Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt M.Koenen als gezagvoerder gedurende:
* 1858-1859 op de bark “Laurens Koster”, op 26 september 1840 op de Kralingse Veer te water gelaten onder scheepsbouwmeesters W.en E.J.Hoogendijk. 555 ton o.m., varend reederij de Groot Roeland & Co te Schiedamzie ook 013.
Overige bijzonderheden
Algemeen Handelsblad 01 november 1859, rubriek Scheepstijdingen
“Amoy 10 Sept. Het Ned. barkschip Laurens Koster, Kapt. Koene(sic), met eene lading suiker van hier naar Shanghay bestemd, is in een typhoon alhier bij Kolongson op de rotsen gedreven en totaal verbrijzeld”.
Algemeen Handelsblad 04 november 1859, rubriek Scheepstijdingen
“Nopens het vergaan van het te Schiedamte huis behoorende barkschip Laurens Koster, gevoerd geweest door kapt. M.Koenen, vernemen wij de volgende bijzonderheden: De kapt. had in de morgen van 28 Aug. te Amoy de loods aan boord genomen, met het doel naar Sanghay (sic) te verzeilen; dien dag nam de wind echter zoo sterk toe, dat het niet mogelijk was weg te komen, weshalve het schip des avonds ten 7 ure vertuigd werd; ten 10 ure was de wind reeds tot storm toegenomen, terwijl des nachts ten 1 ure een volslagen typhoon woedde. Bij een geweldigen ruk ten half tien ure, meende de kapt. dat de ankerkettingen sprongen, doch bleek het hem, dat de beide ankerkettingen doorgingen en het schip regelregt naar de nabij zijnde klippen werd gevoerd. De wind was toen N.O. Ofschoon dadelijk noodschoten werden gedaan, kwam geene hulp opdagen, en werkelijk was het door het verschrikkelijke weder, tot in den morgen van 29 Augustus ten 7 ure, schier onmogelijk die te bieden. Des nachts ten half twee ure tusschen de klippen geraakt, dreef het gelukkig vrij van eene nabijgelegen klip; had het deze geraakt, dan waren onvermijdelijk en schip en bemanning verloren geweest; ten half zes ure stootte het echter voor het eerst; een door een Engelsch oorlogsschip ter hulp gezonden vaartuig stormde weg; ijlings werden ra’s en stengen geborgen, terwijl onophoudelijk gepompt werd, daar het schip voortdurend sterk bleef stooten. Des namiddags ten 3 ure bedaarde het weder, er was echter geen denken aan het schip te redden, daar het door het water, dat 8 voet boven gewoon getij was opgevloeid, zeer hoog op de klippen geslagen was. Ten half zes ure viel het schip bijna plat op zijde en brak het ongeveer op de hoogte van de kombuis door midden. Na er van gered te hebben wat men konde werd het in den avond door de bemanning verlaten. Het schip is totaal weg; onder behoorlijk toezigt is er zooveel mogelijk van geborgen.”.
Familiegegevens en opleiding
Overleden in 1899.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:
* 1858, 1859 fregat “Hugo Grotius” 356 last Mispelblom & Co, R’dam
* 1862, 1863 bark “Jan Daniél” 335 last W.Ruys & Zn, R’dam
* 1864 bark “Japara” 412 last idem
* 1865 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1874, 1877 fregat “Utrecht” 1063 last van Zeijlen & Decker, R’dam
* 1878 fregat “Utrecht” 2009 ton idem, “in liquid”
* 1880 t/m 1883 fregat “Burgem. Schorer” 1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg
* 1885 t/m 1887 fregat “Burgem. Schorer” 1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam
* 1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.
“Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)
Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:
* 1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;
* 1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;
* 1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.
Datum vanaf: |
1868 |
Kapitein: |
Zweede, A.K. |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
247 |
Overige informatie: |
*Amsterdam, 7 september 1829, †Middelburg, 15 maart 1899 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.Hulshoff als gezagvoerder gedurende:
* 1874 van het 3/mschip “Suzanna Johanna”, ex Pauline, gebouwd in 1859, bouwplaats niet vermeld, 1248 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip is in 1874 verbrand op 38oZ/2oW;
* 1875 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1876 van het 3/mschip “Suzanna Johanna” ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1878 t/m 1879 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Rudolf”;
* 1895 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1896 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.de Joode werd per 02 juni 1863 op voordracht van F.C.Jaski en met vlagnummer 806 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving is geen scheepsnaam genoemd002. Ten tijde van de inschrijving was de Joode 25 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 19/26 mei 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerrit de Joode, oud 25 jaar, zullende voeren een brik voor rekening van P.W.Kaars Sijpestein, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
806 1863-1867 brik Cornelia Maria B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1868-1875 bark Gerard Pieter Servatius F.U.H.Reiger & Co
1876-1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
- de Joode gerard Pieter Servatius 09 september 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt G.de Joode als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1867 van de sch.brik “Cornelia & Maria”, gebouwd in 1863 te Leer, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1868 t/m 1874 van de bark “Gerard Pieter Servatius”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 662 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip strandde in 1874 bij Banjoewangi op Oost-Java en geraakte wrak.
Overige bijzonderheden
G.de Joode vertrok per 02 oktober 1868 vanuit Nieuwediep met de “Gerard Pieter Servatius" en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 06 februari 1869 na een reis van 118 dagen065.
In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:
“Amsterdam 19 Nov. Volgens particulier telegram, is het Ned. schip Gerard Pieter Servatius, kapt. G. de Joode, van Newcastle naar Soerabaya, na, bij Banjoewangie op de rotsen gestooten te hebben, gezonken; de equipage is gered.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Mamrmelstein (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1876 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Is dit dezelfde persoon als de hiernavolgende J.A.Bax?
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Bax als gezagvoerder gedurende:
* 1877 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Engeland.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1877 |
Kapitein: |
Bax, J. |
|