1909-02-27: |
Final Fate: Vertrokken van Norden naar Goole. Tijdens een storm in de monding van de Weser leed het schipbreuk en is gezonken. De bemanning werd gered. Van het verzekeringsgeld werd de schoener "Zwaluw" 1910 gebouwd.
NRC 02.03.1909: Rotterdam, 1 maart. Volgens een alhier ontvangen telegram is de gaffelschoener “Zwaluw”, kapt. B. Slangenberg, bij Wilhelmshaven totaal verloren gegaan. De equipage is gered. De op 27 februari van Bremerhaven naar Goole vertrokken stalen schoener “Zwaluw”, thuisbehorende te Groningen, werd in 1905 te Hoogezand gebouwd. Het schip was groot 164 ton bruto en 137 ton netto.
PGC 04.03.1909: Bremen, 1 maart. De oorzaak van het zinken van de Groninger tjalk “Zwaluw” voor de mond van de Weser wordt toegeschreven aan het feit dat de “Zwaluw” bij het vertrekken van de Weser op een gasboei stootte en daardoor lek werd. Ter hoogte van Neuback is het schip gezonken. De Aussen-Jade reddingboot heeft de 4 opvarenden, die zich reeds in de scheepsboot hadden begeven, gered.
NRC 06.03.1909: Wilhelmshaven, 4 maart. Het wrak van het ten zuiden van de Minsener Olde Oog baken gezonken Nederlandse schip “Zwaluw” ligt op 53º45’10” N.B. en 08º02’17” O.L. Bij tussenpozen is de tuigage zichtbaar.
NRC 25.03.1909: Brake, 23 maart. Op 28 februari is het Nederlandse schip “Zwaluw” door aanvaring met de Weserton E gezonken. Het Seeamt, in deze zaak uitspraak doende, kon niet bepalen of de schuld bij de navigatie van de “Zwaluw” lag. |