Inloggen
G.H. BETZ - ID 9481


Kroniekberichten

Datum 24 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zierikzee, 23 februari. Alhier is aangebracht de kapitein, vrouw, kind en 11 man van de equipage van de Engelse bark REDGAUNTLET, kapt. Dall, van Berdianski naar Rotterdam, met rogge, gestrand op de Banjaard, Het schip is waarschijnlijk totaal weg.

Afbeelding
Datum 26 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zierikzee, 23 februari. Heden werd alhier aangebracht kapt. Dall, vrouw, kind en elf man van de equipage van het Engelse barkschip REDGAUNTLET, van Berdianski met rogge naar Rotterdam, welk schip hedenmiddag op ’t Nieuwe Zand (Banjaard) is gestrand en onmiddellijk vol water was, zodat de equipage niets heeft kunnen redden en het schip met de boot heeft verlaten. Vrouw en kind waren nagenoeg nakend. Deze stranding werd bespeurd door schipper Dirk van de Klooster van Burgsluis, die onmiddellijk met zijn hoogaars waarop Pieter van der Elst en Cornelis van de Klooster, ter hulp snelde en met inspanning de schipbreukelingen in de boot opnam en hier behouden aan wal aanbracht, alwaar zij door de zorg van de Britse consulair agent, liefderijk verpleegd worden. Hedenmorgen is assistentie naar het schip vertrokken.

Afbeelding
Datum 28 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 25 februari. Heden is alhier aangebracht enig touwwerk, inventaris enz. van het schip REDGAUNTLET, benevens enkele lasten droge rogge. Men is nog druk bezig aan het bergen. Volgens de schippers is het schip met de vloed onder water, zodat er geen droge rogge meer zal aangebracht worden. Blijft het weer goed, dan kan er nog veel van de tuigage enz. geborgen worden; het schip is echter weg, zijnde reeds gebroken.

Afbeelding
Datum 29 februari 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Mollösund, 17 februari. Na de storm van den 6 dezer zijn hier onderscheidene wrakken, alsmede talk, lijnolie, traan en een reddingboei, waarop VERNIEUWDE HOOP, Vlaardingen, en een denkelijk reeds lang gedreven hebbend naambord, met Amst, aangespoeld.
ZZC 290268
Zierikzee, 28 februari. In de namiddag van zondag 23 dezer, strandde bij een hevige NNW storm op het Nieuwe Zand (Banjaard) de Engelse bark REDGAUNTLET, kapt. L. Dall, van Berdianski laatst van Falmouth naar Rotterdam geladen met rogge.
Genoemde gezagvoerder rapporteert dat hij zondagmorgen voor de kust zijnde, een loodsboot zag, wien hij tevergeefs om een loods seinde, daar deze hem niet kon of wilde helpen, dat hij daarop, vrezende op de kust bezet te raken, koers zette naar het Brouwershavensche zeegat.
Een ton ziende die hij voor de uiterton van genoemd zeegat aanzag, hield hij af, doch dichter bij de ton gekomen zijnde, bemerkte hij, dat dit de uiterton van Brouwershaven niet was maar een wrakton welke niet op zijn kaart was geplaatst.
Het schip door de storm en hoge zee niet meer over stag kunnende krijgen, dreven zij tegen de kust, met het gevolg dat zij ten half drie op het Nieuwe Zand stootten. De zee liep hoog over het schip en toen er omstreeks 3 voet water in het ruim stond, besloten zij hetzelve te verlaten. Dit moest in zulk een haast geschieden dat zij hun kleren niet eens mee konden nemen. Met veel moeite kregen zij de vrouw van de kapitein, die ziek te bed lag, en diens kind uit de kajuit en na hen in dekens gewikkeld te hebben gingen zij in de boot, waarop men het schip verliet. Na meer dan een uur in de grondzeeën te hebben gezeten ieder ogenblik denkende de boot te zullen zien omslaan werden zij opgenomen door schipper D. van de Klooster van Burghsluis, die op het zien der schipbreukelingen in het midden van de branding, terstond met zijn schuit de haven had verlaten en hen alzo redde. Na hen enig voedsel dat hij aan boord had gegeven te hebben, bracht genoemde schipper hen 's avonds
te 6 uur aan wal, waar zij op de liefderijkste wijze van voedsel, kledingstukken en huisvesting werden voorzien door de consulair agent van Engeland de heer H.A. van IJsselsteijn alhier.

Afbeelding
Datum 11 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zierikzee, 9 april. Heden is alhier binnengebracht door de stoomboot SLIEDRECHT II het wrak van het Engelse barkschip REDGAUNTLET, in de maand februari op Zeehondenplaat gestrand en toen alhier in publieke veiling door enige particulieren gekocht. Sedert mensengeheugen is dit het eerste wrak of schip op die plaat gestrand dat van daar is afgebracht. (opm: verkocht, hersteld en verdoopt G.H. BETZ, reders te Rotterdam)

Afbeelding
Datum 15 april 1868
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ingezonden stukken. Bruinisse, 11 april 1868. Zo mochten wij ons dan weder verheugen over de nijverheid der scheepvaart, die ter dezer plaatse zo bijzonder uitmunt boven andere, want nooit ontzien de bootsgezellen de gevaren die dikwijls voor ogen zijn, maar begeven zij zich derwaarts waar talloze scheepsrampen plaats hebben. Nog kort geleden hebben wij weer voorbeelden gezien hoe de moedige Bruinissenaren zich naar de plaatsen des onheils durven begeven om redding aan te bieden waar maar immer mogelijk is, en om tevens brood te verdienen voor zich en de hunnen. Zien wij de gehele bewerking na van hun moed en overleg, dan hebben wij genoeg als wij de stoute daden nagaan, betoond aan het gestrande barkschip REDGAUNTLET dat als wonderwerken kan beschouwd worden.
Dit schip, dat op een zeer gevaarlijk punt gestrand was, werd tot sloping verkocht, doch het mocht de onverschrokkene ondernemers, na vele gevaren te hebben doorgestaan, gelukken, het casco ongesloopt op tonnen de haven van Zierikzee binnen te brengen.

Afbeelding
Datum 25 april 1868
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ingezonden stukken. – Ere wie ere toekomt.
In de Zierikzeesche Nieuwsbode van 15 april j.l. komt een ingezonden stuk voor uit Bruinisse, handelende over de onverschrokken bootsgezellen van Bruinisse en concurrentie der varensgezellen.
Wij geven toe dat de Bruinissenaren moedige en stoute zeevarenden zijn, maar in dit stuk wordt hun moed overdreven voorgesteld en is veel bluf, dat wij zullen bewijzen. Wat hebben zij aan het gestrande Engelse barkschip REDGAUNTLET gedaan? Niet veel bijzonders; want tegen het gevaar aankwam, liepen zij allen van het wrak en lagen met hun boten dan een zicht ver van het schip ten anker, zo veilig als in de haven.
Wat nu de concurrentie betreft, is niet duidelijk wat daaruit moet verstaan worden. Zie hier: Anker heeft het casco op de publieke veiling gekocht en was noch met de Bruinissenaars, noch met iemand anders vóór de veiling in aanraking geweest, zo dat er van concurrentie geen sprake kan zijn. Later heeft hij de Bruinissenaren aangenomen voor NLG 15 per week om aan het wrak te varen, doch later gaf hij ⅛ deel in het schip. Maar wie zagen wij bij hoog water op het wrak blijven en het er af winden? De gebroeders Anker met het werkvolk van Zierikzee. Men zag de koper met onverschrokken moed en volharding het gezag voeren en het schip er af winden.
En nu verder. Wie waren er de schuld van dat genoemd wrak geen twee dagen vroeger in de haven van Zierikzee was, terwijl Anker ruim een uur voor de aankomst van de stoomboot het wrak in vlot water had gebracht? Alléén de bootsgezellen van Bruinisse. Anker had dit vroegtijdig genoeg gezien en gelastte het tweede anker met kabel uit te brengen; want bijaldien er iets had opgedaan, dan ware de ketting niet bestand geweest. Hij voorzag dit, en kon de stoomboot niet zien door de dikke mistige lucht.
Daar nu staken de Bruinissenaren tegen, en oordeelden dat het niet nodig was, want als de stoomboot niet kwam, dan zouden zij wel met hun hoogaartsen met het wrak wegvaren!
Maar wat gebeurde toen? Het water begon hoe langer hoe moeilijker te staan en de stoomboot was geen 200 ellen meer van het schip verwijderd; maar het gevreesde gebeurde, de ketting sprong door het werken der zee en het schip ging andermaal de Banjaard op met een geraas als van een geweldige donder, door al de fusten die uit de stroppen losrukten, terwijl het schip wel 10 voet hoger op werkte als het gezeten had.
Toen nu het water zo wat half gevallen was en men de hoop zand zag die voor het schip lag, toen waren de Bruinissenaren terneer geslagen en zeiden tegen Anker: “Wij wilden nu maar dat de kast was gezonken en wij hem nooit meer zagen”. Doch Anker antwoordde: “Ik niet” en bewaarde verder het stilzwijgen.
Toen gingen zij andermaal aan het spitten en het aanbrengen van vaten buitenom, doch de Bruinissenaars riepen maar dat er onmogelijk een vat kon aanblijven. Anker echter begreep het anders, en zeide ”Zo moet hij er af, en honderd gulden aan vaten geven mij niets”. En ziet, geen vat ging er verloren en toen het water opkwam gingen de Bruinissenaars op de vlucht, terwijl de gebroeders Anker met het werkvolk van Zierikzee bleven volharden en brachten het wrak andermaal in vlot water.
Toen werden de vlaggen weer uitgestoken, de stoomboot er voor en met een daverend hoera begroetten en verlieten zij de Banjaard, de Bruinissenaars op sleeptouw meenemend.
Toen eerst zag men wat er van geworden zou zijn, indien de Bruinissenaars dit wrak met hun hoogaartsen naar de haven van Zierikzee hadden gesleept. Het was dan ook om te lachen met zulk een zot plan, dat onuitvoerbaar was. Veel is er dus gewaagd door de gebroeders Anker, en, zo men het noemt, het is een mooi fortuintje; maar dit is ook waar: De fortuin is met de dapperen!
Zierikzee, 21 april 1868, een werkman.

Afbeelding
Datum 20 mei 1868
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zierikzee, 19 mei. Door de directeuren der te Rotterdam gevestigde Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen is o.a. aan D. van de Kooster te Burghsluis een gratificatie van NLG 10,- verleend voor gedane adsistentie aan de equipage van het de 23e febr. op de Banjaard gestrande Engelse barkschip REDGAUNTLET.

Afbeelding
Datum 08 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juli. Naar wij vernemen, heeft een van onze rederijen alhier een in 1867 gebouwd schip, bestemd voor de grote vaart, aangekocht en het is ons zeer aangenaam daarbij te kunnen voegen, dat dit vaartuig voortaan uit achting voor een onzer verdienstelijkste, te vroeg ontslapen landgenoten, de naam zal dragen van G.H. BETZ. (opm: de gerepareerde REDGAUNTLET, zie NRC 240268 en volgende)

Afbeelding
Datum 03 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Makassar ligt te Rotterdam in lading, het snelzeilend nieuw gekoperd 1e klasse Nederlands barkschip G.H. BETZ, kapt. S. Schaafsma Tzn. Adres bij de reders L. ’t Hoen & Co, de cargadoors Hudig & Pieters en J.A. Nieuwkamp alhier en de wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam. (opm: aankondiging van de eerste reis; de G.H. BETZ lag eind december 1868 nog steeds in lading te Rotterdam)

Afbeelding
Datum 07 november 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Tonningen, 3 november. Bij Westerhever is zonder volk aangedreven een kof met balken beladen, en aan het strand gevonden een naambord, waarop: H.H. Wijpkes, van Veendam (opm: zie NRC 061168). Het schip GEERDIENA, kapt. H.H. Wijpkes, lag 3 oktober te Frederikstad zeilklaar naar Nederland.
ZZC 071168
Het Provinciaal gerechtshof in Zeeland heeft j.l. maandag het volgend arrest in hoger beroep uitgesproken.
Johannes Hoskam, oud 48 jaren, commies 3e klasse bij ’s Rijks belastingen te Zierikzee – beklaagd dat hij in de vroege morgen van de 28e februari j.l. omstreeks 3.30 á 4 uur, toen hij als rijks-commies de wacht had bij de op de Oude en Nieuwe Haven te Zierikzee in schuiten aangevoerde rogge, afkomstig van het gestrande schip REDGAUNTLET, ten einde voor de belangen der schatkist te waken, in de herberg van Leendert Graveleyn aldaar twee rijksdaalders heeft ontvangen van Hubrecht Beneker, arbeider te Zierikzee, om in strijd met zijn plicht zich van de nodige waakzaamheid te onthouden op de met rogge geladen schuiten, liggende in de Oude Haven aldaar, en wel voornamelijk op die, liggende voor de woning van Graveleyn voornoemd, tengevolge waarvan in die morgen een hoeveelheid der in de schuiten geladen rogge, ten nadele van ’s Rijks schatkist, in de woning van voormelde Graveleyn is binnengebracht – is bij vonnis der arrondissements-rechtbank te Zierikzee d.d. 9 april j.l. vrijgesproken, als zijnde het aan de beklaagde ten laste gelegde feit niet bewezen, de kosten te dragen door de staat.
Op het door de officier van Justitie ingesteld hoger beroep, heeft het hof genoemd vonnis bevestigd, de kosten der procedure, ook in hoger beroep gevallen, te dragen door de staat.

Afbeelding
Datum 06 maart 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 3 maart. Het schip (opm: bark) G.H. BETZ, kapt. S. Schaafsma, van Rotterdam naar Macassar (opm: Ujung Pandang) bestemd, is alhier binnengelopen om meerder ballast in te nemen.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Makasser, 8 augustus. Vrachten. De Nederlandse bark G.H. BETZ, ladende ca. 8000 picols, werd opgenomen voor Macao tot $ 1,10 voor tripang (opm: [gedroogde] zeekomkommer) en rotting, $ 0,75, voor agar-agar (opm: [gedroogd] zeewier) en $ 0.45 voor katjang idjoe (opm: soort peulvrucht) en langapitten met 35 ligdagen. Voor Europa zal in de loop dezer maand een schip van 6 - 8000 picols emplooi vinden.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 september. Vrachten. De Factorij nam de 17de augustus bij inschrijving de volgende schepen op: Voor Amsterdam: INDIA PACKET tot NLG 77,90; WIJK AAN ZEE tot NLG 79,-; AMSTELSTROOM tot NLG 79,20; MARIA CATHARINA tot NLG 79,89; STAATSRAAD VAN EWIJCK tot NLG 82,-; TENALAK tot NLG 82,49; NIEUWE WATERWEG II tot NLG 82,49. Voor Rotterdam: HEBE tot NLG 79,-; JONGE JAN tot NLG 82,49; PHILIPS VAN MARNIX tot NLG 82,49; JONGE CORNELIS tot NLG 82,40. Nederlandse OTTO laadt koffie en indigo te Samarang tot NLH 80,- en 90,- respectievelijk. TWEE CORNELISSEN sloot voor San Francisco af tot GBP 4,- voor suiker en G.H. BETZ voor St. Nazaire tot FFRs. 80,-. De HAAMSTEDE doet kustreizen.

Afbeelding
Datum 06 december 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 december. Volgens heden ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, in dato 19 oktober, bevond hij zich op die dag in Straat Sunda, op de hoogte van Anjer. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 12 juni 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juni. Volgens telegrafisch bericht is het barkschip G.H. BETZ gisteren te Falmouth binnengelopen, zijnde van de Scilly’s teruggestormd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 18 juni 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 juni. Volgens ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, in dato Falmouth 14 juni, zou hij die dag de reis naar Macasser voortzetten.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 oktober. Volgens telegrafisch bericht, dd. Soerabaja 17 oktober, lag het schip ZEPHIR, kapt. Muysson, te Makassar zeilklaar naar Nederland en was de G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, aldaar na een reis van 109 dagen aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 december 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 december. Volgens heden ochtend ontvangen telegram, d.d. Soerabaija 12 december, was het barkschip G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, op 7 december van Macassar naar Nederland vertrokken.

Afbeelding
Datum 08 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 7 februari. Volgens gisteravond ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, was hij de 21e december van Macassar te Banjoewangie gearriveerd en zou hij de 23e december de reis naar Nederland voortzetten.

Afbeelding
Datum 23 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 december. Volgens heden middag ontvangen telegram van Soerabaija was het barkschip ZEPHIR, kapt. De Zeeuw Bagchus, de 29e november van Macassar vertrokken, terwijl de G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, de 5e december aldaar aangekomen was.

Afbeelding
Datum 09 januari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Volgens ontvangen telegram is het barkschip G.H. BETZ, kapt. Schaapsma, te Dartmouth aangekomen, hebbende 102 dagen reis van Batavia. Alles wel.

Afbeelding
Datum 28 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 8 januari. Kapt. Hintherthur, voerende het schip G.H. BETZ, van Macassar naar Amsterdam, en alhier aangekomen, rapporteert 2 december op 33°42' ZB 28°24' OL zwaar stormweer met hoge doorelkander lopende zee gehad te hebben, en zware brekers overkreeg, waardoor alles wat los en vast aan dek was overboord spoelde, en ook een gedeelte van het scheepsnaambord weggeslagen werd. Het schip lag geheel op zijde en rechtte niet voordat de lijgeschutpoorten opengestoten werden om het vele water van dek kwijt te raken.

Afbeelding
Datum 15 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 13 maart. Kapt. Hinterthur van het schip G.H. BETZ, van Macasser hier binnen, rapporteert, 2 december een geweldige storm te hebben doorgestaan waarbij meest alle zeilen uit de lijken sloegen, het dek schoon werd geveegd en het schip op zijde werd geworpen. Door het openhakken der geschutpoorten was men het water kwijt geraakt.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad (per telegram van Madera d.d. 4 augustus ) Het Nederlandse barkschip G.H. BETZ, kapt. Hintherthur, van Batavia naar Dordrecht, is voor noodhaven en met schade aan het roer te Simonsbaai binnengelopen.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, (per telegram van Madera d.d. 4 augustus) Het Nederlandse schip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht, is in ontredderde staat en met gebroken kop van het roer te Simonsbaai binnengelopen.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1878
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 16 juli. De G.H. BETZ, kapt. Hintherthur, van Batavia naar Falmouth, is gisteren alhier met gebroken roer binnengekomen; had zeer slecht weder onderweg.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 30 juli. Het schip G.H. BETZ, kapt. Hintherthur, van Batavia naar Dordrecht en met schade in Simonsbaai binnengelopen, is nagezien en bevonden dat de deknaden open stonden en de bovenste laag lading beschadigd was. Het roer is afgenomen en aan land gebracht om gerepareerd te worden. Het schip is overigens dicht, de beschadigde lading zou verkocht worden.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 13 augustus. Van het Nederlandse schip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht, met schade te Simonsbaai binnen, zijn 600 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht.

Afbeelding
Datum 16 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 20 augustus. Van de geloste lading van het Nederlandse schip G.H. BETZ, kapt. Hintherthur, van Batavia naar Dordrecht, met schade in de Simonsbaai binnen, zijn nog 400 balen beschadigd bevonden.

Afbeelding
Datum 30 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 3 september. De G.H. BETZ zal vermoedelijk over 14 dagen gereed zijn, om de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 10 september. Een tweede verkoop van ongeveer 525 zakken beschadigde koffie, ex het schip G.H. BETZ, zal op 12 september plaats hebben. Ook zal er nog een tweede verkoop van beschadigde suiker ex WESTERSCHELDE, op heden plaats hebben.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 17 september. Van de lading per het schip G.H. BETZ, zullen nog 400 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht worden. Bij nader onderzoek is gebleken dat de boegspriet gebroken was en door een andere moet vervangen worden. Het schip zal dus vóór het einde der maand niet gereed worden om te vertrekken.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 1 oktober. Het Nederlandse schip G.H. BETZ zal spoedig gereed zijn om te vertrekken. Van de lading zijn nog 425 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht.

Afbeelding
Datum 04 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 8 oktober. De G.H. BETZ ligt tot vertrek gereed.

Afbeelding
Datum 14 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse schip G.H. BETZ, groot 481 ton, oude meting gebouwd in 1866, is uit de hand verkocht aan de heer Aug. Köpke, te Rotterdam, voor ruim NLG 7.000. (opm: verdoopt in JOHANNA MARIA).

Afbeelding
Datum 03 juli 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 1 juli. Volgens particulier bericht is het schip JOHANNA MARIA, kapt. Saatman, van Newcastle te Atjeh gearriveerd.

Afbeelding
Datum 01 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Amboina, 14 december. Het alhier van Cardiff aangekomen schip JOHANNA MARIA, kapt. Hagemeister, zal na lossing, in de Sangi-eilanden laden naar Europa.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 juli. Het Nederlandse schip JOHANNA MARIA, kapt. Köpcke, van de Molukken naar Amsterdam, kwam de 25e juni hier op de buitenrede om water provisie en zette de 28e de reis weder voort.

Afbeelding
Datum 25 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Buenos Ayres, 21 maart. De Nederlandse driemastschoener JOHANNA MARIA, kapt. H. Hagemeister, bezig met talk te laden, heeft de beide ankers verloren. Een sleepboot werd ter assistentie van het schip afgezonden, welke daarvoor 5600 dollars in goud werd uitbetaald.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 oktober. Volgens bericht uit Nerva is het Nederlandse schip (opm: 3m schoener) JOHANNA MARIA, kapt. H. Hagemeister, niet de 2e oktober, zoals eerst gemeld werd, maar de 11e oktober hier van de rede vertrokken. Door zware westelijke stormen verhinderd te vertrekken heeft het aan de boeien op de rede die stormen afgereden. Zo zwaar als dit schip heeft tot heden nog geen vaartuig dat aan de boeien vast lag het te verantwoorden gehad en staat men over de sterkte der boeien en verankering verbaasd.

Afbeelding
Datum 07 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 november. Volgens particulier bericht is het Nederlandse barkschip JOHANNA MARIA, kapt. Hagemeister, van Nerva naar Rotterdam, genoodzaakt geweest ter rede van Elseneur (opm: Helsingör) terug te keren wegens slecht weer in het Kattegat. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 02 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 30 januari. Het hier liggende Nederlandse barkschip JOHANNA MARIA is verkocht aan kapitein J. Hazewinkel te Wildervank en zal varen onder boekhouderschap van de heren J. & K. Wilkens te Veendam.

Afbeelding
Datum 03 mei 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 28 april. Het driemast schonerschip IDA, kapt. Hazewinkel, van Bremen naar Riga, is wegens tegenwind benoorden Elseneur geankerd.

Afbeelding
Datum 17 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 15 februari. Het Nederlandse driemast schoenerschip IDA, van de heer Hazewinkel Hzn, is hedenavond bij publieke veiling verkocht voor NLG 2.625 aan de heer W. Sissingh, reder alhier.

Afbeelding
Datum 27 juli 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 26 juli. De Nederlandse driemast schoener IDA, kapt. H. Leeuw, van hier naar Helsingfors (opm: Helsinki) vertrokken, kreeg 24 dezer een zware stortzee over, waardoor een boot weg sloeg, schade over het dek veroorzaakt werd en het schip slagzij kreeg, Met de herstelling van een en ander is reeds aangevangen.

Afbeelding
Datum 03 september 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

Afbeelding
Datum 16 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 14 november. De hier thuisbehorende 3-mast schoener IDA, laatst gevoerd door kapitein H. Leeuw, is zonder de inventaris voor NLG 1275 verkocht aan de heer S. de Boer te Makkum, om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 29 maart 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 27 maart. De Nederlandse schoener ALBERTINA AMELIA, laatst gevoerd door kapitein Bos, wordt thans bevaren door kapitein H. Leeuw, de vroegere gezagvoerder van de 3-mast schoener IDA, die gesloopt is.

Afbeelding