Inloggen
TERTIUS - ID 6471


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-00-00 / 1927-05-10 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5212581
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Pannevis, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Technical Data

Gross Tonnage: 106.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Gross tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 27.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.70 Meters Registered
Beam: 6.69 Meters Registered
Depth: 2.95 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.68 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1923
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1923 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 50 Pk Bolinder gloeikop Type (x)

Datum 00-00-1933
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 11.1933 gehermotoriseerd: 4tew 3 cil 75 Pk Deutsche Werke Type (210x320) 6 Kn.

Datum 00-00-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: 01.1952 te Hamburg/Wilhelmsburg met 8 meter verlengd. Brt 172, Nrt 124, Dwat 240. Loa 35,50 Ll 32,70 B 6,69 H 2,95 Dg 2,68.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-00-00 JAN
Manager: Zeevaart Maatschappij Dolfijn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Zeevaart Maatschappij Dolfijn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1918-00-00 JAN
Manager: Zeevaart Maatschappij Dolfijn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Zeevaart Maatschappij Dolfijn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1922-00-00 TERTIUS
Manager: J. Jonk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Jonk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMG

Date/Name Ship 1923-00-00 LICHTSTRAAL
Manager: J. Everardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Everardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PJGC

Date/Name Ship 1927-05-10 GRETA
Manager: Martin Julius Horstman, Hamburg, Germany
Eigenaar: Martin Julius Horstman, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGFU

Date/Name Ship 1932-01-18 GRETA
Manager: M.J. & H.J. Horstman, Hamburg, Germany
Eigenaar: M.J. & H.J. Horstman, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGFU

Date/Name Ship 1936-00-00 GRETA
Manager: H.H.J. Horstman, Hamburg, Germany
Eigenaar: H.H.J. Horstman, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIGV

Date/Name Ship 1938-02-11 HEINZ HELMUT
Manager: Heinrich Behrens, Hamburg, Germany
Eigenaar: Heinrich Behrens, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DIGV

Date/Name Ship 1956-03-19 LOTTE NAGEL
Manager: Bernhard Nagel, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhard Nagel, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Krautsand / German Federal Republic
Callsign: DGOV

Date/Name Ship 1963-03-00 LOTTE NAGEL
Manager: Peter Nagel, Krautsand, German Federal Republic
Eigenaar: Peter Nagel, Krautsand, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Krautsand / German Federal Republic
Callsign: DGOV

Date/Name Ship 1964-00-00 URSEL BEATE
Manager: Walter Funk, Stade, German Federal Republic
Eigenaar: Walter Funk, Stade, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Stade / German Federal Republic
Callsign: DGOV

Date/Name Ship 1971-00-00 URSEL BEATE
Manager: Hinrich Knief, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Hinrich Knief, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGOV

Ship Events Data

1910-00-00: In 1910 gebouwd als "Jan" (VL94) een logger voor Zeevisserij Maatschappij Vlaardingen, Vlaardingen.
1923-09-00: NRC 29.09.1923: Delfzijl, 28 september:
Het Nederlandse zeilschip “LICHTSTRAAL”, kapitein Everardus, geladen met hout voor hier, is op de zandplaat Hond aan de grond gevaren. Getracht zal worden het schip bij hoog water vlot te krijgen.
NRC 02.10.1923: Delfzijl, 1 october.
Het zeilschip “LICHTSTRAAL” is gistermiddag met hoogwater vlotgebracht en vervolgens hier aangekomen.
In de NRC van 12.10.1923 en 03.11.1923 staan de handeling en de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart.
1923-10-12: 12.10.1923 NRC: Raad van Scheepvaart. De raad onderzocht de oorzaak van het aan den grond loopen op de Eems nabij het vuur van Watum van het zeilschip “Lichtstraal’ op 26 september 1923. De schipper J. Everhardus verklaart, dat hij kwam van Ornskjoldvik in Zweden naar Delfzijl. Het weer was ruw. De schipper dacht dat er geen nederlandsche loods te krijgen was. Toen men de lichtboeien van het Doekegat gepasseerd was zag men het groene licht van Watum. Dit werd daarna wit, daarna rood. De schipper wist niet dat het licht veranderd was en dacht dat er een licht bij was gekomen. Daarna liep men aan den grond. De Inspecteur van de Scheepvaart merkte op, dat de kapitein van het voorjaar af buiten Nederland vertoefde en dus niet wist, dat de zeillloodsdienst en de stoomloodsdienst op de Eems veranderd was, noch dat het licht van Watum veranderd was. De Inspecteur adviseert de Eems niet zonder loods aan te doen.
1923-11-00: NRC 06.11.1923: Londen, 5 november:
Het Nederlandse zeilschip “Lichtstraal”, met een lading cokes van West Hartlepool naar Helsingborg is bij Lemvig gestrand.
NRC 07.11.1923: Hamburg, 6 november:
De bemanning van het gestrande zeilschip “Lichtstraal” is door de reddingsboot van Hyvholm gered.
1925-11-00: NRC 04.11.1925: Delfzijl, 3 november:
Het zeilschip “Lichtstraal”, schipper Everardus, van Finland naar Papenburg met een lading hout, is nabij Borkum op de Meeuwestaart gestrand. Van Delfzijl uit is assistentie gezonden.
1927-05-00: NRC 19.05.1927: Hamburg, 18 mei:
De Nederlandse tjalk “Lichtstraal” is verkocht aan kapitein Horstmann te Finkenwerder, die een motor in het schip laat plaatsen.
1972-03-00: 03.1972 uit de zeevaart. Het deed dienst als lichter in Hamburg. (Teboekgesteld geweest onder Hamburg nr. 21039) 1979 verkocht naar Nederland en verbouwd tot 3 mast zeilschip in de bruine vloot en herdoopt in “Bartele Rensink” Brandmerk 8650 Z AMST 1983. Het wordt omschreven als: stalen motorzeilschip, 3 mast, getuigd met accomodatie voor ± 16 personen in 2 persoonshutten, 1 vier persoonshut, 1 zespersoonshut, 3 toiletten, 2 douches, 2 kombuizen, bar, grote living (alles in het voormalige vrachtruim) Voortbewogen door een 8 cyl. Kromhout motor van 95 Pk. Motornr. 412337. type O1AEU. Gebouwd in Alphen a/d Rijn in 1910.
Op 23.02.1983 “Bartele Rensink” van Emerson Frank Vlaun te Katwijk. Op 04.04.1991 van Carlos Enrique Costa te Numansdorp. Op 21.10.1994 van Oliver Wipperfürth te Lemmer. Het schip heeft nu een 4 tew 6 cyl. DAF dieselmotor Type DKTD 1160 van 224 PK Nr. F 52578. De teboekstelling in het Kadaster, nu als "Salomon", wordt op 07.11.2001 doorgehaald. Het schip zou , volgens Chapman Great Sailing Ships of the World, al in 2007 onder Duitse vlag zijn gebracht.
07.11.2011 “”Salomon” van Baltic-Yachtservice Zimmermann e.K. (Hans Juergen Zimmerman), Basel, Zwitserland. In 2006 verbouwd en gehermotoriseerd. 500 Pk. Vaart veel vanuit Italiaanse havens.


Afbeeldingen


Omschrijving: Bartele Rensink 1910 voor de kust Valletta-Malta in 1999.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown