Inloggen
MARTENSHOEK I - ID 9324


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-05-05 / 1895-12-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: B. Niestern & Co., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1892-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 59.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-05-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARTENSHOEK I
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Buisman, P.
Plaats: Martenshoek
Opmerkingen: ja
1892-05-05, uitvoering57-

Ship History Data

Date/Name Ship 1892-05-00 MARTENSHOEK I
Manager: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PLKM

Ship Events Data

1895-11-09: Damaged
PGC 091195. Crail, 4 november. De tjalk MARTENSHOEK I, kapt. L. Buisman, is op 2 november met een lading hoepels van Londen te Anstruther gearriveerd. Het schip maakt tengevolge van het slechte weder een weinig water. De schade aan de lading is nog niet bekend, doch vermoedelijk niet meer dan 50 bundels zijn beschadigd.
1895-12-10: Final Fate: Stranded

PGC 101295. Londen, 7 december. Het te Martenshoek thuisbehorende tjalkschip MARTENSHOEK I, kapt. P. Buisman, van Alloa met kolen naar Struer bestemd, is bij Lemvig gestrand (opm: de strandingsplaats ligt 1 zeemijl benoorden de plaats Bovbjerg aan de Noordzee-kust) en met de lading totaal verloren. (opm: zie volgend bericht en PGC 141295)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Buisman werd geboren op 08 mei 1866 te Groningen als zoon van Jan Jans Buisman en Jantien Warnders.

Hij trouwde op 24 december 1896 te Groningen als schipper met Wiegertje Tillema, geboren te Groningen op 31 augustus 1873 als dochter van schipper Egbert Tillema en Sietske Luikinga. Wiegertje overleed op 10 oktober 1946 te Groningen, 72 jaar.

Pieter overleed op 12 april 1938 te Groningen, 71 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Buisman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 10 in de periode 1894 t/m 1895, met vlagnummer 39 in de periode 1896 t/m 1904 en met vlagnummer 18 in de periode 1905 t/m 1912.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Buisman als gezagvoerder gedurende:

  • 1893 t/m 1895 van de koftjalk “Martenshoek I”, gebouwd in 1892, bouwlocatie niet vermeld, 59 ton n.m., varend voor Mr. D.H.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1895 bij Lemvig gestrand en wrak geraakt
  • 1897 t/m 1902 van de kof “Zeemeeuw” ex Jantina Hendrika”, gebouwd in 1874 te Sappemeer, 74 ton o.m., varend voor H.G.Mulder te Groningen.

 

 

Overige bijzonderheden

Vanwege een vermeende onduidelijkheid in de opgave van de ‘Zeemeeuw’ vroeg ik de heer Mulder083 om verduidelijking. Hij gaf het volgende antwoord:

Het laatste schip van Jacob Geerts Kramer was de ‘Zeemeeuw’. Dit overdekte kofschp werd in maart 1874 in Sappemeer volbouwd door scheeps­bouwer Jelle Berg Jelleszoon. Het had een laadvermogen van 43 last of 82 ton. De eerste eigenaar van dit schip – dat de naam ‘Jantina Hendrika’ voerde – werd op 16 maart 1874 kapitein Jannes Hindrik Texer uit Wildervank. Het schip kreeg het brandmerk 2829 Gron 1874.

Schipper Jan van der Land uit Groningen, getrouwd met Jacob Kramers tweede dochter Jantina, kocht het schip van Texer per 8 december 1886. Hij noemde zijn aanwinst ‘Zeemeeuw’. Door de nieuwe meting was de kof nu groot 73,82 ton. In 1890 werd B. Top uit Groningen de volgende eigenaar. Vermoedelijk in 1892 kocht Jacob Geerts Kramer de ‘Zeemeeuw’ van Top.

Onder het gezag van Jacobs jongste zoon Warnder Kramer maakte de ‘Zeemeeuw’ in 1894 een triest verlopen reis van Groningen naar Newcastle. Op een gegiste breedte van 54.45 N en lengte van 6.8 O sloeg de kok, Derk Bilder, op 23 februari door een breker overboord. Hij verdronk hierbij. In 1896 werd de ‘Zeemeeuw’ verkocht aan zwager Harmen Gerrits Mulder.

Harmen verkocht het schip op 16 december 1896 door aan schipper Pieter Buisman uit Groningen.

Op 5 april 1901 ging het eigendom over op Pieters broer Jan Buisman. In 1904 werd de ‘Zeemeeuw’ in Pillau aangevaren. Het schip werd zodanig beschadigd dat repareren geen zin meer had. Er restte dan ook niets anders dan sloop.

 

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Buisman, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Roelf Buisman werd geboren te Groningen op 02 augustus 1869 als zoon van Jan Jans Buisman en Jantien Pieters Wanders.

Hij trouwde op 01 december 1898 met Grietje Mulder, geboren te Bremen op 22 september 1875 als dochter van Jan Gerits Mulder en Maria Jans Kort. Grietje overleed te Groningen op 26 februari 1953.

Roelf overleed te Groningen op 03 november 1956.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R,J. Buisman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlaggnummer 10 in de periode 1896 t/m 1897 en met vlagnummer 30 in de periode 1900 t/m 1920 (en wellicht later)

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Buisman als gezagvoerder gedurende

  • 1895 van de tjalk "Martenshoek I", gebouwd in 1892 bij B. Niestern te Martenshoek.
  • 1898 van de ijzeren 2/m sch. “Agatha”, gebouwd in 1892 te Martenshoek, 122 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Mulder082 vermeldt Roelf Buisman als gezagvoerder van de schoener “Agatha” van 1898 - 1916.

In ledenlijsten van de Groninger Eendragt in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt als schip genoemd de “Agatha”

Overige bijzonderheden

De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.

Roelfs eerste commando op een schip was op de houten tjalk “Noordzee” van B.Niestern uit Martenshoek., (Opm.: Dit was niet de tjalk Noordzee, maar de tjalk "Martenshoek I", geb. in 1892 bij Niestern in Martenshoek) 

In december 1895 was hij met dit schip met een lading kolen onderweg van Schotland naar Denemarken. Op 07 december 1895 strandde het in de buurt van Bovenbergen in Jutland. het schip ging verloren, de bemanning bereikte de wal.

Op 23 november 1898 kocht hij van zijn schoonvader Jan Gerrits Mulder de schoener “Agatha”. Zijn vaargebied was vnl Groot Brittanië, Noorwegen en de Oostzee en incidenteel Noord-Afrika. Hij verkocht het schip in 1916.

In Mulder083 staat een afbeelding van dit schip, in particulier bezit.

 Nieuwsblad v.h. Noorden 10-12-1895

ZEETIJDINGEN. Londen, 7 dec. De Ned. tjalk MARTENSHOEK, schipper Buisman, met kolen van Alloa naar Struer, is bij Lemvig gestrand. Schip en lading zijn totaal verloren. 

 

Scheepvaart 11-12-1895

7 dec. De Ned. tjalk MARTENSHOEK I, schipper Buisman, met kolen van Alloa naar Struer, is hedenmorgen ongeveer een mijl benoorden hier bij Lilleöre gestrand. Het schip liep zo hoog op dat de uit twee man bestaande bemanning droogvoets van boord kon gaan. De derde man, de kok, was reeds 2 december overboord geslagen en verdronken. De tjalk is totaal wrak. 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Buisman, Roelf

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1893-02-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MARTENSHOEK I
Schipper: Buisman, Pieter
Scheepstype: tjalk
Grootte: 58

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De MARTENSHOEK I
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk