Inloggen
SRI PONTIANAK - ID 18127


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Denton, Gray & Co., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer:
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardson Duck & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Eng. additional info: 19"& 38"- 20""
 
Gross Tonnage: 305.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 233.01 Net tonnage
 
Length 1: 155.3 Feet (British) Registered
Beam: 20.5 Feet (British) Registered
Depth: 10.6 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: in 1874 werd een nieuwe machine geplaatst, waarvan op de betr. siteplaats de gegevens zijn vermeld.

Datum 00-01-1904
Type: Conversion
Omschrijving: De KING WO werd in 1903/1904 verkocht aan de Tientsin Lighter Co. Ltd. te Londen. Machine en ketel werd verwijderd en het schip was sindsdien kolenlichter in Taku Bar (bij Shanghai() onder Britse vlag. In 1916 werd de lichter onder Chinese vlag gebracht. Het lot van de lichter is verder onbekend.

Ship History Data

Date/Name Ship 1866-00-00 LADY ALICE HILL
Manager: Hugh Andrews Jr., Belfast, Great Britain
Eigenaar: Hugh Andrews Jr., Belfast, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Belfast / Great Britain
Additional info: Off.no. 49725

Date/Name Ship 1869-00-00 LÜBECK
Manager: F. Dahlberg & Co,, Lübeck, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Eigenaar: Dampfschiffahrts Gesellschapft Lübeck A.G., Lübeck, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Callsign: PBFW
Additional info: vlag sinds 1871 Germany

Date/Name Ship 1885-00-00 LÜBECK
Manager: H. Gaedertzsen & Co., Lübeck, Germany
Eigenaar: H. Gaedertzsen & Co., Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: PBFW

Date/Name Ship 1895-07-12 SRI PONTIANAK
Manager: Hemmes & Co., Pontianak, Netherlands East Indies
Eigenaar: Hemmes & Co., Pontianak, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Pontianak / Netherlands
Callsign: THVL
Additional info: J.F.W. Nuboer was voornaamste eigenaar van Hemmes & Co.

Date/Name Ship 1902-00-00 KING WO
Manager: Carlowitz & Co., Shanghai, China
Eigenaar: Carlowitz & Co., Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China

Ship Events Data

1895-05-30: Op 30 mei 1895 werd de LUBECK te Singapore in publieke veiling verkocht aan Hemmes & Co en verdoopt SRI PONTIANAK (in de advertentie tot verkoop in de Midday Herald van 7 mei 1895 staan als gegevens 231 ton netto, ladende 5400 pikols rijst, machine 60 PK (nominaal) diepgang 10 voet, nog drie jaar in klasse Gemaniischer Lloyd)
1902-08-00: Verkocht
Straits Times, 30 juli 1902: Advertentie. Op 14 augustus 1902 zal te Singapore publiek worden verkocht het Nederlandse stoomschip SRI PONTIANAK, zo als het te Singapore ligt. Groot 305 ton bruto en 231 ton netto, capaciteit circa 5000 pikols op 11 voet diepgang, varende 8 - 9 knoop) (opm: verkocht voor Str.$ 21.000,- maar een paar dagen later voor Str.$ 25.000,- doorverkocht naar Shanghai . Ze voer onder Nederlandse vlag naar Shanghai, alwaar ze op 23 september 1902 arriveerde en aan Carlowitz & Co werd overgedragen. Mogelijk voer het schip voor Carlowitz gedurende een jaar weer onder Duitse vlag. In elk geval werd het schip eind 1903 verkocht aan de Tientsin Lighter Co, en met off.n.r. 114377 onder Britse vlag gebracht en veranderd in een kolenlichter)
1903-12-00: Final Fate: Rebuilt

De KING WO werd in december 1903 verkocht en door de kopers veranderd in een ope kolenlichter,, zonder machine.. nieuwe naam KING MOH.

Afbeeldingen


Omschrijving: Er is een plan dekaanzicht van het schip als LADY ALICE HILL in de collectie van Lloyds Register gevonden. Bijgaand
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Bouwtekening