1907-04-00: |
NRC 03.04.1907: Delfzijl, 2 april.
De Nederlandse gaffelschoener “Konfid”, kapt. Schuitema, van Hamburg met salpeterzuur naar Müllheim, is gisteren zwaar lek hier binnengekomen, zijnde op de Elbe tegen een ton aangevaren. Het schip zal hier waarschijnlijk de lading moeten lossen en is in de haven omhooggezet.
PGC 08.04.1907: Delfzijl, 7 april.
De te Hoogezand thuisbehorende gaffelschoener “Konfid”, kapt. Schuitema, laatstleden zondag hier lek in de haven gekomen met een lading salpeterzuur in bemande flessen ligt nog steeds met de lading in. Pompers zijn nog steeds aan boord om het schip lens te houden. Een tjalk voor assistentie ligt nog steeds langszijde. Heden zal het door experts worden onderzocht.
PGC 30.08.1907: Delfzijl, 30 augustus.
De Nederlandse gaffelschoener “Konfid”, kapt. Schuitema, de 1e april hier lek binnengekomen van Hamburg met een lading salpeterzuur in bemande flessen, heeft na de lading te hebben gelost en gerepareerd te zijn, deze voor enige dagen weer ingenomen. Hedenmorgen geraakte de lading in brand. Onmiddelijk was de brandspuit van Farmsum ter plaatse, doch aan blussen viel niet te denken. Daarna hebben de sleepboten Älert” en “Norderney” getracht het schip te doen zinken door het vol water te spuiten, wat hun na veel moeite dan ook gelukte. De kapitein vertrok gister naar Hamburg om zijn zaken te regelen.
NRC 31.08.1907: Delfzijl, 30 augustus.
De Nederlandse schoener “Konfid”, schipper Schuitema, beladen met zwavelzuur, staat op het Eemskanaal in brand. Men is bezig het schip vol te pompen.
NRC 01.09.1907: Delfzijl, 30 augustus.
Men heeft het schip “Konfid” vol water gepompt, waarna het is gezonken. De lading is hoogstwaarschijnlijk verloren. Wat de schade aan het schip betreft: deze is nog niet te constateren.
DS 21.09.1907: Delfzijl, 20 september.
Het Nederlandse schip “Konfid”, schipper Schuitema, 30 augustus j.l. in het Eemskanaal gezonken, wordt na door een duiker te zijn dichtgemaakt, leeggepompt en gelicht.
NRC 27.09.1907: Delfzijl, 25 september.
De pogingen, in het werk gesteld om het in brand geraakte en toen tot zinken gebrachte schoenerschip “Konfid” te lichten, zijn niet gelukt. Een duiker van Harlingen heeft de luiken en alle andere openingen zo goed mogelijk afgesloten en daarna werd getracht door middel van de stoompompen van de sleepboten “Norderney” en “Alert” het vaartuig lens te pompen. De werkzaamheden zijn gestaakt. Men wacht thans op een Duitse sleepboot, die van een stoompomp van grotere capaciteit is voorzien en die in vereniging met de “Norderney” nogmaals zal trachten de schoener te lichten.
NRC 28.09.1907: Delfzijl, 26 september.
Het lichtingswerk van de schoener “Konfid” is heden weder hervat. De sleepboot “Anton Onkel”, kapt. G. Gerdes, van de W.T.A.G. assisteert thans hierbij de “Norderney”, kapt. H. Toxopeus. Om het stortluik is gisteren door de duiker een grote kuip vastgeklampt, waaruit men thans aan het pompen is.
NRC 28.09.1907”Delfzijl, 27 september.
Hedennacht mocht het gelukken de schoener “Konfid” door middel der stoompompen van de sleepboten “Anton Onkel” en “Norderney” te lichten. De romp bleek echter zo zwaar beschadigd, dat door beide boten steeds doorgepompt moest worden om het vaartuig vlot te houden. Nadat men echter een paar zeilen onder het vaartuig had aangebracht, waardoor de lekken gedeeltelijk gestopt werden, is de “Norderney” hiertoe alleen voldoende. Waarschijnlijk zal men trachten het schip hier zo ver te repareren, dat het overgebracht kan worden naar de scheepswerf van de reder Van der Werf te Stadskanaal om aldaar volledig hersteld te worden.
NRC 29.09.1907: Delfzijl, 28 september.
Men is bezig de overblijfselen van de lading salpeterzuur uit de schoener “Konfid” te verwijderen.
NRC 22.10.1907: Delfzijl, 21 oktober.
De schoener “Konfid” zal van hier naar Stadskanaal overgebracht worden om aldaar te worden gerepareerd. Het overgebleven gedeelte der lading, nl. plm. 50 bemande flessen, zal vermoedelijk naar de plaats van herkomst (Hamburg) teruggezonden worden.
DS 24.10.1907: Delfzijl, 23 oktober.
De in het voorjaar alhier met averij binnengekomen 2-mast gaffelschoener “Confid” (opm: “Konfid”), kaptein/eigenaar H. Schuitema, van Bremen naar de Rijn met plm 1000 demijeons salpeterzuur, die men wegens brand in de lading (opm: zie PGC 30 augustus) alhier in het dok liet zinken, zal spoedig van hier naar Stadskanaal worden gesleept om te repareren. De lading ging op ongeveer 55 flessen na geheel verloren, welke laatsten naar Bremen werden verscheept.
NRC 29.10.1907: Delfzijl, 26 oktober.
De schoener “Konfid” vertrok heden per sleepboot naar Stadskanaal ten einde aldaar te worden gerepareerd.
|