Inloggen
SOLI DEO GLORIA - ID 7660


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-03-26 / 1919-04-11 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Nat. Official Number: 5163 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Geb. 1868, overl 1932. (generatie VI. 37)

Scheepsbouwer: Wijnandus Wijnkes Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1896-09-05
Delivery Date: 1897-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 78.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 61.00 Net tonnage
Deadweight: 138.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.71 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.98 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-11-1921
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 11-1921 verbouwd: 80 Brt, 55 Nrt, 130 Dwt en gemotoriseerd met een 2 cyl. 2tew Lysekil hulpmotor.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-03-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: SOLI DEO GLORIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries, J.D.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-03-26, uitreiking76-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-09-03 SOLI DEO GLORIA
Manager: Jan Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSMB
Additional info: pas in maart 1897 buitenvaarder

Date/Name Ship 1907-01-23 SOLI DEO GLORIA
Manager: Eppo Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eppo Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PSMB
Additional info: Aankoopprijs HFl. 100,--

Date/Name Ship 1919-04-11 GLORIA
Manager: Viggo Klee Söth , Svendborg, Denmark
Eigenaar: Viggo Klee Söth , Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: NWMC

Ship Events Data

1896-09-03: Dagregisterdeel 14 nummer 12, den vijfden September 1800 zes en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Jan Dories, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het ijzeren tjalkschip genaamd “Soli Deo Gloria”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en een mast, zijnde groot honderd acht en dertig kubiek meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer, den 3. September 1800 zes en negentig. J. Dories. (In de kantlijn staat geschreven 5163, in de ander kantlijn staat:. Blijkens verklaring hier overgeschreven deel 40/9422 is nevens vermeld schip buitenlands aan en buitenander verkocht en wordt het zelve dientengevolge voor zooveel mogelijk hier uitgeboekt. Groningen, 24 Februari 1919. De Bewaarder.)
1909-09-03: Damaged
PCG 03.09.1909: Delfzijl. De Nederlandse tjalk SOLI DEO GLORIA, kapt. Schothorst, van Hanover naar Keulen bestemd, is gisternamiddag hier binnengekomen met gebroken zwaard en gescheurde stagfok.
1909-11-20: Stranded
20-11-1909: Onderweg van Hamburg naar Falkenberg (Oliekoeken) om 22.00 uur gestrand, in een NNW storm met regenbuien op Samsø S.D.G. Hatter-Rev, later vlot gebracht door Svitser B.E. en naar Kalundborg gesleept. Het Commercal Court in Kopenhagen kende Svitser op 15 april 1910 een bergingsloon van 600.00 Deense kroon toe.
1917-01-11: Sale/Verkoop
Rotterdamsch Nieuwsblad 11-01-1917: Zuidbroek 9 Jan. Het alhier thuisbehoorende vrachtschoenerschip SOLI DEO GLORIA is verkocht aan den heer J. Meinen te Stadskanaal. Prijs geheim. Het vaartuig thans genaamd ALFA, wordt bevaren door kapitein J. Hamstra te Wildervank. (Deze verkoop is waarschijnlijk niet doorgegaan of het betreft een ander schip.)
1919-04-00: Sold to foreign country
De Nederlandse tjalk SOLI DEO GLORIA is voor 36.000 Kronen verkocht aan Viggo Söht te Svendborg in Denemarken. Het schip is 78 bruto en 61 netto ton groot, in 1896 te Martenshoek gebouwd en behoorde aan kapt. Schothorst te Zuidbroek.
1921-10-04: Final Fate: Sunk

Op 14-10-1921 verloren gegaan op de reis van Masnedesund naar Vaasa geladen met 112 ton rogge. Lek geraakt en gezonken in stormweer 15 mijl zuid van Öland. Bemanning gered door een Zweeds schip. 16-11-1921 registratie uit het Deense register verwijderd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Dories als gezagvoerder gedurende:

*    1897 tot nà 1900 van de tjalk “Soli Deo Gloria”, gebouwd in 1896, bouwplaats niet vermeld, 73 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Dories, J.

Kapitein /eigenaar tjalk "SOLI DEO GLORIA "

Periode 1907- 1919.

Schip verkocht naar Denemarken

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Schothorst, Eppo

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten