Inloggen
DINA - ID 1700


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-03-12 / 1900-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 105.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 83.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 25.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.57 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.86 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.32 Meters Depth, moulded
Draught: 2.08 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-03-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: DINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huizinga, H.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1895-03-12, uitreiking67-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 DINA
Manager: Harmannus Huizinga, Uithuizen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmannus Huizinga, Uithuizen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Uithuizen / Netherlands
Callsign: NMDP

Date/Name Ship 1896-03-11 MORGENSTER
Manager: Willem Harmannus Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Harmannus Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMHR

Date/Name Ship 1900-00-00 GUDRUN
Manager: N.P. Christensten, Nykoping, Denmark
Eigenaar: N.P. Christensten, Nykoping, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykoping / Denmark
Callsign: NLFT
Additional info: Kapt. E.A. Hansen

Ship Events Data

1896-11-00: Rotterdamsch Nieuwsblad 11-11-1896: Storm over Engeland. Een ander Nederlandsch schip, de galjoot Dina kwam er slechter vanaf dan de Mailboot "Engeland" (Stoomv. MIj Zeeland). De Dina was op weg van Groningen naar Stockton, maar strandde tijdens den storm op den Slagbank aan de monding van de Tees. Van het strand werden drie lijnen afgeschoten en een boot werd uitgezonden, ofschoon de bemanning groot gevaar liep door de hooge zeeën en de ondiepten. Tweemaal raakte de reddingboot aan den grond, maar eindelijk slaagde zij er in, den kapitein, zijn vrouw en kind en de vier overige opvarenden te redden.
London ; bericht 9 november, De Nederlandse tjalk Dina schipper Huizinga, van Delfzijl naar Stockton is in de monding van de Tees verongelukt. Volk gered. Middlesborough ; bericht 10 november De Nedrl. Tjalk Dina in de mond van de Tees gestrand, zit ook bij laag water geheel onder water. De luiken zijn weggeslagen en de lading is uit het gespoeld.
Dankwoord van Kapitein Huizinga : Wij lezen in„the Northern Daily Mail" van Woensdag 11 November het volgende: Schipbreuk te Seaton (Engeland) Aan den redacteur van de „Northern Daily Mail." Mijnheer! Vergun mij, door middel van uw blad, mijn hartelijken dank te brengen aan den bevelhebber en het scheepsvolk van de reddingsboot van Seaton, voor hun moedige en edele pogingen, waardoor het leven van mijn vrouw, kind, mijn leven en ook dat van mijn scheepsvolk werd gered. Mijn schip, „de Dina", van Groningen, strandde in de nabijheid van Seaton. De zee was zeer hoog en het woei verschrikkelijk, toen wij uit onze hachelijke positie werden gered. Aan allen te Seaton, die ons, nadat wij aan wal waren gekomen, zoo vriendelijk behandelden, ons van droge kleren voorzagen en ons in ieder opzicht bijstonden en in 't bijzonder aan den Heer en mevrouw A. F. Trechmann en den heer J. T. Medd, breng ik ook mijn vriendelijksten dank. De herinnering aan die liefde,daar ondervonden, zal bij niemand van ons worden uitgewischt. Met de meeste hoogachting H. HUIZINGA, gezaghebber van de „Dina" van Groningen. Seaton Caren, 10 November 1896.

In 03-1897 weer in de vaart. Na verbouwing hermeten 90 brt 78 nrt
1899-00-00: Op 18-10-1899 vertrokken van Delfzijl onder commando van kapt G.J. de Jong op de reis van Groningen naar Laurvig (opm : Larvik, Noorwegen) met een lading aardappels, op 25 oktober s`morgens 6.00 uur gestrand te Harboøre in een Noordwester storm(West Jylland) met een aanzienlijke slagzij maar blijkbaar intact. Na inspectie bleek dat het aanboord alles in totale wanorde was. Uit de gevonden papieren bleek dat de bemanning bestond uit 4 personen. Schipper De Jong , stuurman Schuitema en Kok De lange , uit Groningen en matroos Thim uit Koningsbergen. het schip zit hoog op het land en men hoopt het te kunnen bergen.
Doordat de scheepssloep weg was, werd aangenomen dat de bemanning het schip al eerder moest hebben verlaten.
1899 : 1 november De gestrande Hollandsche tjalk Morgenster zit nu zoo hoog op strand, dat men bij gewonen waterstand droog er bij komen kan. De verzekeraars hebben besloten een poging tot afbrenging te doen, daar het schip slechts weinig geleden heeft. Slechts de lading aardappelen zal verkocht worden, terwijl de inventaris aanboord blijven zal. Het lot der vier opvarenden is nog altijd onbekend. Een boot zonder naam is bezuiden de strandingplaats aangedreven men denkt, dat de bemanning hierin de landing beproefd heeft en omgekomen is.
Lemvig bericht 4 november , Donderdag j.l. werd te Harboøre het onbeschadigde deel der uit aardappelen bestaande lading van de Morgenster in publieke veiling verkocht.
1900 : Thisted 11 januari De in oktober j.l. bij Harboøre op strand gedreven Nederlandse Tjalk Morgenster is in een veiling verkocht voor 1100.- kronen aan N.P. Christensen.
Op 05-06-1900 naar de nieuwe thuishaven Nykjøbing gesleept, hermeten 90 brt 78 nrt

Kennisgeving van overlijden Advertentie`s

Na ruim drie maanden tussen hoop en vrees geleefd te hebben, moeten wij toch eindelijk tot de zekerheid komen, dat GEERT JANS DE JONG, oud 30 jaar, gezagvoerder van het ijzeren tjalkschip .Morgenstar," op reis van Groningen naar Laurvig (Noorwegen), tusschen 24 en 25 October j.l. met zijn drie mede-opvarenden hun graf in de golven hebben gevonden, daar de „Morgenster" den 25n bij Barbaare (Jutland) onbeheerd is gestrand. Mij nalatende een dochtertje van thans tien maanden oud.
Augustinusga, Febr. 1900. Uit aller naam: ANNA DE JONG—Veenstra, (echtgen. Jan de Jong). STIENTJE DE JONG—Hoekstra. Wedw. R. VEENSTRA-Bruining (ouders).
Broeders, zusters en behuwdbroeders en zusters.

Eenige kennisgeving. Ook wij zijn, na 3 maanden tusschen hoop en vrees geleefd te hebben, tot de treurige overtuiging gekomen, dat onze geliefde zoon BOUWINUS VAN DER LANDE, oud 15 jaar en 5 maanden, zijn graf in de golven moet hebben gevonden, daar het schip „Morgenster," op reis van Groningen naar Laurvig (Noorwegen), waar hij kok op was, den 25sten October 1.1. bij Darbaare {Jutland onbeheerd is gestrand.
Groningen, Febr. 1900. Mede namens de broeders: Zijn diep bedroefde ouders. G. VAN DER LANDE. en P. VAN DER LANDE—De Boer.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Huizinga werd geboren 13 novenber 1863 te Borger als zoon van de schipper Kornelis Huizinga en Henderika Bruins.

Hij trouwde op 22 februari 1895 te Groningen als schipper met Dina Groenewold, geboren op 09 november 1865 te Sappemeer als dochter van de binnenschipper Jan Groenewold en Elsien van der Laan. Dina overleed op 13 juni 1944, 78 jaar

Harmannus overrleed op 16 augustus 1913 te Groningen, 49 jaar, stuurman

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Huizinga was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendraccht”  met vlagnummer 19 in de periode 1896 t/m 1906.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Huizinga als gezagvoerder gedurende:

*    1895 t/m 1896 van de stalen koftjalk “Dina”, gebouwd in 1895 bij; bouwlocatie niet vermeld, 100 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Uithuizen. Aan de monsing van de Tees verongelukt. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein

*    1899 t/m 1911 van de stalen 2/msch “Dina”, gebouwd in 1898 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 165 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1816 op een mijn gelopen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Huizinga, Harmannus

Familiegegevens en opleiding

Watze Schuitema werd geboren te Groninger op 01 februari 1870 als zoon van de schipper Hendrik Schuitema en Gepke Mandema.

Hij trouwde op 24 oktober 1895 te Groningen als schipper met Anna Groen, geboren te Groningen op 04 januari 1873 als dochter van de schipper Freerk Groen en Sietske Bartels.

Anna hertrouwde op 27 februari 1902 te Groningen met schipper Evert Smid, geboren te Leeuwarden als zoon van Egbert Smid en Renssina Sluiter. Evert overleed op 26 december 1949 te Groningen, 84 jaar.

Anna overleed op 27 april 1932 te Groningen, 59 jaar.

Watze overleed op 28 september 1889 te Groningen, 29 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.H.Schuitema als gezagvoerder gedurende:

  • * 1895 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Morgenster, gebouwd in 1895, bouwlocatie niet vermeld, 85 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1899 bij Lemvig zonder bemanning gestrand en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Schuitema, Watze Hendriksz

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1896-07-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DINA
Schipper: Huizinga, Harmanus
Scheepstype: tjalk
Grootte: 100

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten