Inloggen
ONRUST - ID 15857


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-02-13 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: G.H. Uitdenboogaard, Werf 'Hollandsch Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1857-10-24
Launch Date: 1862-10-08
Delivery Date: 1863-02-13
Technical Data

Gross Tonnage: 427.00 lasts
Gross Tonnage 2: 808.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 49.30 Meters Registered
Beam: 6.88 Meters Registered
Depth: 5.36 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1883
Type: Remeasurement
Omschrijving: in 1883 hermeten, nu 790,29 ton netto, nieuwe meting

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-02-27
Register nr: 18630093
Scheepsnaam: ONRUST
Type: Bark
Lasten: 427
Gebouwd in plaats: Maassluis
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Uitdenbogaard, G.H.
Plaats: Maassluis
Kapitein op moment van verzoek: Jonker, K.J.
Opmerkingen: 1865 - 349-datum besluit nieuwe zeebrief05-05-1865-147- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e Zeebrief
Gebouwd te Maassluis

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-02-13 ONRUST
Manager: Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Maassluis / Netherlands

Date/Name Ship 1879-07-28 THEODOOR
Manager: J.W. van Vorst, Samarang, Netherlands East Indies
Eigenaar: J.W. van Vorst, Samarang, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Samarang / Netherlands East Indies
Callsign: TJFD
Additional info: eerste Ned.Indische zeebrief nr. 4167 d.d. 28 juli 1879

Date/Name Ship 1881-08-00 MARIA EMILIE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.530 barkschip ONRUST
Lijst van aankopende eigenaren:

Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, scheepsbouwmeester, Maassluis (21/60e part)

Jacobus Marinus van der Lely, reder en touwslager, Maassluis (4/60e part)
Jacob Jansz Sonneveld, koopman, Maassluis (4/60e part)
Christiaan Joannes Vaillant, medicinae doctor, Maaslsuis (2/60e part)
Arie Boer, particulier, Maasslsuis (1/60e part)
Arend van der Lely, koopman,  Maasland (4/60e part)
Arie van der Lely, landbouwer, Maasland (2/60e part)
Jan Karel Hummel, medicinae doctor, 's -Gravenhage, (2/60e part)
Johan Christiaan Offers Az., koopman, Rotterdam (2/60e part)
Johannes Eliza van der Aa Criellaert, koopman, Rotterdam (2/60e part)
Firma Hudig & Blokhuizen, cargadoors, Rotterdam (2/60e part)
Herman Arnold Marie Bicker Caarten, reder en makelaar in assurantiën, Rotterdam (2/60e part)
Marinus Ay Jelier, zeilmaker, Rotterdam (3/60e part)
Firma Wim van Houten & Zonen, kooplieden, Rotterdam (1/60e part)
Fop Smit van Nieuw Lekkerland, reder en koopman te Kinderdijk (2/60e part)
Leendert Smit, reder en koopman, Kinderdijk (1/60e part)
Klaas Jan Jonker, koopvaardijkapitein, Alblasserdam (2/60e part)
Heye Rickers Ruhaak, blokmaker, Alblasserdam (1/60e part)
Nicolaas Jan Vonck, notaris, Streefkerk (1/60e part)
Adrianus van de Werk, notaris, Zevenbergen (1/60e part)

 

 

Ship Events Data

1867-05-03: Damaged
Mauritius, 6 mei 1867. Het Nederlandse barkschip ONRUST, kapt. Weisenbruch, van Macao naar Havana bestemd, aan boord hebbende 447 koelies, is alhier de 3e dezer binnengelopen met verlies van de grote mast en ander tuig en is alhier in tijdelijke quarantaine gesteld.
1868-07-31: Damaged
Rotterdam, 25 september 1868. Het schip (opm: bark) ONRUST, kapt. D.L.J. Weissenbruch, van Cardiff naar Hongkong bestemd, ’t welk den 31 juli in Straat Sunda is aangekomen, heeft verschansingen enz. verloren, hebbende op 43º ZB en 36º OL zware stormen ondervonden.
1875-06-29: Stranded
Maasluis, 19 augustus. Volgens brief van kapt. Hoffman, voerende het barkschip ONRUST, dd. Priaman 29 juni l.l. was het schip bij het op de rede komen aldaar aan de grond gekomen, had 3 dagen gestoten alvorens in diep water te komen, en verloor daarbij ankers en trossen. Hoewel het schip onder deze omstandigheden dicht was gebleven, dacht de kapitein, na ontlossing der zoutlading in ballast naar Java te verzeilen, teneinde de bodem te onderzoeken.
1879-01-23: JB 160179
Advertentie. Verkoop van een schip. Op donderdag de 23e januari 1879 zullen wij op vendutie verkopen, voor rekening van belanghebbenden, het Nederlandse barkschip ONRUST, groot 770 ton oude meting, met complete inventaris, lopend tuig, zeilen, enz. enz., in december 1877 geheel opnieuw gekoperd, geclassificeerd Veritas 3/3 L. 1.1 en Nederlandsche Vereeniging A.2. Thans liggende ter rede van Samarang en dagelijks te bezichtigen. Nadere informatiën te verkrijgen bij de gezagvoerder J.H. Pauls en bij ondergetekenden,
Soesman & Co.(opm: de bark, bouwjaar 1863, werd verdoopt in THEODOOR)
1881-08-04: Verkocht
JB 040881. Batavia, 4 augustus. Heden vertrok van hier naar Japara het Nederlands-Indische barkschip MARIA EMILIE, kapt. Pedersen, voorheen genaamd THEODOOR.
1887-00-00: Final Fate: Broken up

Volgens Lloyds Register 1888 is de MARIA EMILIE gesloopt (opm.: dus vermoedelijk in 1887)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Jonker werd geboren te Workum op 23 januari 1815 als zoon van Jan Klazen Jonker en Geertje Harmens Meyer.

Hij trouwde op 01 juli 1843 te Nieuw Lekkerland met Leentje van de Kuyl, geboren in 1819 te Nieuw Lekkerland als dochter van Hendrik van der Kuyl, scheepstimmerman, en Geertruida Pijl.

Hij overleed op 25 juni 1864 te Callao te Peru.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. J. Jonker was met vlagnummer R222 in de periode 1847/48 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein K.J.Jonker met vlagnummer R222 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851,

      1855, 1858, 1859    van het fregat “Maria Elizabeth”     414 last     M.Varkevisser te Rotterdam

*    1862                         van de bark “Onrust”                         427 last     G.H.Uytdenboogaard te Maassluis

 

Bouma025 vermeldt K.J.Jonker als gezagvoerde gedurende:

*    1848 t/m 1861 op het fregat “Maria Elisabeth”, gebouwd in 1841 te Slikkerveer, 783 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Noorwegen als “Magenta”;

*    1863 t/m 1864 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis;

 

Overige bijzonderheden

Klaas Jan Jonker was gezagvoerder op de “Maria Elisabeth”. Op 22 mei 1850 zeilde hij op de Noorder Atlantische Oceaan op 46o76’NBr en 41o36”WL op reis naar New York. De 3e stuurman was Huibrecht Hoogerwerf, 21 jaar, geboren en wonende te Vlaardingen (Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1857 Deel B, folio 167, aktenr 1472)062a.

Hij voer op 04 april 1858 met de “Maria Elisabeth” in de Golf van Bengalen op 11o18’NBr en 96o49’OL en lag op 24 april 1858 met hetzelfde schip” te Singapore.(Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1859 Deel D, folio 126 aktenr. 2085 resp.folio 127, aktenr. 2086062a.

 

Het schip “Maria Elisabeth” werd genoemd naar de vrouw van reder Pieter Maartensz Varkevisser (1793-1862).

Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.

 

Foto (nr.102) van kapitein K.J.Jonker beschikbaar047.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

P 67-68 Situatie midden jaren zestig 1864-1865. Vrede, Onrust, Julia, Java,

De bark “ Onrust”  onder kapitein K.J.Jonker vertrok in 1864 uit Macao, vermoedelijk met koelies en arriveerde op 12 juni 1864 te Callao, alwaar de kapitein overleed. Via ronding van Kaap Hoorn arriveerde het schip op 19 maart 1865 te Plymouth.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Jonker, Klaas Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.L.J. Weissenbruch als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1871 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Weissenbruch, D.L.J.

Familiegegevens en opleiding

Andries Lourens Hoffman werd geboren op 24 juli 1824 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Philips Hofman, stadswaagmeyer, en Cornelia Hoek. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Lombartstraat Wijk 8 nr. 181 en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 798.

Hij trouwde te Rotterdam op 09 juli 1851 met Maria Wildeboer, geboren op 30 maart 1825 te Zwartewaal als dochter van de Nederlands Hervormde Cornelis Wildeboer en Jannetje de Wit.

Hij overleed te Rotterdam aande Oostsingel op 24 augustus 1887005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.L.Hoffman was met vlagnummer R384 in de periode 1853 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.L.Hoffman was in 1870 afwisselend commissaris en in 1886 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij tot Nit der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1887 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.L.Hoffman met vlagnummer R384 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                         bark “Macao”                            200 last        voor W.Versluys te Rotterdam

*    1858                         bark “Prinses Sophia”               320 last        voor J.Antheunis te Rotterdam

*    1859                         geen vermelding van schip en boekhouder

*    1862 t/m 1867        bark “Schelde”                           348 last        voor de Jonge & Keller te Zierikzee

*    1874                         bark “Onrust”                             407 last        voor G.A.Uitdenboogaardt te Maassluis

*   1877, 1878        fregat “Gysbertus Hermanus       921 ton o.m. voor G.A.Uitenbogaardt te Maassluis

*    1880 t/m 1883        fregat “Auguste”                        1308 ton n.m voor F.F.Groen te Amsterdam

*    1885, 1886              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.L.Hoffman als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1857 van de bark “Macao”, gebouwd in 1848 te Capelle aan de IJssel, 381 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;

*    1857 t/m 1861 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1858 op de bark “Prinses Sophia”, gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam. Het schip werd in 1859 afgekeurd te Batavia;

*    1860 t/m 1870 van de bark “Schelde”, gebouwd in 1851 te Zierikzee, 658 ton o.m., varend voor J.de Jonge & Keller te Zierikzee. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duistland.

“Op 24 mei 1870 werd De Schelde voor 17.300 gulden verkocht naar Duitsland. Het was het laatste schip van rederij De Jonge & Keller.”074.

*    1872 t/m 1875 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis;

*    1877 t/m 1880 van het 3/mschip “Gijsbertus Hermanus”, gebouwd in 1869 te Maasluis, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaardt te Maassluis. Het schip is in Straat Karimata gestrand en wrak geraakt.

      1881 t/m 1885 van het fregat “Auguste” ex General Perry, gebouwd in 1864 te Thomaston, 1391 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1885 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

 De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Bij Wight  28 Nov.  Onrust,  A.L.Hoffman,  Sunderland n. Java.”

 

Betreffende de bark “De Schelde”:

“In 1860 nam kapitein A.L.Hoffman het bevel over. Andries Lourens Hoffman werd geboren in Rotterdam in 1824. Zijn echtgenote Maria Wildeboer, ging vaak mee op reis. Tijdens één van die reizen werd aan boord hun dochtertje Jeanette Cornelia op 25 maart 1865 geboren.”074.

 

Obe Douwes Van der Wal monsterde c. 1858 te Cardiff aan op een hollandse bark , de “Prinses Sophia”.

“Wij … kwamen weldra tot de overtuiging, dat wij ons op een met steenkolen diep geladen, drijvende doodkist bevonden. … En dat de “Prinses Sophia” lek was, ondervonden wij maar al te spoedig, want toen wij het kanaal van Bristol … uitzeilden, was het reeds pompen of verzuipen. … De behandeling liet ook zeer veel te wenschen, de voeding was slecht …. Steeds harder werkende, gestadig pompende, kwamen wij eindelijk in Hongkong. Gelukkig hadden wij niet met veel slecht weer te kampen gehad, anders vrees ik, dat de “Prinses” naar den kelder was gegaan. In die 128 dagen reis was het schip door het werken (stampen en slingeren) aanmerkelijk lekker geworden. Wij losten zoo spoedig mogelijk; toen werd de schuit naar de kiellichter verhaald, daar overzijde gehaald, gekalefaterd en hier en daar een rotte plank uitgenomen, welke door een nieuwe vervangen werd. Of het geholpen heeft, weet ik niet, want wij beiden gaven er den brui van.075.

(Het schip werd kort daarop te Batavia afgekeurd - zie hiervoor).

 

De bark “ Onrust”  onder kapitein A.L.Hoffman vertrok in 1872 uit Macao en ariveerde via de Pacific op 28 september 1872 te Callao. Het vertrok van daar op 14 december naar via Buenos Aires New York en rondde begin 1873 Kaap Hoorn.121

 

Zierikzeesche Courant 09 april 1864

Op 11 februari 1864 is te St.Helena gearriveerd de bark “Schelde”, kapt. A.L.Hoffman.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Hoffman, Andries Lourens

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Pauls als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1879 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis. Het schip is in 1879 verkocht naar Pekalongan.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Pauls, J.H.

Afbeeldingen


Omschrijving: ONRUST, kapitein Klaas Jan Jonker (vlagnummer 222)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.530
DVD VIII – 140, 143
BIJLBRIEF
Naam schip ONRUST

plaats en datum acte Rotterdam, 13 februari 1863

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gijsbertus Hermanus Uitdenboogaardt, scheepsbouwmeester te Maassluis, werf Hollandsch Trouw

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Klaas Jan Jonker

grootte in tonnen 808 tonnen of 427 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 49,30 m., breed 6,88 m., hol 5,36 m.

kiellegging 24 oktober 1857 (sic)

tewaterlating 8 oktober 1862, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 februari 1863

nummer van registratie deel 173, folio 163, recto, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wz, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150209










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.530 barkschip ONRUST

Lijst van aankopende eigenaren:

Gijsbertus Hermanus Uitdenboogaardt, scheepsbouwmeester, Maassluis (21/60e part)
Jacobus Martinus van der Lely, reder en touwslage, Maassluis (4/60e part)
Jacob Jansz. Sonneveld, koopman, Maassluis (4/60e part)
Christiaan Joannes Vaillant, medicinae doctor, Maassluis (2/60e part)
Arie Boer, particulier, Maassluis (1/60e part)
Arend van der Lely, koopman, Maasland (4/60e part)
Arie van der Lely, landbouwer, Maasland (2/60e part)
Jan Karel Hummel, medicinae doctor, ’s-Gravenhage (2/60e part)
Johan Christiaan Offers Az., koopman, Rotterdam (2/60e part)
Johannes Eliza van der Aa Criellaert, koopman, Rotterdam (2/60e part)
Firma Hudig & Blokhuyzen, cargadoors, Rotterdam (2/60e part)
Herman Arnold Marie Bicker Caarten, reder en makelaar in assurantiën,
Rotterdam (2/60e part)
Marinus Ary Jelier, zeilmaker te Rotterdam (3/60e part)
Firma Wm. Van Houten & Zonen, kooplieden, Rotterdam (1/60e part)
Fop Smit van Nieuw Lekkerland, reder en koopman, Kinderdijk (2/60e part)
Leendert Smit, reder en koopman, Kinderdijk (1/60e part)
Klaas Jan Jonker, koopvaardijkapitein, Alblasserdam (2/60e part)
Heye Rickers Ruhaak, blokmaker, Alblasserdam (1/60e part)
Nicolaas Jan Vonck, notaris, Streefkerk (1/60e part)
Adrianus van de Werk, notaris, Zevenbergen (1/60e part)

ML / 150209

Naam ONRUST
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1863
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675