Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.J.Smit als gezagvoerder gedurende:
- * 1851 t/m 1853 van de galjoot “Albert Schuringa”, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 116 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in december lek op het strand gezet bij Winterton. Was op weg van St.Petersburg naar Londen;
- * 1855 t/m 1856 van de 2/msch “Albert Schuringa”, gebouwd in 1854 te Wildervank, 117 ton o.m., varend voor A.T.Schuringa te Veendam.(Bouma spreekt hier van A.Smit, zonder tweede initiaal. Vanwege de naamsovereenkomst en jaaraansluiting neem ik aan dat het om dezelfde kapitein gaat).
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Boerhave als gezagvoerder gedurende:
- 1858 van de 2/msch. “Albert Schuringa”, gebouwd in 1854 te Wildervank, 117 ton o.m., varend voor A.T.Schuringa te Veendam. Het schip is op de rotsen van Gibraltar gestrand en verkocht. Later afgebracht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Albert Klazen Pruim was getrouwd met Hinderrkien Jans Bulthuis.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.K.Pruim als gezagvoerder gedurende:
* 1839 t/m 1852 van de tjalk “Dankbaarheid”, gebouwd in 1837 te Overgauw, 42 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Uithuizen;
* 1847 t/m 1857 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1844 te Veendam, 27 ton o.m., varend voor S. van Gijn & Zn te Warfum;
* 1853 t/m 1856 van de kof “Dageraad”, gebouwd in 1852 te Veendam, 61 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is gestrand bij Hirthals op weg van Kopenhagen naar Christiansand;
* 1858 t/m 1861 van de 2/msch “Hendrika Alberdina”, gebouwd in 1857 te Veendam, 122 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in 1861 gestrand, verkocht in Frankrijk (Boulogne) en herdoopt in “Elisabeth”.
Overige bijzonderheden
Geen