Familiegegevens en opleiding
Jan Berends de Boer werd geboren op 01 september 1802 te Pilsum bij Hannover als zoon van de Nederlands Hervormde Berend Janssen de Boer en Geeske Franse Staal. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Korte Vissersdijk Wijk 2 nr. 364 en aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 111.
Hij trouwde op 30 juli 1828 te Rotterdam met Anna Catharina het Heuft, geboren 10 maart 1807 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes het Heuft en Catharina Schreuders.
Hij overleed te Rotterdam aan de Mauritsstraat op 03 juli 1881005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B. de Boer was met vlagnummer R25 in de periode 1842 t/m 1881 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de oud-gezagvoerder J.B. de Boer in 1881 is overleden.
De schepen van de kapitein
J.B.de Boer was van 1847-1851 de eerste gezagvoerder van de schoenerbrik de “Industrie”, 250 ton o.m., gebouwd in 1846/1847 bij Fop Smit aan de Kinderdijk voor rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. De maidentrip onder gezag van de Boer ging naar Bordeaux en verdere reizen naar Chili, Brazilië en de Baltic024 en 025.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J (B.) de Boer vermeld in de ledenlijsten als gezagvoerder in:
- 1849 van de schoener “Industrie” 111 last varend voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam
- 1851 van de bark “Proteus” 179 last varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam
- 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878 en 1880 geen schepen vermeld
Bouma025 vermeldt J.B.de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1848 t/m 1850 van de ijzeren tweemastsch. “Industrie”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 224 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam.
De “Industrie” was het eerste ijzeren zeilschip dat in Nederland was gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk. (Bron: “Het scheepsmodel de “Noach””, door LeenSmit. Waarin dit artikeltje is gepubliceerd is me niet bekend.
- 1852 van de bark “Proteus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.
In 1848 voer de “Industrie” als tweede schip na de “Loopuyt van van Wijk Jurriaanse richting Kaap Hoorn. “De Industrie was het eerste Nederlandse ijzeren grotevaartschip. Het bewees de grote hechtheid van constructie in dit materiaal op de eerste reeis en misschien nog meer op de tweede terugreis, toen tijdens een woedende storm, waarbij het tuig overboord ging, de romp geheel dicht bleef. Hazelhoff maakt nog opmerkingen over het gedrag van het kompas.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.Visser Pz (adres Gemmening & Penning) werd met vlagnummer 399 per 20 maart 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Visser. Als zijn schip is vermeld “de Vrouw Anna”. Toegevoegd is “bedankt” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 13/20 maart 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Tijs Visser Pietersz, 25 jaar, voerend de smak “Vrouw Anna”, wonende op Terschelling, met adres Gemmering & Penning te Amsterdam op voordracht van kapitein P.Visser. Hij kreeg vlagnummer 399023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
399 1838 smak de Vrouw Anna geen opgave
1839-1849 kof Bernard en Eliza J.van Leeuwen te Alkmaar
1850-1852 schoner Industrie W.Ruys JDz te Rotterdam
1852-1853 bark Jeannette idem
143 1854-1859 bark Jeannette idem
1860-1861 geen vermelding van schip en boekhouder
1862-1863 stoomsch. Gouverneur van Ewijck Paul van Vlissingen
1864 geen vermelding van schip en boekhouder
T.Visser Pz. was van 1851-1853 gezagvoerder van de schoenerbrik de "Industrie", 250 ton, als eerste ijzeren zeilschip gebouwd bij Fop Smit aan de Kinderdijk voor W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. "... in 1851 op weg van Callao naar Cowes noodweer, waarbij masten en tuigage verloren gingen; onder noodtuig werd Rio de Janeiro bereikt op 21 augustus 1851, alwaar gerepareerd; ..."024 en 025.
T.Visser was van 1858-1860 gezagvoerde van de bark "Jeannette", 652 ton, in 1841/1842 gebouwd bij Corns.Gips & Zn. te Dordrecht als "Borneo" en overgenomen en herdoopt door rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. "In 1859 door noodweer zwaar beschadigd op reis van Java naar Rotterdam; Port Louis, Mauritius, werd aangedaan als noodhaven; na reparatie heeft het schip blijkbaar de reis kunnen voortzetten, daar het in augustus 1860 voor ¦11.350,- werd verkocht aan Fop Smit, Kinderdijk - nieuwe naam: Admiraal Metlin; in 1863 gesloopt"024 en 025.
Bouma025 vermeldt T.Pz Visser als gezagvoerder van/in:
* 1839 van de smak “Vrouw Anna”, gebouwd in 1820, bouwplaats niet vermeld, 80 ton, varend voor J. van Leeuwen te Terschelling;
* 1843 t/m 1847 van de kof “Bernhard en Elise”, gebouwd in 1839 te Nieuwendam, 100 ton o.m., varend voor J. van Leeuwen te Alkmaar;
* 1848 t/m 1852 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.G. de Weijer te Amsterdam;
* 1851 t/m 1852 van de ijzeren 2/msch. “Industrie”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 224 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
Overlap in vaarperioden.
* 1853 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam;
* 1858 t/m 1860 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam. Het schip lag in 1860 voor reparatie te Mauritius en voer in 1861 voor Fop Smit te Kinderdijk, herdoopt in “Admiraal Metlin”;
* 1863 t/m 1864 van de stoomschoener`” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Algemeen Handelsblad 11 december 1854 rubriek Binnenland
“Het schip Jeannette, kapt. T.Visser, van Sunderland naar Batavia is, volgens telegrafisch berigt van Londen, op de Theems lek binnengeloopen.”
Ik heb enige twijfels over de identiteit van T.Pz Visser, en wel omdat hij de carriërre gemaakt zou hebben van gezagvoerder van een smak tot die van een bark, varend op Indië. Zie ook de overlap in vaarperiode van de “Bernard en Elise” en de “Industrie”. Is er sprake van twee personen met dezelfde initialen? De opsomming in de lijsten van Zeemanshoop001, zoals aan het begin van deze pagina, spreekt mijn twijfel echter tegen.
De brigantijn “Industrie” onder kapitein Thijs Visser verliet Deal op 15 oktober 1850 en bereikte via Kaap Hoorn op 11 januari 1851 Valparaiso. Via dezelfde route keerde het op 19 december 1851 terug in Cowes. Voor Rio de Janeiro staat schade genoteerd.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Jacob van Dijk was met vlagnummer 369 in de periode 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarveslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat zijn weduwe in 1855 een uitkering kreeg f 110,-. In 1858 kreeg zij een uitkering van f 135, 84 en in 1859 f 145,-.
De schepen van de kapitein
J.van Dijk was in 1853/1854 gezagvoerder van de 2mSch/schoenerbrik "Industrie", 224 ton o.m., gebouwd als eerste ijzeren zeilschip in 1847 bij Fop Smit aan de Kinderdijk voor rederij W.Ruys J.Dz. te Rotterdam. "... in 1853, varend van Hongkong en Batavia naar Port Philip (Australië) het laatst gesignaleerd in Straat Soenda, verder taal noch teken ontvangen"024 en 025.
Overige bijzonderheden
Geen