Name ship: BISCAYA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5045196
Nat. Official Number: 3535 Z GRON 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 270
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-05-25
Delivery Date: 1957-07-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2071 Type TMAS336 (320x600)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 307.00 Net tonnage
Deadweight: 925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40979 Cubic Feet
Bale: 38010 Cubic Feet
 
Length 1: 61.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.51 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-25 BISCAYA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDDH
Additional info:

Date/Name Ship 1959-10-30 BISCAYA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Zeerederij ´Holland-Friesland´, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDDH
Additional info:

Date/Name Ship 1971-09-15 BISCAYA
Manager: A.J. Everett, London, Great Britain
Owner: Everett Shipping & Trading Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GPUT
Additional info:

Ship Events Data

1957-05-25: NvhN 25-05-1957: Tewaterlating m.s. Biscaya. Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Biscaya, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Dammers & Van der Heide te Rotterdam. De Biscaya is van het gladdektype, meet 940 ton d.w. (499 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 m, lengte tussen de loodlijnen 56 m, breedte 9.30 m en holte 4.05 m. De beladen diepgang bedraagt 3.51 m. De voortstuwing zal geschieden door een 650 pk motor. De ruiminhoud is 41.000 cft. grainspace en 38.000 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 480 ton d.w., voor rekening van de heer M. de Groot te Groningen.

1957-06-27: Op 27-06-1957 als BISCAYA, zijnde een motorschip, metende 1412.68 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10639 d.d. 14-06-1957, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3535 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje,39.20 m. uit de hekplaat, 4.60 m. uit de lengteas, 1.45 m. uit dek.

1957-07-06: NvhN 06-07-1957: Proefvaart m.s. Biscaya. Op de Eems heefd de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Biscaya, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de fa. Dammers & van der Heide te Rotterdam. De Biscaya is van het gladdektype. meet 940 ton d.w. (499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 m, lengte tussen de loodlijnen 56 m. breedte 9.30 m en holte 4.05 m. De beladen diepgang bedraagt 3.51 m. De voortstuwing geschiedt door een 650 p.k. motor (snelheid ca 101 knoop). De ruiminhoud is 41.000 cft. grairtspace en 38.000 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1961-02-01: NvhN 01-02-1961: Nederlandse kustvaarder zou verstekelingen vervoeren. De politie te New Haven heeft een diepgaand onderzoek ingesteld aan boord van de Nederlandse Kustvaarder Biscaya uit Rotterdam op het vermoeden dat twee meisjes, 12 en 14 jaar oud, zich als verstekeling aan boord bevonden. Deze meisjes zijn dinsdagavond ten huize van een familielid in Londen aangetroffen. De politie liet de Biscaya, die in ballast naar Frankrijk vertrok, kort na het vertrek aanhouden. De meisjes hadden tegen een vriendinnetje gezegd dat zij wilden proberen Engeland als verstekelingen te verlaten. Na het onderzoek kon de Biscaya de reis voortzetten. Enkele uren na het vertrek van de kustvaarder kreeg de politie van New Haven uit Londen bericht dat de meisjes opgespoord waren.

1964-06-02: Het Vrije Volk 02-06-1964: Baggermolen in zee omgeslagen. (Van een onzer verslaggevers) Sinds gisteravond drijft een baggermolen ondersteboven in de Noordzee. De molen, de Garstonia, werd nabij het lichtschip Goeree verspeeld door de Belgische sleepboot Martine Letzer. De sleepbootkapitein meldde gisteravond tegen tienen dat de molen was gezonken, maar vanmorgen om kwart voor elf zag men aan boord van de Nederlandse coaster Biscaya het gevaarte ondersteboven drijven. Het werd de kustvaarder bijna noodlottig. Er hing een vrij dichte mist, waardoor er, maar 200 meter zicht was. De coaster ramde de molen bijna, nam ijlings contact op met Schevaningen Radio, waar men snel de scheepvaart waarschuwde. De baggermolen dreef toen ongeveer vijftien mijl ten zuidwesten van het lichtschip Goeree, in een zeer druk bevaren route. Hij stak amper een halve meter boven de golven uit. Op de radar van de Biscaya kon men het wrak niet eens zien. De sleepboot Martine Letzer, die afkomstig is uit Antwerpen, had de molen gisteravond verlaten, in de stellige zekerheid, dat hij 25 meter diep op de bodem van de Noordzee lag. 's Middags had de Belg al geseind dat zijn sleep, die zonder runners voer, water maakte. Kort voordat de Martine Letzer meldde dat hij naar Vlissingen zou varen, seinde de sleepbootkapitein dat de baggermolen was omgeslagen en in de diepte verdwenen. Nu probeert de sleepboot Noordzee van Leen Smit en Co. het wrak te bergen. Deze lag in Hoek van Holland op station en is direct na de melding van de kustvaarder uitgevaren. De Noordzee kon in ongeveer drie uur op de opgegeven positie aankomen, maar in de mist zal het moeilijk zijn het wrak op te sporen.
Algemeen Handelsblad 02-06-1964: Baggermolen kapseisde op de Noordzee. De baggermolen Garstonia, sleep van de Belgische sleepboot Martine Letzer is vannacht op de Noordzee ter hoogte van het lichtschip Goeree na eerst gedeeltelijk te zijn gezonken, gekapseisd. De Belgische sleper had vannacht gemeld dat zijn sleep zinkende was. De bemanning heeft de kabels waarschijnlijk gekapt. Vanmorgen meldde de Nederlandse kustvaarder Biscaya dat zij de baggermolen op zijn kop drijvend had aangetroffen, noordwestelijk van Schouwen. Het gevaarte steekt slechts een halve meter boven water uit en was op radar niet waar te nemen. Er zijn geen slachtoffers te betreuren bij dit ongeval.

1968-04-30: NvhN 01-05-1968: Biscaya vast. Voor de Noord-Ierse kust is in de nacht van maandag op dinsdag de Rotterdamse kustvaarder Biscaya van de rederij Dammers en Van der Heide aan de grond gelopen. De 954 ton dw metende kustvaarder ligt op drie mijl ten noorden van het lichtschip South Rock, dat op 20 mijl van Belfast ligt. Er ging een reddingboot onder weg naar de Biscaya. Er deden zich aan boord geen persoonlijke ongelukken voor.
Het Vrije Volk 02-05-1968: Bij Belfast. Een Nederlandse kustvaarder, de 499 ton metende Biscaya uit Rotterdam, liep in de afgelopen nacht onder de lerse kust bij Belfast aan de grond. Schip noch bemanning verkeren in gevaar. De kustwacht zal proberen de gestrande coaster bij hoog water vlot te trekken. De Biscaya was van Dublin op weg naar Belfast. Eigenaar van het schip is de Zeerederij Holland-Friesland te Rotterdam.
Het Vrije Volk 03-02-1969: Alleen stuurman van Biscaye veroordeeld. (Van een onzer verslaggevers) De Raad voor de Scheepvaart heeft de Vlaardinger M. V. voor drie maanden de bevoegdheid ontnomen om als stuurman op zeeschepen te varen. Hij werd door de Raad schuldig bevonden aan het stranden van het motorschip Biscaya, op 30 april 1968 by Halbert Point in de Ierse Zee. De kapitein van de Biscaya (een schip van de zeerederij Holland- Friesland) werd vrijgesproken, Hij had een navigatie en een beleid gevoerd waarmee de Raad voor de Scheepvaart zich kon verenigen. Hij achtte de schuld geheel en al gelegen bij de stuurman die onzorgvuldig genavigeerd heeft en bovendien de brug tien minuten heeft verlaten.

1974-12-13: Final Fate: Onderweg van Dordrecht naar Gunness met een lading zwavel gezonken na aanvaring bij Hoek van Holland met de door de sleepboot 'Abeille No. 30' gesleepte barge 'Intermac 600'.
The five man crew refused to comment on arrival at Gorleston after having to abandon their coaster "BISCAYA". Troubles came up in the northerly gales which sprung up overnight as she was bound from Rotterdam to Humber carrying a cargo of sulphur. The BISCAYA cut the towing cable between a barge and a French tug “ABEILLE 30 “, which had the barge in tow nearly fifty miles south east of Gorleston. The Barge carrying a jacket platform that was 500 feet long. The Lifeboatmen went to the rescue and three of the five crewmen were taken off safely despite the appalling weather conditions, although the master of the vessel Joseph Dunning and his mate Ron James, stayed on board to try and get pumps onto the coaster from the Dutch tug “TITAN “. However, about fifteen minutes later she began to list and settle in the sea So the two remaining men were picked up. The Gorleston Lifeboat “KHAMI “ was at sea for nearly eighteen hours on her longest trip in all her seven years, covering about 180 miles. The Lifeboat secretary , “Dr. Robin Cox “ highly commended this rescue, saying that it was possibly the longest trip from a Gorleston Lifeboat station. Coxswain John Bryan was awarded the RNLI Bronze Medal for this service.


Ship Masters Data

Images


Description: Biscaya 1957
Image type: Photo

Description: Biscaya on trials 05.07.1957
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 250557
Tewaterlating m.s. BISCAYA.
Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig BISCAYA, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Dammers & Van der Heide te Rotterdam.
De BISCAYA is van het gladdek type, meet 940 ton dwt. (499 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 m, lengte tussen de loodlijnen 56 m, breedte 9,30 m en holte 4,05 m. De beladen diepgang bedraagt 3,51 m. De voortstuwing zal geschieden door een 650 pk motor. De ruiminhoud is 41.000 cft. grainspace en 38.000 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdek type, groot 480 ton dwt., voor rekening van de heer M. de Groot te Groningen.