ANTILLA



Identification Data
 
Year built: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5019824
Nat. Official Number: 3477 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1

 



Construction Data
 
Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 211
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-12-13
Delivery Date: 1957-03-20

 



Technical Data
 
Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10281 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 305.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37500 Cubic Feet
Bale: 34200 Cubic Feet
 
Length 1: 56.33 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.34 Meters Draught, maximum
 
-

 



Configuration Changes
 

 



Ship History Data
 
Date/Name Ship 1956-11-20 ANTILLA
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jannes Reint Bonninga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCRZ
Additional info:

Date/Name Ship 1970-07-23 JOAN C
Manager: D. Cumming & Co Ltd., London, Great Britain
Owner: D. Cumming & Co Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GOQB
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 HOPE
Manager: Conquista Delmar Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Conquista Delmar Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3473
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 ZUARA
Manager: Phrygia Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Phrygia Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3473
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 TANE
Manager: A. Chrysohoides & M. Athanasiadou, Piraeus,
Owner: A. Chrysohoides & M. Athanasiadou, Piraeus,
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus /
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 JOHN D
Manager: Ocean Carriers Inc., Unknown, Unknown
Owner: Iro Shipping (Pte) Ltd., Colombo, Sri Lanka
Shareholder:
Homeport / Flag: Colombo / Sri Lanka
Callsign:
Additional info:


 



Ship Events Data
 
1956-11-21: Op 21-11-1956 als "Antilla", bouwno. 211 Scheepswerf Coops te Hoogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3477 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand dekhuis op kampanje 3.40 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit de lengteas en 1.43 m. uit dek.

1956-12-13: NvhN 13-12-1956: M.s. Antilla te water gelaten. Bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Antilla, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer J. R. Bonninga te Groningen. De Antilla. bouwnummer 211, is van het gladdektype. en meet ongeveer 800 ton dw. (499.95 brt). De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer drie hulpmotoren van respectievelijk 40. 20 en 10 p.k. zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100 A.I. en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype groot circa 700 ton d.w. voor rekening van de heer R. Koopmans te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 395 p.k. motor.

1957-03-21: NvhN 21-03-1957: Proefvaart m.s. Antilla. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Antilla, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heer J. R. Bonninga te Groningen. De Antilla (bouwno. 211) is van het gladdektype, meet plm. 800 ton d.w. (499.73 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56.28 m., lengte tussen de loodlijnen 51.83 m.. breedte 8.90 m. en holte 3.70 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt plm. 3.34 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1958-07-18: NvhN 18-07-1958: Acute blindedarmontsteking. Vrouw van machinist van boord gehaald. De 24-jarige vrouw van de machinist van het Groninger vrachtschip “Antilla”, mevrouw C. Coops, is met een acute blindedarmontsteking in het ziekenhuis van La Rochelle in Frankrijk opgenomen. Het schip, reder J. R. Bonninga uit Groningen, voer omstreeks een mijl uit de kust bij La Pallice in Frankrijk, toen de ziekte zich openbaarde. Onmiddellijk transport naar een ziekenhuis was een eerste vereiste. Na een radio-omroep van de “Antilla” voeren een reddingboot en een kustbootje met een dokter uit. De toestand van de zieke liet echter niet toe, dat zij in volle zee van boord werd gehaald. Met veel moeite, vanwege het stormweer, heeft een loodsboot toen het schip naar La Pallice begeleid, vanwaar de patiënte naar het ziekenhuis in La Rochelle kon worden vervoerd. Zij is daar met goed gevolg geopereerd.

1962-01-19: Het Vrije Volk 19-01-1962: Kustvaarder is nog niet vlot. (Van een onzer verslaggevers.) De Nederlandse kustvaarder “Antilla”, die sinds woensdag nabij Arklow aan de grond zit, heeft vergeefse pogingen gedaan om op eigen kracht weer vlot te komen.De eveneens Nederlandse coaster “Aruba” is in de buurt om assistentie te verlenen. Er is geen gevaar voor de bemanning van de “Antilla”, die ongeveer vijf honderd bruto register, ton meet. Arklow ligt aan de lerse Zee.

1965-06-15: Friese koerier 15-06-1965: Harlingen— De 47-jarige C. W. uit Groningen had er maandag aardigheid in met een windbuks vanaf de kustvaarder “Antilla” op voorbijgangers te schieten, die op de Nieuwe Willemshaven liepen. De politie maakte een eind aan het spelletje en nam de windbuks in beslag.

1970-08-21: NvhN 21-08-1970: M. s. Antilla verkocht. De rederij J. R. Bonninga in Groningen heeft haar motorkustvaartuig Antilla verkocht naar Engeland. Het schip heeft een draagvermogen van circa 800 ton bij 499 bruto register ton en het werd in 1957 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand.De Antilla behoort tot het gladdektype en het is voorzien van er 500 pk Brons-dieselmotor.

1981-06-19: Classed LR until 19/6/81.

1992-05-27: Bron: Lloyds List 11/06/1992 - Piraeus, May 27. Motor vessel JOHN D is still under repair at Perama. - Lloyd's Agents.
(Note - JOHN D was seized and escorted into Sitia by the Greek Coast Guard on Feb. 2, 1988, after hashish was discovered on board).

2004-05-00: Laatste beweging: Passeerde 30 mei 2004 de Dardanellen onderweg naar Malta. (Onbevestigde informatie zegt dat het schip op de oostkust van Kreta gestrand en wrak zou zijn.) In 2001 uit LR's.



 



Ship Masters Data
 
-

 



Sources
-

 



General information regarding this ship

NNO 210357
Proefvaart m.s. ANTILLA.
Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig ANTILLA, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heer J.R. Bonninga te Groningen. De ANTILLA (bouwno. 211) is van het gladdek type, meet plm. 800 ton dwt. (499,73 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56,28 m, lengte tussen de loodlijnen 51,83 m, breedte 8,90 m en holte 3,70 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt plm. 3,34 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A 1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.