Name ship: BEVERWIJK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 7109 Z ROTT 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 480
Date Laid Down: 1916-12-23
Launch Date: 1918-05-23
Delivery Date: 1919-05-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 Schotse Ketels van N.V. Kon. Mij. "De Schelde" (Nr. 838 en Nr. 839) Stoommach. (23 , 38 & 62 - 42) van N.V. Kon. Mij. "De Schelde", Vlissingen (Nr. 327)
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2996.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1702.00 Net tonnage
Deadweight: 4875.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 259000 Cubic Feet
Bale: 241000 Cubic Feet
 
Length 1: 320.40 Feet (British) Registered
Beam: 47.20 Feet (British) Registered
Depth: 21.20 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-13 AMALIENBORG
Manager: A/S D/S 'Dannebrog', Copenhagen, Denmark
Owner: A/S D/S 'Dannebrog', Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NWPJ
Additional info:

Date/Name Ship 1937-03-00 ACME
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Owner: Hanseatica Aschpurwis & Veltjens S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: HPGX
Additional info:

Date/Name Ship 1939-04-00 TILSIT
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Owner: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1940-00-00 SCHLLINGHÖRN
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Owner: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1948-02-00 BEVERWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Wijklijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDBX
Additional info:

Date/Name Ship 1948-05-00 BEVERWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oisterwijk', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDBX
Additional info:

Date/Name Ship 1952-02-00 SKERN
Manager: R. Fischer-Nielsen, Copenhagen, Denmark
Owner: Dampskibsselskabet ‘Draco’ A/S, København, see Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYGG
Additional info:

Date/Name Ship 1956-10-00 CONDOR
Manager: Demetrios Benakis, Panama, Panama R.P.
Owner: Compañía de Navegación ‘Aguila’ Ltda., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOKN
Additional info:

Ship Events Data

1918-09-20: Reeds op 20 september 1918 klaar voor proeftocht, doch door oorlog pas 13 mei 1919 opgeleverd.

1946-11-25: De ‘SCHILLIGHÖRN’, die in de oorlog dienst deed als troepentransportschip voor de Kriegsmarine, kwam op 25 november in aanvaring met het Duitse stoomschip ‘BAHIA CAMARONES’ en werd zwaar beschadigd in de Krakelhafen te Hamburg aan de grond gezet. In 1947 gelicht en op 23 juli 1947 verkocht aan de Nv. Holland Scheepswerf & Machinehandel te Hendrik-Ido-Ambacht, waarschijnlijk voor sloop. Deze verkocht haar echter in augustus 1947 aan Erhardt & Dekkers, die haar tussen augustus 1947 en februari lieten herstellen bij Boele’s Scheepswerf & Machinefabriek nv. te Bolnes en als ‘BEVERWIJK’ in de vaart brachten. De aanvaring tussen de ‘SCHILLIGHÖRN’ en de ‘BAHIA CAMARONES’ op 25 september 1944 vond plaats plaats ter hoogte van Krakhellsund (Noorse kust, ten Noord-Westen van Bergen). De ‘SCHILLIGHÖRN’ werd zwaarbeschadigd te Askvoll Binnengesleept, en vervolgens op 4 october 1944 naar Bergen.
(Opm.: Het is aan te nemen, dat zij daarna naar Hamburg is gesleept en daar aan de grond werd gezet.) Opm: zie ook plakboek, tab 10.

1970-00-00: Final Fate: De ‘CONDOR’ werd in de zomer van 1970 voor sloop verkocht aan Ditta Giuseppe Riccardi te Genova (Italië). Zij arriveerde op 18 september 1970 op haar laatste reis aan de sloperswerf te Vado Ligure (Italië), waar men op 27 november 1970 met het slopen begon. Op 9 februari 1971 waren de werkzaamheden voltooid.

Ship Masters Data

Images


Description: De AMALIENBORG, zoals het schip in 1919 werd opgeleverd.
Image type: Photo

Description: foto Gemeente-Archief Rotterdam no. G.32280. Foto genomen op 20 januari 1952, nadat de BEVERWIJK ledig van Amsterdam te Rotterdam gearriveerd was en steenkolen ging laden voor Savona. Het schip vertrok op 24 januari 1952 naar Savona.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Het schip als CONDOR, de zevende en laatste naam, waaronder het schip voer.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

24-05-1918: Als AMALIENBORG vertrokken naar Vlissingen achter sleepboten voor het installeren van de ketels en machine voor de voorstuwing en op 18 september 1918 weer van Vlissingen vertrokken naar Alblasserdam en opgelegd in het Kielgat. De uitvoer werd tegengehouden door de “Schepenvorderingswet”.

NRC 290747. Twee voormalige Duitse schepen zijn door de Geallieerden aan Nederland verkocht voor de sloop en zondag j.l. (opm: 27 juli) met de sleepboten GANGES en SCHELDE van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst, van Hamburg komende, te Rotterdam binnengesleept, waar ze naar de werf Holland te Hendrik-Ido-Ambacht zijn doorgezonden om daar ontleed te worden. Het betreft hier de SCHILLIGHŐRN, 2.864 brt groot, en de FALKENBERG, ex-CAVALLA, 1.570 brt groot. (opm: de SCHILLIGHŐRN werd later doorverkocht en kwam als BEVERWIJK onder Nederlandse vlag)