zonk het schip. De bemanning werd op ongeveer 50 mijl O. van Aberdeen opgepikt.
Schuttevaer 041220 De Nederlandse motorschoener BETSY, van Methil naar Rotterdam met een lading kolen, is zondagnacht (opm: 28 november) tijdens storm gezonken. De acht koppen bemanning, alsmede de vrouw van de kapitein, vluchtten in een kleine reddingboot en dreven veertien uur rond, waarbij zij veel te lijden hadden. Een drifter pikte ze later op en landde hen te Aberdeen. De motorschoener BETSY, in 1919 gebouwd, 382 bruto en 269 netto tons groot, voer voor de Vrachtvaartmaatschappij Neerlandia te Rotterdam.
Onderzoek van de Raad voor de Scheepvaart: Er werd onderzoek gedaan naar de oorzaak van het lek worden en zinken in de Noordzee op 28 november 1920 van de motorschoener BETSY, rederij: Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip BETSY te Rotterdam, gezagvoerder H. Sytsma uit Groningen. Het schip was op weg van Methil aan de Firth of Forth naar Rotterdam met een lading grove bunkerkolen. De 26e november brak het excentriek van de olietank van de motor, welke op de talrijke vroegere reizen nooit aanzienlijk mankement had vertoond. Toen de 28e dit gebrek nog niet was hersteld, begon het schip opeens een heel stuk slagzij te maken en het ruim vol te lopen, blijkbaar door een lek. De pompen, werkende op de motor, weigerden door het gebrek aan de motor en de handpompen waren niet meer te bereiken. De tien opvarenden verlieten daarop het schip en gingen in de boot. Zes zeven minuten, nadat de equipage het schip had verlaten, zonk het. Nog veertien uur dreven zij in de boot rond, voordat een Schotse drifter hen oppikte. Deze zette hen in Aberdeen aan wal.



1920-11-28: Final Fate: NRC 301120
De Nederlandse motorschoener BETSY, van de Mij. tot Exploitatie van het motorschip Betsy alhier, is in de nacht van zondag op maandag op 60 mijl afstand van de Firth of Forth gezonken. Alle opvarenden zijn gered. De BETSY was op reis van Methil naar Rotterdam, zij was bruto groot 383 register ton en werd in 1918 gebouwd.

1920-12-01: NRC 011220
Londen, 30 november. De motorschoener BETSY is zondagochtend tijdens stormweer gezonken. De bemanning is door een drifter opgepikt en heden te Aberdeen geland.
NRC 011220
Londen, 30 november. De gezagvoerder van de Nederlandse motorschoener BETSY heeft veel geleden. Hij en zijn echtgenote benevens de bemanning hebben 14 uur in een kleine boot op zee gezwalkt en ten laatste werden zij door een zeiltreiler opgepikt en te Aberdeen geland.

1920-12-02: NRC 021220
Londen, 30 november. De bemanning van de Nederlandse motorschoener BETSY (zie ochtendblad C van 1 dec.) is door het vissersvaartuig UNITY van Banff te Aberdeen aangebracht. Door buitengewoon zwaar stormweer was de BETSY lek gesprongen. Het schip nam grote hoeveelheden water over en begon vol te lopen. Op 28 november werd de schoener verlaten en spoedig na het verlaten zonk het schip. De bemanning werd op ongeveer 50 mijl oost van Aberdeen opgepikt.

1920-12-05: NRC-051220.
Rdam, 4 Dec. De bemanning van de verongelukte motorschoener BETSY wordt, naar wij vernemen, morgen alhier verwacht.

Ship Masters Data

Date from: 1920
Captain: Sytsma, H. - Groningen
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources