Inloggen
BOREAS - ID 17774


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-11-20 / 1919-10-19

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Albert Pronk, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1914-02-27
Technical Data

Gross Tonnage: 89.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Net tonnage
 
Length 1: 22.29 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.28 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1917
Type:
Omschrijving: Bij Gebr. van der Windt, Vlaardingen omgebouwd voor de vrachtvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-11-20 BOREAS
Manager: Baron Frans Willem Bernard Sloet van Beele tot Everlo, Hilversum, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Baron Frans Willem Bernard Sloet van Beele tot Everlo, Hilversum, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHDM

Ship Events Data

1914-00-00: Gebouw als zeillogger CASTOR - SCH 193 van Reder A. van der Toorn, Scheveningen.
Op 20-11-1917 na omgebouwd te zijn bij Gebr. Van der Windt, Vlaardingen in de vaart als "BOREAS" van F.W.B. baron Sloet van Beele tot Everlo, Hilversum. Schipper Jan Kooi.
1919-10-19: Final Fate:
Op 19-10-1919 op de reis van Rotterdam naar Gothenburg in de Noordzee gezonken.

Vertrok op 18 oktober 1919 met een lading zuurkool van Rotterdam naar Gothenburg. De volgende middag bij mooi weer en kalme zee, is het schip lek geraakt en enige uren daarna op 53° 13’ N. Br. en 3° 5’ O.L. gezonken. De bemanning bestaande uit 5 koppen, zijn aan boord genomen van de vislogger “Confidutia” (SCH 458) .

Betreffende de oorzaak van deze ramp hebben de getuigen verklaard dat zij op de genoemde 19e oktober omstreeks het middaguur een schok voelden aan de B.B. zijde van het schip. Het voorwerp, waarmee het schip in aanraking kwam, werd niet gezien. Het was niet een schok zoals een schip dat aan de grond stoot. De “Boreas” zeilde dan ook verder door en er werd koers op de kust gezet. Het schip maakte dadelijk water, in het ruim werd 6 d.m; gepeild, terwijl het schip daarvoor lens was. Het water nam spoedig toe en pompen hielp niets. Tegen 16.00 uur moest schip worden verlaten. In de kajuit stond zoveel water dat het scheepsjournaal niet kon worden gered. Aan boord van de logger SCH 458 vernam de de schipper van de “Boreas” de hiervoor vermelde lengte en breedte. Volgens de kaart staat daar 14 a 18 vadem water. De getuige Kooi verklaarde nog enige uren voor het ongeval 18 vadem water te hebben gelood.