2010-08-13: |
13-08-2010 tijdens een reis van Halla, Finland naar Greenock bij Helsingborg aan de grond gelopen. De Oekraïense kapitein aangehouden. Op 16-08-2010, na het lossen van 800 ton papierrollen, met behulp van sleepboten vlot gebracht en in de haven van Helsingborg onderzocht op mogelijke schade. De papierrollen weer aan boord genomen. Kapitein FLINTERFOREST niet dronken, maar te moe om wacht te houden. Alcohol speelde vermoedelijk geen rol bij het in slaap vallen van de Oekraïense kapitein A.S. van de FLINTERFOREST, maar gedronken had hij wel. Dat bleek vrijdag 24 juni tijdens een zitting van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart in Amsterdam dat de stranding (zonder schade) behandelde van de FLINTERFOREST bij het eiland Bornholm in augustus 2010. Volgens de Zweedse politie was sprake van alcoholgebruik door de kapitein. De Oekraïense kapitein A.S. werd destijds aangehouden op verdenking van dronkenschap en gevaarlijk gedrag. De FLINTERFOREST was met een lading papierrollen onderweg van Finland naar Schotland en moest worden vlotgetrokken. Het schip kon haar weg vervolgen met een andere kapitein. Kapitein A.S., wonend op de Krim, verscheen niet voor het tuchtcollege. Wat achteraf voor de kapitein jammer moet zijn geweest, want zijn alcoholconsumptie kwam niet meer voor in de klacht bij het tuchtcollege. Inspecteur voor de Scheepvaart E. van Leeuwen: „Het blijkt om een geringe hoeveelheidalcohol te gaan, er zat 0,47 promille alcohol in zijn bloed. In Zweden is dit wel strafbaar, bij ons niet. Het komt neer op twee biertjes. Ik zie geen oorzakelijk verband met de gronding.' Namens IVW verweet Van Leeuwen de kapitein onzorgvuldige navigatie, zonder goede uitkijk, zonder geactiveerd wachtalarm en zonder geplaatste uitkijk. En dit, zo zei de inspecteur, in een druk vaarwater met veel overstekende ferry's. Vaarwater dat vraagt om een uitkijk, aldus de inspecteur. Wachtsysteem: De kapitein had in de vroege morgen de wacht overgenomen van de stuurman, stond alleen op de brug en viel in slaap. Volgens de kapitein stond het wachtalarm aan, de Zweedse scheepvaartinspectie zegt van niet. In zijn schriftelijke verklaring en in e-mailcontact geeft de kapitein een reden voor zijn vermoeidheid. „Ik werkte in een systeem van acht uur op, acht uur af, en dit al 10 weken lang, hoewel ik een contract had voor maar acht weken. Dat is gevaarlijk. 'Wat de voorzitter tijdens de zitting deed opmerken: „Bij vermoeidheid is het wellicht minder verstandig alcohol te gebruiken. De kapitein zal in Zweden al wel zijn afgerekend op zijn alcoholgebruik met een behoorlijke boete. Welke straf vraagt hier de inspecteur?' Inspecteur Van Leeuwen: „Of hij in Zweden ook nog is gepakt voor het niet houden van uitkijk, is onbekend. Ik adviseer een intrekking van de erkenning van zijn vaarbevoegdheid van zes weken.' Uitspraak over vijf weken. Kapiteinsvereniging: Op de zitting was kapitein H. van Wijnen namens de Nederlandse en Europese kapiteinsverening op de publieke tribune - als enige - aanwezig. Na afloop zei hij het heel jammer te vinden dat de kapitein verstek had laten gaan. Van Wijnen: „Hij had kunnen toelichten dat zijn wachtsysteem fatigue in de hand heeft gewerkt. Wij, als verenigde kapiteins, willen bij de Europese Commissie aankaarten dat gangbare systemen als zes op, zes af, in drukke vaargebieden fout zijn. Zo werkt men vaak op kleinere schepen. Wij maken ons sterk voor drie wachtlopers aan boord in plaats van twee. (Bron:Schuttevaer, 30-6-2011 |