1957-04-06: |
NvhN 06-04-1957: Tewaterlating m.s. Carmen. Bij de nieuwe Scheepswerf Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Carmen, dat wordt gebouwd voor rekening van de combinatie J. K. Bonninga, H. Oorburg en F. de Jong te Groningen. De Carmen is van het gladdektype en meet 600 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 390 p.k. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd gelegd voor een zusterschip van het m.s. Carmen voor rekening van de Rederij Frisia (de heren M. de Jong. K. de Jong en J. H. v. d. Meer) te Harlingen. Dit schip wordt eveneens uitgerust met een 390 p.k. motor.
Leeuwarder Courant 08-04-1957: Eerste coaster scheepswerf Harlingen vlot te water. De eerste kustvaarder van de scheepswerf Harlingen (combinatie Thiecke, Teuben en Van der Schoot) is zaterdagmorgen onder grote publieke belangstelling te water gelaten. Nadat de echtgenote van burgemeester B. Nauta de doopplechtigheid had verricht, werden de laatste balken die het vrolijk gepavoiseerde schip nog aan de dwarshelling kluisterden, weggeslagen. Direct kwam er beweging in de coaster en reeds enkele seconden later stortte het schip zich zijdelings in het hoog opspattende water, waarna tientallen arbeiders zich schrap zetten om het zich weer oprichtende vaartuig naar de wal te trekken. De „Carmen" was wel heel vlot van stapel gelopen. Voordien was er in een loods van de werf een staande receptie gehouden. Namens de combinatie heette de heer J. W. Thiecke de talrijke aanwezigen, onder wie burgemeester Nauta en echtgenote, wethouders, raadsleden, vele reders, directeuren van Harlinger bedrijven en vertegenwoordigers uit scheepvaartkringen, hartelijk welkom. De heer Thiecke dankte de reders-combinatie Bonninga c.s. te Groningen die deze eerste coaster had besteld, voor het in de scheepswerf Harlingen gestelde vertrouwen. Daarna begaf het gezelschap zich naar buiten, waar de ruim zeshonderd ton dw metende kustvaarder geduldig lag te wachten. Nadat de traditionele fles champagne tegen de boeg van het schip was stuk gespat en mevrouw Nauta de woorden „Ik doop u „Carmen en wens u behouden vaart" had gesproken liep de fraaie kustvaarder onder luid gejuich van honderden Harlingers, die zich aan de oevers van het verbindingskanaal hadden opgesteld, vlot van stapel. Het schip - lengte over alles heen ruim vijftig meter, breedte acht en diepte drie en een halve meter - zal worden uitgerust met een 400 pk.-M.A.K dieselmotor, hydraulische stuunnrichting, echolood, radiotelefonie en andere technische snufjes. Men hoopt de Carmen" in juni geheel gereed aan de opdrachtgevers te kunnen overdragen. Op de scheepswerf Harlingen, waar ongeveer vijftig man werk vinden, is men inmiddels reeds begonnen aan een tweede coaster, de „Hennie", die voor de Harlinger rederij „Frisia" is bestemd. Verder heeft men nog een viertal opdrachten in portefeuille, zodat de werf voorlopig reeds tot 1960 is verzekerd van werk. Met de bouw van de „Carmen" heeft men in Harlingen overigens wel bewezen het vak te verstaan. |