Inloggen
RUBBENS - ID 8538


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-03-31 / 1869-09-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Contractor: Coutts & Parkinson, Newcastle on Tyne, Great Britain
Delivery Date: 1854-10-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen (Paul van Vlissingen & Dudok van Heel)
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 60
Power Unit: NHP
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 184.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 145.00 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 178.0 Feet (British) Registered
Beam: 24.1 Feet (British) Registered
Depth: 12.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1860
Type: Lengthened
Omschrijving: De RUBBENS werd in 1860 ? met 22 voet verlengd. Nu: 274 Brt / 207 Nrt.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-03-31
Register nr: 18600277
Scheepsnaam: RUBBENS
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 84
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koniklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Swart, T.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-10-00 GEORGE V
Manager: Kristian Justus Wilhelm Ramann, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdam-Harburger Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Denmark
Additional info: zie gebeurtenissen

Date/Name Ship 1860-02-27 RUBBENS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1854-00-00: Door Ramann eind 1853/begin 1854 besteld bij Paul van Vlissingen & Dudok van Heel te Amsterdam, die de bouw van het casco uitbesteedde aan Coutts & Parkinson te Newcastle-on-Tyne wegens drukte op de werf te Amsterdam.
1854-10-17: De GEORGE V (genoemd naar de toenmalige koning van Hannover) was in meerdere opzichten een merkwaardig schip. Het casco arriveerde op 15 september 1854 onder kapt. F. Swart onder zeil van Newcastle on Tyne te Amsterdam met een lading vuurstenen en cinders (een soort puimsteen), en na het installeren van machine en ketel bij de Koninklijke Fabriek en proeftocht op 17 oktober 1854 vertrok de GEORGE V reeds op 26 oktober 1854 onder Deense vlag zonder actes of vergunningen onder kapt. Kröger naar Harburg (toen in het koninkrijk Hannover). Het schip bleef tot de verkoop in 1860 onder Deense vlag varen maar was eigendom van de Amsterdam-Harburger Stoomboot Maatschappij, gevestigd te Amsterdam. Op haar reizen liep ze meermalen Altona, toen behorende tot Denemarken, aan, wellicht een reden voor het kiezen van de Deense vlag. De GEORGE V onttrok zich daardoor ook aan de keuringen en inspecties van het Nederlandse Stoomwezen, waarover een uitgebreide correspondentie werd gevoerd tussen de hoofd-inspecteur van die dienst, Ir. A.A.C de Vries Robbé, en de commissaris des konings van Noord-Holland, staatsraad van Ewijck.
1860-02-27: Op 27 februari 1860 te Amsterdam geveild en voor NLG 28.000 aan de K.N.S.M. verkocht.
1869-09-07: Final Fate:
Op reis van Konigsbergen naar Amsterdam is de RUBBENS op 7 september 1869 op de NW kust van Jutland (Jylland), bij Tilsted gestrand en verloren gegaan. De bemanning werd gered. (Jutland is in Deense taal: Jylland). Het schip verging tijdens stormweer.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Swart werd per 25 februari 1851 met vlagnummer 832 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.Welger. Als zijn schip is opgegeven de “Burgemeester Huidekoper” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 februari 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Tjebbe Swart, oud 32 jaar, voerend het ss “Burgemeester Huidekoper”, wonend op de Kadijk, op voordracht van kapitein K.Welger.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       832                      1851-1853    stoomsch.      Burgemeester Huidekoper                geen opgave

       441                         1854          stoomsch.      Constantia Maria

                                     1855-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam                          Schip                                        Aankomst                                            Vertrek

T.Swart                       Rubbens                                  04 april 1860                                       geen vermelding

 

Bouma025 vermeldt T.Swart als gezagvoerder gedurende:

  • * 1851 t/m 1854 van het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Stoomschoenerrederij Paul van Vlissingen;
  • * 1854 t/m 1856 van de 2/msch. “Constantia Maria”, gebouwd in 1852 te Peterhead, 86 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;
  • * 1861 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM, C.A. von Holst & M.H.Insinger te Amsterdam;
  • * 1862 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Swart, Tjebbe

Familiegegevens en opleiding

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

  1. van der Wielen Miedema, geboren te Leeuwarden, bij de inschrijving 17 jaar, ingeschreven 11 december 1848 en uitgeschreven op 22 februari 1849. In de registers van de school werd hij omschreven wat betreft gedrag als “bescheiden” en wat betreft begrip “redelijk vatbaar” met een 3 op een schaal van 5. Toegevoegd is”Calculated latitude by meridian altitude”.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.v/d Wielen-Miedema als gezagvoerder gedurende:

*   1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*   1862 t/m 1863 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*   1864 t/m 1867 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1868 t/m 1870 van het schroefstoomschip “Orion”, gebouwd in 1867 te Stockton, 900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een aquarel uit 1867 door J.Spin van het ss “Orion” onder kapitein S. van der Wielen Miedema. Het schip werd gebouwd in 1867 door Richardson Duck & Co te Stockton en in 1872 herdoopt in “Venus”. Het schip is in 1891, op weg van Amsterdam naar Hamburg bij Nordeney in aanvaring gekomen met het ss. Zanzibar en gezonken;

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Wielen-Miedema, S. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.van Wijk als gezagvoerder gedurende:

*   1861 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*   1865 t/m 1870 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1871 van het schroefstoomschip “Orion”, gebouwd in 1867 te Stockton, 900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1872 herdoopt in “Venus”;

*   1872 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Stella”, gebouwd in 1871 te Amsterdam, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Wijk, D. van

Familiegegevens en opleiding

Edo Hendrik Zuidema werd geboren op 07 mei 1828 te Meeden arrondissement Winschoten als zoon van de landbouwer Hinderk Lammerts Zuidema en Grietje Edes Timmer, wonende te Meeden.

Hij trouwde op 17 april 1858 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Aafje van den Berg, zonder beroep, geboren te Haren,Groningen ca 1829, jaar, dochter van Derk van den Berg en Aafje Havinga. Bij het huwelijk waren getuigen de koopvaardijkapiteins Jelle de Boer, 37 jaar uit Harlingen en Binse Stoffels, 32 jaar uit Leeuwarden. Aafje overleed te Amsterdam op 07 april 1896, 5 uur namiddags in de Linnaeustraat 71.

Edo overleed te Amsterdam op 10 december 1887, voormiddags 5 uur op de Binnenkant 50, zonder beroep, 59 jaar

 

Per 09 februari 1858 trad hij met nr. 416 toe tot de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064

 

Edo Hendrik Zuidema was op 19 juli 1872 getuige bij het huwelijk van kapitein Klaas Lubberink en Rieka Pinksterboer te Amsterdam. Hij wass toen 44 jaar. (Stadsarchief, Amsterdam)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.H.Zuidema werd met vlagnummer 697 per 16 december 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”op voordracht van kapitein J.B.Wijgers. Als zijn schip wordt vermeldt de “Bacchus”. Toegevoegd is “bedankt”.

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 09/16 december 1856 werd als lid voor de vlag voorgesteld/aangenomen Edo Hendrik Zuidema, oud 28 jaart, voerend de schooner “Bacchus”, voor rekening van J. van Oldenborgh & Zn te Dordreccht, adres bij H.J. de Vries, op voordracht van kapitein J.B.Wijgers.023.

 

E.H.Zuidema, wonend te Amsterdam, was in de periode 29 juni 1855 t/m zijn royement in 1879 met vlagnummer 94 lid van het Dordtse zeeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de brigantijn “Eensgezindheid”, varend voor J. van Oldenborgh & Zonen.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

On de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 vraagt kapitein E.H.Zuidema om deelnemer te mogen worden in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop “als gehuwd zijnde”. Dit wordt afgewezen met verwijzing naar art.8 van het Reglement.042 (Art.8 verbiedt deelnemerschap voor leden ouder dan 40 jaar en gehuwd zijnde)

 

In het kasboek van het Dordtsee zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 01 december 1855 de storting door kapitein Zuidema van f15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het College.064b

In de notulen dd 07 december 1882 van het Dordtse College staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

Vlag 94 Edo H.Zuidema. Verblijf onbekend. Niet betaald sedert 1874/75. Geroyeerd 1879”.064a

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijsten van de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat Edo H.Zuidema als gezagvoerder064a:

1856              brigantijn “Eensgezindheid”                     boekhouderrs J. van Oldenborg & Zn, Dordrecht

1857-1859   schoenerbrik “Baccchus”                          idem

1861              geen vermelding van schip

1874              ss. “Rotterdam”                                          KNSM, Amsterdam

 

lidmaatschap van “Zeemanshoop” te Amsterdam:001

vlag               jaren              type          sccheepsnaam           reder/boekhouder

697                1856-1858   schoner    Bacchus                      J. van Oldenborg & Zn, Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt E.H.Zuidema als gezagvoerder gedurende:

*      1857 t/m 1860 van de schoenerbrik “Bacchus” ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1847 te Muiden, 183 ton o.m., varend voor J. van Oldenborg & Zn te Dordrecht. Het schip voer in 1861 voor K.Moerman & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Sara Hendrika”;

*      1865 t/m 1867 van de schroefstoomboot “Rubbens”, ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM, C.A. van Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*      1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM, C.A. van Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*      1869 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

In 1855 zou E.H.Zuidema gezagvoerder zijn geweest op de brigantijn “Eensgezindheid”, reder Joan van Oldenborgh & Zn te Dordrecht (niet in Bouma)

 

 

E.H.Zuidema vertrok met de “Rubbens” op 05 maart 1864 uit Amsterdam. Zijn terugkomst is niet vermeld.093

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Zuidema, Edo Hendrik

is dit een verschrijving van Hogguer?

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.J.Hoggner als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1869 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex George V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.von Hemert & M.H.Insinger). Het schip strandde in 1869 en geraakte wrak.

      De “Rubbens werd gebouwd in 1854 bij Coutts & Parkinson te New Castle, mat 207 Brt en voer voor de KNSM072.

 

Overige bijzonderheden

Op 07 september 1869 strandde tijdens een zware storm het ss “Rubbens” op de kust van Jutland bij Filsted. en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Königsbergen naar Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Hoggner, G.J.

Afbeeldingen


Omschrijving: een aquarel van de RUBBENS, gemaakt door Jacob Spin
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

Ter informatie zijn ook de kroniek berichten van het schip als "GEORGE V " toegevoegd hoewel het schip toen onder Deense vlag voer, maar wel voor Nederlandse eigenaren.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.12

DVD XI – 7268 - 7271
CEDULE

Naam schip RUBBENS, voorheen genaamd GEORGE V

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Amsterdam, 6 maart 1860

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper C.A. von Hemert en M.H. Insinger, directeuren der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, enig eigenares van het schip
te voeren door kapt. T. Swart

grootte in tonnen 84 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 maart 1860

nummer van registratie deel 77, folio 62, recto, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het stoomschip is gebouwd in Denemarken. Ten behoeve van het recht van registratie verklaren de kopers, dat het schip een waarde heeft van NLG. 28.000,- (opm: er was kennelijk nog niet eerder een Nederlandse zeebrief voor het schip uitgereikt.





researcher/datum research: ML / 111208

Naam RUBBENS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173