Familiegegevens en opleiding
Nan Dirks de Boer werd geboren op 11 januari 1802 te Terschelling als zoon van Dirk Nannings de Boer en Aaltje Jans Doeksen.
Hij huwde te Terschelling op 22 november 1835 met Aaltje Teunis Reus, geboren te Amsterdam op 04 juni 1807 als dochter van Teunis Cornelis Reus en Trijntje Cornelis Bakker.tresoar
Volgens het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1860) van Amsterdam woonde Nan Louis de Boer, scheepsgezagvoerder, geboren 01 november 1802 op Terschelling, gehuwd en Nederl. Hervormd vanaf 1843 in de Droogbak 6 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.D.de Boer, adres “bij R.Tjebbes”, werd met nr.408 effectief lid van Zeemanshoop per 05 juni 1838 op voorspraak van H.M.Lelsz. Zijn schip was “De Vier Gebroeders”002. Ten tijde van de inschrijving was de man 36 jaar en de vrouw 31 jaar. Het echtpaar had toen twee dochters, geboren in 1836 en 1838. Hij is honorair lid geworden002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 29 mei/05 juni 1838 werd als effectief lid ingeschreven Nan Dirks de Boer, oud 36 jaar, voerend het fregat “Vier Gebroeders”, afkomstig van Terschelling, met adres kapitein R.Tjebbes te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Murk Lelsz. Zijn vlagnummer werd 408023.
Nanning de Boer werd per 16 december 1841 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop en bedankte in 1860. 003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Het Gemeentearchief van Amsterdam bevat in het Archief “Zeemanshoop” onder nummer 491-113 een reeks van testamenten, waarin geld werd gelegateerd aan het College. Het enige testament afkomstig van een effecief lid (of van de vrouw van een effectief lid) is dat van Nanning Dirks de Boer , geregistreerd op 21 maart 1891 en schenkend f 500,-. Hij staat vermeld als oud-koopvaardijkopitein, wonend te Amsterdam, wonend aan de Droogbak. Het testament passeerde voor notaris Johannes Gerhardus Pouw Junior met als getuigen Pieter Tjebbes en Willem de Lang, die tevens zijn begrafenis zouden verzorgen.
On de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1891 staat de melding dat N.D. de Boer een bedrag van f 500,- heeft gelegateerd aan het College.042 (is dit kapitein de Boer?)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 juni 1891 staat vermeld dat N.D. de Boer een bedrag van f 500,- heeft gelegateerd aan Zeemanshoop. In de notulen dd 03 december 1891 wordt de ontvangst gemeld van de f 500,-023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
408 1838-1842 fregat De Vier Gebroeders L.Bienfait en Zn
1843-1846 fregat Oceaan idem
1848 fregat Louisa Maria idem
1849-1853 fregat Clara Henriëtte idem
149 1854 geen opgave van schip en boekhouder
1855-1859 fregat Henriëtte Maria idem
N.D.de Boer was van 1856-1861 kapitein op het houten fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn025 en 052.
Het fregat “Henriette Maria” was groot 423 last/801 ton o.m. Het werd gebouwd in 1855 door Anthonie Otto te Vlaardingen met als reder L Bienfait & Zn te Amsterdam van 1855 t/m 1871. Het voer onder kapitein N.D.de Boer (1855 t/m 1859) en kapitein P.R.Tjebbes (1860 t/m 1871). Het schip werd op 12 juni 1871 te Amsterdam geveild en verkocht voor ƒ 23.000,- aan reder Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het voer onder kapitein J.P.Oldenburger van 1872 t/m 1874 en strandde in 1874 op Magdalena eiland in de Golf van St. Laurens.
Informatie K.Suyk te Heiloo
Bouma025 vermeldt N.D.de Boer als gezagvoerder gedurende:
-
1838 t/m 1842 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1844 t/m 1848 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1849 t/m 1850 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1850 t/m 1853 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1856 t/m 1860 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Zaandam.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1846 een Derk Nannes (sic) de Boer met het fregat “Oceaan”.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1847 een Nanna Derks de Boer met het fregat “Oceaan”.
Overige bijzonderheden
“Eenige aanteekeningen gehouden aan boord van het schip HENRIETTE MARIA op zijne reis van Melbourne naar Java door de Noordelijkste passage der Torres straat in 1859”. door N.D. de Boer, gezagvoerder van voornoemd schip
In Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde, Nr. 3, 1ste afd. 1862. p.1-11
Kapitein de Boer voer in 1856 in 32 dagen van Port Philip naar Batavia via de Torres Straat. De doorgang door Torres Straat kan geschieden via verschillende ingangen en wel via de algemeen gebruikte route bij Rain Eiland en via de vrij onbekende route, Blighs Entrance genoemd. De Boer beschrijft een reis die aanving op 8 juni 1859 te Port Philip en voerde langs Brambly Cay, Stephens eiland, Tennet eiland, het onbewoonde eiland Village, Cocosnoot eiland, Double eiland, Prince of Wales kanaal, Booby eiland, Post eiland en verder langs de zuidkant van Timor naar Passaroeang, alwaar hij op 13 juli arriveerde. De notitie is bedoeld als informatie over een minder gebruikelijke route door de Torres straat. Het bevat nog enige informatie over het Post-eiland, waar een voorraadschuur voor schipbreukelingen zou zijn ingericht door het goevernement van New-South Wales, maar die vóór het bezoek van kapitein de Boer kennelijk was leeggeroofd.
Op Bligh Entrance na kan ik geen van de genoemde eilandjes in de Times Atlas of the World terugvinden.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.R.Tjebbes werd met vlagnummer 650 per 25 september 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse college Zeemanshoop op voordracht van kapitein A.Spekman. Als zijn schip is vermeld de “Catharina Johanna” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 18/25 september 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Rienks Tjebbes, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Catharina Johanna”, voor rekening van L.Bienfait & Zn, wonend op de Haarlemmerdijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 augustus 1876 krijgt P.R.Tjebbes toestemming om zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
650 1855-1856 bark Catharina Johanna L.Bienfait & Zn
1857-1858 fregat Louisa Maria idem
1859 geen vermelding van schip en boekhouder
1860-1870 fregat Henriette Maria L.Bienfait & Zn
1871-1873 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
P.R.Tjebbes Henriëtte Maria 05 september 1860 05 september 1861
Henriëtte Maria 03 februari 1862 04 februari 1863
Henriëtte Maria geen melding 04 februari 1863
Henriëtte Maria geen melding 11 juni 1864
Henriëtte Maria 19 oktober 1864 31 juli 1865
Henriëtte Maria 02 juni 1866 14 deccember 1867
Henriëtte Maria 28 juni 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt P.R.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1857 van de bark “Catharina Johanna”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 625 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1857 verkocht;
* 1858 t/m 1859 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1859 gesloopt;
* 1861 t/m 1871 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Zaandam.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door P.Tjebbes.104.
Familiegegevens en opleiding
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Jan Petrus Oldenburger werd per 27 november 1857 met vlagnummer 57 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was “De Hoop”, boekhouders J.& S.Wiarda. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hielkje Holsten, geboren op 07 oktober 1834.
Wonende te Amsterdam kreeg hij op 15 februari 1897 toestemming om ¦600,- te ontvangen in acht half-jaarlijkse termijnen028-fol.067.
J.P.Oldenburger was met vlagnummer 57 lid van het College in de periode 1857-1903034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Op 24 februari 1894 en 22 februari 1895 adresseerde het College brieven aan J.P.Oldenburger, Von Zesenstraat 61 te Amsterdam. In de tweede brief werd hij vrijgesteld van contributie033.
De schepen van de kapitein
lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen met vlagnummer H47036
periode type naam van het schip boekhouder/reder
1857-1861 sch.kof de Hoop (ex Vrouw Maria) J.& S.Wiarda, Harlingen
april verongelukt op de kust van Portugal
1862-1864 brik Mercurius (ex Hendrik & Anna,
ex Commerce d’Amiens) P.H.Robijn, Harlingen
1865-1866 brik Simon & Martina (ex Mercurius,
ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens) T.Teves & Co, Harlingen
1867-1869 brik Simon & Martina (ex Mercurius, J.Middelhoven, Zaandam
ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens)
1870 bark Delft (ex Wilhelmina Catharina) Wed.Stadlander & Middelhoven,
Zaandam
1871-1873 3/m Henriëtte Maria Wed.Stadlander & Middelhoven,
op Magdalena Eiland (golf van St.Laurens) gestrand Zaandam
1876-1880 bark Arabistan K.Posthumus & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt J.P.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1862 van de sch.kof “de Hoop” ex Vrouw Maria, gebouwd in 1841 te IJlst, 151 ton o.m., varend voor J.& S.Wiarda te Harlingen;
* 1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius” ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor P.H. Robijn te Harlingen. Het schip voer in 1866 voor T.Teves & Co te Harlingen en was herdoopt in “Simon & Martina”;
* 1865 t/m 1867 van de brik “Simon & Martina” ex Mercurius, ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen
* 1868 t/m 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Middelhoven te Zaandam;
* 1867 t/m 1870 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor de Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam;
* 1872 t/m 1874 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor de wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het schip is in 1874 op Magdalena Island (Golf van St.Laurens) gestrand;
* 1877 t/m 1881 van de bark “”Arabistan”, gebouwd in 1852 te Rye, 295 ton o.m., varend voor K.Posthumus te Harlingen. Het schip werd in 1878 getuigd als 3/mschooner. Het schip voer in 1882 onder W.S.v/d Wetering te Delfshaven en werd herdoopt tot “Broederschap”;
Overige bijzonderheden
In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:
September 1874 op strand gezet te eiland Magdalena in de Golf van St.Laurens wegens ernstige lekkage op weg van Quebec naar Amsterdam. Bij het verlaten van het schip is de sloep omgeslagen en zijn de stuurman en vijf matrozen verdronken. De overige 9 opvarenden ziij door het ss “Mathew City” op 23 september te Londen geland.
In de Harlinger Courant dd 07 mei 1862 staat het volgende bericht096:
“Volgens alhier ontvangen berigten is het te Harlingen te huis behoorende kofschip de Hoop, kapitein Oldenburger, bij de Portugeesche haven Aveiro verongelukt. Schip en lading zijn weg, doch de bemanning is gelukkig gered.”
en in de krant van 21 mei 1862:
“Wij vernemen dat de lading van het onlangs gestrande kofschip de Hoop, kapt.Oldenburger, van Aveiro naar Liverpool bestemd, maar bij de eerste plaats gestrand, - zo gezond als beschadigd is geborgen: ook het tuig en de rondhouten zijn gered.”
|