AH 300611
Amsterdam, 30 juni. Volgens uit Kopenhagen ontvangen telegram is het nieuwe stalen schoenerschip (opm.: kofschip) , kapt. Van der Laan, van Delfzijl naar Norrköping, te Kullen in 11 vadem water gezonken.
AH 030711
Helsingborg, 30 juni. Het nabij Torekov, aan de Zweedse kust, gezonken Nederlandse schip VOORWAARTS (zie Avondblad 30 juni) was op zee lek gesprongen en vervolgens gekenterd. De bemanning wist zich in de scheepsboot te redden, die later door de douaneboot uit Torekov op sleeptouw werd genomen en aldaar binnengebracht. Het gekenterde schip dreef naar Ramjö, alwaar het zonk.
HNvdD 030711
Het nieuw gebouwde kofschip VOORWAARTS, kapitein Van der Laan te Groningen, is op zijn eerste reis van Emden naar Norrköping aan de zuidkust van Zweden ter hoogte van Torekov gezonken. Het schip ligt 66 voet onder water en is totaal verloren. De bemanning is gered.
AH 230711
Raad voor de Scheepvaart. Behandeld werd daarna het vergaan bij Kullen (Zweden) op 9 juli jl. (opm.: moet zijn 29 juni) het Nederlandsche stalen kofschip VOORWAARTS, gezagvoerder G. van der Laan, rederij de Naaml. Vennootschap „Voorwaarts", directeur J.J. Onnes te Groningen. De VOORWAARTS was een nieuw gebouwd schip, 113 registerton groot. Oorspronkelijk was het voor de kleine kustvaart bestemd; later is het aanmerkelijk versterkt voor de grote kustvaart. De gezagvoerder was drie maanden tegenwoordig bij de bouw, die onder Bureau Veritas plaats had. Volgens hem is het goed en deugdelijk gebouwd. De schipper zelf, 28 jaar oud, is sedert zes jaren in het bezit van een dienstdiploma en heeft drie jaren geleden gedurende tien maanden als wegwijzer en vervolgens als stuurman gevaren. Het was zijn eerste reis als schipper. Op 1 juni werd van de werf vertrokken met bestemming naar Emden, waar een lading cokes werd ingenomen voor Norrköping. Op de Eems (opm.: Eemskanaal) werd tegen het remmingwerk van brug no. 9 aangevaren, waardoor een schade van NLG 100 ontstond. 25 juni werd 3 à 4 cm. water in het schip aangetroffen, hoewel het niet gestoten had, voor zover bekend.
26 juni ontstond er stormweer en moest er zwaar gezeild worden om het schip van de kust te houden. Het lekken nam sedert gestadig toe en wel in die mate, dat niet meer te pompen en te sturen was. Juist nadat men het schip op circa 10 zeemijlen van de lichttoren van Kullen verlaten had, zonk het. Alles is verloren gegaan. Het schip zal gelicht worden. De waarde van het schip met inventaris is NLG 15.000. De kapitein bevestigde de scheepsverklaring. Het schip heeft niet gestoten, althans hij heeft het niet gevoeld. De op schrift gebrachte verklaring van de stuurman werd voorgelezen. Er blijkt uit, dat hij geen andere verklaring van de oorzaak van het lekken geven kan dan het zwaar werken van het schip. Z.i. is het door het zwaar zeilen en de hoge zee lek gesprongen. De matroos, die aan de bouw van het schip zelf meewerkte en het als een deugdelijk schip beschouwt, schreef het lek worden van de VOORWAARTS ook toe aan het zware zeilen. . (Opm.: Ook in de officiële Nederlandse verlieslijst staat de datum van het zinken van dit schip als 29 juni 1911)
AH 040811
Raad voor de Scheepvaart. Uitspraak kofschip VOORWAARTS.
Gistermiddag deed de Raad voor de Scheepvaart uitspraak in de zaak van het stalen kofschip VOORWAARTS, gezagvoerder G. van der Laan, rederij de Naaml. Vennootschap „Voorwaarts" te Groningen. Dit schip verging op 29 juli (opm.: moet zijn 29 juni) bij Kullen (Zweden), tijdens stormweer. In het schip was n.l. een lek ontstaan en er kwam steeds meer water in het ruim, met het gevolg, dat het schip ten slotte zonk. De Raad uitspraak doende, was tot de overtuiging gekomen, dat het lek worden van het schip veroorzaakt was door de hoge zee en het zwaar zeilen. De Raad vond geen aanleiding om hot ongeval te wijten aan minder deugdelijkheid van het materiaal.
RN 260811
Christiania, 22 augustus. De Nederlandse schoener VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, bij Kullen in 11 vadem water gezonken, is door de bergingsmaatschappij te Moss gelicht en naar Elseneur gebracht.
NRC 280811
Helsingborg, 23 augustus. De Nederlandse schoener VOORWAARTS is hier binnengesleept (niet te Helsingör, als gemeld). Het schip zal na lossing dokken.