1935-11-13: |
NvhN 13-11-1935. Proefvaart m.s. „TRITON”". Op de Eems te Delfzijl vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „TRITON”. Dit schip is gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl” v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 40 M., breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.85 M. De inhoud bedraagt bruto 284 Reg. ton en netto 139 Reg. ton, terwijl het laadvermogen 350 ton bedraagt. Het schip heeft een ruiminhoud van 19350 Eng. Kubieke voet. Het is van het kruiserhek-type en het is gebouwd met self-trimming laadhoofd. Tot het tusschendek is het schip voorzien van een dubbelen bodem, die dient voor waterballast, evenals de voor- en achterpiek. De gezamenlijke ballast capaciteit bedraagt 55 ton, waarmede het schip onder alle omstandigheden als uiterst zeewaardig te beschouwen is. In de motorkamer is voor de voortstuwing een twee tact Brons-motor opgesteld. Deze motor is in vier cylinder uitvoering en ontwikkelt bij 290 omwentelingen per minuut een vermogen van 200 P.K. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer tevens nog een Lister Diesel motor van 10— 12 P.K. als hulpmotor geplaatst. Deze hulpmotor drijft de hulp-compressor, die lenspomp, de ballastpomp en de dynamo aan. Tevens wordt de lier, die aan dek, bij de achterste mast geplaatst is, door deze motor aangedreven. Op het voordek is eveneens een Lister Diesel motor van 10—12 P.K. opgesteld voor het aandrijven van de voorste laadlier en de ankerlier. Het schip is voorzien van twee stalen masten en twee stalen laadboomen. Het laad- en losgerei, waarmede veilig een last van 2 ton kan worden geheschen, voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De geheele verlichting geschiedt electrisch. De dynamo kan zoowel door den hoofdmotor als door den hulpmotor worden aangedreven, terwijl accumulatoren voor de verlichting zorgen, wanneer beide motoren stil staan. Deze electrische installatie werd geïnstalleerd door de fa. Hofman te Hoogezand. Het schip is verder modem en gerieflijk ingericht, terwijl ook de betimmering niets te wenschen over laat. De verwarming geschiedt door middel van een centrale verwarmingsinstallatie. Het is voorzien van een stroomlijn-balansroer waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl ook de manoeuvreereigenschappen van het schip niets te wenschen overlieten. Het behaalde een snelheid van 9¾ mijl. Het schip, dat ruim aan alle gestelde eischen voldeed, werd na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen. |