Inloggen
LIBRA - ID 13178


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1871-05-00 / 1892-03-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Searsport, Maine, U.S.A.
Date Laid Down: 1862-00-00
Launch Date: 1862-00-00
Delivery Date: 1862-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 262.00 lasts
Gross Tonnage 2: 472.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 129.6 Feet (British) Registered
Beam: 28.5 Feet (British) Registered
Depth: 17.5 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-05-22
Register nr: 0
Scheepsnaam: LIBRA
Type: Bark
Lasten: 262
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veen, van & Meulen
Plaats: Den Helder
Kapitein op moment van verzoek: Jörgensen, H.
Opmerkingen: 1875 - 300-datum besluit nieuwe zeebrief14-07-1875-66- schip ligt in :Den Helder
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 CAMILLA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1871-05-22 LIBRA
Manager: Firma Van Veen & Van der Meulen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Veen & Van der Meulen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands

Date/Name Ship 1887-04-27 LIBRA
Manager: C. Krijnen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C. Krijnen, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands

Ship Events Data

1874-10-26: Sprang a leak
Cuxhaven, 26 oktober 1874. De Nederlandse bark LIBRA, van Riga naar Nieuwediep met hout, is alhier lek binnengekomen.
1882-02-28: History
DT 010382
Nieuwe Diep, 28 februari. Uitgezeild LIBRA , C. Krijnen naar Aberdeen, met de lading van de afgekeurde VALKIJRIEN van Sundwall.
1887-04-00: Sale/Verkoop
Amsterdam, 27 april 1887. Het Nederlandse schip LIBRA, groot 452 ton, gebouwd in 1872, is uit de hand verkocht aan de heer C. Krijnen te Nieuwediep.`
1892-03-17: Final Fate: Stranded

Korsor (opm: Korsør), 18 maart. Het barkschip LIBRA, kapt. C. Krijnen, van Rotterdam naar Gothenburg, is gisteren bij Harboøre (opm: 56º37’ N.B. 8º9’ O.L.) gestrand. De bemanning is gered. De zee is kalm. Men heeft een accoord getroffen met bergers om het schip af te brengen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Jorgensen als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de bark “Aart & Cornelia”, ex Maria Magdalena, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor van Veen & van der Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1872 van de bark “Gebroeders Jansen” ex Linden, gebouwd in 1852 te Thomaston, 417 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1872 t/m 1879 van de bark “Libra” ex Camilla, gebouwd in 1862 te SearsPort, 472 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1881 van het 3/mschip “Nicolette” ex Bonniton, gebouwd in 1865 te Quebec, 1211 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1882 t/m 1891 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder, maar nu vanuit Amsterdam. Het schip is in 1891 op 47oN/36oW in zinkende toestand verlaten;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Orion” ex Anevoca, gebouwd in 1864 te Quebec, 592 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep. (Kennelijk heeft kapitein Jörgensen zijn commando over de “Nicolette” onderbroken voor een reis op de ”Orion”

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Cuxhaven 25 Oct. Libra, H.Jorgensen, Riga n. Holland, met schade aan het roer.”

De Harlinger Courant dd 06 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Texel   03 Nov. Z.W.  Libra.  H.Jorgensen, Riga l.v. Cuxhaven.”

 

E-mail Ger Mulder, dd 12 augustus 2005 g.j.mulder@wxs.nl

 

Dag meneer Parma,

 

In het kadaster stuitte ik onlangs bij toeval op een bark 'Nicolette' van een Gerrit van Brakel c.s. uit Dordrecht.

Nu had ik destijds in Groningen een jeugdvriend genaamd Gerrit van Brakel, die later een zeilboot kreeg die hij 'Nicolette' noemde. Zij moesten familie zijn, hetgeen inderdaad het geval was.

 

Ik heb de geschiedenis van de 'Nicolette' even opgevist voor zover ik deze in het kadaster vond en aan mijn vriend gezonden.

Hetzelfde doe ik nu aan u, waaruit u zult zien dat de verkoop door Van Brakel cs aan de mannen in Nieuwediep een jaar eerder was dan 'Bouma' aangeeft.

 

Fregat  ‘NICOLETTE’

Dit schip werd in 1865 als ‘BONNITON’ in Quebec, Canada gebouwd voor rekening van de

heren R.W. Morgan, J.W. Adamson, T. Ronaldson, J. Brunswick, H.W. Low, J. Brown en R. Barclay Brown, vrijwel allen woonachtig in Londen. De heren konden weliswaar geen bewijs van eigendom overleggen, maar verklaarden dat het schip hun eigendom was en vrij van schulden in eigendom werd overgedragen.

Het driemast zeilschip was groot 1063 ton.

 

Begin augustus 1869 verkochten de heren hun schip, liggende in Rotterdam, aan een consortium bestaande uit een zestal investeerders uit Dordrecht onder leiding van Gerrit van Brakel Gerritszoon. De participanten in het schip waren:

  1. van Brakel Gzn, koopman (in koloniale waren), 15/106e aandeel

O.J. van der Elst van Bleskensgraaf, koopman, 19/106e aandeel

  1. van der Elst, medicinaedoctor, 15/106e aandeel
  2. Vriesendorp, agent der Nederlandsche Handel Maatschappij, 12/106e aandeel
  3. Bouten, ridder der Orde van de Eikenkroon, particulier, 15/106e aandeel

C.J.J. Verbroek, koopman 15/106e aandeel

Simon van Brakel, koopman, 15/106 aandeel

 

Het fregatschip met deszelfs rondhout, staande en loopende want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, niets daarvan uitgezonderd, werd gekocht voor £ 6500 oftewel ƒ 78.000. Betaling geschiedde in wissels tegen een koers van ƒ 12,00. Op deze aankoop werd geen hypotheek gegeven.

De afmetingen waren 53,12 m. lang, 10,96 m. breed en hol 6,84 m. Het fregat was volgens de nieuwe meting nu 1004 ton groot.

Het schip – dat de naam ‘NICOLETTE’ kreeg – werd onder Nederlandse vlag gebracht en op 2 september 1869 in het kadaster in Rotterdam teboekgesteld; de registratiekosten bedroegen ƒ 2.152,80.

De ‘NICOLETTE’ kreeg het brandmerk 1086 Rott 1869. Kapitein werd A.G. Bouten.

 

Gerrit van Brakel Gzn was handelaar in koloniale waren en werd de ‘boekhouder’, d.w.z. manager. Dat hield in, dat hij de dagelijkse gang van zaken regelde, zoals financiën, verzekeringen, bevrachting, bemanningszaken, onderhoud en reparatie.

 

Gerrit van Brakel (* 1935) vertelde uit de familie gehoord te hebben dat het schip indertijd werd gebruikt voor de vaart op Oost-Indië. Daarom was het commercieel nuttig dat J. Vriesendorp als agent van de N.H.M. in het schip aandelen had. Deze maatschappij was weliswaar niet meer de monopoliehouder bij de export van specerijen uit het Verre Oosten maar nog wel een grote speler op deze markt.

 

Op 09.01.1881 werd de ‘NICOLETTE’ inclusief inventaris en chronometer, liggende in de Kolkhaven in Dordrecht, tijdens een openbare verkoping verkocht aan Jan Kroonen, aannemer wonende te Dordrecht.

Ten gevolge de niet betaling der Koopsommen en kosten waarvoor die toewijzing is geschied werd Kroonen op 28 januari 1881 na sommatie tot betaling in gebreke gesteld.

 

Op 9 maart 1881 volgde een tweede verkoping in het koffijhuis ‘Koophandel en Zeevaart’ aan de Groenmarkt in Dordrecht, ten verzoeke van de heer Gerrit van Brakel Gerritszoon, reeder op vracht, en mede op verzoek van de mede-eigenaren (die nog dezelfde aandelen-verhoudingen hadden als bij de aankoop in 1865).

Bij de eerste sessie van de veiling werd bij opbod ƒ 20.000 geboden door Henri Vriesendorp Jr, makelaar in Dordrecht. Deze verdiende daarmee ƒ 200, namelijk het 1% strijkgeld. Daarna volgde de afslag, waarbij op ƒ 40.000 werd begonnen. Bij ƒ 21.500 klonk het “mijn” van Eduard Carel Antonie Koli, makelaar te Amsterdam. Deze verklaarde terstond te hebben gehandeld voor de Heeren  Van Veen en Van der Meulen, reeders (en zeilmakers) te Nieuwediep. Op deze aankoop kwam nog 5% aan diverse kosten voor de kopers. Ook de chronometer werd door de kopers overgenomen; de prijs hiervoor bedroeg ƒ 40.

Kapitein van het fregat dat de naam ‘NICOLETTE’ behield werd H. Jörgensen.

 

Op 28 maart 1881 volgde de teboekstelling van de nieuwe eigenaars in het kadaster te Rotterdam.

Van Veen en Van der Meulen waren sinds maart 1865 reeds eigenaar van de 617 ton grote bark Gebroeders Janzen (ex ‘Linden’), die zij voor ƒ 21.000 tweedehands hadden gekocht.

In juli 1879 hadden zij de 512 ton grote bevaren bark ‘Anevoca’ voor ƒ 16.000 aangeschaft.

 

Volgens ‘Zeetijdingen’ van 13 oktober 1891 was de NICOLETTE onder kapt. Jörgensen op 21 september 1891 van Quebec naar Greenock vertrokken met een lading hout. Op 7 oktober 1891 werd het in zinkende staat verlaten, waarna het schip is gezonken op een positie 47°25’ N.B. 35°41’ W.L (d.w.z. ongeveer 900 mijl oostelijk van Newfoundland). De bemanning werd gered door het s.s. PHIDIAS en op 12 oktober in Liverpool aan land gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Jorgensen, H.

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Krijnen werd geboren in Den Hoorn op Texel op 13 mei 1835 als zoon van Jelle Krijnen en Soutje Drijver.

Hij trouwde op 19 januari 1865 te Den Helder met Antje Dekker, geboren te Den Helder op 29 april 1843’s morgens om 8 uur op de Kanaalweg 148 als dochter van Teunis  Nannings Dekker, loods, en Trijntje van Gent. Getuigen waren Jan Vermey, onderwijzer, en Hendrik Schmidt, melkventer.

Uit dit huwelijk werden 4 zonen en 1 dochter geboren. Antje overleed  in Den Helder op 18 november 1875.

Cornelis hertrouwde op 07 maart 1877 in Den Helder met Neeltje Teunis Dekker, geboren op 04 november 1846. Zij was de zuster van de eerste vrouw van Cornelis. Bij dit huwelijk werd bij vader Teunis Dekker aangegeven dat deze toen “zonder beroep” was. Getuigen bij dit 2e huwelijk waren o.a. Pieter Krijnen, loods, 37 jaar en Jan Teunis Dekker, zeeman, 38 jaar, beiden wonend te Den Helder. Uit dit 2e huwelijk werd 2 dochters en een zoon geboren. Neeltje overleed te Den Haag in 1912, toen woonachtig bij de hoffotograaf Cornelis Dekker, die zoon was van de loodsschipper Teunis Dekker en Trijntje van Gent.

Cornelis was zeeman en reder overleed te Den Helder op 10 september 1909 op de Molengracht 28 te Den Helder, oud 74 jaar.

Gegevens van M.Noot, Den Helder en uit Rijksarchief Haarlem.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Krijnen was in de periode 1877 t/m 1894 met vlagnummer 6 effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bremer094 vermeldt de stranding van de bark “Libra” op 13 mei 1888 op de Onrust, varend onder kapitein C.Krijnen.

 

Bouma025 vermeldt C.Krijnen als gezagvoerder gedurende:

*    1872 van de 2/msch “Zeehond” ex Pröven, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1873 t/m 1879 van de bark “Aart & Cornelia”, ex Maria Magdalena, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor van Veen & van der Meulen te Nieuwediep;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Gebroeders Jansen” ex Linden, gebouwd in 1852 te Thomaston, 417 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1882 t/m 1885 van de bark “Libra” ex Camilla, gebouwd in 1862 te Searsport, 472 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1886 t/m 1887 op hetzelfde schip, maar de reederij was nu gevestigd te Amsterdam;

*    1888 t/m 1892 op hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Nieuwediep. Het schip strandde in 1892 bij Lemvig.

 

Overige bijzonderheden

In “De Blauwe Wimpel” uit 1981 staat een afbeelding (bron?) van de “Libra” met de volgende tekst: “Foto naar een schilderij van de 3 mast bark “Libra”. Deze werd in 1862 gebouwd te Searsport, Maine, USA, en te water gelaten als “Camilla”. Het schip mat 250 last (iets minder dan 500 brt) en had een lengte van 129,6 voet bij een breedte van 28,5 en een holte van 17,5 voet. Vanaf 1872 komt zij voor in de Nederlandse scheepsregisters en voer onder de vlag van de heren Van Veen en Van der Meulen te Amsterdam. Kapitein Krijnen kocht de bark in 1887 van zijn reders. Hij voerde toen al 5 jaar het gezag over het schip. Haar thuishaven werd Nieuwediep. Duidelijk is de nummervlag 6 (van het Helderse zeemanscollege “De Goede Bedoeling”) in de voormast te zien”.

Voorts is er een foto van:

“De heer Martin Krijnen, achterkleinzoon van kapitein C.Krijnen van de bark “Libra” die in 1892 op de Westkust van Jutland verging, met zijn zoontje bij het straatnaambord (Libravej) dat aan de stranding van de “Libra” herinnert. Tientallen wegen hebben in deze streek nabij Harbo Øre aan de Westelijke ingang van de Lim Fjord namen gekregen van gestrande schepen.”

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Krijnen, Cornelis

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1882-09-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: LIBRA
Schipper: Krijnen, Cornelis
Scheepstype: bark
Grootte: 452

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: LIBRA
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten