NRC 150311
Scheepsbouw. Hedenmiddag werd van helling No. 1 van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam met goed gevolg te water gelaten het dubbelschroef-mailstoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland en bestemd voor haar passagiers-, mail en goederendienst tussen Nederland en Ned. Oost-Indië.
Het schip is in hoofdzaak gelijk aan het de 1e juni 1910 van dezelfde helling te water gelaten stoomschip PRINSES JULIANA, terwijl in de inrichtingen bestemd voor passagiers en bemanning weer die verbeteringen zijn aangebracht, die sedert wenselijk zijn gebleken.
De hoofdafmetingen zijn: Lengte over alles 473'-0'' Eng., lengte tussen de loodlijnen 455'-0'' Eng., breedte op buitenkant spanten 55'-0'' Eng. en holte tot kuildek 20'-3'' Eng. De waterverplaatsing, op 24'-0'' diepgang, is 12.190 Eng. tonnen.
De bouw heeft plaats volgens de hoogste klasse van Lloyds + 100 A.1. naar het shelterdeck type, onder toezicht van de heer J.B. Slebe.
De passagiersinrichtingen bieden plaats voor: 115 passagiers 1e klasse, 83 passagiers 2e klasse, 34 passagiers 3e klasse en 40 passagiers 4e klasse. De totale bemanning en personeel bedraagt plm. 160.
Ten gerieve van de passagiers zijn aangebracht op het promenadedek een deksalon 1e klasse met daaronder gelegen eetsalon en rooksalons 1e en 2e klasse, op het opperdek een kinderkamer, op het kuildek een eetsalon 2e klasse, terwijl voorts een kajuit en een rooksalon 3e klasse aanwezig zijn.
De machinerie bestaat uit twee quadruple expansie hoofdwerktuigen, uitgebalanceerd volgens het Yarrow-Tweedy Schlick systeem, tezamen ontwikkelend 6.600 ipk. bij 86 omwentelingen per minuut. Zij zullen het schip een snelheid van plm. 16 knopen kunnen geven. De ketel-installatie omvat 3 dubbele en 2 enkele ketels, tezamen met 24 vuren, 16.316 vierk. voet verwarmend oppervlak, met een stoomdruk van 210 lbs. en voorzien van Howden's forced-draught. Een en ander, alsmede de hulpwerktuigen, werden geleverd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorweg-materieel.
Het schip is uitgerust met een complete elektrische inrichting voor verlichting, verwarming en voor het drijven van ventilators en diverse huishoudelijke werktuigen; verder is het schip voorzien van koud- en warmwater-leidingen; brandblus- en ontsmettingsinrichting, systeem Marot; Lloyd-Stone's hydraulisch-pneumatische schotdeur-sluitinrichting, telefoon, spreekbuizen, schellen, draadloze telegrafie, enz., zoals op moderne mailschepen gebruikelijk is. Een volledige Linde's koelinstallatie is aanwezig. De stuurmachine wordt vanaf de brug behandeld met telemotor.
De tien reddingboten op het sloependek zijn opgesteld onder Welln's kwadrant davits.
De bouw geschiedt onder toezicht van de heer M.A. Cornelissen wat het schip en van de heer S.G. Visker wat de stoomwerktuigen betreft.