Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.R.Pekelder als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de 1/mKof “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1851 te Groningen, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
Gezien de opgave uit de NRC moet dit dus G.B.Pekelder zijn.
NRC 30 maart 1851
Groningen, 27 maart. Gisteren is hier met het beste gevolg te water gelaten het nieuwe kofschip JACOBUS JOHANNES, groot 50 lasten, zullende gevoerd worden door kapt. G.B. Pekelder alhier. (opm: de werf wordt niet genoemd).
Overige bijzonderheden
NRC 27 oktober 1851
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Bristol om na aankomst te retourneren het nieuw Nederlands kofschip JAKOBUS JOHANNES, kapt. G.B. Pekelder. Adres ten kantore van Chr. Cornelder & Zonen.
Familiegegevens en opleiding
Roelof van Groenenberg werd geboren op 03 augustus 1823 te Groningen als zoon van de boekbinder Rudolf van Groenenberg en Pietertje Huisjesmaker.
Geen relatiegegevens gevonden en wellicht ongetrouwd gebleven.
Kapitein (van) Groenenberg overleed in 1863 bij het vergaan van zijn kof de “Oncko & Johan”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.Groenenberg was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 7 in de periode 1857 t/m 1863.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag van 12 januari 1864 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” staat een verslag van het rampjaar 1863 toen “op de 16e (januari) uiteindelijk 9 met haver geladen schepen zee kozen. Geen enkel schip zou haar bestemming direcct bereiken. Vijf dagen na hun vertrek sloeg een zwarre storm medogenloos toe. … “Diverse schepen vergingen met man en muis. Er worden de namen van de kapiteins van 7 verloren gegane schepen genoemd waaronder die van kapitein Groenenberg. De kapitein kwam om bij deze ramp.101.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt R.Groenenberg als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van de 1/mKof “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1851 te Groningen, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1857 t/m 1861 van de 2/msch “Oncko & Johan”, gebouwd in 1855 te Veendam, 121 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen. Het schip is in april 1861 gestrand bij Thisted en wrak geraakt;
* 1863 van de kof “Oncko & Johan”, gebouwd in 1863 te Foxhol, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1863 verlaten en mastloos drijvende gevonden. Het was wrak.
Op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevindt zich informatie over een monsterrol dd 18 februari 1852 waar vermeld staat stuurman Roelof van Groenenberg, 28 jaar uit Groningen, stuurman op de kof “Hoop”.
Overige bijzonderheden
NRC 19 februari 1856
Rotterdam, 18 februari. Op de 11e dezer werd bezuiden Doggersbank gepraaid het schip (opm: schoener) ONCKO EN JOHAN, kapt. Van Groenenberg (opm: R. Groenenberg), van Groningen naar Londen, met verlies van een gedeelte der verschansing.
NRC 24 november 1860
Folkestone, 20 november. De Nederlandse kof die alhier met verlies van kluiverboom enz. binnenliep – zie ons nommer van 22 dezer – is gebleken te zijn de schoener ONCKO EN JOHAN, kapt. R. Groenenberg van Newcastle naar Malaga.
NRC 15 april 1861
Thisted, 13 april. Het Nederlandse schip (opm: schoener) ONCKO EN JOHAN, kapt. R. Groenenberg, van Newcastle met stukgoed naar Riga, en het Engels schip QUEEN OF THE SEA, kapt. Martindale, van Sunderland naar Stettin (opm: Szczecin), zijn gisteren alhier gestrand en beiden verloren. De bemanningen zijn gered.
NRC 20 april 1861
Thisted, 14 april. De bij Hoidbjerg (opm: mogelijk Bulbjerg, Jammerbocht) gestrande Nederlandse schoenerkof ONCKO EN JOHAN, kapt. R. Groenenberg, van Newcastle naar Riga, zal geheel verloren zijn. De bemanning is gered.
NRC 22 april 1861
Thisted, 15 april. Men heeft een klein gedeelte van de lading en het grootste gedeelte van de inventaris gered van het alhier gestrande Nederlandse schip ONCKO EN JOHAN, kapt. Groenenberg, van Newcastle naar Riga.
NRC 05 mei 1861
Thisted, 30 april. Het Nederlandse schip ONCKO EN JOHAN, kapt. R. Groenenberg, van Newcastle naar Riga, dat 12 dezer op Houlberg (opm: mogelijk Bulbjerg, Jammerbocht) strandde, is verbrijzeld.
Provinciale Groninger Courant 13 december 1862
Groningen, 12 december. Heden arriveerde alhier het nieuw gebouwde kofschip ALIDA DIJK, kapt. A. de Haas, van Groningen, groot 55 last, gebouwd bij W. Bodewes te Martenshoek, het schoonerschip JAN SMIT, kapt. G. Boon, van Veendam, groot 110 last, gebouwd bij I.A. Hooites te Foxholsterbosch, en het kofschip ONKO EN JOHAN, kapt.R. van Groenenberg, van Groningen, groot 50 last, gebouwd bij J. Veenma te Foxholsterbosch.
NRC 12 december 1863
Delfzijl, 9 december. Kapt. F. Wijma, voerende het hier binnengelopen Nederlandse brikschip STAD STEENWIJK, rapporteert op de hoogte van Terschelling negen wrakken te hebben zien drijven zonder volk. Ook heeft die kapitein, op 53°43' NB en 05°35' OL (opm: 16’ beN het Amelander Gat), drijvende gezien een kofje, waarachter op de naamborden stond ONCKO EN JOHAN, zijnde zonder volk en zonder masten. (Red. de Groninger kof ONCKO EN JOHAN, kapt. Van Groenenberg, is de 29 november van Oostmahorn naar Ipswich vertrokken).
Provinciale Groninger Courant 22 december 1863
Men meldt ons uit Emden: bij Langeoog is zonder volk aangedreven de kof ONCKO EN JOHAN, kapt. Van Groenenberg, van Groningen naar Ipswich. Het schip is wrak en de lading haver is weggespoeld.
Familiegegevens en opleiding
Wolter Gialts werd geboren op 13 september 1796 te Groningen als zoon van de stadsschout Jan Gialts en Grietje Wolters Bossien.
Hij trouwde te Groningen op 21 december 1826 als zeeman met Helena de Boer, geboren te Groningen op 12 augustus 1803 als dochter van de bloemkweker Abel de Boer en Martje Heerkes. Zij overleed te Groningen op 16 juli 1878 als weduwe.
Genlias vermeldt een huwelijk in 1851 te Groningen van een een dochter van Wolter Gialts en Helena de Boer. Wolther is dan aangeduid als scheepskapitein
Wolter overleed te Groningen op 30 maart 1865.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.Gials (moet zijn Gialts) was met vlagnummer 20 effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” in de periode (minstens) 1838 t/m 1856. (In de AAKZ begint de vermelding van ledenlijsten in aflevering 1838) In de ledenlijsten in de Amsterdamse Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan in de periode 1840 t/m 1855 als zijn schip genoemd de “Helena”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.(J.) Gialts/Gialtz als gezagvoerder gedurende:
* 1831 t/m 1839 van de kof “”Tiessiena”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 86 ton o.m., varend voor Cardinal & Co te Groningen. Het schip werd in 1839 geveild te Groningen;
* 1834 t/m 1836 van de kof “Teissiena”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 95 ton o.m., varend voor Cardinal & Co te Groningen;
vermoedelijk kan de Teissina geschrapt worden.
* 1837 t/m 1842 van de kof “Tjetsiena”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 85 ton o.m., varend voor J.Cardinal & Co te Groningen;
* 1840 t/m 1843 van de galjoot “Helena”, gebouwd in 1839, bouwlocatie niet vermeld, 104 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en reeder. Het schip is in 1843 gezonken bij Cudden Point op weg naar Liverpool;
* 1844 t/m 1854 van de kof “Helena”, gebouwd in 1844 te Hoogezand, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend van Danzig met tarwe. Het schip is in april 1854 bij Tranestedere gestrand, weggedreven en te Frederikshavn binnengebracht;
* 1856 van de 1/mKof “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1851 te Groningen, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1857 voor kapitein/eigenaar J.M.Tunteler te Groningen en was herdoopt in “Christina Christina”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.M.Tunteler als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de kof “Christina Christina”, gebouwd in 1852 te Groningen, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1855 voor kapitein/eigenaar L.B.Datema en was herdoopt in “Margaretha Hendrika”. Betreffende dit schip is enige verwarring. Bouma verwijst naar de “Jacobus Johannes”, een 1/m kof, gebouwd in 1851 te Groningen, 65 ton, die in 1857 door J.M.Tunteler zou zijn gekocht en gecommandeerd vanuit Groningen en zijn herdoopt in “Christina Christina”;
* 1859 t/m 1861 van de kof “Christina” ex Tjakkien, gebouwd in 1850 te Groningen, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1863 t/m 1865 van de galjoot “Christina Martha”, gebouwd in 1862 te Groningen, 123 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1866 over naar kapitein/eigenaar F.(J.) van Klooster te Groningen en werd herdoopt in “Geziena Antina”.
Overige bijzonderheden
Blijkens een inschrijving van een uittreksel van een koopacte op 06 februari 1864, koopt “FSvK, scheepskapitein, het galjootschip genaamd “Christina Martha, doch voortaan zullende heten “Geziena Antina”, groot volgens meetbrief 123 tonnen, en in 1862 nieuw van de bijl tewatergebragt door G.K. de Vries te Groningen, voor f 6000,- … van Jan Harms Tunteler, scheepskapitein te Groningen092.
Bovenstaande mededeling spreekt van Jan Harms Tunteler. Ik vraag me af of ook voor de andere schepen (Christina Christina – p.215 en Christina ex Tjakkina – p.213 sprake is van een kapitein Jan Harms Tunteler.
Ook een mededeling omtrent de meting van het schip “Catharina” van kapitein E.Engelhard uit 1876 spreekt van J.H.Tunteler, een bekende oud-kapitein te Groningen. Zie bij Engelhart Engelhard.
|