Familiegegevens en opleiding
Jan Eise Carst werd geboren te Schiermonnikoog op 15 april 1820 als zoon van Eise Jans Carst en Wietske Pieters Carst.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 22 januari 1846 als schipper met Lambertha Feyes Coerkamp, geboren te Schiermonnikoog op 05 juli 1820 als dochter van Feye Remts Coerkamp en Stijntje Jans Hoeksma. Zij overleed te Schiermonnikoog op 30 mei 1910.
Jan Eisesz overleed te Schiermonnikoog op 17 september 1893.
Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog, rij 28.16. Het graf is eigendom en beschermd.117.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.E.Karst was met vlagnummer 10 in de periode 1859 t/m 1881 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.E.Karst als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1861 van de kof “Lambertha”, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog;
* 1862 t/m 1881 van de sch.kof “Lambertha”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 137 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog.
Jan Eitses (sic) Karst, schipper te Schiermonnikoog
Op 24 maart 1847 werd hij bij het kadaster in Groningen als eigenaar teboekgesteld van de kof genaamd LAMBERTHA. Het brandmerk was 558 Gron 1847.
Zijn koopprijs was NLG 6000.
Voor eigen rekening in 1847 gebouwd door J.A. Hooites te Hoogezand,
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen
“Lissabon 9 Dec. Lambertha, J.E.Karst, Antw.”
E-mail Jan van Loo te Hilversum, dd 19 november 2006, citerend uit aantekeningen van zijn vader, die in familierelatie stond met Coerkamp:
“In de boeddelbeschrijving na het overlijden van Trijntje Eises Karst op 17-6-1870 worden bij de bezittingen die toekomen aan Foppe Hoeksma Coerkamp en diens drie minderjarige dochters Stientje, Aukje en Tunke onder meer genoemd:
1/4e Aandeel in het galjootschip “Lambertha” groot volgens meetbrief eenhonderdzesenvijftig ton bevaren wordende door Kapitein Jan E.Karst thans liggende te Schiedam.”
NRC 17 januari 1854
Aberdeen, 12 januari. Laatstleden dinsdag, de 10e januari, is ongeveer 6 mijlen ten noorden van deze haven aan strand gedreven een verlaten Nederlands vaartuig. Naar men veronderstelt, moet het de LAMBERT (moet zijn Lambertha), kapt. Karst, zijn, daar een gedeelte van het logboek van dat schip aan strand is gekomen. Ook heeft men nog brieven gevonden, geadresseerd aan D. Plug en D.J. Plug, en enige klompen. Het schip is in diep water gezonken.
De krant meldt dat het schip in diep water is gezonken. Dat is in tegenspraak met hetgeen Bouma stelt. Wat verder pleit voor twijfel is het feit dat Zeepost in januari 1855 bij het overzicht van in 1854 verloren gegane schepen geen LAMBERTHA / Karst opneemt, ofschoon zij wel meer schepen vergaten op te nemen. Dus een waterdicht bewijs uit het ongerijmde is het ook niet.
De namen Plug zouden kunnen duiden op passagiers.
Opmerkingen van Ger Mulder – Marhisdata januari 2008
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Theunis Hitman werd geboren te Schiermonnikoog op 11 juli 1822 als zoon van Teunis Drieuwsz.en Hitman en Reintje Jans Karst.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 09 juni 1847 als “schipper, winkelier” met Elsje Feyes Koerkamp, geboren te Schiermonnikoog op 02 november 1824 als dochter van Feye Remts Koerkamp en Stijntje Jansd. Hoeksma. Zij overleed te Schiermonnikoog op 20 oktober 1900.
Hendrik Theunis overleed te Schiermonnikoog op 10 oktober 1893.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.T.Hitman was met vlagnummer 24 in de periode 1864 t/m 1881 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. In de periode 1882-1883 voerde hij vlagnummer 9 overgenomen van kapitein Janneke Geerts Hoeksma.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
H.T.Hitman was gezagvoerder van025:
* 1854 t/m 1855 van de schoenerkof “Zeelust”, gebouwd in 1834, bouwplaats niet vermeld, 104 ton, varend voor J.Ibink te Alkmaar;
* 1857 van de brik “Helena Maria”, gebouwd in 1846 te Nantes, 186 ton, varend voor J.Ibink te Alkmaar;
* 1858 van de kof “Elsje”, gebouwd in 1858 bij Hooites in Hoogezand, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog. Op 20 november op Brüerif gestrand op weg van Koningsbergen naar Leith;
* 1864 t/m 1869 van de kof “Lambertha”, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 103 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1869 voor f 4.500,- verkocht aan kapitein/eigenaar M.F.Munnink te Wildervank en was herdoopt in “Anje Munnink” (Bouma);
* 1870 t/m 1872 van de schoenerbrik “Irene” ex Depositum, gebouwd in 1863 bij Hooites te Hoogezand, 184 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1873 herdoopt door Hooites in “Geertruida” (Bouma);
* 1880 t/m 1881 van de 2-mast schoener “Nicola Geziena”, gebouwd in 1868 bij J.W. v/d Werf te Hoogezand, 141 ton, varend voor F.Coerkamp te Schiermonnikoog.
Zeetijdingen 23 augustus 1881: “Bij Lesse op strand gezeten en wegens hooge reparatiekosten verkocht” (Sweys)
“Frederikshavn 9 maart 1882. Het op Laesac gestrande en later in veiling verkochte Nederlandsche schoenerschip “NICOLA GEZIENA”, uit Schiermonnikoog, is, na behoorlijke reparatie verkocht aan kapitein Nielsen in Arildsläge (Zweden) en zal de naam voeren van “ANNA”.”.(Hoedemaker)
De verkoopprijs bedroeg 4.000 kronen. Hendrik sloot daarna zijn zeemansloopbaan af.
Overige bijzonderheden
Schiermonnikoog, De Dorpsbode van 15 februari 2010
Zoektocht naar de ‘Elsje’
Elsje Barnhard-Teensma
Naar aanleiding van de publicatie van het boek over het zeemanscollege De Herkenning en het pensioenfonds Goede Voorzorg kan onderstaand verhaal een aardige aanvulling zijn. In 2007 zijn wij met onze zeilboot eind juni richting Oostzee vertrokken om daar een paar maanden rond te zeilen. We wilden o.a. naar Bornholm varen en daar proberen meer te weten te komen over de stranding van het kofschip Elsje, waar mijn overgrootvader Hendrik Teunis Hitman kapitein op is geweest. Uit familie-overlevering wist ik dat hij daar gestrand was en dat daar waarschijnlijk nog restanten van zijn schip zouden zijn. En zo kwamen we op 16 juli in het haventje van Hasle, aan de westkust van Bornholm. De volgende dag op de fiets naar Ronne, de hoofdplaats van Bornholm. In het museum konden we misschien iets meer te weten komen.
In het museum worden we allervriendelijkst ontvangen en meteen doorverwezen naar de directrice, Ann Vibeke Knudsen, die, na ons verhaal aangehoord te hebben, meteen in het archief duikt en al gauw met twee boeken van Erik Pedersen te voorschijn komt waarin alle strandingen rond Bornholm vermeld staan. In een klein kamertje wordt een bureau voor ons leeggemaakt en daar kunnen we de boeken doornemen. En we vinden zowaar het verhaal over de kof Elsje van Schiermonnikoog, Friesland.
Op 20 november 1858 tijdens de reis van Koningsberg naar Leith in een sneeuwstorm gestrand op het rif van Broens. Ons oud Duits/Deens is niet zo geweldig, maar we kunnen er wel uit opmaken dat kapitein H.T. Hitman, zijn vrouw, vier kinderen en vijf bemanningsleden zijn gered. We laten het verhaal zien aan de directrice en zij vertelt ons dat er misschien ook in de ‘Bornholms Avis’, de toenmalige krant, een publicatie is geweest. Zij gaat weer naar een archief en komt met de kranten van 1858 aan en wij kunnen weer aan de slag. Dat valt niet mee want e.e.a. is in oud-Duitse letters gedrukt en dat maakt het lezen nog moeilijker. Maar na een tijdje vinden we een bericht van 23 november 1858 waarin hetzelfde vermeld wordt als hetgeen Pedersen heeft geschreven en waarschijnlijk overgenomen. De directrice vertelt ons dat als een schip niet meer te redden was, de overblijfselen geveild werden. Op die manier kreeg de kapitein nog een beetje geld terug van zijn verloren schip en kon daarmee de terugreis naar huis betalen. Ook daarover zou een publicatie moeten zijn. Weer zoeken dus en ook dat bericht hebben we gevonden in de krant van 7 december 1858. Hierin staat vermeld wat er allemaal verkocht gaat worden.
?Ann Vibeke Knudsen krijgt steeds meer aardigheid in onze zoektocht en gaat weer in een ander archief zoeken en komt tevoorschijn met een A4-tje , waarop een foto te zien is van een balk in een huis, waar duidelijk de naam Elsje en dan wat kleiner H.T. Hitman Schiermonnikoog 1858 en dan weer Elsje te zien is. De foto van het huis is genomen in 1983, dus het is maar de vraag of het nog bestaat. Het stond in Snogebaek, een plaatsje in het zuidoosten van Bornholm. Duidelijk is, dat onze zoektocht nog niet is afgelopen. We krijgen van alle gegevens een kopie en na Ann uitgebreid bedankt te hebben voor haar enthousiaste hulp, fietsen we weer 10 km door de bossen terug naar Hasle, waar we aan boord meteen de zeekaart pakken om te zien hoe we zo dicht mogelijk bij Snogebaek kunnen komen.
En zo varen we een paar dagen later, via een tussenstop in Hammerhavn, noord om Bornholm heen en komen we in Listed, een klein haventje aan de Oostkant van het mooie eiland. Op 22 juli gaan we met het openbaar vervoer naar Snogebaek en na enig zoeken vinden we inderdaad het bewuste huis en de grote balk met de namen, enigszins verscholen achter boomtakken. Het is toch een rare gewaarwording om een stuk van het schip van mijn overgrootvader, die samen met mijn overgrootmoeder Elsje Coerkamp (waar ik naar vernoemd ben) daar op de kust gestrand is, te zien en aan te raken. Het huis was vroeger waarschijnlijk een onderdeel van een grote boerderij en was nu omgebouwd tot vakantie appartementjes. We zouden graag meer te weten willen komen, maar het was die dag vreselijk slecht weer, de regen kwam met bakken uit de hemel en het stormde en, belangrijker nog, de eigenaar van het huisje was met vakantie. Na een hapje gegeten te hebben, besloten we de bus weer terug te pakken naar onze boot en in de winter met ons campertje naar Bornholm te gaan om alles verder uit te zoeken. Maar die winter zijn we naar Schiermonnikoog verhuisd en is er van onze reisplannen niets terecht gekomen. Ik ben nu een van de vier achterkleinkinderen van Hendrik en Elsje Hitman-Coerkamp die op Schiermonnikoog wonen.
Mijn grootmoeder Aukje de Boer-Hitman is in 1864 geboren en heeft deze hachelijke reis niet meegemaakt.
Familiegegevens en opleiding
Meint Munning werd geboren/gedoopt te Wildervank op 24 juli/07 augustus 1803 als zoon van de slager Philip Munnik en Rikze Meints (van Duinen).
Meint trouwde op 17 december 1827 te Veendam als zeeman met Geertje Wilkes, geboren 13 november 1801 te Veendam als dochter van de schipper Wilke Arents en Albertje Sijwerts. Geertje overleed te Veendam op 21 september 1830.
Meinte hertrouwde op 26 mei 1834 te Veendam als zeeman met zijn schoonzuster Gepke Wilkes Wilkens, geboren 17 september 1806 te Veendam als dochter van de schipper Wilke Arents Wilkens en Albertje Sijwerts. Gepke overleed op 26 januari 1849 te Oosterrdiep gem. Veendam, 42 jaar.
Meint trouwde voor de derde maal op 28 maart 1850 te Wildervank met de dienstmeid Anje Jans Smit, geboren te Wildervank 05 november 1818 als dochter van de barbier Jan Jans Smit en Fokkien Doedes van der Wijk. Anje overleed op 31 maart 1870 te Wildervank, 51 jaar.
Meint overleed op 05 maart 1885 te Wildervank, 81 jaar, weduwnaar, zonder beroep
In een reeks van BS-akten wordt Meint vermeld als “schipper” in de periode 1849 t/m 1871, als “rustend schipper” in 1877 en met “zonder beroep” in 1883 en 1885.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.Munning was vlaggelid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 75 in de periode 1855 t/m 1878.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt M.F.Munning als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1848 van de kof “Zes Gebroeders” ex Hendrika Jacoba, ex Eyzo de Wendt, gebouwd in 1830 te Grouw, 166 ton o.m., varend voor D.A. de Jong;
* 1852 t/m 1861 van de kof “Janke Hooites”, gebouwd in 1833 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1862 voor kapitein/eigenaar M.Munning en was herdoopt in Anje”;
* 1862 t/m 1865 van de kof “Anje” ex Janke Hooites, gebouwd in 1833 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.
* 1869 van de kof “Anje Munning” ex Lambertha, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
* 1875 t/m 1877 van de kof “Anje Munning” ex Lambertha, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip in 1877 in het Doekegat gezonken. De opvarende werden gered.
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Meint Philippus Munning op:
11 maart 1837, “Vrouw Gebbina”, kapitein Pieter Jans de Vries. Voorts stuurman Meint Philippus Munning, 33 jaar, kok en een matroos.
26 maart 1840, kof “Abrahamina Henriette”, schipper Pieter Pieters Maathuis. Voorts stuurman Meint Philippus Munning, kok en twee matrozen.
19 juni 1840, kof “Abrahamina Henriette”, schipper Pieter Pieters Maathuis. Voorts stuurman Meint Philippus Munning, kok en 2 matrozen.
03 april 1850, kof “Janke Hooites”, schipper Meint Philippus Munning, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.
08 februari 1851, kof “Janke Hooites”, schipper Meint Filips Munning. Voorts stuurman, kok en een matroos.
05 februari 1852, kof “Janke Hooites”, schipper Meint Filip Munning. Voorts stuurman, kok en een matroos.
31 januari 1853, kof “Anje”, schipper Meint Philip Munning. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
28 januari 1854, kof “Anje”, schipper Meint Philip Munning. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos
31 januari 1855, kof “Anje”, schipper Meint Filip Munning. Voorts stuurman, kok en een matroos.
14 februari 1857, kof “Anje”, schipper Meint Filip Munning, 53 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman kok en een matroos.
17 februari 1858, kof “Anje”, schipper Meint P.Munning, 53 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een koksmaat.
17 februari 1859, kof “Anje”, schipper Meint Ph. Munning, 55 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.
17 maart 1859, kof “Antje”, kapitein M.P.Munning. Voorts een scheepsjongen.
26 maart 1859, kof “Anje”, kapitein M.Ph. Munning. Voorts stuurman matroos en 2 twee niet met rang vermeld bemanningsleden.
20 februari 1860, kof “Anje”, schipper Meint Filips Munning, 55 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.
16 februari 1861, kof “Anje”, schipper Meint F.Munning, 56 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman en een matroos.
01 maart 1862, kof “Anje”, schipper Meint F.Munning, 57 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.
29 januari 1863, kof “Anje”, schipper Meint F.Munning, 58 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos
20 februari 1868, schoenerkof “Anje Munning”, schipper Meint Munning, 63 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
22 februari 1869, kof “Anje Munning”, kapitein Meint Filippus Munning, 64 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een matroos.
17 februari 1873, kof “Anje Munning”, schipper Meint Munning, 69 jaar uit Wildervank. Voorts kok en een matroos.
In 21 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Meint F./Filips/Philip/ Philippus Munning.
Het overzicht luidt:
1837 stuurman op de “Vrouw Gebbiena” onder Pieter Jans de Vries 33 jaar
1840 stuurman op de kof “Abrahamina Henriette” onder Pieter P. Maathuis geen leeftijd
1850-1852 schipper op de kof “Janke Hooites” idem
1853-1873 schipper op de kof “Anje” 50-69 jaar
Per 22 februari 1869 wordt Meint Filips Munning, schipper te Veendam, voor NLG 1000 eigenaar van de kof, 103 ton, ANJE MUNNING, brandmerk 558, vroeger LAMBERTHA.
De koopprijs zou zijn NLG 4500 (zeer twijfelachting, GM), de tonnage 88 (103).
De ANJE MUNNING kreeg roepletters NDHG, en schipper Munning woonde in Wildervank.
Op 14 december 1877 zonk het schip in het Doekegat op de Wester-Eems, onderweg in ballast van Termunterzijl naar Leith. De opvarenden werden gered.
Het schip werd in het dienstjaar 1877 uitgeschreven.
Deze schipper Munning was eerder eigenaar geweest van de 83 ton grote kof JANKE HOOITES, brandmerk 765 Gron 1850, die hij op 19 februari 1850 voor NLG 1200 had gekocht.
Gegevens via Ger Mulder, Marhisdata, maart 2008
Overige bijzonderheden
Geen