Inloggen
DONAU (DE) - ID 14515


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-11-22 / 1852-12-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1852-00-00
Delivery Date: 1852-11-12
Technical Data

Net Tonnage: 60.00 lasts
Net Tonnage 2: 113.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.25 Meters Registered
Beam: 4.39 Meters Registered
Depth: 2.50 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-11-22
Register nr: 18520797
Scheepsnaam: DONAU
Type: Schooner
Lasten: 60
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nap, C.M.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Haverbult, G.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1852-11-12 DE DONAU
Manager: Mr. Christoffel Meijer Nap e.a., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1852-12-24: Op 24 december 1852 is de DONAU, kapt. G.J. Haverbult, vanuit Oostmahorn vertrokken naar Londen; sindsdien vermist.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerardus Haverbult werd geboren te Groningen op 02 oktober 1813 als zoon van de schipper Jan Harmannus Haverbult en Antje Strootman

Geen huwelijk in Groningen gevonden.

Overleden bij vermissing van zijn schip eind december 1852. Zie scheepsbericht Marhisdata hierna

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Haverbult was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 5 in de periode 1850 t/m 1853.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.J.Haverbult als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1853 van de kof “Jonge Johanna”, gebouwd in 1837 te Groningen, 128 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*    1852 van de kof “Juliana Louisa”, gebouwd in 1840 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. ONJUISTE OPGAVE

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Gerhardus Jans Haverbult op:

07 maart 1836 als stuurman, 22 jaar, van de “Petrus en Heilena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

04 augustus 1837 als stuurman, 23 jaar, van de “Petrus en Heilena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, koksmaat en 2 matrozen.

23 maart 1838 als stuurman, 24 jaar, van de “Petrus en Heilina”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

08 juni 1839 als stuurman, 25 jaar uit Groningen van de “Petrus en Heilina”. Schipper Jan Harmannus Haverbult uit Groningen, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen.

28 februari 1842 als stuurman, 29 jaar uit Groningen, van de “Petrus en Helena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

10 maart 1847 als kapitein, 32 jaar uit Groningen, van de kof “Jonge Johanna”. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos

20 november 1852 als schipper, 38 jaar uit Groningen’van de schoener “Donau”. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 12 maart 1853

Amsterdam, 11 maart. Aangaande de schepen LIBRA (opm: bark), kapt. U.H. Trip, op 10 mei 1852 van Akyab naar Rotterdam vertrokken, REGINA (opm: schoener), kapt. J.D. Bies, op 7 september 1852 van Havanna naar Rotterdam vertrokken, JEANNETTE (opm: Belgische schoenerkof), kapt. Helsmoortel, op 23 september 1852 van Alexandrië naar Amsterdam, UDONIA, kapt. J.C. Eilts, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Rochefort, op 28 november 1852 Elseneur (opm: Helsingör) gepasseerd, GESINA, kapt. Lucht (opm:  vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober 1852 van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Amsterdam of de Maas vertrokken, WILHELMINE, kapt. De Weerth (vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober van Kroonstad naar de Maas vertrokken, ARENDINA (opm: schoener), kapt. Dik, van Groningen naar Londen, op 19 december van Zoutkamp in zee gezeild, DONAU, kapt. Haverbult, van Groningen naar Londen, op 24 december uit Zoutkamp gezeild (opm: schoener, opgeleverd 12 november 1852; kapt. Gerhardus Jans Haverbult (38), stuurman Geugjen Rasker (24), kok Fedde Anes Steigenga (18), matroos Geert Hindriks Stapel (20), lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (18), vermist op haar eerste reis !), en ANTJE, kapt. H.P. Puister (opm: bouwjaar 1852 en sinds mei in de vaart), op 18 september 1852 van Londen naar Elseneur uitgeklaard, heeft men sedert niets vernomen.

 

Dat houten zeeschepen soms zestig jaar of nog ouder konden worden is bekend. Er zijn ook voorbeelden van schepen die binnen een jaar of zelfs al op hun eerste reis vergingen. De kof JONGE ENGBERDINA uit 1821 werd nog geen negen maand oud. De hektjalk HILLEGINA uit 1838 verging na zeven maanden en het fregat DAGERAAD uit 1836 na zes maanden. De hoeker walvisjager HARLINGEN uit 1826 werd vijf maanden na vertrek uit de thuishaven op haar eerste reis door het ijs gekraakt in Davis Strait, terwijl de brik ANNA MARIA uit 1836 twee maanden na vertrek van Rotterdam vermist raakte op de thuisreis van Messina naar Rotterdam.

Het absolute record van schepen die snel vergingen lijkt te zijn gevestigd door de DONAU. Deze 60 last of 113 ton grote schoener met afmetingen 23,25 x 4,39 x 2,50 meter, gebouwd door Emmo H. Meursing in Hoogezand, werd, na in Groningen te zijn getuigd, aldaar op 1 november door scheepsmeter Mars gemeten. Op 12 november 1852 werd het schip opgeleverd aan rederij C.M. Nap c.s. te Groningen. Op 20 november werd de monsterrol getekend door alle opvarenden, te weten kapt. Gerhardus Jans Haverbult (38), stuurman Geugjen Rasker (24), kok Fedde Anes Steigenga (18), matroos Geert Hindriks Stapel (20), en lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (18). De eerste (en enige) zeebrief is gedateerd 22 november 1852. Na in Groningen te zijn beladen, waarschijnlijk met gezakte haver, destijds een gewild exportproduct, vertrok de DONAU op 24 december vanuit Zoutkamp naar Londen, in afstand over de grond van loodsstation Oostmahorn tot Londen Docks ca. 330 mijl, waarvan 243 mijlen over zee. Sindsdien is de schoener vermist en moet met man en muis zijn vergaan. Er is geen rapportage dat wrakstukken of lijken zijn aangespoeld.

Nieuwsbrief Marhisdata nr. 22, mei 2014

 

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Haverbult, Gerardus Janz
Overige informatie: Gerhardus Jans Haverbult: * Groningen 02.10.1813, † december 1852

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1852-11-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DONAU
Schipper: Haverbult, Gerhardus Jans
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1852

Monsterrol: 1852-57
Datum: 20-11-1852
Scheepsnaam: Donau
Scheepstype: schoener
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Groningen, Groninger Archieven (Groningen)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Haverbult Gerhardus Jans schipper niet vermeld Groningen (NL) 39
Haverschmidt Johannes Hermanus lichtmatroos 18 Dokkum (NL) 22
Rasker Geugjen stuurman 24 Groningen (NL) 21
Stapel Geert Hindriks matroos 20 Groningen (NL) 28
Steiginga (Stiegenga) Fedde Anes kok 18 Woudsend (NL) 21

Op 22 november 1852 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de DONAU, aangevraagd door C.M. Nap, Groningen, voor G.J. Haverbult als kapitein. 

GRC 281252
Oostmahorn, 26 december. Vertrokken den 24 december de DONAU (opm: eerste reis van deze schoener; zie echter AH 140353), kapt. G.J. Haverbult, van Groningen naar Londen.

1853

AH 140353
Aangaande de schepen LIBRA (opm: bark), kapt. U.H. Trip, op 10 mei 1852 van Akyab naar Rotterdam vertrokken, REGINA (opm: schoener), kapt. J.D. Bies, op 7 september 1852 van Havanna naar Rotterdam vertrokken, JEANNETTE (opm: Belgische schoenerkof), kapt. Helsmoortel, op 23 september 1852 van Alexandrië naar Amsterdam, UDONIA, kapt. J.C. Eilts (opm: kof, bouwjaar 1828; kapt. Jan Christiaans Eilts), van Dantzig (opm: Gdansk) naar Rochefort, op 28 november 1852 Elseneur (opm: Helsingör) gepasseerd, GESINA, kapt. Lucht (opm: vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober 1852 van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Amsterdam of de Maas vertrokken, WILHELMINE, kapt. De Weerth (vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober van Kroonstad naar de Maas vertrokken, ARENDINA (opm: schoener), kapt. Dik, van Groningen naar Londen,
op 19 december van Zoutkamp in zee gezeild, DONAU, kapt. Haverbult, van Groningen naar Londen, op 24 december uit Zoutkamp gezeild (opm: schoener, opgeleverd 12 november 1852; kapt. Gerhardus Jans Haverbult (39), stuurman Geugjen Rasker (21), kok Fedde Anes Steigenga (21), matroos Geert Hindriks Stapel (28), lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (22), (vermist op haar eerste reis !), en ANTJE, kapt. H.P. Puister (opm: bouwjaar 1852 en sinds mei in de vaart), op 18 september 1852 van Londen naar Elseneur uitgeklaard, heeft men sedert niets vernomen.
GRC 190453
Advertentie. Bitter bedroefd, geven wij langs dezen weg aan familie en vrienden kennis van het onherstelbaar verlies van onzen oudsten zoon Gerardus, oud 39 jaren.
Op den 24ste december 1852 uit het Friesche Gat met den schooner de DONAU naar zee gezeild, gedestineerd naar Londen, hebben wij sedert niets van hem vernomen, zodat wij tot de hartgrievende overtuiging moeten komen, dat het schip totaal in de Noordzee is verongelukt en de bemanning haar graf in de golven zal hebben gevonden.
Een tweede slag treft ons bovendien. Onze jongste zoon Jan, oud bijna 20 jaren, aan boord van den schooner EDZARD, kapitein Huisman, komende van Alexandrië, is na enige tijd ziekelijk op reis te zijn geweest, den 8ste dezer te Amsterdam gearriveerd, op den 10de dezer aldaar overleden.
Hartroerend geschokt door deze rampen, staren wij, benevens hunne Broeders en Zusters, de dierbaren in de gewesten der onsterfelijkheid na. De Heer, wiens doen altijd wijsheid en liefde is, leere ons stil en onderworpen te berusten in Zijnen wil.
Griningen, 18 april 1853,
Jan H. Haverbult,
T. Haverbult-Hulsinga
GRC 190453
Advertentie. Na lang tussen hoop en vrees verkeerd te hebben, moeten wij tot onze innige droefheid het overlijden van onze geliefde veelbelovende jongsten zoon Geugjes F. Rasker, ruim 21 jaren, stuurman aan boord van het schoonerschip de DONAU, kapitein G.H. Haverbult, den 24ste december 1852 van de Zoutkamp uitgezeild, bestemd naar Londen en waarvan sedert niets vernomen is.
Groningen, 18 april 1853.
F.M. Rasker,
R. Rasker-Zarkema 

De leeftijd van een schip

Dat houten zeeschepen soms zestig jaar of nog ouder konden worden is bekend. Er zijn ook voorbeelden van schepen die binnen een jaar of zelfs al op hun eerste reis vergingen. De kof JONGE ENGBERDINA uit 1821 werd nog geen negen maand oud. De hektjalk HILLEGINA uit 1838 verging na zeven maanden en het fregat DAGERAAD uit 1836 na zes maanden. De hoeker walvisjager HARLINGEN uit 1826 werd vijf maanden na vertrek uit de thuishaven op haar eerste reis door het ijs gekraakt in Davis Strait, terwijl de brik ANNA MARIA uit 1836 twee maanden na vertrek van Rotterdam vermist raakte op de thuisreis van Messina naar Rotterdam.
Het absolute record van schepen die snel vergingen lijkt te zijn gevestigd door de DONAU. Deze 60 last of 113 ton grote schoener met afmetingen 23,25 x 4,39 x 2,50 meter, gebouwd door Emmo H. Meursing in Hoogezand werd, na in Groningen te zijn getuigd, aldaar op 1 november door scheepsmeter Mars gemeten. Op 12 november 1852 werd het schip opgeleverd aan rederij C.M. Nap c.s. te Groningen. Op 20 november werd de monsterrol getekend door alle opvarenden, te weten kapt. Gerhardus Jans Haverbult (39), stuurman Geugjen Rasker (21), kok Fedde Anes Steigenga (21), matroos Geert Hindriks Stapel (28), en lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (22). De eerste (en enige) zeebrief is gedateerd 22 november 1852. Na in Groningen te zijn beladen, waarschijnlijk met gezakte haver, destijds een gewild exportproduct, vertrok de DONAU op 24 december vanuit Zoutkamp naar Londen, in afstand van loodsstation Oostmahorn tot Londen Docks ca. 300 mijl, waarvan 243 mijlen over zee. Sindsdien is de schoener vermist en moet met man en muis zijn vergaan. Er is geen rapportage dat ergens wrakstukken of lijken zijn aangespoeld.

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.318
DVD IX – 2640 – 451

BIJLBRIEF

Naam schip DE DONAU

Plaats en datum acte Hoogezand, 12 november 1852

Type schip schoonerschip

Bouwwerf/verkoper Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper C.M. Nap (boekhouder) en mede reders te Groningen

Te voeren door kapt. Gerrit Jan Hanerbult, schipper te Groningen

Grootte 60 lasten of 113 tonnen
(Meetbrief nr. 164 d.d. 1 november 1852 afgegeven door scheepsmeter Mars te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 23,25 m., breed 4,39 m., ho 2,50 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1852

Plaats / datum registratie Groningen, 17 november 1852

Nummer van registratie deel 19, folio 187, recto, vak 7

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:



Researcher/datum research: JB / 170210




Naam DONAU (de)
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1852
Toegang 883
Inventaris 2138

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, Zeebrieven verbalen, toegang nummer 2.08.01.07.
GRONINGER ARCHIEVEN, Archiefnummer Gron. 883.2559-2800-318
GRA Notaris mr. J. van Giffen te Groningen, toegang 1877, inv. nr. 17, aktenummer 28, 1 maart 1869
Groninger Archieven, monsterrollen, via website Noordelijk Scheepvaartmuseum.
www.allegroningers.nl
GRC = Groninger Courant