Name ship: BETTY ANNE-S

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5043514
Nat. Official Number: 2876 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Half shelterdeck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 398
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-12-04
Delivery Date: 1953-02-27
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4046 Type (305x460)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 303.00 Net tonnage
Deadweight: 1050.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55000 Cubic Feet
Bale: 51000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.893 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-02-24 BETTY ANNE-S
Manager: Rotterdamsche Kustvaart Centrale N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDBT
Additional info:

Date/Name Ship 1965-06-14 SERVANNAISE
Manager: Compagnie Armoricaine de Transports Maritimes S.A., Marseille, France
Owner: Compagnie Armoricaine de Transports Maritimes S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France
Callsign: FTFR
Additional info: £ 76.700,--

Date/Name Ship 1973-00-00 POLYCHRONIS
Manager: Georgios Zervas, Piraeus, Greece
Owner: Georgios Zervas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 POLYCHRONIS
Manager: Ioannis Passias, Piraeus, Greece
Owner: Ioannis Passias, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 POLYCHRONIS
Manager: Dem. Passias & Co., Thessaloniki, Greece
Owner: Dem. Passias & Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1990-01-00 AI NIKOLAS
Manager: Argoteam Maritime Co., Piraeus, Greece
Owner: Argoteam Maritime Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1991-00-00 AI NIKOLAS
Manager: Glaronisi Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Owner: Glaronisi Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Chios (Khios) / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1995-00-00 ADAMASTOS
Manager: Glaronisi Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Owner: Glaronisi Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Chios (Khios) / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1997-04-00 KRITI
Manager: Gramvoussa Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Owner: Gramvoussa Naftiki Eteria, Chios (Khios), Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Chios (Khios) / Greece
Callsign: SV3870
Additional info:

Date/Name Ship 1998-04-00 GIONA
Manager: Saint Nicholas Shipping & Trading Co. S.A., San Lorenzo, Honduras
Owner: Saint Nicholas Shipping & Trading Co. S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQTM9
Additional info:

Ship Events Data

1952-12-05: Het Vrije Volk 05-12-1952: Grote coaster van de helling. Van de helling van Bodewes' Scheepswerven N.V. in Martenshoek, is vanmorgen de coaster Betty Anne-S te water gelaten. Mevrouw A. J. W. Schoonheim, directrice van de N.V. Rotterdamse Kolencentrale, voor wier rekening dit schip werd gebouwd, verrichtte de doop. Het schip is genoemd naar een kleindochter van de heer en mevrouw Schoonheim en is een zusterschip van de Gerry S. Beide schepen zijn uitgerust met de nieuwste technische vindingen op scheepsbouwkundig gebied. Ze zijn de grootste tot nu toe gebouwde half-shelterdek coasters. De inhoud is 500 bruto registerton en het laadvermogen 1030 ton. Het schip is uitgerust met een 800 pk motor, die het een beladen snelheid van 11 mijl per uur geeft.

1953-02-24: Op 24-02-1953 als BETTY ANNE-S, zijnde een motorschip, metende 1414.74 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9028 d.d. 12-02-1953, liggende te Martenshoek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2876 Z GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in dekhuis op kampanje, 3.35 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1953-02-28: NvhN 28-02-1953: Proefvaart m.s. Betty Anne-S. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe halfshelterdeckschip Betty Anne-S. dat bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd gebouwd voor de N.V. Rotterdamse Kolencentrale te Rotterdam. Het schip is gebouwd onder hoogste klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart, meet circa 1050 ton d.w. en is voorzien van een 800 p.k. motor, waarmee op de proefvaart een snelheid werd bereikt van 13 mijl. Het schip is uiterst modern en gerieflijk ingericht en zal a.s. Maandag na de officiële proefvaart in ballast vertrekken naar Rotterdam.

1959-01-01: Op 01-01-1959 onderweg van Menstad naar Assens met een lading salpeter op de noordkust van Funen aan de grond gelopen met lekkage aan SB zijde als gevolg. Het schip werd met de pompen lens gehouden en op 2 januari 1959 in Assens binnengelopen.

1963-10-27: Op 27-10-1963 tijdens dichte mist in aanvaring met het Britse schip ACTUALITY (1945-BRT=945) op 4 mijl van Hastings. Het Britse schip zonk. De bemanning werd gered door de BETTY ANNE-S. Positie: 50°46'NB en 00°44'OL.
Het Vrije Volk 28-10-1963: Schip kapseist na aanvaring in mist. Coaster Betty-Anne-S beschadigd. (Van een onzer verslaggevers) Hoe een dichte mist zelfs de meest ervaren kapitein in catastrofale situaties kan brengen is zondagmorgen 27 Oktober om kwart over tien gedemonstreerd aan de Betty-Anne-S: zes kilometer buiten Hastings, een plaats aan Engelands zuidkust, boorde deze Nederlandse kustvaarder zich in de huid van de ruim twee maal zo grote Actuality, een schip onder Britse vlag. In dit geval kreeg niet het kleinste van de beide vaartuigen de ergste klap: de Betty-Anne-S had wel zware beschadigingen aan de boeg, maar bleef drijven. De Actuality daarentegen kapseisde. De twaalf bemanningsleden, voor een deel in het water gevallen, voor een ander deel erin gesprongen, werden door de gehavende Nederlandse coaster opgepikt. Er waren geen-gewonden. Terwijl de Actuality (945 ton) in dichte mist wegdreef en niet meer werd gezien, maakte de Betty-Anne-S (449 ton); die met een lading kolen op weg was naar Rotterdam, waar zij in de nacht van zondag op maandag had moeten aankomen, rechts omkeert naar Dover. Het Engelse visserij beschermingsvaartuig Quirel kreeg opdracht de Nederlandse kustvaarder bij te staan. Men trachtte de lekken in het schip provisorisch dicht te maken. In de loop van de middag kwam de Betty-Anne-S. in Dover aan. De twaalf bemanningsleden van de Actuality, onderweg zo goed en zo kwaad als dat ging van droge kleren voorzien, konden daar aan land gaan. In het drukke Kanaal dreef, naar men moest aannemen, op dat moment nog altijd hun schip. Het scheepvaartverkeer kreeg de dringende waarschuwing naar het wrak goed uit te kijken. De Betty-Anne-S dateert uit 1953 en is eigendom van de Rotterdamse Kolen-Centrale. Veel wist men bij deze onderneming zondagavond over de zaak nog niet te zeggen. Het schip zal ten minste een noodreparatie moeten ondergaan vooraleer het terugkomt. De Betty-Anne-S maakte zeer veel reizen tussen Rotterdam en Engeland. Kapitein Nieveen uit Arnhem kent de routes als zijn broekzak.....
De Telegraaf 21-05-1965: Voor aanvaring vijf maanden ontzegging. Amsterdam. Donderdag: De Raad voor de Scheepvaart heeft kapitein H. N. schuldig bevonden aan de aanvaring tussen zijn schip, de „Betty Anne S" en het Engelse motorschip „Actuallty" op 27 oktober 1963 in Het Kanaal en heeft de kapitein zijn bevoegdheid ontnomen voor de tijd van vijf maanden.

1967-04-00: Classed LR until 4/67, then BV.

2002-00-00: Final Fate: In de Aegeische Zee gearresteerd en opgebracht naar Elefsis. Het schip had 287 illegale vluchtelingen (Koerden, Irakezen en Pakistani) aan boord en 3 luxe Mercedessen. In 2003, liggend te Piraeus, onder arrest. Doorhaling eigenaar. In september 2003 executoriaal verkocht 2003 aan een Griekse sloopwerf en te Elefsis gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Betty Anne-S'
Image type: Photo

Description: Betty Anne-S 1953
Image type: Photo

Description: 'Betty Anne-S'
Image type: Photo

Description: 'Servannaise' (ex 'Betty Anne-S')
Image type: Photo

Description: Giona 1953 ex Kriti ex Adamastos ex Ai Nicolas ex Polychronis ex Servannaise ex Betty Anne-S at Elefsis (Gr) on 16-05-2000.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: Giona 1953 ex Kriti ex Adamastos ex Ai Nicolas ex Polychronis ex Servannaise ex Betty Anne-S at Elefsis (Gr) on 16-05-2000.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: Giona 1953 ex Kriti ex Adamastos ex Ai Nicolas ex Polychronis ex Servannaise ex Betty Anne-S at Elefsis (Gr)on 02-10-2003.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: Giona 1953 ex Kriti ex Adamastos ex Ai Nicolas ex Polychronis ex Servannaise ex Betty Anne-S at Elefsis (Gr) on 02-10-2003.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo
Sources