Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Meuldijk was met vlagnummer R361 in de periode 1852 t/m 1867 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege schade aan zijn schip058.
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritime Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Meuldijk met vlagnummer R361 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van het sloepsch. “Sine Nomine” 50 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
* 1858, 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1862 t/m 1864 van de sch. “Clemens” 30 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
* 1865, 1866 van de sch. “Maria Adolphina” 30 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
Bouma025 vermeldt H.Meuldijk als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de sloep “Sine Nomine”, gebouwd in 1830 te Delfshaven, 66 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
* 1857 t/m 1858 van de 2/m sch. “Actif”, gebouwd in 1856 te Vlissingen, 90 ton o.m., varend voor J.B.de Groof te Vlissingen;
* 1858 van de brik “Theresia Maria” ex Reliance, gebouwd in 1846 te Dundee, geen tonnage vermeld, varend voor v/d Heuvel te Rotterdam. Het schip is in 1858 van Dublin naar Archangel bij mist op de Noorse kust verongelukt;
* 1860 van de schbrik “Wilhelmina Rosalia”, gebouwd in 1841, bouwplaats niet vermeld, 218 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in juni 1860 gestrand bij Redcar, afgebracht en als wrak verkocht;
* 1862 t/m 1865 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;
* 1865 t/m 1867 van de 2/mSch/ “Maria Adolfina”ex Catharina Elisabeth, ex Gouverneur v/d Eb, ex Polaris, gebouwd in 1843, 144 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
Ik noteerde bij deze opgave:
“Gouverneur v/d Eb”, 1845, 214 ton: Het schip werd in 1861 herdoopt in “Catharina Elisabeth (zie p. 194). Maar hier is het bouwjaar 1843 en (wat belangrijker lijkt) het tonnage 115, i.c. bijna de helft van hiervoor. Ook bij de “Polaris” op p. 881 is het tonnage beduidend lager, nl 144 ton. Verschillen in tonnages is heel gewoon maar is het verschil nu niet wat al te groot? Is er van een verschrijving sprake of is er sprake van een ander schip?
Bouma gaf als commentaar: “Gekozen voor 144 ton en bouwjaar 1845
Overige bijzonderheden