Inloggen
GRUTTO - ID 2606


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1925
Nat. Official Number: 17028 ROTT 1925
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 541
Date Laid Down: 1925-07-29
Launch Date: 1925-10-28
Delivery Date: 1925-12-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19 11/16, 32 5/16 & 52-35 7/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 920.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 449.00 Net tonnage
Deadweight: 1260.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 107000 Cubic Feet
Bale: 98000 Cubic Feet
 
Length 1: 244.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 36.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 12.50 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-12-23 GRUTTO
Manager: Firma Smith & Van Ommeren, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Smith & Van Ommeren, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVHS

Ship Events Data

1927-01-10: Op 10-01-1927 als GRUTTO, zijnde een schroefstoomschip, metende bruto 2605.04 m3, liggende te Rotterdam, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 571 Z ROTT 1926 op de verschansing aan het achterschip. (Opm.: De vroegere merken, zijnde 17028 ROTT 1925, zijn verwijderd.)
1940-03-05: Final Fate:
Op 5 maart 1940 vertrok te ‘GRUTTO’ van Rotterdam met de bestemming naar London. Sindsdien is niets meer vernomen van schip of bemanning. Pas lang na de oorlog werd bekend, dat zij op 5 maart 1940 om 20.38 uur (Duitse tijd) op de Noordzee is positie 51°41’NB. en 02°47’OL. was getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U.17’. De torpedo trof de ‘GRUTTO’ achter het middenschip; de romp brak direct in twee stukken, die onmiddellijk in de golven verdwenen. Alle 18 opvarenden van de ‘GRUTTO’ verloren bij deze ramp het leven.
Aan boord van het s.s."Grutto" bevonden zich:
Kapitein: B. Kuiper
1e stuurman: R. Teensma
2e stuurman: J. van Gessel
1e machinist: B. Vogelzang
2e machinist: J. van der Ster
ass-machinist: J. A. de Blecourt
kok-hofmeester: J. Tulling
messroombediende: R. M. Ludwig
bootsman: L. Beukelaar
matroos: M. J, van der Hoofd
matroos: B. van der Spek
matroos: B. Koetze
matroos o/g : L. Eerdmans
matroos o/g : A. W. Niesen
donkeyman: B. van Leusden
stokers: D.Klein
stoker: D. H. Allewelt
en stoker: W. Touw.

Afbeeldingen


Omschrijving: Tewaterlating GRUTTO
Collectie: Plokker, Hugo
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: Grutto 1925
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Grutto 1925
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GRUTTO
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: GRUTTO 14 maart 1940
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname