Inloggen
MAARHUIZEN - ID 8533


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-04-16 / 1884-10-20 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Smit, Johannes Jans, Foxholsterbosch (Gem. Hoogezand), Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1866-03-29
Technical Data

Net Tonnage: 47.00 lasts
Net Tonnage 2: 88.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.37 Meters Registered
Beam: 4.37 Meters Registered
Depth: 2.04 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-04-16
Register nr: 18660258
Scheepsnaam: MAARHUIZEN
Type: Galjoot
Lasten: 47
Gebouwd in plaats: Foxhol/Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kladder, R.H.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Kladder, R.H.
Opmerkingen: 1868 - 300-datum besluit nieuwe zeebrief18-04-1868-71- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Foxhol/Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-03-29 MAARHUIZEN
Manager: Riewert Hindrik Kladder, Winsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Riewert Hindrik Kladder, Winsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: PJSF
Additional info: Call sign since 1867

Date/Name Ship 1884-01-16 MAARHUIZEN
Manager: Martinus Fredrik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Martinus Fredrik Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJSF

Ship Events Data

1884-10-20: Final Fate:
20.10.1884: Gestrand op de kust van Jutland in pos. 56.47 NB 08.12 OL op reis van Amsterdam naar Stege met een lading klei. De opvarenden zijn door de kustbewoners gered met een wippertoestel.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Riewert Kladder werd geboren op 08 november 1836 te Obergum, gem. Winsum als zoon van de dagloner Hindrik Pieters Kladder en Jantje Rieuwerts Staal

Hij trouwde op 19 september 1867 te Hoogezand als zeeman met Battruda Siegers, geboren te Windeweer gem. Hoogezand op 11 augustus 1838 als dochter van de zeeman Writzer Jans Siegers en Jantje Braam. In de huwelijksakte is de vader van Riewert vermeld als “arbeider” en van Battruda als “winkelier”. Battruida overleed op 30 mei 1909 te Obergum, gem. Winsum, 70 jaar

Rieuwert overleed te Obergum, gem. Winsum op 19 mei 1924, 87 jaar.

 

In een geboorteakte van een zoon op 14 februari 1879 wordt vader Riewert aangeduid al “scheepskapitein”

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Kladder resp. R.H.Kladder als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1864 van de sloep “Battruida Batruidda”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 69 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand;

*    1865 op hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. M.F.Leuning te Hoogezand. Het schip strandde bij Wittow en geraakte wrak

*    1866 t/m 1883 van de kof “Maarhuizen”, gebouwd in 1866 te Foxhol, 88 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winsum.

 

In het gemeentearchief van Hoogezand is monsterrol 1864-1, gedateerd 06 februari 1864 met als schipper R.Kladder op de tjalk “Battruida”

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Elseneur  19 Oct. Maarhuizen,  R.H.Kladder,  Memel n. Harlingen.”

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Kladder, Riewert
College: De Harmonie, Wildervank
Vlagnummer: 39
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Martinus Fredrik Rasker werd geboren op 20 oktober 1857 te Groningen als zoon van schipper/koopman Frerik Martinus Rasker en Petronella Speelman.

Hij huwde op 07 februari 1884 te Groningen als schipper met Gesina Albers, geboren op 25 maart 1862 te Groningen als dochter van schipper Klaas Pieters Alberts en Swaantje Jacobs Dost.

Provinciale Groninger Courant 22 april 1889114

Advertentie. Na lange tijd tussen hoop en vrees verkeerd te hebben, moeten wij eindelijk tot de treurige zekerheid komen, dat onze geliefde kinderen Martinus Freriks Rasker, oud 31 jaar en Geziena Albers, oud 27 jaar, met hun zoontje Klaas, oud 3 jaar, benevens de verdere bemanning hun graf in de golven hebben gevonden. Op 25 januari j.l met hun galjootschip JACOBUS DAVID van Rochester naar Leith vertrokken, hebben wij tot heden niets vernomen. Hun enig achtergebleven dochtertje, nog pas 4 jaren, betreurt met ons dit smartelijke verlies.

Namens broeders, aangehuwde broeders en zusters, F.M. Rasker, K.P. Albers,

R.R. Rasker-Speelman, Z.J. Albers-Dost

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.F.Rasker was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 9 in de periode 1885 t/m 1889.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Martinus was :

  1. in 1884 gezagvoerder/eigenaar van de galjoot “Maarhuizen”, op 20 oktober 1884 gestrand bij Thisted (56o47’N/08o12’E) op reis van Amsterdam naar Stege geladen met klei. De opvarenden werden door de kustbewoners gered met een wippertoestel.
  2. in 1885 t/m 1889 gezagvoerder/eigenaar van de galjoot “Jacobus David”,op 25 januari 1889 vermist op reis van Rochester naar Leith. Het schip is met man en muis vergaan, waaronder de vrouw en het zoontje van de kapitein.

Voorgaande gegevens verkregen van Mast092.

 

Bouma025 vermeldt M.F.Rasker als gezagvoerder gedurende:

*   1884 van de kof “Maarhuizen”, gebouwd in 1866 te Foxhol, 88 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winsum. Het schip is in 1884 gestrand bij Thisted;

*   1886 t/m 1889 van de galjoot “Jacobus David”, gebouwd in 1871 te Groningen, 93 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1889 vermist op weg van Rochester naar Leith.

 

Overige bijzonderheden

Op 25 februari 1885 werd de eikenhouten, ijzervaste galjoot “Jacobus Davids”, liggende in het Mexico-dok te Antwerpen gekocht van Tönno Egtberts uit Emden via de scheepsmakelaar Giani & Müller voor f 2.650,-. Het schip was gebouwd in 1871 voor kapitein/eigenaar Bernardus Jansz. Schaap te Groningen (zie aldaar) die het in 1882 voor f 4.200,- verkocht aan genoemde Egtberts, die er nog drie jaar mee heeft gevaren. Op 25 januari 1889 werd het schip van kapitein/eigenaar Rasker op een reis van Rochester naar Leith onder de Engelse kust vermist. Er is aangenomen dat het toen met man en muis is vergaan.

 

Een schilderij van de schoenergaljoot “Jacobus David” door de Duitse zeeschilder E.C.Larke, en geschilderd in opdracht van kapitein Bernardus Schaap, is aanwezig in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen089.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Rasker, Martinus Fredrik

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.1866.1869.133.1069
DVD IM. – IMG 3352 , 3353

BIJLBRIEF

Naam schip MAARHUIZEN

Plaats en datum acte Fom.,hol, 29 maart 1866

Type schip galjoot

Bouwwerf/verkoper Johannes J. Smit, scheepsbouwer te Fom.,hol

Eigenaar/aankoper R.H. Kladder

Te voeren door kapt. R.H. Kladder

Grootte 88 tonnen
(Meetbrief nr.24 d.d. 24 maart 1866 afgegeven te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 22,37 m., breed 4,37 m., hol 2,04 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1866

Plaats , datum registratie Groningen, 31 maart 1866

Nummer van registratie deel 28, folio 68, recto, vak 7

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs


Bijzonderheden:





Researcher/datum research: JDvdB / 290612

Naam MAARHUIZEN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1866
Toegang 883
Inventaris 2140