Inloggen
EENDRAGT - ID 15768


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1862-04-09 / 1886-05-13 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Leer, Germany
Werfnummer:
Delivery Date: 1839-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 107.00 lasts
Gross Tonnage 2: 207.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-0000
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Volgens koopakte is het scheepstype: schoener-galjoot.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1862
Datum agenda: 1862-04-09
Register nr: 18620297
Scheepsnaam: EENDRAGT
Type: Brik
Lasten: 107
Gebouwd in plaats: Hannover
Gebouwd in land: Duitsland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Atta.. D. & L.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Kok Houwink. H.
Opmerkingen: 1864/ 329-datum besluit nieuwe zeebrief1864-04-09; no 87- schip ligt in :Harlingen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
gebouwd in Hannover - Geb.1830 in Dld.- ex. SEELUST

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-00-00 HERMANN HEINRICH
Manager: Böttcher, Ludwig, Leer, Koninkrijk Hannover
Eigenaar: Böttcher, Ludwig, Leer, Koninkrijk Hannover
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / Koninkrijk Hannover

Date/Name Ship 184?-00-00 SEELUST
Manager: Germany
Eigenaar: Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1862-02-14 EENDRAGT
Manager: Gebr. Dirk & Lieuwe Alta, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Dirk & Lieuwe Alta, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: ex, SEELUST ex. HERMANN HEINRICH

Date/Name Ship 1882-04-00 EENDRACHT
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Ship Events Data

1862-06-17: Sprang a leak
Elseneur (opm: Helsingör) den 21 Junij 1862. Het schip EENDRAGT, kapt. Kok Houwink, van Riga naar Rotterdam, den 17 dezer alhier gepasseerd, is in zee lek geworden en daardoor heden hier teruggekomen.
1870-10-22: Damaged
Harlingen, 22 oktober 1870. Het schip EENDRAGT, kapt. Kok Houwink, van hier naar Windau, is volgens telegram uit Mandal daar met averij en verlies van een man van het volk binnengelopen.
1875-07-11: Collision
Elseneur, 12 juli 1875. De Nederlandse brik EENDRAGT, kapt. Merkelbach, van Riga naar Amsterdam met hout, is gisterenavond in de Sont ten anker liggende door het Zweedse barkschip HERNÖSAND, kapt. Björling, aangezeild, waardoor de kluiverboom gebroken werd.
1882-04-08: Sale/Verkoop
NRC 080482
Verkochte schepen. Het brikschip EENDRACHT, groot 187 ton nieuwe meting, gebouwd in 1839, is te Harlingen voor NLG 4.250 uit de hand verkocht aan de heren Zeilmaker & Co. aldaar.
1884-08-18: Collision
Harlingen, 18 augustus 1884. Het Nederlandse schip EENDRACHT, kapt. Dijkstra, van Sundsvall alhier aangekomen, liep op het Nederlandse schip ELISABETH, kapt. Veldhuis, alhier aan de Noorderpier liggende, waarbij van eerstgenoemde de beide grote marsera’s braken, laatst gemelde beliep geen schade.
1886-05-13: Final Fate: Broken up

Op 13 mei 1886 wordt de zeebrief van de EENDRAGT door de Controleur te Harlingen naar Den Haag teruggezonden met de mededeling: Schip is gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Kok Houwink werd buiten Friesland geboren, want niet op Tresoar terug te vinden.

Hij trouwde te Harlingen op 22 oktober 1859 met Baukje Lautenbach, geboren te Harlingen op 03 juli 1837 als dochter van Dirk Lautenbach en Alagonda Merkelbach. Zij overleed in Het Bildt op 04 september 1915, oud 76 jaar en weduwe

Harm verongelukte met zijn schip op 07 maart 1894

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Kok Houwink werd per 30 januari 1860 met vlagnummer 30 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Wemeltje", boekhouder J.Vellinga. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Baukje D.Lautenbach, geboren 03 juli 1837.

Hij was met vlagnumer 30 lid van het College in de periode 1860-1894034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

"... 7 Maart (1894) als kapitein van het Nederlandsche Brikschip Twee Gebroeders nabij Christianssand verongelukt ...". Zijn weduwe, wonende te Amsterdam had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1350,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen. Zijn dochter Geertje (17 jaar) had recht op een uitkering ineens van ¦20,-028-fol.082.

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H30          1858-1861 brik                      Wemeltje (ex Freya)                                      J.Vellinga, Harlingen

                           1862-1864 brigt.          Eendragt (ex Hermann Heinrich)          L.& D.Alta, Harlingen

                           1865-1870 brigt.          Eendragt (ex Hermann Heinrich)          D.& L.Alta, Harlingen

                           1871-1878 brik                      Twee Gebroeders                                           D.& L.Alta, Harlingen

                           1879-1894 brik                      Twee Gebroeders                                           J.Alta Lz, Harlingen

                                                                             7 maart 1894 verongelukt bij Sognvar bij Christiansand034

 

Bouma025 vermeldt H.Kok Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1871 van de sch.brik “Eendragt” ex Hermann Heinrich, gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., varend voor J.& D.Alta te Harlingen;

*    1872 t/m 1879 van de brik “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1871 te Harlingen, 255 ton o.m., varend voor D.& L. Alta te Harlingen;

*    1880 t/m 1894 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Alta Lz te Harlingen. Het schip is in 1894 bij Sognvaar (Christianssand) verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 30 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

“Antwerpen  26 Oct.  2 Gebroeders,  H.Kok Houwink,  Buenos Ayres.”

 

De Harlinger Courant dd 02 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Uitgegaan:

“Vlissingen 29 Oct. 2 Gebroeders, H.Kok Houwink, Buenos Ayres.”

 

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Harlingen 3 Maart. Het Nederlandsche brikschip 2 Gebroeders, kapt. H.Kok Houwink van Vlissingen n. Pernambuco, arriveerde aldaar den 10 Febr. na eene reis van 32 dagen.”

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Kok Houwink, Harm

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Willem Merkelbach werd per 01 januari 1863 met vlagnummer H16 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Mercurius". Verdere gegevens ontbreken028-fol.100.

Hij was met vlagnummer H16 lid van het College in de periode 1863-1866034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

         H16         1862-1864 brik            Mercurius                                                                  Barend Visser & Zn, Harlingen

                              1869        sch.            Cornelia Catherina (ex Beerta Hendrika)            Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                afgekeurd in averij

                           1871-1875 brigt           Eendragt (ex Hermann Heinrich)                          D.& L. Alta, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.W.Merkelbach als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*    1869 t/m 1870 van de 2/msch “Cornelia Catharina” ex Beerta Hendrika, gebouwd in 1851 te Harlingen, 150 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 afgekeurd na averij;

*    1872 t/m 1876 van de sch.brik “Eendragt” ex Hermann Heinrich, gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., varend voor L.& D.Alta te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

J.W.Merkelbach was eerste stuurman op de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes” onder kapitein Oepke Sikkes Parma en wel tijdens reizen van Amsterdam-Montevideo/Buenos Aires-Amsterdam (juni 1860-maart 1861) en Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam (mei-november 1861)053.

 

“NRC 14-01-1870. Amsterdam, 13 januari 1870. Het schip CORNELIA CATHARINA, kapt. Merkelbach, van Curacao naar alhier, te Fayal masteloos binnengebracht (zie ons blad van 10 en 11 december) jl.) is aldaar publiek verkocht en heeft met de inventaris 912 millrees opgebracht.”077.

 

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Binnengekomen:

Harlingen 19 Nov. Eendragt,  J.W.Merkelbach, Riga.”

 

17 september 1869 masten verloren. Op 23 november 1869, onderweg van Curaçao naar Rotterdam, mastloos te Fayal (Azores) binnengebracht door FREDONIA. In 1869 afgekeurd in averij. Op 13.01.1870 voor 912 milrees verkocht.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Merkelbach, J.Willem

Familiegegevens en opleiding

Geert Hilbrandus Pot, scheepsgezagvoerder, beurtschipper, stuurman en stoombootkapitein, werd geboren te Harlingen op 27 augustus 1845 als zoon van Hilbrandus Geerts Pot, koopvaardijkapitein, (zie aldaar) en Trijntje Harmens Drost.

Hij trouwde op 20 april 1871 te Bolsward met Janke Wiebes Hoogeveen, geboren te Makkum op 07 januari 1844 als dochter van Wiebes Klazes Hoogeveen en Sijke Annes Bakker. Zij overleed te Wonseradeel op 04 juli 1893. Geert Hilbrandus hertrouwde op 14 februari 1894 met Rigtje Prins, geboren te Stiens op 03 maart 1863 als dochter van Yme Hendriks Prins en Joukje Huites Bakker. Zij overleed te Dokkum op 23 mei 1929.

Geert Hilbrandus overleed te Dokkum op 18 maart 1929.

 

Hij was stuurman op de “Nieuwland” van 1866-1869 en kreeg in 1866 een getuigschrift van zijn oom Pieter Geerts Pot, die gezagvoerder op de “Nieuwland” was051

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geert H.Pott werd per maart 1877 met vlagnummer 60 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Onderneming", boekhouder niet genoemd. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Janke Hoogeveen. Toegevoegd is de mededeling "Vertrokken en bedankt"028-fol.153.

Hij was met vlagnummer 60 lid van het College in de periode 1874-1880. G.H.Pott wordt vanaf 1874 in Sweijs als gezagvoerder genoemd, maar pas per maart 1877 als gewoon lid eerste klasse ingeschreven034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

       H60           1872-1874 brik            Onderneming (ex-Vasco de Gama, ex-Eisenbahn)        J.Alta Lz, Harlingen

                                                                   op Falsterbo gestrand en wrak

                               1876        brik            Eendragt (ex Hermann Heinrich)                          L.Alta, Harlingen

                           1877-1879 brik            Onderneming (ex Diana)                                        J.Alta Lz, Hilversum

 

Bouma025 vermeldt G.H.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1875 van de brik “Onderneming”, ex-Vasco di Gama, ex-Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 261 ton o.m., , varend voor J.Alta Lz te Harlingen Het schip strandde in 1875 bij Falsterbo en raakte wrak;

*    de schoener-brik “Eendragt” (ex-Hermann Heinrich), gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., in 1877 varend voor L.& D.Alta te Harlingen;

*    de brik “Onderneming” (ex-Diana), gebouwd in 1853 te Pillau, 325 ton o.m., van 1877-1881, varend voor J.Alta Lz te Harlingen;

*    Voorts was Geert Hilbrandus stuurman op de bark “Nieuwland”051, gebouwd in 1857 te Elshout, 754 ton o.m., van 1859-1869 varend onder gezag van kapitein P.G.Pott (zie aldaar) voor rederij J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Pott, Geert Hilbrandus

Familiegegevens en opleiding

Pieter Pieters Dijkstra werd op 27 februari 1828 te Harlingen geboren als zoon van Pieter Pieters Dijkstra en Geertruy Vettevogel. In zijn geboorteakte is vader Pieter Pieters Dijkstra als buitenschipper van beroep. Hij trouwde op 8 mei 1851 te Harlingen met Geertje Bakker, dochter van Teeke Dirks Bakker en Adriaantje Freerks Dijksma (waarschijnlijk Dijkstra), geboren in 13 mei 1823 te Harlingen. Zij kregen 5 kinderen: Adriana (geboren 1 mei 1855 te Harlingen), Geertruida (geboren 14 augustus 1857 te Harlingen, overleden 16 december 1859 aldaar), Teeke (geboren 20 november 1859 te Harlingen), Nicolaas (geboren 2 juni 1862 te Harlingen) en Geertruida (geboren 4 november 1865). Geertje Bakker overlijdt op 19 april 1874 te Harlingen.
Hij trouwt op 55-jarige leeftijd op 24 januari 1884 met Janna Wielinga, dochter van Jan Bonnes Wielinga en Trijntje Helmigs Joukema. Janna is geboren op 6 november 1833 te Sneek.
Pieter Pieters Dijkstra overlijdt op 6 september 1906 te Harlingen. Als beroep wordt dan winkelier in kruidenierswaren opgegeven.   
(Bovenstaande informatie is afkomstig uit diverse aktes op allefriezen.nl)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Pieter P.Dijkstra werd per januari 1878 met vlagnummer 82 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij werd "overgeschreven uit de 2de klasse No 20". Zijn schip was de "Eendragt", boekhouder L.Alta. De contributie werd door de boekhouder voldaan. Hij was ten tijde van de inschrijving weduwnaar.

Pieter Pieters Dijkstra was met vlagnummer 82 effectief lid van het College “Zeemansvoorzorg” te Harlingen  in de periode 1878-1905034.

 

Een P. Dijkstra was met vlagnummer 17 effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl in de periode 1890 t/m 1896

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Per 01 juli 1897 krijgt hij een uitkering uit het fonds van ¦600,- uit te betalen in 8 halfjaarlijkse termijnen028-fol.155.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H82          1877-1878 brigt.          Eendragt (ex Hermann Heinrich)                   L.Alta, Harlingen

                           1879-1882 brigt.          Eendragt (ex Hermann Heinrich)                   Dirk Alta Lz, Harlingen

                           1883-1884 brigt.          Eendragt (ex Hermann Heirich)                     Zeilmaker & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt P.P.Dijkstra als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1882 van de sch.brik “Eendragt” ex Hermann Heinrich, gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., varend voor L.& D. Alta te Harlingen;

*    1883 t/m 1885 op hetzelfde schip maar nu varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1886 gesloopt.

 

Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1882-84, 21 juni 1882, brikkof “Eendragt”, kapiteiin Pieter Pieters Dijkstra, 52 jaar uit Harlingen. Voorts stuurman Douwe Kampel, 48 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Dijkstra, Pieter Pieters

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1862-04-22
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: EENDRAGT
Schipper: Kok Houwink, Harm
Scheepstype: kof
Grootte: 216

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.164
foto P1030115, 116

KOOPACTE

Naam schip ex- HERMANN HEINRICH (Hanovers schip), thans EENDRAGT

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Leer, 14 februari 1862

type schip schoener-galjoot

bouwwerf/verkoper Ludwig Böttcher, koopman te Leer

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Dirk & Lieuwe Alta te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 68⅔ commerz-lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 februari 1862

nummer registratie deel 128, folio 63, recto, vak 2

notaris Koninklijke Hanover notaris Adolf Wilhelm Stolze te Leer

prijs

Bijzonderheden:
meer is van deze Duitse acte door mij niet te lezen. Ergens heeft ook ene meneer Harry Epkens er wat mee te maken (misschien gemachtigde van de broers Alta?)

04.09.1864 Eerste zeebrief voor een brik EENDRAGT, aanvrager D. & L. Alta, Harlingen, kapt. H. Kok Houwink


researcher/datum research: ML / 250717

Naam ex- HERMANN HEINRICH (Hanovers schip), thans EENDRAGT
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1862
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1862
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: KOOPACTE Archiefnummer Harlingen 19.06.383.164