Inloggen
SCHOONDERLOO - ID 8414


Kroniekberichten

Datum 27 juni 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Krimpen aan den IJssel, 26 juni. Heden is alhier van de werf van de scheepsbouwmeester J. Otto met het beste gevolg te water gelaten het barkschip SCHOONDERLOO, groot 250 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. A.F. Marmelstein voor rekening van de heer T. van Holst te Delftshaven en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 oktober. Door de Nederlandsche-Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 6 schepen, als:
Voor Rotterdam: FORMOSA, kapt. J.Th. Verschuur; VAN DER PALM, kapt. R.A. Ogterop, van Schiedam; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein.
Voor Amsterdam: STAD UTRECHT, kapt. F.P.J. Jaski; SAGITTA, kapt. T.D. Lieuwen; ALMELO, kapt. B. Aufmorth.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia ligt in lading voor passagiers en goederen het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein, om in de loop van november te vertrekken. Adres bij Wm. Ruys J.Dzn. alhier. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 08 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 januari. Kapt. A.F. Marmelstein, voerende het schip SCHOONDERLOO, van Tjilatjap (opm: Cilacap) in Hellevoetsluis binnen, rapporteert de 20e december l.l. op 47º47’ NB 11º00’ WL ontmoet te hebben het Amerikaanse schip EDWARD FLETCHER, van Boston, met grote en bezaansmast over boord, in zinkende staat; de 2e stuurman en 2 man waren over boord geslagen; 8 man zijn door hem met eigen boot afgehaald en gered. Kapt. Marmelstein rapporteert verder de 24e december l.l. op 47º12’ NB 11º07’ WL gered te hebben van het Amerikaanse schip CONDOR, van Belfast naar New York, 28 personen, waaronder de kapiteinsvrouw, 4 vrouwen, 5 kinderen met nog 4 passagiers.
(opm: zie ook NRC 110154)

Afbeelding
Datum 11 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 10 januari. De schepen, welke door de vorst verhinderd zijn hun respectievelijke reizen te vervolgen, zijn: HENDRIKA, kapt. T.H. Plukker; RICHARD COWLE, kapt. B.A. Kalf; FRANZISKA, kapt. C. Hamann; FENNECHINA, kapt. L.H. Puister; AGNARIUS, kapt. G.D. Douwes; CATHARINA TYPKENS, kapt. G.M. Menkema; CHARLOTTE, kapt. A.P. Ronning; ANNA, kapt. P.A. Kleinenberg; AMALIA, kapt. J.P. Alroe; VICTOR, kapt. J.C. Bergstrom; ARGO, kapt. H. Lenger, allen naar Schiedam. WILLEM III, kapt. C. v.d. Burg; BERNARDUS, kapt. B.M. Olthaus; ANDREAS, kapt. E.W. Haggblum; PHOENIX, kapt. J. Bolwien; JOY’S, kapt. R. Shapman; BRANCH, kapt. D. Galloway; GEZINA, kapt. J.G. Postema; JOHANNA ELISABETH, kapt. W.J. Bakker; HARMONIE, kapt. H.J. Zegelken; JONGE JAN, kapt. A. Hoogstraten; MARIA ADRIANA, kapt. C. Ouwehand; MARIE JEANNETTE, kapt. R.H. Barrels; RUDOLF, kapt. M.A. Walison; DUPING, kapt. J. Warboys; ALPHA, kapt. A.J. Zijl; ROTTERDAM, kapt. R. Mercer; PORT DUNDAS, kapt. H. McLaren; JOHANNES HERMANUS, kapt. J.E. Boekhout; SCHOONDERLOO, kapt. J.M. Marmelstein; l’ÉTÉ, kapt. J.G. Radenack; MARACAIBO, kapt. C. Ouwehand; HERMANUS, kapt. J.H. Hazewinkel; PICTURA, kapt. R.J. Scholten; PANTALON, kapt. M. Remmers, allen naar Rotterdam. FRONS DEACK, kapt. J.T. Borg; ADRIANA, kapt. J. Stoorvogel; GEERTRUIDA, kapt. J.R. Tunteler; IDA BERENDINA, kapt. J.L. Hensema; JEANNE AGATHA, kapt. T. Jager, allen naar Dordrecht. JONGE JACOBUS, kapt. P. van Rijn; DE MAAS, kapt. G.C. Bagges; THETIS, kapt. W. de Zeeuw Bagges, allen naar Vlaardingen. EENDRAGT, kapt. J.D. Douwes, naar Dantzig (opm: Gdansk). ARDINA, kapt. T. v.d. Borden, zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 11 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 10 januari. In ons nommer van 8 dezer deelden wij kortelijk mede, dat door kapitein A. F. Marmelstein, gezagvoerder van het te Delfshaven te huis behorende barkschip SCHOONDERLOO, op zijn reis van Tjilatjap naar Rotterdam, de bemanning en verdere passagiers van twee schepen waren gered. Thans zijn wij door een geachte hand in staat gesteld het volgende meer uitvoerig verhaal van deze gebeurtenissen te kunnen mededelen:
In de voormiddag van de 20e december, op 47º47’ NB 11º WL ontwaarde men van de SCHOONDERLOO een Amerikaans schip, hetwelk ten teken van nood de vlag omgekeerd half stok had waaien. Onmiddellijk hield men er op aan en bevond, naderbij gekomen zijnde, dat het de Amerikaanse bark EDWARD FLETCHER, kapitein R.H. Freeman was, met een lading tarwe van New York naar Plymouth gedestineerd. Dit schip had twee dagen te voren (18 december) een hevige storm doorgestaan, waardoor het geheel op zijde was geslagen en men genoodzaakt was geweest, om de grote en bezaansmast te kappen, ten einde het schip te doen rijzen; bij welke gelegenheid de 2de stuurman en twee matrozen overboord geslagen waren. De EDWARD FLETCHER verkeerde in een zinkende en reddeloze toestand; geen enkele boot was de arme schipbreukelingen overgebleven, om daarmede het wrak te kunnen verlaten en allen hadden een gewisse dood voor ogen, toen de Nederlandse bark ter hunner redding opdaagde. Onmiddellijk werd met de SCHOONDERLOO bijgedraaid, en niettegenstaande de hoge en moeilijke zee, was weldra de boot over boord gebracht. De 1ste stuurman en 2 matrozen begaven zich zonder aarzelen in het ranke vaartuig en daarmede tegen wind en zee worstelende bereikten zij gelukkig het wrak en vonden daar acht mensen reikhalzend naar hen uitziende. Zij geloofden het echter niet raadzaam de boot met allen tegelijk te bezwaren, en namen de eerste maal vijf personen mede, welke zij behouden aan boord van hun schip brachten. Andermaal staken zij moedig van boord, smaakten het genoegen om ook de overgebleven drie veilig op de SCHOONDERLOO te brengen en hadden de voldoening, acht hunner natuurgenoten van een wisse dood te hebben gered.
Daar er van de EDWARD FLETCHER niets meer te bergen viel, werd deze aan wind en golven prijs gelaten en liet kapitein Marmelstein weder volbrassen en zette zijn koers naar het vaderland voort. Deze tocht mocht echter nog niet zonder oponthoud volbracht worden, want nauwelijks vier dagen voortgestevend zijnde, ontdekte men in de voormiddag van de 24e december andermaal een schip dat in nood verkeerde en op de SCHOONDERLOO aanhield. Van laatstgenoemde bodem werd dan ook dadelijk de koers op het ongelukkige vaartuig gericht, om te zien, welke bijstand men opnieuw verlenen kon. Maar ziet, ook hier had de nood zijn hoogste toppunt bereikt. Ook dit schip, almede een Amerikaan en wel de te New York te huis behorende bark CONDOR, kapitein Edward Mc. Kenny, welke van Belfast kwam en 11 dagen reis had naar New York, had in diezelfde storm, welke de EDWARD FLETCHER tot wrak maakte, zoveel geleden, dat men het met de pompen niet meer boven water kon houden. Nu waren er echter geen acht, maar achtentwintig personen, waaronder vijf vrouwen en vijf kinderen, welke om redding smeekten. Ook hier was niets dan de dood voor ogen; want op het ontredderde wrak waren geen middelen tot redding aanwezig.
Andermaal werd het roer van de SCHOONDERLOO aan lij gebracht en lag het schip in de wind nabij het zinkende vaartuig. De boot, die enige dagen te voren reeds zeer veel geleden had, moest nogmaals aan de onstuimige baren weerstand bieden en lag weldra te water. De tweede stuurman van de SCHOONDERLOO en de geredde stuurman van de EDWARD FLETCHER, benevens de beide wakkere matrozen die bij de vorige redding hun leven veil gehad hadden, bemanden haar, bereikten met levensgevaar het vreemde schip en hadden het geluk om in vier moeitevolle tochten de kapitein, diens vrouw, 13 passagiers (waaronder 4 vrouwen en 5 kinderen), 2 stuurlieden, 8 matrozen, 1 jongen en 2 tot de equipagie behorende Chinezen te redden en behouden op de SCHOONDERLOO over te brengen. Ook enige klederen en een weinig provisie, waaraan men, door de vermeerderde bevolking op de SCHOONDERLOO een zekere schaarste begon te gevoelen, werd in deze vier tochten van de CONDOR mede gebracht. Men liet nu ook de CONDOR aan zijn lot over en de SCHOONDERLOO zette opnieuw koers naar het Engelse Kanaal, hebbende nu 36 mensen boven de equipage aan boord.
Op het ogenblik dat men de CONDOR verliet, passeerde er een schip waarop men uit vrees van gebrek aan provisie, gaarne enige van de schipbreukelingen had willen overgeven; het vervolgde echter, zonder zich om de beide schepen in het minste te bekommeren, zijn koers. Ook de 26e daaraanvolgende passeerde de SCHOONDERLOO een Engelse schoener, welke echter, hoewel men de vlag verscheiden malen op en neder haalde, geen gelegenheid tot praaijen wilde geven. (Het eerste schip toonde Marryat signalen [opm: in 1819 geïntroduceerd internationaal seinboek voor de koopvaardij van de hand van de Engelse Commander F. Marryat], 2de onderscheidings-wimpel met No. 9356).
Onze SCHOONDERLOO vervolgde haar reis en kwam behouden de 7e januari te Hellevoetsluis binnen, waar de equipagien van beide verongelukte schepen, door de heer Gallas, voor het Amerikaans consulaat te Rotterdam, en de passagiers van de CONDOR, uit Ieren bestaande, door de heer Mes, consulair-agent van Groot Brittanië, te Hellevoetsluis, dadelijk opgenomen en verzorgd werden.
Goede wijn behoeft geen krans, en waar zulke feiten spreken is elke lof overtollig. Ere de gezagvoerder, wiens goed beleid zoveel menslievendheid mogelijk maakte. Ere de 1e en 2e stuurman F. Lambach en A.H.D. Webster en de matrozen R.F. Hek en H. van Leggen, die onder de sieraden van onze vaderlandse zeemansstand een ereplaats hebben ingenomen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Scheveningen, 17 januari. Gisterenmorgen is de Engelse stoomboot GLEN ALBYN van Hull wederom voor de wal gekomen, om gerst in te nemen. Met die boot zijn, behalve een groot gedeelte van de door het barkschip SCHOONDERLOO van Delfshaven geredde equipage van de verongelukte Amerikaanse schepen EDUARD FLETCHER en CONDOR vertrokken de bevelhebbers van die bodems, R.H. Freeman en Eduard Mc. Kenny.
(opm: zie NRC 110154)

Afbeelding
Datum 18 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 16 januari. Door een vriendelijke hand zijn wij in staat gesteld, onze lezers enige nadere bijzonderheden mede te delen omtrent de redding van de equipage van het Belgische schoenerschip CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman, door het alhier te huis behorende barkschip BORNEO, kapt. C.C. Hansen, van Batavia naar Rotterdam bestemd, met schade te Falmouth binnen en waarvan wij in ons nommer van 3 dezer met een woord melding maakten.
De BORNEO bevond zich de 23e december 1853, met stormweder en een hoge verbolgen zee, bijliggende met dicht gereefd grootmarszeil, op 48º NB 08º WL, toen men des morgens ten half acht ure, de Belgische schoener, mede bijliggende, ontwaarde, welke koers op de BORNEO zette, ongeveer ten 9 ure achter deze omliep en verzocht dat men de equipage af zou halen, daar het schip zinkende was en men geen vaartuig had om van boord te gaan, aangezien de beide boten stuk geslagen waren.
Het was voor de bemanning der BORNEO een zeer gevaarlijke onderneming, om onder de omstandigheden waarin het schip verkeerde, aan deze bede gehoor te geven. Maar daarginds verkeerden negen mensen in doodsgevaar, en deze zouden hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe morgen zien aanbreken, wanneer geen hulp geboden werd. Men aarzelde dan ook niet lang, maar besloot met gemeen overleg, om de redding te beproeven. Dit besluit eenmaal genomen zijnde, halsde (opm: gijpte) men de BORNEO rond en het mocht door de goede maatregelen die genomen waren, na veel moeite, gelukken, om de boot te water te brengen.
Spoedig deden zich vier der wakkerste matrozen op, welke zich vrijwillig met de tweede stuurman T.J. Jansen, bereid verklaarden, om het waagstuk te ondernemen. Zij begaven zich moedig in het broze vaartuig en worstelende tegen een hemelhoge zee, bereikten zij gelukkig het ontredderde schip, namen voor de eerste maal vier man mede, brachten die op de BORNEO, staken andermaal van boord en hadden het genoegen om ook de nog overige vijf behouden op hun schip te brengen. Zo ooit, dan was het hier meer dan tijd dat de redding opdaagde, want nauwelijks waren de ongelukkige schipbreukelingen gered, te ongeveer 12 ure, of men zag de CLEMENCE in de diepte wegzinken.
Na het doorstaan van veel stormen, liep de BORNEO de 31e december Falmouth binnen en werd de geredde equipage onder bescherming gesteld van de Belgische consul aldaar.
Met genoegen maken wij weder melding van deze stoute en edelmoedige daden. Zij kenmerken de geachte vaderlandse zeemansstand. Wij zijn niet gelukkig genoeg de namen der 4 matrozen te kunnen opgeven. Mochten wij daartoe echter in de gelegenheid gesteld worden, dan zal hun de loffelijke melding niet onthouden worden, door hen niet minder verdiend dan door de bemanning van de SCHOONDERLOO.

Afbeelding
Datum 23 maart 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 22 maart. Jongstleden zaterdag (opm: 18 maart) werden te Londen 12 Nederlandse koopvaardijbodems voor Australië beladen, als:
Naar Sydney: ADMIRAAL ZOUTMAN (832 ton), van Rotterdam, kapt. P.D. Nap; CORNELIA EN HENRIETTE (747 ton), van Amsterdam, kapt. T. Gollards en SCHOONDERLOO (440 ton), van Rotterdam, kapt. A.F. Marmelstein.
Naar Hobart Town: BALTIMORE (685 ton), van Amsterdam, kapt. E. Poestkoke.
Naar Melbourne: RIJSWIJK (571 ton), van Rotterdam, kapt. J.R.N.J. Bijl.
Naar Port Philip: MERCURIUS (459 ton), van Middelburg, wijlen kapt. W. Veeneman (opm: vervangen door kapt. F. Nepperus Fzn); COPERNICUS (740 ton), van Alblasserdam, kapt. E.F. Prater; en BULGERSTEYN (601 ton), van Rotterdam, kapt. A.J. Maas.
Naar Geelong: ANNA (325 ton), van Dordrecht, kapt. W.H. Cramer, en OOST-INDIËN (653 ton), van Amsterdam, kapt. E.E. Mos.
Naar Adelaide: GESINA (588 ton), van Amsterdam, kapt. P. Burggraaf, en PANTALON (411 ton), van Rotterdam, kapt. M.F. Remmers.
In het geheel werden te Londen voor Australië beladen 87 schepen.
Te Liverpool werden jl. zaterdag beladen: voor Sydney, REMBRANDT VAN RHIJN (340 ton), van Amsterdam, kapt. J.H. van Wijngaarden en CORNELIS HOUTMAN (619 ton), van Amsterdam, kapt. J.H. Rolman.
Voor Adelaide: HENRICUS GERARDUS (382 ton), van Amsterdam, kapt. P. de Boer Cz.
In het geheel werden te Liverpool 35 schepen voor Australië beladen.
(opm: de ‘lading’ bestond in veel gevallen naast emigranten vooral uit gedeporteerde veroordeelden, zie ook NSC 130253)
 
 

Afbeelding
Datum 27 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann; JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz; EUROPA, kapt. H. Poort; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; SUMATRA, kapt. H. Grevel; EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer, (de beide laatsten van Dordrecht).
Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; DELTA, kapt. J.G. Kunst.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot

Afbeelding
Datum 01 juni 1854
Krant DC - Dordtsche Courant

Door de Noord-Amerikaanse ambassade alhier, is aan het gemeentebestuur van Rotterdam toegezonden een kostbare gouden zakchronometer en scheepskijker, ten einde als geschenken te worden uitgereikt aan kapt. A.F. Marmelstein, voerende het barkschip SCHOONDERLOO, voor zijn kloekmoedig en menslievend gedrag bij het redden van de equipages der Amerikaanse schepen CONDOR en EDWARD FLETCHER. Ook zal, naar wij vernemen, vanwege het Engelse gouvernement aan bovengenoemde kapitein een gouden medaille worden vereerd, benevens een gift in geld, om onder zijn equipage te verdelen, en zulks voor het redden der Ierse emigranten, welke zich als passagiers aan boord van het schip CONDOR bevonden.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als: Voor Rotterdam: WITTE CORNELISZ DE WITH, kapt. T. van Rossem; VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; DEN ELSHOUT, kapt. E.F. Bonjer; REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; PANTALON, kapt. M.F. Remmers; BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; AMBOINA, kapt. P.A. Schaap; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; VALPARAISO, kapt. E.J. Kok; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; DOGGERSBANK, kapt. J.H. Clowting; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek; AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten; HENDRINA, kapt. C.W. Pompe; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; COPERNICUS, kapt. E.F. Prater en TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde.
Voor Amsterdam: NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; BALTIMORE, kapt. E. Poestkoke; OOSTERGOO, kapt. D. C. Claus; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; REGINA, kapt. C. Ingerman; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbriun; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas; DERKINA TITIA, kapt. B.W. van Zijp; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; ANNA LENA, kapt. J.C. Siedenburg en MARIANNE, kapt. R.P. Tjebbes.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.
Voor Middelburg: MERCURIUS, kapt. F. Nepperus Fzn; SCHELDE, kapt. …(opm: P. van Duijn) en MARIA, kapt. E.N.T. van Wulven.
Voor Schiedam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta en VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen, alle vier van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 december 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 december. De 2e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse viermast schoener ARGO, kapt. D. Huysers, met vijf passagiers en Zr.Ms. troepen, de 28e augustus vertrokken van Rotterdam, voorts de Nederlandse schepen ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. P.D. Nap, de 10e oktober vertrokken van Sydney, GEZINA, kapt. B. Burggraaff, de 31e oktober vertrokken van Port Adelaide, CAMELION, kapt. J.C. Ruige, de 6e augustus vertrokken van Amsterdam, SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein, de 22e oktober vertrokken van Sydney, PRINSES CHARLOTTE, kapt. H.A. Harms, de 17e ktober vertrokken van Melbourne, en VRIENDSCHAP, kapt. F.W. Schuchard, de 31e oktober vertrokken van Melbourne.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip MARIANNE, kapr. R.P. Tjebbes, de 21e oktober vertrokken van Kaap de Goede Hoop.

Afbeelding
Datum 02 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 maart. De schepen ERASMUS, kapt. Scharper, van Banjoewangie (opm: Banyuwangi) naar Rotterdam, SCHOONDERLOO, kapt. Marmelstein, van dito naar dito, en ANNA EN ELISE, kapt. Jaski, van dito naar Amsterdam, zijn te Soerabaija binnengelopen, het eerste lek en de beide laatsten met schade.

Afbeelding
Datum 20 mei 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen, als :
Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries.
Voor Amsterdam: CESAR, kapt. D. Brinkering; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; BALTIMORE, kapt. N.N; HENRICUS GERARDUS, kapt. K. Latjes; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; STAD ENSCHEDE, kapt. M.J.B.N Noordhoek Hegt; ERASMUS, kapt. J. van Heyningen; NOORD BRABANT,kapt. H.R. Bok en CHERIBON, kapt. W.J. Coers; de drie laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans; AEGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veldman.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; MERCURIUS, kapt. F. Nepperus; WALCHEREN, kapt. K. Hoek; ZEELANDIA (opm: fregat, eerste reis), kapt. W. Blaakhert.
Voor Schiedam: LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen; EDUARD MARIE, kapt. M.F. Remmers, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 30 januari 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 27 januari binnengekomen JACOBA, kapt. M.F. Schaap, SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruijt, beiden van Batavia naar Rotterdam, BEIJENKORF, kapt. T. Vogelensang, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot binnendoor.
Den 28 dito EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, van Batavia naar Rotterdam.
Den 27 uitgezeild CORNELIS ANTHONIE, kapt. D.R. Kleve, van Rotterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 28 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 9 oktober. Vrachten. Sedert onze vorige werden de volgende charters afgesloten.
Naar Nederland nam de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de ISAAC DA COSTA en GRAAF DIRK III tegen NLG 50 per last om op de kust te laden. De Nederlandse JAVAAN accepteerde NLG 50 voor suiker en NLG 40 voor koffij op de kust te laten en ZEELUST NLG 50 voor suiker te Cheribon, beide naar Nederland in te nemen.
Naar Manilla acepteerde de Nederlandse ADÈLE $ 0,20 per picol rijst, hier in te nemen.
Naar Sydney nam de Factorij op het Nederlandse schip ST. MICHAEL, groot 185 last, à NLG 6000 in full.
Diversen. Het Nederlandse schip YSSEL gaat een houtlading halen tot 20 pct der waarde van het hout. De GELDERLAND neemt lading in voor Japan, de SOLOO en VAN OLDENBARNEVELD verzeilden naar elders. Voor rederij-rekening laden de REIJERWAARD, TWEE ANTHONY’S, ATLAS, AMAZONE en MAARTEN VAN ROSSEM. De Nederlandse schepen VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM moeten gerepareerd worden.
Verkocht werden de N.Gran. (opm: Nieuw Granada?) COLIBRI à NLG 13.000, terwijl de Engelse schepen ALICE MARTEN en VERNON en de Amerikaanse ESCORT te koop worden aangeboden.
Disponible zijn de Nederlandse RESIDENT VAN SON, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, JOHANNA CHRISTINA, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, CATHARINA WILHELMINA, DRIE VRIENDEN, NOORD BRABANT, JACOB, BANTAM, BEATRIX, NEPTUNUS, ECONOMIST, ELISABETH, NOVA ZEMBLA, ZAANSTROOM, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, WILHELMINA LUCIA, DOELWIJK, LAURENS KOSTER, REINHARDT, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, WALVISCH, NIEUW HOLLAND, CORTGENE, VOORWAARTS, PHILIPS VAN MARNIX, LOUISE, WATERLOO, SCHOONDERLOO, DELFTSHAVEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ODILIA MARGARIETA, WILLEM I, GRONDWET, VOORUIT, EVERDINA ELISABETH, HENRIETTA, STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, ABEL TASMAN, CATHARINA MARIA, CORNELIS SMIT, ALBLASSERDAM, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, EERSTELING, en PRINSES AMELIE, en diverse onder buitenlandse vlag.

Afbeelding
Datum 16 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Tot ons leedwezen kunnen wij nog niet de minste verbetering in de stand van onze rates aangeven. Het aantal disponible schepen groeit dagelijks aan, terwijl het te verschepen product nog steeds schaars blijft en de positie van ons stapelartikel, rijst, nog geen aanleiding tot afschepingen aanbiedt. De vooruitzichten gedurende de volgende maanden blijven dan ook allertreurigst, bij de sterk sprekende cijfers van de disponible scheepsruimte van 230.000 ton in China, 40.000 ton te Singapore en 60.000 ton op Java.
Sedert onze vorige werd het Nederlands schip NOVA ZEMBLA tegen NLG 40 voor rijst, NLG 47,50 voor suiker en NLG 65 voor arak (opm: rijstbrandewijn), hier en te Passaroeang, naar Rotterdam te laden. Nederlands BANTAM maakt een kustreis van Passaroeang naar hier. Nederlands CATHARINA MARIA en JOHANNA GEERTRUIDA laden te Pamanoekan rijst voor hier. Nederlands PHILIPS VAN MARNIX haalt voor NLG 4000 een lading hout van Samarang. Nederlands JEANNETTE neemt op Madura een lading zout voor de zuidkust in. Nederlands RESIDENT VAN SON laadt te Borneo een lading steenkolen voor Padang.
Voor rederij rekening laden naar Nederland: Nederlands DOELWIJK, GRONDWET, VOORUIT.
Te koop zijn: Engels VERNON, ALICE MARTEN en Amerikaans ESCORT.
Disponible zijn: Nederlands VRIENDENTROUW, NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, NIEUW-HOLLAND, LOUISE, WATERLOO, SCHOONDERLOO, DELFTSHAVEN, JAN SCHOUTEN, VALPARAISO, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, LOUISA JACOBA JOHANNA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, ODILIA MARGARIETA, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, CATHARINA WILHELMINA, JAN VAN BRAKEL, EVERDINA ELISABETH, WILLEM DE ZWIJGER, HENRIETTA, ALBEL TASMAN, TAGAL, JACOB, ECONOMIST, KRIMPEN AAN DE LEK, CORNELIS SMIT, ALBLASSERDAM, SUSANNA ELISABETH, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, CHERIBON, VOORWAARTS, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABAND, STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, SOUBURG, LAURENS KOSTER, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CORTGENE, WALVISCH, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, JONKHEER MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, PRINCES AMELIE, REINHARDT, STAD NIJMEGEN, TWEE CORNELISSEN, VIJF GEBROEDERS.

Afbeelding
Datum 13 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, … december 1858. Vrachten. De staat van zaken is niet veranderd en is het nog niet te voorzien, wanneer de zo zeer gewenste verbetering der vrachten zich zal doen gevoelen. Het getal der disponibele schepen wordt dagelijks door nieuwe arrivementen vermeerderd, terwijl van de berichten de naburige vreemde havens hoe langer hoe ongunstiger luiden. Te Singapore en te Manilla wordt zwaar goed à GBP 17/6d naar Europa verscheept, terwijl in China en Calcutta bijna geen lading te vinden is. Gelukkig echter zal de voorgenomen militaire expeditie naar Boni (Z.O. van Celebes) emplooi aan een vijftiental nationale schepen geven en zodoende de disponibele scheepsruimte verminderen. Tot dit doel zijn reeds drie schepen van groot charter tot het overbrengen der cavalerie, en een ziekenschip door het gouvernement bij inschrijving gevraagd, doch is het resultaat der aanbiedingen nog niet bekend.
Sedert onze laatste berichten kwamen ons de volgende bevrachtingen ter ore:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen CORNELIS HOUTMAN, à NLG 35 voor rijst, van hier naar Amsterdam; TWEE GEZUSTERS laadt voor rederij rekening en neemt suiker als bijlading à NLG 42,50 naar Amsterdam; WILLEM DE ZWIJGER, die mede voor eigen rekening laadt, accepteerde NLG 35 voor 2000 pikols suiker van Passaroeang naar Rotterdam.
Te koop blijven: Engelse VERNON, ALICE MARTIN en SYDNEY.
Verkocht werd: Amerikaanse ESCORT, groot 475 ton voor NLG 25,000.
Diversen. De Nederlandse POSTILLON heeft naar Japan via Manilla aangelegd. De Nederlandse JOHANNES ANTONIUS laadt 500 ton steenkolen te Onrust voor Muntok en Riouw, tot de verbazend lage vracht van NLG 4,33 per ton.
Disponibel zijn: Nederlandse NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELIZABETH, ODILIA MARGARETHA, TAGEL, ABEL TASMAN, CORNELIS SMIT, JACOB, SUZANNA ELIZABETH, ALBLASSERDAM, CHERIBON, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABANT, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATO, ALMELO, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, JOAN JACOB, FERDINANDINA, EMMA, TERNATE, BALTIMORE, ZEEVAART, LANDBOUW, EERSTELING, ELECTRA, REGINA MARIS, CATHARINA MARIA, STAD MIDDELBURG, ACADIA, EMILIE, CHRISTIAAN LOUIS, OOST INDIA PACKET, PANTALON, SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA PALOWNA, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, WELVAART, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE en OUWERKERK AAN DE AMSTEL (opm OUDERKERK AAN DEN AMSTEL).
In reparatie zijn echter nog de Nederlandse schepen VALPARAISO en LOUISE JACOBA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 26 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 december 1858. Over vrachten valt heden niets van verblijdende aard te melden. De staat van zaken alhier is nagenoeg onveranderd, terwijl de berichten van de naburige vreemde havens steeds ongunstiger luiden. Te Calcutta wordt zwaar goed van 5/- à 10/- en te Singapore à 17/6 naar het Kanaal verscheept. Voor de expeditie naar Boni zijn reeds vier schepen opgenomen, terwijl het gouvernement dezer dagen weer aanbiedingen van schepen voor de overvoer der troepen, ammunitie en proviand derwaarts gevraagd heeft.
De ophanden zijnde suiker- en koffijveilingen zullen ook emplooi aan enige schepen geven, doch zal dit geen verbetering der vrachten te weeg brengen, daar het getal der disponibele schepen steeds toeneemt en de van de markt genomen scheepsruimte door nieuwe arrivementen uit Singapore, China en Holland ruim geremplaceerd wordt.
Sedert onze laatste berichten werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: Ned. ZEEVAART à NLG 37,50 voor suiker te Passaroeang naar Amsterdam; Ned. HENRIËTTE à NLG 40 en NLG 45 voor suiker te Soerabaija en Passaroeang, mede naar Amsterdam te laden; Ned. EMILIE à NLG 36 voor suiker te Tagal naar Holland;
Naar Sydney: Ned.-Ind. GENERAAL MICHIELS, 389 ton bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) voor NLG 6.000 voor een reis daarheen.
Naar Boni: Ned. ACADIA, als ziekenschip en Ned. ELECTRA, SUSANNE ELISABETH en PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, voor het transport der cavalerie en artillerie, à 35 cts. per last en per dag, door het gouvernement voor de gewapende expeditie tegen de weerspannige vorsten van dat rijk.
Naar Bali: Ned. LOURENS KOSTER, à 32 cts; JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, à 28 cts. en Ned. LOUISA à 40 cts. per last en per dag, mede voor een gewapende expeditie.
Kustreizen doen: Ned. CHRISTIAAN LOUIS, JOAN JACOB, WELVAART, JAVA’S WELVAREN en VALPARAISO.
Voor rederij rekening laadt Nederlands schip COPERNICUS.
Verkocht werd: ALICE MARTIN, 89 ton voor NLG 7.500.
Te koop zijn: Engelse schepen VERNON en SYDNEY; Frans MAURITUS en Amerikaans ROBERT PATTEN.
Diversen. Nederlands ZWALUW is naar Japan bestemd.
In reparatie zijn: Nederlands LOUISA JACOBA JOHANNA en BIESBOSCH.
Disponibel zijn: Ned. NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, WATERLOO, DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, ELISABETH, DELFT, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, TAGAL, ABEL TASMAN, CORNELIS SMIT, JACOB, ALBLASSERDAM, CHERIBON, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABANT, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ALMELO, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, FERDINANDINA EMMA, TERNATE, BALTIMORE, LANDBOUW, EERSTELING, REGINA MARIS, CATHARINA MARIA, STAD MIDDELBURG, OOST INDIA PACKET, PANTALON, SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA PAULOWNA, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE, OUWERKERK AAN DE AMSTEL, PHILIPS VAN MARNIX, BEURS VAN ROTTERDAM, JEDO, KOERIER, CORNELIA HENDRIKA, WILLEM III, JAN VAN GALEN, TWEE CORNELISSEN, ARGO, CORNELIS EN GEERTRUIDA, ZEELANDIA, BEZOEKIE, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA en PRINS VAN ORANJE.

Afbeelding
Datum 27 februari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 januari. Vrachten. Over vrachten valt niets nieuws te berichten. De belangrijke bevrachting voor een expeditie naar Boni heeft tot op heden nog geen verandering in onze markt te weeg gebracht en zal wel buiten invloed op de loop van de vrachten blijven. Sedert onze vorige werden de volgende bevrachtingen afgesloten:
Naar Nederland: Nederlands MARGARETHA SIMONETTA bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) voor NLG 12.500 voor een reis naar Amsterdam via Padang.
Diversen. Nederlands CATHARINA MARIA krijgt NLG 2.500 's maands voor een reis van hier naar Pondicherry via Padang en terug. Nederlands PRINSES AMALIA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en neemt bijlading aan.
Voor rederij rekening laden Nederlands BEZOEKIE en JAN VAN GALEN.
Kustreizen doen: Nederlands VALPARAISO, KOERIER, CORNELIA EN GEERTRUIDA, WELVAART en JAVA'S WELVAREN.
In reparatie zijn: Nederlands BIESBOSCH, TWEE ANTHONYS, AMBOINA, en KINDERDIJK.
Te koop zijn: Bremer OCEAN, Engels VERNON en Nederlands ADOLF VAN NASSAU. Afgekeurd werd Nederlands ANNA PAULOWNA.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, DELFT, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, JACOB, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, PANTALON, NIEUWLAND, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, BEURS VAN ROTTERDAM, TWEE CORNELISSEN, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, HENRIETTE, DEN ELSHOUT, FORTUNA, CHRISTIAAN LOUIS, HEBE, JACOBUS, VRIJHANDEL, JOAN JACOB, JHR. MR. VAN DER WAL VAN PUTTERSHOEK, LOURENS KOSTER, KAREL AUGUST, LOUISE, ADÈLE, FERDINAND EN LOUIS, ZEPHIR, ALMONDE, HELMERS, COLUMBINE, WALCHEREN, THETIS, E.W. VAN DAM VAN ISSELT en JUPITER.

Afbeelding
Datum 17 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. Vrachten. Zoals men het voorzien had, zijn de vrachten niet verbeterd; integendeel heeft men heden een nieuwe, echter niet zeer belangrijke daling derzelve te melden. De berichten van alle havens beoosten de Kaap blijven bij voortduring zeer ongunstig en voorziet men aldaar geen verbetering voor een lange tijd even als hier.
Heden heeft men de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland: Nederlands DELFT, VALPARAISO en ALLEGONDA JACOBA à NLG 35 voor suiker naar Rotterdam; Nederlands JOHANNA CHRISTINA à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam; Nederlands JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) voor NLG 10,00 en Nederlands PANTALON (176 last) voor NLG 7.000 bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) naar Amsterdam, allen op de kust te laden; Nederlands NIEUWLAND à NLG 35 voor suiker op de kust en NLG 30 voor rijst hier naar Amsterdam te laden; Nederlands CONSTANTIA, NLG 35 voor suiker op de kust naar Amsterdam en eindelijk Nederlands IDA ELISABETH à NLG 40 per last op de kust naar Rotterdam; dit schip laadt echter gedeeltelijk voor rederij-rekening.
Naar China: Nederlands BEURS VAN ROTTERDAM en SOUBURG à $ 0,27 per picol voor rijst naar Amoy en Nederlands KOOPHANDEL à $ 0,27 per picol van Samarang naar Hongkong.
Naar Japan: Nederlands THETIS (168 last) bij de roest voor NLG 5.000 voor de uitreis. Naar Melbourne: Nederlands JACOBUS (155 last) voor NLG 5.000 voor een volle lading. Kustreizen: Nederlands KOERIER, VALPARAISO, ALMELO, WELVAART, CORNELIA EN GEERTRUIDA en STAD NIJMEGEN.
Te koop zijn: Amerikaans ROBBERT PATTEN (waarvan wij d.d. 24 december de bevrachting naar Pondicherry abusievelijk mededeelden) en Nederlands JAVA'S WELVAREN.
Diversen. Nederlands HENRIETTE naar Rotterdam aangelegd. Nederlands ADÈLE en PRINCES CHARLOTTE verzeilden naar Japan en DEN ELSHOUT is naar Akyab vertrokken. Nederlands ODILIA MARGARETHA is als transportschip door het gouvernement naar Nederland opgenomen.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, BEATRIX, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, JACOB, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST- INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, HAAMSTEDE, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, TWEE CORNELISSEN, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, FORTUNA, CHRISTIAAN LOUIS, HEBE, JOAN JACOB, LOURENS KOSTER, KAREL AUGUST, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, ZEPHIR, ALMONDE, HELMERS, COLUMBINE, WALCHEREN, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, JUPITER, JOHANNA EN LOUISA, ZEENIMPH, NEDERLAND, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, WILLEM EGGERTS, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, TRITON, EDOUARD MARIE, REINHARDT, METALEN KRUIS, CANTON en JOHANNES ANTONIUS.

Afbeelding
Datum 30 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Sedert ons laatste bericht zijn de vrachten niet verbeterd, integendeel heeft men wederom een nieuwe, ofschoon niet belangrijke, achteruitgang te rapporteren. Naar de Chinese havens werden verscheidene schepen bevracht, doch verwacht men daarvan geen opmerkelijke verbetering op onze markt. De daarheen gezeilde schepen namelijk, zullen er geen emplooi vinden en zich voor een goed gedeelte genoodzaakt zien op hier terug te keren, waardoor onze markt, op het moment waarop men met grond een rijzing tegemoet kan zien, opnieuw gedrukt zal worden.
Sedert onze laatste opgave werden de volgende schepen bevracht:
Naar Nederland: Nederlands SCHOONDERLOO à NLG 27,50 voor rijst naar Rotterdam als bijlading. Nederlands BEATRIX à NLG 35 voor suiker en arak te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands FORTUNA en WILLEM EGGERTS à NLG 35 per gemeten last, de eerste te Passaroeang en Soerabaija naar Dordrecht en de tweede te Dadep (Indramayoe) naar Amsterdam te laden. Nederlandse JACOB (312 last) voor NLG 9.750 in eens te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands HEBE à NLG 35 voor suiker, NLG 30 voor koffij en NLG 20 voor tin, van hier naar Rotterdam. Nederlands HAAMSTEDE à NLG 30 voor rijst te Indramayoe en NLG 32 voor suiker op de kust naar Rotterdam te laden. Nederlands KINDERDIJK à NLG 27,50 voor rijst te Soerabaija naar Rotterdam en eindelijk Nederlands NEDERLAND à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam.
Naar China: Nederlands JOHANNES ANTONIUS à $ 0,25 voor rijst hier naar Hongkong te laden en Nederlands EDUARD MARIE à $ 0,27 voor rijst te Cheribon en Samarang naar Amoy te laden.
Naar Sydney: Nederlands JOAN JACOB voor NLG 3.800 in eens.
Naar Boni: Nederlands EVERDINA ELISABETH (317 last) à NLG 5.000 en Nederlands STAD SCHIEDAM (411 last) à NLG 4.000 in eens voor het transport van koelies, ten dienste der expeditie tegen dat rijk.
Kustreizen doen: Nederlands KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, REINHART, COLUMBINE en CHRISTIAAN LOUIS.
Voor rederij-rekening laden: Nederlands TRITON en ZEPHIR.
Diversen: Nederlands HELMERS, verzeilde naar Japan en Bremen en de AUGUSTE EN MELINE naar Akyab.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, WILLEM DE EERSTE, DRIE VRIENDEN, LOUIS MEYER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, LAURENS KOSTER, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, WALCHEREN, ZEENIMPH, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, METALEN KRUIS, CANTON, JUPITER, KONING WILLEM II, ADMIRAAL PIET HEIN, AMERIKA, ADMIRAAL DE WINTER, STAD NIJMEGEN, PATRIARCH SAMHIRI en BROEDERTROUW.
.
NRC 300359
Soerabaija, 28 januari. Scheepsvrachten. De KINDERDIJK bedong NLG 27,50 voor rijst en NLG 35 voor tabak naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 08 mei 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:
Voor Rotterdam: JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jzn; DAVO, kapt. M. Wijtenhorst; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruyt; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; EMILIE, kapt. J.A. Bruinseels; JEDO, kapt. W. van der Hoeven; CATHARINA MARIA, kapt. A.J. Schuchard; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar; DOELWIJK, kapt. K.J. Zwart; PANTALON, kapt. T. Nepperus; VOORUIT, kapt. W.C. Kool; EERSTELING, kapt. J.C. Mann.
Voor Amsterdam: ANNA LENA, kapt. C. Zaal; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; MENTOR, kapt. P.Pzn Duinker Jr; VALPARAISO, kapt. N.N; CORNELIA HENDRIKA, kapt. C. Jaski; ESTAFETTE, kapt. A.M.H. Rietveld; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; DRIE GEZUSTERS, kapt. O.G. Fischer; CESAR, kapt. A.D. de Jong; ELISABETH EN ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; STAD ENSCHEDÉ, kapt. J.M.B. Noordhoek Hegt; JUPITER, kapt. P. Burggraaff; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.C. Deurholt; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleynenberg; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; IDA MARIA DE RAATH, kapt. J. de Boer (de vier laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: ODILIA MARGARETHA, kapt. J. Martens van Geffen; ARGO, kapt. A.W.F. van Teutem (beide van Rotterdam).
Voor Dordrecht: EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; ZEELANDIA, kapt. W. Blaakhert; EDUARD EN MARIE, kapt. M.F. Remmers; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van de Dries (de beide laatste van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 19 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 26 schepen:
voor Rotterdam: SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. L. Klein; TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Heldt Jzn.; GEBROEDERS HOUTMAN, kapt.G.C.H. Withoff; KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen; HENDRIKA, kapt. A.J. Bus; BILDERDIJK, kapt. M.C. Löschen; STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. J.F. Heijmeriks; ZEPHIR, kapt. N.N.; HUIDECOPER, kapt. C.J.C. Ninck Blok.
Voor Amsterdam: ALCYONE, kapt. H.C. Haacke; REINHARDT, kapt. G.G. Mulder; MARIA ADOLFINA, kapt. A. Blom; WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink; PASSAROEANG, kapt. J.C. Strootman; KALIMAAS, J. Jonker; FERDINAND EN LOUIS, kapt. D.E. Nolting; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J. de Winter; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. G.N. Gorter; AMERIKA, kapt. P.L. Zeeman.
Voor Dordrecht: VERENIGING, kapt. J. de Jongh; JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq. Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. H. van der Wouden; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto ( van Rotterdam).
Voor Middelburg: HAAMSTEDE, kapt. H.H. De Boer; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar (van Rotterdam).
In de bevrachting van februari is de navolgende wijziging gekomen: de KAAP HOORN komt terug op Amsterdam en de JAN DE WITT komt terug op Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 februari. Vrachten. In Nederland is tot geheime conditiën naar Nederland bevracht het Nederlandse schip TELANAK. De HENDRIKA  laadt naar Amsterdam voor eigen rekening. De LOUISE ROELOFFINE laadt naar Amsterdam NLG. 85 voor suiker, NLG 125 voor arak, en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden. d’ELMINA laadt 10.000 picols suiker te Soerabaija à NLG 85 per last naar Rotterdam.
Onbevracht zijn de Nederlandse schepen HENRIETTA GEERTRUIDA, VESTA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, SCHOONDERLOO, LANDBOUW, LOEVESTEIJN, CONSTANCE, ACADIA, VERTROUWEN en HERMAN, en enige schepen onder buitenlandse vlag.

Afbeelding
Datum 29 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 maart. Vrachten. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats. TELANAK, in Nederland bevracht; conditiën geheim; HENDRIKA, laadt voor eigen rekening naar Amsterdam; LOUISE ROELOFFINE, NLG 85 voor suiker, NLG 125 voor arak en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden naar Amsterdam; D’ELMINA, laadt te Soerabaija suiker à NLG 85 per last naar Rotterdam; VERTROUWEN, NLG 90 voor suiker en NLG 115 voor arak, te Samarang en Tagal, en NLG 95 voor peper en huiden, hier te laden naar Amsterdam; CONSTANCE neemt te Timor Koepang de lading van de PIETER SCHOENMAKERS over voor NLG 38000 in eens naar Amsterdam; LANDBOUW, gedeeltelijk opgenomen voor NLG 80 en NLG 77½ voor suiker, NLG 70 voor tabak en NLG 115 voor arak, te Soerabaija te laden naar Rotterdam; LOEVESTEIJN gedeeltelijk opgenomen voor NLG 82½ voor suiker, en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden naar Rotterdam; SCHOONDERLOO, NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, hier te laden naar Rotterdam.
De volgende schepen zijn nog disponibel: HENRIETTE GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, ACADIA, HERMAN en KOOPHANDEL.
Het Franse schip ST. LUCE, liggende te Timor Delhi, is afgekeurd.

Afbeelding
Datum 09 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 7 november. Het Nederlandse schip SCHOONDERLOO, kapt. Otto, van Shields naar Onrust, is alhier lek en met verlies van zeilen, kluiverboom en meer andere schade binnengelopen.

Afbeelding
Datum 11 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 november. Uit een particulier schrijven van kapt. Otto, voerende het schip SCHOONDERLOO, van Shields naar Onrust, in averij te Queenstown binnengelopen (Zie NRC van 9 dezer), ontlenen wij de volgende bijzonderheden aangaande de reis en schade van dat schip: Nadat het schip de 5e oktober uit Newcastle was gezeild, ondervond het onmiddellijk een stijve zuidelijke wind en besloot de kapitein af te houden en benoorden Engeland om te gaan, zoals dit bereids 2 schepen die bij hem waren hadden gedaan.
De 13e oktober bevond men zich op 59º 50` NB. en 9º WL., en werd aldaar door een zware storm uit het WZW en W, met hoge moeilijke zee belopen, die tot de 20e  aanhield, en waarin men het vooronder, marszeil, groot stengstagzeil, de giek, het kerkschijnlicht en meerdere kleinigheden verloor.Nadat de wind de 20e  naar het NW uitgeschoten was, verhief zich de zuidwesterstorm twee dagen later opnieuw. Het schip werkte zo hevig, dat de talrepen van het grote en fokkenwant braken en enige naden aan het hek opensprongen, waardoor aldra het water begon te dringen, terwijl tevens het barkzeil aan stukken woei. De 23e  liep de wind met handzamer weer naar het NW en men bevond zich de 24e  oktober op 56º NB. en 12º WL. De 25e  begon het echter andermaal en wel met verdubbelde woede, uit dezelfde hoek te stormen, welke storm tot de 30e  aanhield; hierin verloor men tot tweemaal toe het voormarszeil, terwijl door een hevige stortzee kluiverboom, buiten- kluiverboom, blinde ra, boegpomp, het potdeksel (in de bakboordsboeg), kombuis, varkenshokken, logieskap en een gedeelte der verschansing werd weggeslagen; de gehele stevennaad (boven water) en bijna alle deknaden opensprongen en twee hoofdtouwen van het fokkenwant braken, zodat men er jeinen op moest slaan, om de mast te verzekeren. Ook de grote boot werd in stuk geslagen en de kajuit, kerk, kabelgat en logies geraakten halfvol water.
In de avond van de 30e  oktober bedaarde de wind en zee en de daaropvolgende morgen besloot kapt. Otto, daar het schip veel water maakte en ook op aandrang der equipage, een haven op de zuidkust van Ierland aan te doen, aangezien hij met de zuidwesterstormen en hoge zee geen haven aan de westkust durfde naderen.
De 4e november kreeg men op de hoogte van Kaap Clear een loods aan boord, doch daar deze van oordeel was dat men in een der kleine havens het schip niet zou kunnen repareren, gaf men het eerste voornemen op en besloot kapt. Otto naar Queenstown te gaan. In de voormiddag van 6 november was men daar voor de wal, doch kon door stilte niet naar binnen, zodat men voor GBP 9 de hulp ener stoomboot aannam, die de SCHOONDERLOO veilig binnenbracht. Daar ter rede maakte het schip geen water en kapt. Otto gelooft dus, dat de lekkage zich achter en voor boven water bepaalt.

Afbeelding
Datum 17 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als:
voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. J. Bakker; LOEVESTEYN, kapt. C.J.D. Hulshoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. J.O. Kluin; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. J. Vermey; JAN DANIËL, kapt. A.K. Zweede; BULGERSTEYN, kapt. G. Geerling; HUGO GROTIUS, kapt. T. Vogelsang; COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, kapt. J. van Zanten.
Voor Amsterdam: KIJKDUIN, kapt. K.C. Dekker; GRAAF VAN HEYDEN REINESTEIN, kapt. B.H. Boer; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. Abrahamsz Jr.; GOUVENEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen; ANNA, kapt. Bok; LUCONIA, kapt. J. Admiraal Jz.; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Zack; DUIVELAND, kapt. J.G. Marcussen; AZIA, kapt. F. Molenaar; WILHELMINA JOHANNA, kapt. L.P. Anderson; MINISTER VAN HALL, kapt. O. de Haas; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. Van Varelen. Voor Dordrecht: BONI, kapt. J.W. Möller; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Middelburg: DE NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.
Voor Schiedam: HEILIGE LIDWINA, kapt. A. van Brink.

Afbeelding
Datum 27 juni 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 mei. Vrachten. Nederlandse vlag. Voor Nederland werden opgenomen de PROVINCIE DRENTHE, tot NLG 65 voor suiker en tabak en NLG 75 voor lichtgoed, de HENRIETTE GEERTRUIDA SUSANNA à NLG 65 voor suiker en NLG 70 voor tabak, terwijl de MINISTER VAN HALL maar NLG 50 voor suiker en NLG 60 voor tabak bedong. GENERAAL DE STUERS laadt tot NLG 50 koffij en NLG 70 tabak. De HEILIGE LIDUINA gaat via Bangkok met rijst naar Canton Waters à 45 $ cents, of naar Ningpo of Shanghai tot 75 $ cents. De ROBERTUS HENDRIKUS laadt te Soerabaja à 35 $ cents naar Hongkong of 60 $ cent naar Shanghai.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen AEOLUS, GROOTMEESTER NATIONAAL, SCHEVENINGEN, CORNELIS ANTHONIE, OCEAAN, MATHILDE, WATERGEUS, SCHOONDERLOO, KONINKLIJKE NEDERLANDSE YACHTCLUB, EMERGENS, TOLLENS.

Afbeelding
Datum 09 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 mei. Vrachten. Nederlandse schepen.  SCHEVENINGEN naar Banka bevracht, voor de uitvoer van tin van Banka naar Java à NLG 1 per picol, ABEL TASMAN, NLG 1, SCHOONDERLOO NLG 1, KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB NLG 1,10, EMERGENS NLG 1¼, TOLLENS NLG 1¼, CORNELIS ANTONIE prijs geheim, NAGASAKI naar Japan, neemt lading voor Japan.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNES LODEWIJK, OCEAAN, MATHILDE, WATERGEUS, ORANJE NASSAU.
Diversen: ANTHONY VAN HOBOKEN, ANTONIA PETRONELLA, BATAVIA, THEODORE, MACHTILDA, (alle Nederlands) maken kustreizen.
Het Nederlandse schip AEOLUS maakt een reis naar China.

Afbeelding
Datum 21 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 19 januari. Niets gepasseerd, dik mistig, veel ijs.
Brouwershaven, 19 januariNiets gepasseerd, dik mistig, geen ijs.
Te Texel aangekomen, 18 januari, SCHOONDERLOO, kapt. Otto, en EMERGENS, kapt. Smit, beiden van  Batavia. - Er is den gehele dag uit zee zwaar geschoten.

Afbeelding
Datum 30 januari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 januari. Het schip SCHOONDERLOO, kapt. Otto, van Batavia herwaarts, is de 27 dezer, in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal bij Purmerende aan de grond zittende, door een Noors schip aangevaren en heeft daardoor belangrijke schade aan de achtersteven bekomen.

Afbeelding
Datum 16 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende vier schepen, als:
Voor Rotterdam: HOEK VAN HOLLAND, kapt. J. Hukker en SCHOONDERLOO, kapt. C. van Leeuwen.
Voor Amsterdam: JOHANNA HENDRIKA, kapt. J. van Lieuwen en EENSGEZINDHEID, kapt. J.M. de Waal.

Afbeelding
Datum 07 mei 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia 8 april. Aangekomen schepen: FOP SMIT, kapt. Metz; LOUIS MEIJER, kapt. Dietz; MEDEA, kapt. Van Teutem; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WALCHEREN, kapt. v.d. Borden; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. kapt. Kramers.
Vertrokken schepen: BATAVIA, kapt. Zwanenburg; BURGEMEESTER MIDDELBURG, kapt. Hoek, FAGEL (ex ZEELUST), kapt. Smit; GEERTRUIDA MARIA, kapt. De Ligny; JACOBUS, kapt. J. van der Tas.

Afbeelding
Datum 19 mei 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 april. Vrachten. Naar Nederland werden bevracht de Nederlandse schepen ANTHONY VAN HOBOKEN tot NLG 70,- voor suiker en NLG 60,- voor tabak, te Soerabaija te laden, en de JUPITER tot NLG 70,- voor suiker en koffij, te Samarang te laden. De TERNATE en LOUIS MEIJER liggen naar Rotterdam aan. De MEDEA laadt voor charters rekening naar Rotterdam. De ADMIRAAL DE RUIJTER accepteerde plm. NLG 1,30 per picol naar Hongkong, en de LANDBOUW werd tot $ 6.000,- naar Amoy of $ 7.000,- naar Swatow opgenomen, om te Samarang en Soerabaija te laden. De JACOBUS sloot af tot GBP 2-7/6 à ₤ 2-10/- naar Sydney of Melbourne; de CORNELIA GEERTRUIDA tot GBP 2.10/- voor suiker en rijst naar Melbourne; de PETRONELLA tot GBP 2.7/6 voor suiker in kranjangs of GBP 2,- in zakken naar Sydney, te Samarang en Soerabaija te laden. De QUATRE BRAS krijgt GBP 2.7/6 voor suiker in zakken en GBP 2.10 voor hennep van Tagal en Batavia naar Melbourne. De meeste dezer schepen brengen kolen terug naar Java tot GBP1,-.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen PATRIARCH SAMHIRI, STAD LEYDEN, FOP SMIT, SCHOONDERLOO en AEOLUS.

Afbeelding
Datum 02 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 april. Vrachten. Wegens de weinige arrivementen van onbevrachte schepen tonen rates naar Nederland enige meerdere vastheid, wordende tot bijlading NLG 60,- à NLG 62,50 naar de plaats van afscheep voor tabak geboden. Zwaar goed is schaars. Voor opvulling wordt NLG 70,- à NLG 80,- voor licht goed toegestaan. Naar Rotterdam werd door de Nederlandse FOP SMIT NLG 60,- voor tabak geaccepteerd, in de oosthoek te laden. Naar Amsterdam is te Samarang aangelegd de Nederlandse STAD LEYDEN. Naar de Verenigde Staten werd de Nederlandse PATRIARCH SANHIRI tot geheime condities opgenomen, om te Padang te laden.
Onbevracht blijven nog Nederlandse SCHOONDERLOO, AEOLUS en Engelse JAMAICA, de laatste nog in reparatie.

Afbeelding
Datum 15 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 mei. Vrachten. Wegens de geringe voorraden ter afscheep werd weinig in vrachten gedaan. Transacties bepaalden zich tot kleinigheden ter bijlading, waarvoor ten volle de laatst bedongene cijfers ingewilligd worden.
Naar Rotterdam werd Nederlands SCHOONDERLOO opgenomen à NLG 75 voor rijst en koffie en NLG 83 voor huiden, alhier en te Semarang en NLG 85 voor koffie te Padang in te nemen. ARGO wordt door de agenten in de Oosthoek beladen.
Onbevracht zijn nog Nederlands AEOLUS, WIJK AAN ZEE, MAARTEN VAN ROSSEM, FRIESLAND, HELENA EN HENRIETTE, ANNA en Engels JAMAICA ( in reparatie).

Afbeelding
Datum 05 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 mei. Vrachten. De volgende Nederlandse schepen werden naar Nederland opgenomen: STAD LEYDEN tot NLG 63 voor tabak te Semarang en NLG 15 voor tin hier; FOP SMIT tot NLG 70 voor suiker en NLG 60 voor tabak, in de Oosthoek te laden; SCHOONDERLOO tot geheime condities, om hier en te Padang te laden; MAARTEN VAN ROSSEM tot NLG 70 voor suiker en rijst hier, NLG 82,50 voor koffie en NLG 90,50 voor licht goed, te Padang te laden; AEOLUS en ARGO liggen aan. PATRIARCH SAMHIRI laadt te Padang tot geheime condities.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen: WIJK AAN ZEE, IDA ELISABETH, ANNA, IDA GEERTRUIDA, DIANA, ROBERTUS HENDRIKUS en HELENA HENRIËTTE.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 juli. Aangekomen schepen: AZIA, kapt. Trappen; BILDERDIJK, kapt. Viëtor; COPERNICUS, kapt. Algra; CORNELIA, kapt. De Boer; DORDRECHT, kapt. Verhoeven; EENSGEZINDHEID, kapt. De Waal; L.J. ENTHOVEN, kapt. Koens;
GALILEI, kapt. v.d. Mey; HENDRIKA, kapt. v.d. Valk; HENRIETTE MARIA, kapt. Tjebbes; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot; PRESIDENT PLATE, kapt. Julius; VERTROUWEN (ex KIANDRA, ex DRIE VRIENDEN), kapt. Dekker; IDUNA, kapt. Du Sar.
Vertrokken schepen: HELENA EN HENRIETTE (ex ELISE HENRIETTE), kapt. Deterding; MEDEA, kapt. Van Teuten; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Kramers; PRINSES AMALIA, kapt. Bentveld; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WIJK AAN ZEE, kapt. Mannoury.

Afbeelding
Datum 14 februari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 11 februari. Heden is alhier uit zee teruggekomen, het Nederlandse schip (opm: bark) SCHOONDERLOO, kapt. C. van Leeuwen; het is tot op de hoogte van Lundy Eiland geweest.

Afbeelding
Datum 21 februari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 20 februari. Het heden alhier van Pangool – alwaar vertrokken de 27e oktober - aangekomen schip SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen, is op Dwars-in-den-Weg aan de grond geraakt. Vier sleepboten zijn derwaarts vertrokken. Het schip is later door de sleepboten KINDERDIJK en ZEELAND vlot en op de rede gesleept.

Afbeelding
Datum 19 november 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Naar den vreemde zijn de koersen beduidend hoger dan die naar Nederland ten gevolge van de geringe hoeveelheid zwaar product dat ter verscheping naar deze laatste bestemming aanwezig is. De Factorij heeft sedert 17 augustus geen inschrijving gehouden. Naar Nederland laden de Nederlandse schepen WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN à NLG 75 voor suiker en koffie, te Semarang en in de Oosthoek; SCHOONDERLOO à NLG 65 voor suiker NLG 60 voor tabak, in de Oosthoek; NESTOR NLG 72,50 suiker; allen naar Rotterdam. SOERABAYA PACKET NLG 75 voor suiker, NLG 60 tabak, NLG 70 voor koffie, in de Oosthoek. ANNA SOPHIA licht (opm: lichte lading) à NLG 75 op de kust aan. MR. J. VAN LENNEP NLG 72,50 voor suiker, NLG 80 voor thee, NLG 40 en 45 voor tin. Naar Yokohama werd Nederlands PRINCES AMALIE, 169 last, voor NLG 14.000 gecharterd voor suiker, te Semarang in te nemen. Voor kustreizen werden opgenomen: Nederlands CONSTANCE à NLG 22 voor zout, naar de Zuidkust van Java; FERDINAND EN LOUIS à NLG 4.500 voor een reis naar de Kokoseilanden en terug. Onbevracht zijn nog: Nederlands CATHARINA MARIA en MARIE.

Afbeelding
Datum 18 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Steege, 6 februari. Het wrak en de lading planken, nog aanwezig in het schip SCHOONDERLOO, kapt. Pedersen, van Nyland naar Algiers bestemd en in de storm tussen 13 en 14 november 1872 alhier gestrand is, zijn gezamenlijk verkocht voor 3.405 Rijksd.
(opm: de bark, bouwjaar 1852, arriveerde onder kapt. A. van Santen te Texel 5 maart 1872; werd naar het buitenland verkocht en vertrok met behoud van scheepsnaam onder kapt. Pedersen op 12 april)

Afbeelding