Inloggen
LINQUENDA - ID 3763


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1910-05-18 / 1917-03-19 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 815 APPING 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Aak
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & Zn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 17
Delivery Date: 1910-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 147.23 Gross tonnage
Net Tonnage: 121.71 Net tonnage
Deadweight: 218.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.15 Meters Depth, moulded
Draught: 1.89 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-05-19 LINQUENDA
Manager: Jan Pleysier, Genemuiden, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Jan Pleysier, Genemuiden, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Genemuiden / Netherlands
Callsign: PJGC

Date/Name Ship 1917-03-19 EBBA
Manager: Jens Emil Damkier Pedersen, Kolding, Denmark
Eigenaar: Jens Emil Damkier Pedersen, Kolding, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Kolding / Denmark
Callsign: NVJS

Ship Events Data

1910-05-01: Dagregister deel 14 nummer 7, den negentienden Mei 1900 en tien. Ondergeteekende Jan Pleijsier, van beroep schipper wonende te Genemuiden, verklaart met uitsluitend van alle anderen eenig en alleen eigenaar van het zeilaakschip genaamd “Linquenda” waarvan de afmetingen zijn: Lengte 31.50 M., breedte 6.13 M., diepte 2.10 M., in het Koningrijk der Nederlanden thuis behoorende en thans liggende te Delfzijl en nog aan geen ander hypotheekkantoor te boek hesteld. Groot plm. 250 M3. Delfzijl ,1 Mei 1910. Geteekend: J. Pleijsier. (In de kantlijn staat bijgeschreven 815) en Blijkens verklaring overgeschreven 19 maart 1917, is nevensvermeld schip verkocht naar het buitenland aan buitenlanders. De Bewaarder.
1910-06-16: Op 16-06-1910 eerste meting te Delfzijl. Meetnummer: Dz93N. Lengte: 32 m 48 cm, breedte: 6 m 12 cm, waterverplaatsing: 250,592 ton. Eigenaar: Jan Pleijzier, domicilie: Genemuiden.
1917-09-10: Final Fate:
Op 10-09-1917, onderweg van Kragerø naar Frederikshaven geladen met “IJs” (note: waarschijnlijk industrieel ijs) door opwarmend weer een aanzienlijke slagzij opgelopen. De lading was gaan smelten en pompen bleek nutteloos, ten anker gegaan ZZW van Skagen Fyrskib en gekapseisd bij toenemende wind. De bemanning verliet het schip om 4.00 uur in zinkende toestand en kwam de volgende dag aan land te Læso. De “EBBA” kon niet geborgen worden. 21-02-1920 verwijderd uit de Deense Registers als verloren gegaan.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Pleizier, Jan
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Laursen, N.A.
Overige informatie: 0