Inloggen
RUBBENS - ID 8538


Kroniekberichten

Datum 14 september 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Texel, 13 september. Heden is alhier aangekomen het schip GEORGE V, kapt. Swart, van Newcastle. (opm: door de Amsterdam-Harburg Stoomboot Maatschappij besteld bij Paul van Vlissingen en Dudok van Heel, Amsterdam. Deze werf had het zo druk, dat ze de bouw van het casco uitbesteedden aan een werf in Newcastle. Het casco arriveerde – zie hierboven – met steenkolen en onder zeiltuig te Amsterdam en werd daar van een machine voorzien.
(opm: zie NRC 301054)

Afbeelding
Datum 30 oktober 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlie, 27 oktober. Heden is van hier naar Harburg vertrokken de stoomboot GEORGE V. (opm: eerste commerciële reis, zie NRC 140954)

Afbeelding
Datum 13 december 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 december. Het stoomschip GEORGE V, kapt. Kröger, van Altona herwaarts gedestineerd, is gisteren op Pampus aan de grond geraakt.

Afbeelding
Datum 23 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Advertentie. Stoomvaart tussen Amsterdam en Harburg. De directeuren van de Amsterdamsche en van de Amsterdam-Harburger Stoomboot Maatschappijen hebben de eer ter kennis van de daarbij belanghebbende te brengen, dat het vertrek hunner stoomschepen zo van Amsterdam als van Harburg, geregeld iedere drie dagen zal plaats vinden met de stoom-schroefschepen: HARBURG, kapitein F. Kossow, DE AMSTEL, kapitein H.B. de Jong, GEORGE V, kapitein H. Haack en KÖNIGIN MARIE, kapitein W. Ahrens.
Passagiers vrachten: Van Amsterdam naar Harburg of omgekeerd NLG 15.
Van Amsterdam naar Cuxhaven of omgekeerd NLG 13.
Van Cuxhaven naar Harburg of omgekeerd NLG 2.
Dekplaats, alleen voor varensgezellen, aan welke, zo mogelijk, in het volkslogies verblijf zal gegeven worden: van Amsterdam naar Harburg of omgekeerd NLG 6.
Kinderen onder de 10 jaren, halve vracht. Iedere passagier heeft het transport van 50 Nederlandse ponden (opm: 25 KG) bagage vrij; voor meerdere bagage wordt NLG 6 per 100 Nederlandse ponden berekend. Nadere informatiën zijn te bekomen bij de directeuren van de beide maatschappijen en de cargadoors van de Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij: Blikman & Co, de Wed. Jan Salm & Meijer en F. Gompertz; en de cargadoors van de Amsterdam-Harburger Stoomboot-Maatschappij: Ths. Wehlburg en Blikman & Co, te Amsterdam en bij de generaal-agenten de heren Gunther en Behrend, te Harburg.
De directeur van de Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij, Paul van Vlissingen.
De directeur van de Amsterdam-Harburger Stoomboot-Maatschappij, C.A. Muller.
Amsterdam, de 21e april 1856

Afbeelding
Datum 18 september 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Kapt. Piepers, voerende het stoomschip GEORGE V, van Glückstadt alhier in het Oosterdok aangekomen, rapporteert in de Noordzee, op de hoogte van Schiermonnikoog, gevist te hebben een naambord waarop SANDYEORD--SHIELDS.

Afbeelding
Datum 20 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkoop van twee stoom-schroefschepen.
G.J. Boelen, A. Roland Holst, A. Roquette en J.R. Bos Janszen, makelaars, zullen op maandag de 27 februari 1860, des avonds ten zes ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, verkopen:
1. Het stoom-schroefschip KÖNIGIN MARIE, varende onder Rostocker vlag, gebouwd in het jaar 1855. Volgens meetbrief lang, 45 ellen, 20 duimen; wijd 3 ellen, 27 duimen; hol 3 ellen, 24 duimen en alzo gemeten op 172 Nederlandse tonnen, buiten de machinekamer; voorzien van een paar directwerkende machines van lage drukking, van 60 paardenkracht. Beladen diepgaande, vóór 28 palmen (ca 9 Engelse voet); achter 35 palmen (ca 11¼ Engelse voet) en onbeladen vóór 15 palmen (ca 5 Engelse voet) en achter 24 palmen (ca 8 Engelse voet).
2. Het stoom-schroefschip GEORGE V, varende onder Deense vlag, gebouwd in het jaar 1854. Volgens meetbrief lang 39 ellen, 60 duimen; wijd 3 ellen, 57 duimen; hol 3 ellen, 23 duimen en alzo gemeten op 159 Nederlandse tonnen; voorzien van een paar direct werkende machines van lage drukking van 50 paardenkracht. Beladen diepgaande vóór 28 palmen (ca 9 Engelse voet); achter 34 palmen (ca 11 Engelse voet) en onbeladen vóór 16 palmen (ruim 5 Engelse voet) en achter 21 palmen (ca 7 Engelse voet).
Beide met derzelver inventarissen, bij biljetten vermeld. Blijvende beide schepen tot 14 dagen vóór de veiling uit de hand te koop door bovengenoemde makelaars, bij welke alle verdere inlichtingen te verkrijgen zijn.

Afbeelding
Datum 06 juli 1860
Krant LC - Leeuwarder Courant

Advertentie. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij.
Stoomvaart van Harlingen naar Hull, mede voor goederen naar Newcastle, Leith, Leeds, Manchester en omliggende plaatsen. De eerste klasse Nederlandse stoomschepen MEDEA en RUBBENS vertrekken beurtelings van Harlingen naar Hull iedere woensdag.
Adres voor passagiers, goederen en vee te Harlingen bij de agent J. Foekens.

Afbeelding
Datum 29 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 december. Het stoomschip RUBBENS, de 25e dezer van hier naar Hull vertrokken, is de 27e dito wegens het ijs in het Oosterdok teruggekomen.

Afbeelding
Datum 16 januari 1864
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep,11 januari. De stoomschepen ANNA PAULOWNA, KONING WILLEM III en RUBENS, met gerst van de Oostzee naar Amsterdam bestemd, zijn bezig het kanaal door te ijzen. Men gelooft evenwel niet dat zij ver zullen komen. Het is een indrukwekkend gezicht een van deze reusachtige stoomschepen met volle kracht op het ijs te zien rammen en dan de grote schollen tot boven de verschansing te zien uitspringen. (opm. bedoeld zullen zijn de ANNA PAULOWNA, WILLEM DE DERDE en RUBBENS)

Afbeelding
Datum 07 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 april. Het stoomschip RUBBENS, van hier naar Havre vertrokken, heeft in het Noord-Hollandsch Kanaal schade bekomen, en is in het Oosterdok teruggekomen.

Afbeelding
Datum 09 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 december. Het Nederlands schip (opm: bark) CELEBES, kapt. R.K. Teppema, van het Nieuwe Diep herwaarts, heeft gisteren in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal, bij de Zijpersluis vastgemeerd liggende, door aanvaring door het begeven der meerpalen met het stoomschip RUBBENS, belangrijke schade aan romp, rondhout en tuigage bekomen. Het stoomschip heeft mede schade bekomen.

Afbeelding
Datum 11 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 december. Kapt. F.J. Hogguer, voerende het Nederlandse stoomschip RUBBENS, rapporteert aangaande de aanvaring met het Nederlandse schip CELEBES (zie ons nummer van eergisteren), dat hij te Sypesluis des avonds aangekomen, aldaar aan goede kanaalpalen had vastgelegen, daar het weer er niet gunstig uitzag; daarna kwam de CELEBES, per stoomschip opgesleept wordende, aan, en maakte circa een paar scheepslengten van ons vast, alwaar een ballastplaats schijnt te wezen; in de nacht en ochtend kwam er uit het NNW een orkaan opzetten, en ten 5½ ure kwam de CELEBES, losgebroken, voor de wind op ons aan, waardoor de trossen braken en wij verscheidene schaden bekwamen; kapt. Hogguer vermeent, dat, aangezien hij aan land gegaan is en gezien heeft dat de palen uit de grond gescheurd waren, de CELEBES niet aan goede kanaalpalen gemeerd had, daar die te licht waren, en dat volgens zijn mening, indien laatstgemeld schip aan palen van de waterstaat had vastgelegen, het ongeluk vermoedelijk niet gebeurd zou zijn.

Afbeelding
Datum 14 september 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 10 september. Het Nederlandse stoomschip RUBBENS (opm: kapt. G.J. Hoggner), van Koningsbergen (opm: Kaliningrad) herwaarts is boven Thisted, op de Jutse kust gestrand en zal vermoedelijk weg zijn. Het volk is gered. (opm: zie PGC 170969 en NRC 190969)

Afbeelding
Datum 17 september 1869
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tonningen (opm: Tönning), 13 september. De kapitein ener te Bremerhaven aangekomen Zweedse stoomboot rapporteert in de morgen van de 12e dezer bij Wesselbugt (opm: mogelijk Vigsø Bugt, beoosten Hanstholm) op de Jutlandse kust een tweemast Nederlandse stoomboot op strand gezien te hebben. (opm: zie NRC 140969 betr. RUBBENS)

Afbeelding
Datum 19 september 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Thisted, 14 september. Het Nederlandse stoomschip RUBBENS, van Koningsbergen (opm: Kaliningrad) naar Amsterdam, alhier in de nabijheid gestrand, is vol water gelopen (opm: zie NRC 140969); een gedeelte van de lading en inventaris is geborgen.

Afbeelding