1829
NB 160729
Op het Stakketsel te Antwerpen zal eerstdaags van stapel lopen een fraai driemastschip van 300 tonnen, hetwelk den naam van deszelfs uitreder, den heer Jean Key, zal voeren (opm: bark JEAN KEY). Op dezelfde werf staan thans op stapel, behalve enige kleinere vaartuigen, de volgende schepen: de STAD GENT, met 850 tonnen; de ANTIGONE, van 500 tonnen; de BELLONA, van 550 tonnen en de KOOPHANDEL, van 700 tonnen; zullende onmiddellijk de kiel gelegd worden van de STAD BRUGGE, een vaartuig van 1100 tonnen.
Op de werf Kattendijk worden gebouwd de schepen HELENE EN ORTELIUS, dit laatste van 800 tonnen. Ook is er dezer dagen de kiel gelegd van een driemastschip (de PHENOMÈNE) van 3 of 400 tonnen, hetwelk door een ander van 700 tonnen zal gevolgd worden.
Op 21 september 1829 werden de eerste zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de JEAN KEY, aangevraagd door J. Key, Antwerpen, voor J. Ruurds als kapitein.
RC 191129
Rotterdam, 18 november. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild ANNA MARIA, kapt. J.F. Muys, DE LEEUW, kapt. J. Verbruggen en NEPTUNES, kapt. J.J. Doesken, naar Londen; AUGUSTYN, kapt. J. Bunnemeyer en L’AIMABLA PAULINE, kapt. L.J. Luytjes, naar Suriname; DE LEEUW, kapt. J. Jansen en DE RAYMUND, kapt. G. Broeke, naar Batavia; MARTHA, kapt. J. Smart, naar Kadix; LE CONSTANT, kapt. A. van Schie, naar Mayo; DE JULIA, kapt. J.P. Visser, naar Exeter; JEAN KEY, kapt. J. Ruurds, naar Padang; MANTANO, kapt. B. Cremer, naar New-Orleans; VAARWEL, kapt. C. Anensen, naar St. Ubes.
1830
Op 27 september 1830 werd de zeebrief van de JEAN KEY door de gouverneur van Antwerpen naar Den Haag geretourneerd, zonder vermelding van reden, waarna op 30 september royement volgde.
België
Na de opstand der Belgen decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoren de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen waaronder de JEAN KEY, kapt. J. Ruurds. De heer Jean Key – een verwoed Belgisch nationalist – had echter eigener beweging reeds op 27 september 1830 de eerste zeebrief via de Gouverneur van Antwerpen naar Den Haag laten sturen.
1831
MCO 291231
Vlissingen; 27 december. Van de 24 dezer tot heden, zijn van onze rede naar zee gezeild: JEAN KEY (opm: nu Belgische vlag), kapt. J. Ruurds, naar de Havannah, ANNA, kapt. J. Pettersen, naar Bergen en HERCULES, kapt. A.S. Stalhanski, naar Gothenburg, alle drie met ballast; JOSEPHINE, kapt. D.F. Moldenhauer, naar Rio de Janeiro, met stukgoederen; CONDOR, kapt. J.W. Pyat, naar Buenos Aires en NABOB, kapt. B. Moore, naar St. Ubes, beide met ballast; DE JONGE JOHANNA, kapt. F. Douwes, naar Londen, met boomschors;
1832
MCO 100532
Vlissingen, 8 mei. Sedert eergisteren zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: TWEEDSIDE, kapt. W. Rensay, van Londen, met tarwe; JEAN KEY, kapt. J. Ruurds, van Havanna, met koffie; deze beide moeten quarantaine houden;
MCO 170732
Vlissingen, 14 juli. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en sedert den 10 dezer van onze rede naar zee gezeild: de FREDERIK, kapt. J.L. Meijer, naar Memel; IDUNA, kapt. W.J. Groenewold, naar de Oostzee; PEGASUS, kapt. H.H. Wagenaar, naar Lissabon; AMASIS, kapt. F.E. Tisser, op avontuur; CEDRIL, kapt. J. Crowell, naar St. Ubes; EMANUEL, kapt. M. Braun, naar Archangel; PIETER EN KAREL, kapt. W.D. de Ruyter, naar Liverpool en ADOLF EN FREDERIK, kapt. E.J. Nieman, naar de Oostzee, alle acht met ballast; PRINS CHRISTIAAN FREDERIK, kapt. J.L. Tiskes, naar Sonderbang, met ballast; de JEAN KEY, kapt. J. Ruurds, naar Havanna, met stukgoederen;
1835
AH 060735
Belgische dagbladen tot en met gisteren vrijdag 3 juli. Te Antwerpen had men het treurige bericht ontvangen, dat de JEAN KEY, een schoon Antwerps vaartuig (opm: bark, bouwjaar 1829), van Havanna huiswaarts kerende, op den uithoek van Florida gestrand is; na 800 kisten suiker uit het vaartuig gelicht te hebben, is hetzelve weder vlot geraakt en te Key West binnen gelopen.
1836
DC 300436
Het Belgische barkschip JEAN KEY, kapt. Ruurds, komende van Havanna, bestemd naar Antwerpen, den 23 dezer ter dezer rede gearriveerd, heeft het ongeluk gehad den 15 dezer des avonds om 8 ure, bij het donker en dik mistig weer, op 48º30’ NB 14º55’ WL, met een gang van 8 of 9 mijlen (opm: knopen / uur), te zeilen op het Engelse driemastschip MARGATE HATT, kapt. Davison, van Demerary naar London, waarop zich onderscheidene passagiers bevonden; van laatstgemelde bodem zijn dadelijk 4 matrozen op de JEAN KEY overgesprongen. Omtrent het lot van het Engelse schip kan niet met zekerheid gezegd worden, alzo hetzelve uit hoofde van het donkere weer, kort na het ongeluk, niet meer is gezien. Van het schip JEAN KEY zijn de boegspriet, galjoen, stevenband, 2 dekbalken, enz. aan stukken gestoten en gesprongen.
UCO 051236
Belgische zaken.
De storm van den 29 november heeft door geheel België de verschrikkelijkste verwoestingen aangericht. Te Antwerpen zijn verscheiden vaartuigen vergaan; een vaartuig van den heer Witteveen is tegen het Vlaamse Hoofd geworpen. De kanoneerboot No. 2 is ook aan stuk gestoten. Een meisje is door den storm in de Schelde geworpen en verdronken. Een matroos aan boord de JEAN KEY is uit den mast geworpen en op het dek verpletterd.
(opm: bekort)
1839
LC 150139
Het Antwerps blad le Précurseur heeft dezer dagen een uitgewerkte staat van de toestand der Belgische koopvaardij vloot, op den 31 december 1838, medegedeeld. Het blijkt daaruit, dat België thans 152 koopvaarders, in staat om zee te bouwen (opm: zeegaande koopvaardijschepen), bezit, die deels in de eigenlijke zeehavens Antwerpen en Oostende, deels te Brugge, Boom, Leuven, Brussel, enz, te huis behoren. Van deze 152 schepen meten 63 beneden de 100 ton, en daaronder zijn slechts 5 van meer dan driehonderd ton; namelijk de drie stoomschepen ANTWERPEN, BRUGGE en PRINCES VICTORIA, alsmede de twee driemasters HARRIET en JEAN KEY.
OHC 280239
Amsterdam, 26 februari. Door kapt. Reijnolds, van Kaap Haïti te Cork binnen, wordt gerapporteerd dat hij op den 20ste januari op 20 graden N.B. en 75 graden W.L. gepraaid heeft het schip JEAN KEY, kapt. Hintens, met Spaanse troepen van Havanna naar Portorico, zijnde den vorige dag door een verdachte schooner gejaagd geworden, welke echter na de troepen verkend te hebben dadelijk afhield.
1844
RC 200244
Rotterdam, den 19 februari. Uit Galveston zijn brieven tot den 3 januari. Aldaar was toen liggende een Belgisch schip, waarschijnlijk JEAN KEY (opm: bark), kapt. E. de Pauw, den 2 november uit Vlissingen naar die haven vertrokken.
1847
RC 130447
Uittreksel uit de Lloydslijsten van den 7, 8 en 9 april:
Te New York is aangekomen de JEAN KEY, kapt. De Pauw, met zeeschade.
1850
UPS 150550
Antwerpen, den 13 mei. De Belgische bark JEAN KEY, kapt. J. van Coolput, is heden uit het dok gehaald, en gereed om met 147 passagiers naar New York te vertrekken.
1853
RC 241053
Aangekomen Falmouth 3 september, JEAN KEY (kapitein Joseph van Coolput en stuurman overleden), van Akyab naar Antwerpen, heeft de reis niet voortgezet.
(opm: Onderweg van Akyab, Birma, naar Antwerpen overleed kapt. Joseph van Coolput op 24 augustus 1853; de eerste stuurman en nog enkele andere leden van de bemanning stierven eveneens, waarna het schip op de rede van St. Helena ten anker werd gebracht. Nadat de bark op 18 september van St. Helena was vertrokken wist de 18-jarige derde stuurman Désiré Vandersteene het schip naar Antwerpen te zeilen. Enkele kranten maken gewag van een zekere kapitein Ahier, maar het was Vandersteene die bij thuiskomst allerwegen werd geprezen om zijn prestatie. Van reder Jean Key kreeg hij als beloning een waardevolle sextant en van de verzekeraars een gouden chronometer. De JEAN KEY was een in 1829 gebouwde bark die in 1830 de Nederlandse voor de Belgische vlag verruilde.)
RC 231153
Vlissingen, den 21 dezer. Voor Antwerpen bestemd is hier ter rede gekomen, JEAN KEY, kapt. Ahier, van Akyab.
1854
RC 101054
Te Plymouth binnengelopen 7 oktober de JEAN KEY, kapt. J.W. Matthijs, van Rio Janeiro naar Antwerpen, lek.
1855
LvC
Op 24 juli 1855 vertrok de JEAN KEY, nog onder deze naam maar onder Engelse vlag en met een Engelse kapitein, uit Antwerpen om op 31 juli in Sunderland aan te komen. Waarschijnlijk heeft de bark hier als transportschip onder een nieuwe naam kolen geladen met bestemming de Krim.
AH 051155
Handels berichten.
Antwerpen, 3 november. Sedert gisteren zijn 230 k Havanna, per QUINTEN METSYS en 422 k. dito, ex JEAN KEY, verhandeld.